International Engine of the Year 2010: Kompletní výsledky
Vítěze ankety International Engine of the Year letos volilo 72 odborných porotců z 35 zemí, mezi které patří také Tomáš Hyan z českého časopisu Automobil Revue. Letošní ročník byl v pořadí dvanáctý, anketa se poprvé konala v roce 1999.
Motory byly hodnoceny v osmi objemových třídách a čtyřech dalších kategoriích – nejúspornější motor (Green Engine of the Year), nejlepší vysokovýkonný motor (Best Performance Engine), nejlepší nový motor (Best New Engine) a hlavní kategorie nejlepší motor (International Engine of the Year), kde se vybírá z vítězů jednotlivých objemových tříd.
Porotci hodnotí podle jízdních dojmů a na základě svých vědomostí o použité technice a vlastnostech toho kterého motoru. V každé kategorii rozdělí mezi pět motorů 25 bodů. Nejvíce je možné udělit jedinému motoru 15 bodů a nejméně 1 bod.
International Engine of the Year 2010 – Motor roku 2010
Volkswagen vyhrál anketu International Engine of the Year po druhé v řadě za sebou. Motor VW 1,4 TSI EA111, přeplňovaný kompresorem a turbodmychadlem, tak dokázal stejný husarský kousek jako pětilitrový desetiválec BMW v letech 2005 a 2006 a třílitrový přeplňovaný šestiválec stejného výrobce v letech 2007 a 2008. Pozoruhodné je, že za polovinou finalistů stojí konstrukční kancelář mnichovské značky.
International Engine of the Year 2010 - Absolutní pořadí | ||
Poř. | Motor | body |
1. | VW 1,4 TSI Twincharger | 384 |
2. | BMW 3,0 Turbo | 365 |
3. | Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 | 258 |
4. | BMW 2,0 Twin Turbo Diesel | 218 |
5. | BMW 4,0 V8 | 169 |
6. | Audi 2,5 Turbo | 155 |
7. | BMW PSA 1,6 Turbo | 153 |
8. | Toyota 1,0 VVT-i | 98 |
Nejlepší nový motor roku 2010
Vítězem v kategorii Best New Engine se letos stal Fiat a jeho přeplňovaný motor s pokrokovým rozvodem MultiAir. Jeho podstatou je zařazení hydraulického členu mezi vačku a sací ventil, jehož pomocí se upravuje délka a míra otevření ventilu v závislosti na aktuálních požadavcích.
Patentovaný systém se nejprve objevil v maloobjemovém čtyřválci 1,4 l, ale v nejbližších letech se má rozšířit na další jednotky, včetně miniaturních dvouválců a velkých šestiválců.
Výrobce Fiat Powertrain Technologies deklaruje, že jednotka MultiAir znamená 10% nárůst výkonu, 15% nárůst točivého momentu a 10% pokles kombinované spotřeby oproti stejnému motoru bez MultiAiru. Produkce pevných částic je navíc o 40 % nižší, produkce NOx pak dokonce o 60 % nižší než u srovnatelného motoru s konvenčním ventilovým rozvodem.
Nejlepší nový motor roku 2010 - Best New Engine of the Year 2010 | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta) | 228 |
2. | Ferrari 4,5 V8 (458 Italia) | 200 |
3. | Volkswagen 1,2 TSI (VW Polo, Golf, Seat Ibiza ST, Škoda Octavia, Yeti) | 134 |
4. | Mercedes-Benz 3,5 l Hybrid (S400) | 76 |
5. | VW 3,0 TSI Hybrid (VW Touareg, Porsche Cayenne) | 71 |
6. | BMW 4,4 V8 (X5 M, X6 M) | 68 |
Zelený motor roku
Toyota vylepšila svůj Hybrid Synergy Drive a spojila elektromotory s větším zážehovým čtyřválcem. Porotci ji za to ocenili titulem Zelený motor roku 2010. Za japonským hybridem se umístily moderní přeplňované maloobjemové motory, které dostaly ocenění mj. proto, že spojují nízkou kombinovanou spotřebu s nadprůměrnými jízdními výkony.
Green Engine of the Year 2010 | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Toyota 1,8 HSD | 216 |
2. | Fiat 1,4 MultiAir Turbo | 106 |
3. | VW 1,4 TSI Twincharger | 104 |
4. | BMW 2,0 Diesel Twin Turbo | 79 |
5. | Honda 1,3 IMA Hybrid | 67 |
6. | Mercedes-Benz 2,1 Turbodiesel | 58 |
Nejlepší vysokovýkonný motor
Králem kategorie, kde objem hraje jen zanedbatelnou roli, se letos opět stal Mercedes-Benz. Jeho atmosférický osmiválec s obrovským objemem 6,2 l v sobě integruje léta zkušeností nasbíraných na závodních okruzích. Vysokootáčková koncepce bývá spojována s jinou německou značkou, ale i Mercedes-Benz se v této velkoobjemové jednotce chlubí omezovačem nastaveným na 7200 min-1. Atmosférické motory stále žijí!
Best Performance Engine of the Year 2010 | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 | 220 |
2. | Porsche 3,8 l (911 GT3, GT3 RS) | 125 |
3. | BMW 3,0 Turbo | 67 |
4. | Ferrari 6,0 V12 | 67 |
5. | Nissan 3,8 Twin Turbo | 64 |
6. | BMW 4,4 V8 DI Turbo | 60 |
Nejlepší motor s objemem do 1000 cm3
Tříválcová pohonná jednotka Ayga a Yarise, Citroenu C1, Peugeotu 107 nebo Toyoty iQ stále dominuje nejmenší kategorii motorů. Jejích 67 kg hmotnosti a 50 kW maximálního výkonu patří spolu s velmi nízkou spotřebou k ukázkovým příkladům moderní techniky pro běžné zákazníky.
International Engine of the Year 2010 - Motory do objemu 1,0 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Toyota 1,0 VVT-i (Aygo, Yaris, C1, 107) | 301 |
2. | Smart 0,8 cdi | 247 |
3. | Mitsubishi 1,0 Turbo (Smart ForTwo) | 237 |
4. | Opel 1,0 Twinport (Agila, Splash) | 131 |
5. | Mitsubishi 1,0 (Smart ForTwo) | 76 |
6. | Kia 1,0 16V (Picanto) | 75 |
Nejlepší motor s objemem od 1000 cm3 do 1400 cm3
Přeplňované motory Volkswagenu a Fiatu okupují první místa této kategorie už několik let. Dominance prvního jmenovaného s přívlastkem Twincharger (osazený kompresorem a turbodmychadlem) se projevila i v absolutním pořadí ankety motor roku 2009 i v letošním ročníku. Fiat si odvezl cenu za nejlepší nový motor roku 2010, v objemové třídě to ale stačilo jen na druhé místo.
International Engine of the Year 2010 - Motory od 1,0 l do 1,4 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | VW 1,4 TSI Twincharger | 307 |
2. | Fiat 1,4 MultiAir Turbo | 254 |
3. | VW 1,4 TSI | 241 |
4. | VW 1,2 TSI | 146 |
5. | Honda 1,3 IMA Hybrid | 87 |
6. | Fiat 1,4 Turbo | 70 |
Nejlepší motor s objemem od 1400 cm3 do 1800 cm3
Čtyřválec 1,6 Turbo ze společného vývoje BMW a PSA dokazuje své kvality v malých Mini i ve výrazně větších Peugeotech. Pořadí na druhém (Toyota 1,8 HSD) a třetím místě (Audi 1,8 TSI) se nemění.
International Engine of the Year 2010 - Motory od 1,4 l do 1,8 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | BMW PSA 1,6 Turbo | 268 |
2. | Toyota 1,8 HSD | 185 |
3. | Audi 1,8 TSI | 133 |
4. | Mercedes-Benz 1,8 Turbo | 98 |
5. | Alfa Romeo 1,75 DI Turbo | 84 |
6. | VW 1,6 TDI | 61 |
Nejlepší motor s objemem od 1800 cm3 do 2000 cm3
Zatímco na prvním místě kategorie do 2 l skončil dvojitě přeplňovaný turbodiesel, který se objevuje v celé řadě modelů BMW (mj. v BMW 123d), za ním se seřadily špičkové zážehové jednotky německých a japonských značek. Do pořadí v rámci kubatury se dostal i unikátní naftový boxer od Subaru.
International Engine of the Year 2010 - Motory od 1,8 l do 2,0 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | BMW 2,0 Twin Turbo Diesel | 293 |
2. | Audi 2,0 TSI (195 kW) | 215 |
3. | Audi 2,0 TSI (155 kW) | 156 |
4. | Honda 2,0 i-VTEC | 150 |
5. | Mitsubishi 2,0 Turbo | 73 |
6. | Subaru 2,0 Diesel | 71 |
Nejlepší motor s objemem od 2000 cm3 do 2500 cm3
Přeplňovaný motor z vrcholných verzí malých kupé a roadsterů značky Audi ovládl kategorii s objemovým limitem 2,5 l. Vyměnil si tak pořadí s turbodieselem značky Mercedes-Benz, který třídu vedl v minulém roce.
International Engine of the Year 2010 - Motory od 2,0 l do 2,5 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Audi 2,5 Turbo | 269 |
2. | Mercedes-Benz 2,1 CDI | 185 |
3. | Subaru 2,5 Turbo | 123 |
4. | Ford 2,5 Hybrid | 110 |
5. | BMW 2,5 DI R6 | 101 |
6. | Honda 2,2 i-DTEC | 82 |
Nejlepší motor s objemem od 2500 cm3 do 3000 cm3
Stejně jako loni patří mezi třílitry dvojité vítězství přeplňovaným řadovým šestiválcům BMW. Vidlicový zážehový třílitr Audi, přeplňovaný kompresorem, je třetí v pořadí.
International Engine of the Year 2010 - Motory od 2,5 l do 3,0 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | BMW 3,0 Turbo | 332 |
2. | BMW 3,0 Turbodiesel | 278 |
3. | Audi 3,0 TFSI | 125 |
4. | Jaguar-Ford-PSA 3,0 Turbodiesel | 117 |
5. | Porsche 2,9 DI | 109 |
6. | Audi/VW 3,0 TDI | 82 |
Nejlepší motor s objemem od 3000 cm3 do 4000 cm3
V kategorii do čtyř litrů zvítězil i letos motor z BMW M3, druhý je vysokovýkonný boxer z Porsche 911 GT3 a na třetím místě špičková japonská technika z Nissanu GT-R.
International Engine of the Year 2010 - Motory od 3,0 l do 4,0 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | BMW 4,0 V8 | 267 |
2. | Porsche 3,8 l (911 GT3, GT3 RS) | 179 |
3. | Nissan 3,8 Twin Turbo | 156 |
4. | Porsche 3,6 Turbo | 150 |
5. | Porsche 3,8 DI | 119 |
6. | Porsche 3,4 DI | 89 |
Nejlepší motor s objemem nad 4000 cm3
Velkoobjemový osmiválec AMG podruhé za sebou vítězí v kategorii nad 4,0 l. S velkým odstupem druhý velkoobjemový osmiválec vyrábí Ferrari. Na třetím místě je nový přeplňovaný motor 5,0 V8 od Jaguaru.
International Engine of the Year 2010 - Motory nad 4,0 l | ||
Poř. | Motor | body |
1. | Mercedes-Benz AMG 6,2 l V8 | 236 |
2. | Ferrari 4,5 V8 | 146 |
3. | Jaguar 5,0 V8 Supercharged | 126 |
4. | BMW 5,0 V10 | 84 |
5. | BMW 4,4 V8 DI Turbo | 80 |
6. | Porsche 4,8 V8 Turbo | 79 |