Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi R18 e-tron quattro: Hybridní čtyřkolka pro Le Mans

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
Audi oficiálně představuje svůj hybridní speciál s pohonem všech kol, připravený pro letošní ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky.

Audi v letošním ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans nasadí čtyři vozidla kategorie LMP1. Dvě z nich budou vybavena hybridním pohonem. Audi Sport Team Joest se pak v letošním roce zúčastní nového šampionátu vytrvalostních závodů FIA World Endurance Championship (WEC).

Prototypy Audi v minulosti vyhrály čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans s motorem TFSI i s dieselovým agregátem. Novým cílem automobilky se čtyřmi kruhy ve znaku je vítězství v tomto slavném závodě s hybridním automobilem, jehož vývoj byl zahájen v únoru roku 2010.

Audi R18 e-tron quattro homologované stejně jako konvenční R18 s turbodieselem v kategorii LMP1 kombinuje jako první vytrvalostní speciál na světě vznětový motor V6 TDI o výkonu 375 kW (510 k), pohánějící zadní kola s elektromotorem roztáčejícím kola přední.

Elektromotor bude pomáhat při akceleraci nad 120 km/h. Elektrickou energii získanou při brzdění mu přitom bude dodávat setrvačníkový generátor, který je umístěn v kabině vozu. Audi R18 e-tron quattro tak využívá ke svému pohonu podobný systém jako Porsche 911 GT3 R Hybrid.

Pro kompenzaci vyšší hmotnosti hybridního pohonného systému byl kompletně odlehčen zbytek vozu. Mezi novinky, které toto Audi přináší do vytrvalostních závodů patří i karbonová skříň převodovky. Provedené úpravy a odlehčení jsou použity i u konvečního vznětového R18, které je díky tomu pro letošní sezónu přejmenováno na R18 ultra.

Hybridní speciál LMP1 v letošním závodě nasadí i Toyota. Peugeot, který s Audi v minulých letech bojoval o celkový triumf, se letošního podniku nezúčastní.

Šéf Audi Motorsport Wolfgang Ullrich uvedl, že první výsledky z testování jsou velice povzbuzující. Podle jeho slov se pracovníci této divize těší, až uvidí, jak účinná bude tato (hybridní) technika na závodní trati v Le Mans v kombinaci s ultralehkou konstrukcí auta.

Ullrich je potěšen, že FIA a ACO umožnily Audi nasadit do závodu čtyři vozidla v kategorii LMP1. Dvě z nich budou vybavena konvenčním pohonem.

V letošním, již osmdesátém ročníku čtyřiadvacetihodinového závodu v Le Mans, budou mít speciály Audi startovní čísla 1 až 4, přičemž jednička a dvojka budou hybridy.

Za volantem prvního Audi R18 e-tron quattro se budou střídat Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) a Benoît Tréluyer (F), druhý vůz bude řídit trio Dindo Capello (I), Tom Kristensen (DK) a Allan McNish (GB).

Posádky vozů Audi R18 ultra budou tvořit Loic Duval společně s Timo Bernhardem a Romainem Dumasem a Marco Bonanomi, Oliver Jarvis a Mike Rockenfeller.

Audi Sport Team Joest nasadil do letošního nového závodního šampionátu vytrvalostních závodů FIA World Endurance Championship (WEC) dva automobily. Ve vybraných závodech této série však Audi nasadí více automobilů. Má se jednat o dvanáctihodinový závod v americkém Sebringu a šestihodinový závod v belgickém Spa-Francorchamps, kde budou poprvé ostře nasazena Audi R18 e-tron quattro.

Vozy značky Audi vyhrály čtyřiadvacetihodinový závod v Le Mans už desetkrát. Audi je díky tomu druhou nejúspěšnější značkou v tomto podniku, první je s 16 celkovými vítězstvími Porsche, které svůj speciál LMP1 ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans opět nasadí v roce 2014.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
1. 3. 2012 17:01
doplnujuce info
bolo by dobre upresnit, ze hybridny system, ktory pouziva porsche a teraz audi je dielom stajne williams f1