Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi RS 3 Sportback (250 kW, 450 Nm) za 1.384.700,-Kč

Ondřej Láník
Diskuze (70)

Český zájemce o extrémní Sportback bude uspokojen na přelomu jara a léta.

Nejostřejší Audi A3 dostane přeplňovaný pětiválec 2,5 TFSI z modelu TT RS, pohon všech kol a nové jméno RS 3 Sportback.

Motor dosahuje špičkových parametrů 250 kW (340 k) a 450 Nm. Ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol to stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Pětiválcový agregát se může pochlubit oceněním International Engine of the Year a také dlouhou tradicí. Přeplňované pětiválce jsou neodmyslitelně spojeny se závodními úspěchy Audi v 80tých letech, včetně legendárního speciálu Sport quattro. Stejnou konfiguraci měl také motor v modelu RS2 Avant – prvním Audi s logem RS.

Historická paralela s RS2 Avant (předchůdcem RS4 na základě řady Audi 80) je také zřejmě důvodem, proč v Audi pro RS 3 zvolili pětidveřovou karoserii Sportback. Novinka však společně s TT RS využívá kompaktní platformu VW PQ35, což na rozdíl od všech ostatních RS, aktuálních i již nevyráběných, znamená motor uložený napříč a pohon všech kol se spojkou Haldex.

Pohonná jednotka má zdvihový objem 2480 cm3, při maximálním výkonu 250 kW to znamená měrný výkon 100,8 kW/l. Omezovač otáček zasáhne při 6800 min-1, zatímco maximum točivého momentu 450 Nm je k dispozici napříč spektrem od 1600 do 5300 min-1.

Přeplňování zajišťuje jedno velké turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,2 bar. Mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje účinnost přeplňování na 80 %. Průchod vzduchu sacím traktem regulují nastavitelné klapky, oba vačkové hřídele jsou vybaveny variabilním časováním ventilů v rozmezí 42°. Palivo je do válců s kompresním poměrem 10,0:1 vstřikováno přímo.

Výhody pětiválcové konfigurace zůstávají i po desetiletích stejné: motor měří na délku jen 49 cm a jeho hmotnost je 183 kg. Audi používá pro výrobu bloku lehkou a mimořádně pevnou grafitovou litinu – 2,5 TFSI je jediným zážehovým motorem s blokem z tohoto materiálu, který se jinak zatím uplatňuje jen u turbodieselů.

Zatímco TT RS bylo zpočátku dostupné jen s manuální převodovkou, RS 3 Sportback dostane při uvedení na trh standardně sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Převodovka funguje v normálním nebo sportovním automatickém režimu a v manuálním s možností volby převodů pádly pod volantem.

Pod obchodním názvem quattro se v případě RS 3 Sportback ukrývá pohon všech kol Haldex. Mezinápravová vícelamelová spojka je řízena elektronicky. Rozdělení momentu mezi nápravy se reguluje pomocí elektricky poháněného olejového čerpadla, takže spojka dokáže při změně trakčních podmínek měnit rozdělení momentu okamžitě podle aktuálních potřeb.














Audi RS 3 Sportback - srovnání s Audi TT RS
Model RS 3 Sporback TT RS Coupé TT RS Roadster
Motor 2,5 TFSI 2,5 TFSI 2,5 TFSI
Převodovka 7DSG 6M (7DSG) 6M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3] 2480 2480 2480
Válce/ventily 5/4 5/4 5/4
Největší výkon [kW/min-1] 250/- 250/5400-6500 250/5400-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 450/1600-4300 450/1600-4300 450/1600-4300
Max. rychlost [km/h] 250 250 (250) 250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,6 4,6 (4,3) 4,7 (4,4)
Komb. spotřeba [l/100 km] 9,1 9,0 (8,5) 9,1 (8,6)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1575 1525 (1550) 1585 (1610)

Podvozek RS 3 se dočkal výrazných konstrukčních zásahů. Přední náprava MacPherson i zadní čtyřramenné zavěšení mají pomocné rámy z vysokopevnostní oceli, samotné zavěšení pak má klíčové části zhotovené z hliníku. Rozchod kol se rozšířil na 1564 mm vpředu (+30 mm) a 1528 mm vzadu (+21 mm). Podvozek je také vybaven novými tlumiči a pružinami, světlá výška se snížila o 25 mm.

19palcová kola obouvají vpředu pneumatiky 235/35 (stejný rozměr jako Focus RS) a vzadu 225/35, za nimi se ukrývá posílená brzdová soustava: přední kotouče mají průměr 370 mm, zadní 310 mm. Překalibrované ESP má sportovní režim a lze také zcela deaktivovat.

Technické úpravy se projevily také změnami na karoserii. Nový přední nárazník nese obří nasávací otvory. Rozšířené blatníky jsou vyrobeny z karbonu, k tomu se přidávají tradiční kryty zpětných zrcátek v provedení matný hliník, nástavce prahů a zadní difuzor. Uvnitř si mohou zákazníci vybrat mezi hliníkovým dekorem nebo Piano lakem. Přístrojový štít je navržen přímo pro RS 3 Sportback a má nové funkce jako je ukazatel tlaku turba nebo stopky.

Základní cena v ČR byla stanovena na 1.384.700,-Kč. Výroba bude probíhat v maďarském Györu, společně TT Coupé, TT Roadster (včetně verzí TT RS) a A3 Cabriolet.

Ondřej Láník
Diskuze (70)
21. 3. 2011 23:47
Re: Souboje s 1M
Souhlas, i relativně obyčejný golf r těm asijským zázraků naloží na krátké, převážně technické verzi Hockenheimu takřka 2 sekundy. Jen pro srovnání, takové TT RS to zvládne ještě o více než 2 sekundy rychleji.
21. 3. 2011 23:35
Re: Cena
Je sice pěkné, že české zastoupení audi se konečně uráčilo zveřejnit cenu RS3, ale pro případného českého zájemce je to už asi stejně pozdě. Dle zpráv ze Ženevy je totiž celá produkce RS3 takřka vyprodaná a o navýšení produkce se z důvodu generační proměny naplánované na příští rok vůbec neuvažuje. Navíc prioritu mají jiné trhy než zrovna ten český. Nezbývá mu tak nic jiného než doufat, že audi ještě narychlo představí i RS3+, o které se teď tolik spekuluje.
21. 3. 2011 21:20
Re: RS
zvukovy prejav je tucny: [odkaz]

aj tak by som ale radsej siel do A5 :-)
Avatar - white label
21. 3. 2011 09:36
Re: Souboje s 1M
Jak psal už figurka, STi a EVO mají výrazně jinou cílovou skupinu zákazníků, než RS3. Tyhle auta kupují v podstatě jen "nadšenci", ale kdo se nadchne pro STi/EVO, hodně těžko se zároveň nadchne i pro RS3 a naopak. Nadšenci, kteří jsou schopni utratit tolik peněz (včetně provozu) za podobná auta, mají v tomhle ohledu zpravidla zcela jasno...

P.S. RS3 nepovažuju ani tak za vyloženě "pozérskou" (ve smyslu "já na to mám"), to jsou spíš velké, podstatně dražší modely AUDI, jako třeba S8.
Avatar - white label
21. 3. 2011 09:18
Re: Souboje s 1M
Souhlas...