Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

International Engine of the Year 2010: Kompletní výsledky

Ondřej Láník
Diskuze (78)
Motorem roku 2010 se stal maloobjemový motor VW 1,4 TSI Twincharger. Jediným neevropským motorem, který zasáhl do celkového absolutního pořadí, byl malý tříválec 1,0 VVT-i od Toyoty.

Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 72 odborných porotců z 35 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí dvanáctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.

Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.

Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.

International Engine of the Year 2010 – Motor roku 2010

Volkswagen vyhrál anketu International Engine of the Year po druhé v řadě za sebou. Motor VW 1,4 TSI EA111, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, tak dokázal stejný husarský kousek jako pětilitrový desetiválec BMW v letech 2005 a 2006 a třílitrový přeplňovaný šestiválec stejného výrobce v letech 2007 a 2008. Pozoruhodné je, že za polovinou finalistů stojí konstrukční kancelář mnichovské značky.

International Engine of the Year 2010 - Absolutní pořadí
Poř. Motor body
1. VW 1,4 TSI Twincharger 384
2. BMW 3,0 Turbo 365
3. Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 258
4. BMW 2,0 Twin Turbo Diesel 218
5. BMW 4,0 V8 169
6. Audi 2,5 Turbo 155
7. BMW PSA 1,6 Turbo 153
8. Toyota 1,0 VVT-i 98

Nejlepší nový motor roku 2010

Vítězem v kategorii Best New Engine se letos stal Fiat a jeho přeplňovaný motor s pokrokovým rozvodem MultiAir. Jeho podstatou je zařazení hydraulického členu mezi vačku a sací ventil, jehož pomocí se upravuje délka a míra otevření ventilu v závislosti na aktuálních požadavcích.

Patentovaný systém se nejprve objevil v maloobjemovém čtyřválci 1,4 l, ale v nejbližších letech se má rozšířit na další jednotky, včetně miniaturních dvouválců a velkých šestiválců.

Výrobce Fiat Powertrain Technologies deklaruje, že jednotka MultiAir znamená 10% nárůst výkonu, 15% nárůst točivého momentu a 10% pokles kombinované spotřeby oproti stejnému motoru bez MultiAiru. Produkce pevných částic je navíc o 40 % nižší, produkce NOx pak dokonce o 60 % nižší než u srovnatelného motoru s konvenčním ventilovým rozvodem.

Nejlepší nový motor roku 2010 - Best New Engine of the Year 2010
Poř. Motor body
1. Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) 228
2. Ferrari 4,5 V8 (458 Italia) 200
3. Volkswagen 1,2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) 134
4. Mercedes-Benz 3,5 l Hybrid (S400) 76
5. VW 3,0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne) 71
6. BMW 4,4 V8 (X5 M, X6 M) 68

Zelený motor roku

Toyota vylepšila svůj Hybrid Synergy Drive a spojila elektromotory s větším zážehovým čtyřválcem. Porotci ji za to ocenili titulem Zelený motor roku 2010. Za japonským hybridem se umístily moderní přeplňované maloobjemové motory, které dostaly ocenění mj. proto, že spojují nízkou kombinovanou spotřebu s nadprůměrnými jízdními výkony.

Green Engine of the Year 2010
Poř. Motor body
1. Toyota 1,8 HSD 216
2. Fiat 1,4 MultiAir Turbo 106
3. VW 1,4 TSI Twincharger 104
4. BMW 2,0 Diesel Twin Turbo 79
5. Honda 1,3 IMA Hybrid 67
6. Mercedes-Benz 2,1 Turbodiesel 58

Nejlepší vysokovýkonný motor

Králem kategorie, kde objem hraje jen zanedbatelnou roli, se letos opět stal Mercedes-Benz. Jeho atmosférický osmiválec s obrovským objemem 6,2 l v sobě integruje léta zkušeností nasbíraných na závodních okruzích. Vysokootáčková koncepce bývá spojována s jinou německou značkou, ale i Mercedes-Benz se v této velkoobjemové jednotce chlubí omezovačem nastaveným na 7200 min-1. Atmosférické motory stále žijí!

Best Performance Engine of the Year 2010
Poř. Motor body
1. Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 220
2. Porsche 3,8 l (911 GT3, GT3 RS) 125
3. BMW 3,0 Turbo 67
4. Ferrari 6,0 V12 67
5. Nissan 3,8 Twin Turbo 64
6. BMW 4,4 V8 DI Turbo 60

Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3

Tříválcová pohonná jednotka Ayga a Yarise, Citroenu C1, Peugeotu 107 nebo Toyoty iQ stále dominuje nejmenší kategorii motorů. Jejích 67 kg hmotnosti a 50 kW maximálního výkonu patří spolu s velmi nízkou spotřebou k ukázkovým příkladům moderní techniky pro běžné zákazníky.

International Engine of the Year 2010 - Motory do objemu 1,0 l
Poř. Motor body
1. Toyota 1,0 VVT-i (Aygo, Yaris, C1, 107) 301
2. Smart 0,8 cdi 247
3. Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo) 237
4. Opel 1,0 Twinport (Agila, Splash) 131
5. Mitsubishi 1,0 (Smart ForTwo) 76
6. Kia 1,0 16V (Picanto) 75

Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3

Přeplňované motory Volkswagenu a Fiatu okupují první místa této kategorie už několik let. Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) se projevila i v absolutním pořadí ankety motor roku 2009 i v letošním ročníku. Fiat si odvezl cenu za nejlepší nový motor roku 2010, v objemové třídě to ale stačilo jen na druhé místo.

International Engine of the Year 2010 - Motory od 1,0 l do 1,4 l
Poř. Motor body
1. VW 1,4 TSI Twincharger 307
2. Fiat 1,4 MultiAir Turbo 254
3. VW 1,4 TSI 241
4. VW 1,2 TSI 146
5. Honda 1,3 IMA Hybrid 87
6. Fiat 1,4 Turbo 70

Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3

Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazuje své kvality v malých Mini i ve výrazně větších Peugeotech. Pořadí na druhém (Toyota 1,8 HSD) a třetím místě (Audi 1,8 TSI) se nemění.

International Engine of the Year 2010 - Motory od 1,4 l do 1,8 l
Poř. Motor body
1. BMW PSA 1,6 Turbo 268
2. Toyota 1,8 HSD 185
3. Audi 1,8 TSI 133
4. Mercedes-Benz 1,8 Turbo 98
5. Alfa Romeo 1,75 DI Turbo 84
6. VW 1,6 TDI 61

Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3

Zatímco na prvním místě kategorie do 2 l skončil dvojitě přeplňovaný turbodiesel, který se objevuje v celé řadě modelů BMW (mj. v BMW 123d), za ním se seřadily špičkové zážehové jednotky německých a japonských značek. Do pořadí v rámci kubatury se dostal i unikátní naftový boxer od Subaru.

International Engine of the Year 2010 - Motory od 1,8 l do 2,0 l
Poř. Motor body
1. BMW 2,0 Twin Turbo Diesel 293
2. Audi 2,0 TSI (195 kW) 215
3. Audi 2,0 TSI (155 kW) 156
4. Honda 2,0 i-VTEC 150
5. Mitsubishi 2,0 Turbo 73
6. Subaru 2,0 Diesel 71

Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3

Přeplňovaný motor z vrcholných verzí malých kupé a roadsterů značky Audi ovládl kategorii s objemovým limitem 2,5 l. Vyměnil si tak pořadí s turbodieselem značky Mercedes-Benz, který třídu vedl v minulém roce.

International Engine of the Year 2010 - Motory od 2,0 l do 2,5 l
Poř. Motor body
1. Audi 2,5 Turbo 269
2. Mercedes-Benz 2,1 CDI 185
3. Subaru 2,5 Turbo 123
4. Ford 2,5 Hybrid 110
5. BMW 2,5 DI R6 101
6. Honda 2,2 i-DTEC 82

Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3

Stejně jako loni patří mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným řadovým šestiválcům BMW. Vidlicový zážehový třílitr Audi, přeplňovaný kompresorem, je třetí v pořadí.

International Engine of the Year 2010 - Motory od 2,5 l do 3,0 l
Poř. Motor body
1. BMW 3,0 Turbo 332
2. BMW 3,0 Turbodiesel 278
3. Audi 3,0 TFSI 125
4. Jaguar-Ford-PSA 3,0 Turbodiesel 117
5. Porsche 2,9 DI 109
6. Audi/VW 3,0 TDI 82

Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3

V kategorii do čtyř litrů zvítězil i letos motor z BMW M3, druhý je vysokovýkonný boxer z Porsche 911 GT3 a na třetím místě špičková japonská technika z Nissanu GT-R.

International Engine of the Year 2010 - Motory od 3,0 l do 4,0 l
Poř. Motor body
1. BMW 4,0 V8 267
2. Porsche 3,8 l (911 GT3, GT3 RS) 179
3. Nissan 3,8 Twin Turbo 156
4. Porsche 3,6 Turbo 150
5. Porsche 3,8 DI 119
6. Porsche 3,4 DI 89

Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3

Velkoobjemový osmiválec AMG podruhé za sebou vítězí v kategorii nad 4,0 l. S velkým odstupem druhý velkoobjemový osmiválec vyrábí Ferrari. Na třetím místě je nový přeplňovaný motor 5,0 V8 od Jaguaru.

International Engine of the Year 2010 - Motory nad 4,0 l
Poř. Motor body
1. Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 236
2. Ferrari 4,5 V8 146
3. Jaguar 5,0 V8 Supercharged 126
4. BMW 5,0 V10 84
5. BMW 4,4 V8 DI Turbo 80
6. Porsche 4,8 V8 Turbo 79
Ondřej Láník
Diskuze (78)
30. 6. 2010 13:02
Re: TOYOTA LAND CRUISER 105 GX
Honda sice vyrobí možná nejvíc motorů, ale půlka jich je v sekačkách na trávu. >:D
Avatar - Thomasino
28. 6. 2010 21:00
Re: MOTOVW VWOKU
Miromen - občas by si ten motor měl točit i nad 4000 otáček, ale samozřejmě až po řádném zahřátí všech kapalin, což znamená tak 15 minut jízdy :-) Jak si ho zajedeš, takový ho pak budeš mít. Takže aby nebyl zase lenoch.. Stejně tak nechat samozřejmě turbomotor posledních pár minut před dojetím v klidnějším režimu, nechat ho trochu vydechnout a postupně vychladnout, pak ještě po dojetí nechat několik desítek vteřin běžet naprázdno pro zchladnutí turba (=prodloužení životnosti Turba).

Jinak posledních pár let jsou opravdu motory BMW a VW Group na špici :yes: Osobně jsem se rozhodoval mezi atmosférickým hořčíkovým třílitrem od BMW v 330i a 2.0 Turbo v Golfu GTI :-) A ještě byl ve hře pětiválec 2.5 Turbo ve Focusu ST pro jeho skvělý zvuk ;-)
28. 6. 2010 14:38
TOYOTA LAND CRUISER 105 GX
fiat a vw to je dobrej vtip,takovy nespolehlivy smejdy!!BMW ,MB , TOYOTa,honda sou top.kdo tady pise ,jak Fiat vyrabi hodne motoru by si mel zjistit kolik motoru vyrabi MB a nejvic na svete jich vyrabi Honda!!pravej motor je stejne ale DIESEL!!
26. 6. 2010 21:22
Dotaz
Měl bych takový dotaz. Ví někdo, dle jakých kritérií se motory vybírají? Přijde mi to dost smíchaný. Benzínový, naftový i hybridy v jedný tabulce. Vždyť přeci každýmu sedne něco jinýho, ne? Dík za odpověď
Avatar - Falco
26. 6. 2010 20:21
Re: Shrnutí
Yasuhiko Kawamura, Jack K. Yamaguchi [odkaz]