Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi představí v Le Mans digitální zpětná zrcátka

David Bureš
Diskuze (10)
Závodní premiéru mělo digitální zrcátko v Audi R18 během závodu ve Spa.

Audi vylepšuje svým jezdcům výhled ze závodního prototypu R18 primárně určeného pro čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans. Speciál je nově vybaven speciálním digitálním zpětným zrcátkem, které zastupuje funkce běžného středového zpětného zrcátka.

Závodní jezdci vidí to, co se děje za jejich vozem, díky lehké miniaturní kameře umístěné na střeše speciálu, kde jen minimálně ovlivňuje jeho aerodynamiku. Obraz z kamery je promítán na AMOLED displej v horní části kokpitu. Ten je tak umístěn v místech, kde se běžně nachází středové zpětné zrcátko.

Na funkce digitálního zrcátka údajně nemá mít žádný vliv počasí. Při jeho vývoji jezdily speciály ve dne i v noci. „I pokud se zezadu blíží soupeř se zářícími světly, je obraz vynikající a zrcátko není jen do očí bijícím světelným bodem,“ tvrdí Wolfgang Ullrich, šéf Audi Motorsport.

Výhodou AMOLED displeje oproti běžným LED displejům je ten, že nabízí lepší rozlišení díky malým pixelům o průměru 0,1 milimetru. AMOLED displej se dále chlubí vysokou kvalitou obrazu a krátkou dobou odezvy.

Obraz na displeji je plynulý i v případě, že vůz jede rychlostí 330 km/h. V takové rychlosti přitom auto během jedné sekundy ujede 92 metrů.

Displej je navíc programovatelný, je tak na něm možné zobrazit i další informace. Na centrálním přístroji mohou být zobrazeny údaje o zařazeném stupni nebo o úrovni opotřebení pneumatik.

Vedoucí Audi Motorsport přiznal, že při vývoji zrcátka pomohla i Divize technického rozvoje, starající se o vývoj sériových aut této značky. Systém byl původně instalován v sériovém Audi R8, se kterým závodníci Marcel Fässler a Marco Bonanomi jezdili v běžném silničním provozu, aby funkce zrcátka vyzkoušeli.

Ullrich rovněž naznačil, že by se digitální zpětné zrcátko mohlo v budoucnu objevit i v sériových Audi.

Model R18 ani nemá zadní okno, běžné středové zrcátko by tak zde bylo k ničemu. Pokud se závodníci chtěli podívat za sebe, mohli dosud využívat pouze vnější zpětná zrcátka. I toto řešení však není dokonalé. Kvůli zadním přítlačným křídlům a vibracím vozu ve vysoké rychlosti je zorné pole těchto zrcátek velice omezené. Právě tyto důvody způsobily, proč konstruktéři hledali nové možnosti, jak běžné zrcátko nahradit.

David Bureš
Diskuze (10)
28. 5. 2012 14:11
Re: Amoled
Primární důvod je cena. Občas se tahle technologie objevuje už po 15 let. 10 let zpět stál metr čtvereční zhruba tisíc dolarů. Dnes se začíná objevovat v letectví, hlavně u soukromých proudových letadel. Třeba Falcon 7X ho má ve sprše. Probíhá vývoj skel s balistickou ochranou, která lze zatmavit, tuším pro britskou vládu pro převoz VIP. Když máš dost chechtáků, tak si to už roky můžeš pořídit domu (třeba Sage je nabízí od roku 2003, v roce 2006 byla cena za jejich sklo do běžného střešního okna někde kolem 1800-2000 dolarů).

Je několik konkurenčních technologií, každá nebyla zralá na aplikaci, otázkou je spotřeba a životnost takových skel. Až teď poslední roky se dá rozumně uvažovat o tom, že by sis to pořídil. Dříve byla jedna z mála rozumných aplikací vnější zasklení domu. I přes vysokou cenu se ti to vrátilo v úspoře na chlazení interiéru. Dnes je ta cena rozumnější, skvělé je to třeba ve spojení se zvukovou izolací jako příčka v interiéru. Dobře poslouží i jako projekční plocha. Ale i tak to není levný špás.
27. 5. 2012 23:39
Re: No dobrý no
Vždyť jo, proto ty smajlíky Jo aha, ony se posunuly, no nic.
Letos bude kruhová exhibice, mrzí mě, že tým Oreca letos nesoutěží. Vloni to byl skvělý závod, Peugeoty byly minimálně stejně dobré. :yes:
27. 5. 2012 23:36
Re: Amoled
Problémem je, že AMOLED displeje jsou na přímém slunci velice špatně čitelné. Než luštit z pár pixelů to, zda auto za mnou stojí, jede nebo co raději zůstanu u zrcadla.
Dalším, poměrně zásadním zádrhelem je rychlá degradace modrých subpixelů u AMOLEDů...autosoučástky jsou dimenzovány na x let, to zatím by tady dodržet nešlo.

Teď jsem viděl nedávno Tipo s komplet digitální palubkou...autu je dvacet let a všechno funguje na jedničku - kromě tradičbí diskotéky, ale tam je problém jinde. Good luck s dnešními displeji... :-(
Avatar - Ham.
27. 5. 2012 23:33
Re: No dobrý no
Toyoty o jedno kolo? V Le Mans Toyota nikdy nevyhrála, naposledy se účastnila tuším před 13 roky v roce 1999 kdy vyhrálo BMW s Winkelhockem. Myslím, že přijedou, dostanou na boudu a zase se budou 15 let připravovat. >:-[]
27. 5. 2012 23:18
Amoled
Amoled displej je jediný použitelný díky extrémnímu kontrastu a odezvě nesrovnatelně nižší než mají LCD. Další důvod je prakticky neomezený pozorovací úhel. Kdyby použili nějakou verzi IPS LCD, např. něco jako je v Iphonu, sice by měli taky skvělý pozorovací úhel, ale obraz by se rozmazával. Klasické TFT TN je rychlejší, ale pozorovací úhly jsou nepoužitelné.
Tohle se do běžných aut dostane už brzo. Osobně ale čekám pořád na jinou novinku - elektricky zatmavovaná okna. Technologie už je tu snad 10 let a výrobci to pořád ignorují - do lepeného okna se dá místo klasické fólie "LCD fólie". Skvěle by to pomohlo proti nahřívání interiéru v létě a nenechavým pohledům. Za jizdy v noci by bylo sklo opět zcela průhledné a nebyl by problém.