Audi RS 3 Sportback: Pětiválcový hot hatch oficiálně potvrzen

Audi RS 3 Sportback: Pětiválcový hot hatch oficiálně potvrzen

 
 

Audi RS 3 Sportback je jedním z nejextrémnějších kompaktních automobilů současnosti.

V Ingolstadtu se rozhodli ukončit měsíce trvající spekulace kolem nejostřejší verze řady A3. Neoficiální zdroje se nemýlily – novinka dostane přeplňovaný pětiválec 2,5 TFSI z modelu TT RS a jmenuje se RS 3 Sportback.

Motor dosahuje špičkových parametrů 250 kW (340 k) a 450 Nm. Ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic a pohonem všech kol to stačí k akceleraci z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Nejvyšší rychlost je omezena na 250 km/h.

Pětiválcový agregát se může pochlubit oceněním International Engine of the Year a také dlouhou tradicí. Přeplňované pětiválce jsou neodmyslitelně spojeny se závodními úspěchy Audi v 80tých letech, včetně legendárního speciálu Sport quattro. Stejnou konfiguraci měl také motor v modelu RS2 Avant – prvním Audi s logem RS.

Historická paralela s RS2 Avant (předchůdcem RS4 na základě řady Audi 80) je také zřejmě důvodem, proč v Audi pro RS 3 zvolili pětidveřovou karoserii Sportback. Novinka však společně s TT RS využívá kompaktní platformu VW PQ35, což na rozdíl od všech ostatních RS, aktuálních i již nevyráběných, znamená motor uložený napříč a pohon všech kol se spojkou Haldex.

Pohonná jednotka má zdvihový objem 2480 cm3, při maximálním výkonu 250 kW to znamená měrný výkon 100,8 kW/l. Omezovač otáček zasáhne při 6800 min-1, zatímco maximum točivého momentu 450 Nm je k dispozici napříč spektrem od 1600 do 5300 min-1.

Audi RS 3 Sportback - srovnání s konkurencí
ZnačkaAudiFordSubaru
ModelRS 3 SporbackFocus RS500Impreza STi CS400
Karoseriepětidveřovátřídveřovápětidveřová
Motor2,5 TFSI2,5 Turbo2,5T
Převodovka7DSG 4x46M6M 4x4
Zdvihový objem [cm3]248025222457
Válce/ventily5/45/44/4
Největší výkon [kW/min-1]250/-257/6000295/5750
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/1600-4300460/2500-4500542/3950
Max. rychlost [km/h]250265250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,65,63,7
Komb. spotřeba [l/100 km]9,19,4-
Pohotovostní hmotnost [kg]157514681505

Přeplňování zajišťuje jedno velké turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,2 bar. Mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje účinnost přeplňování na 80 %. Průchod vzduchu sacím traktem regulují nastavitelné klapky, oba vačkové hřídele jsou vybaveny variabilním časováním ventilů v rozmezí 42°. Palivo je do válců s kompresním poměrem 10,0:1 vstřikováno přímo.

Výhody pětiválcové konfigurace zůstávají i po desetiletích stejné: motor měří na délku jen 49 cm a jeho hmotnost je 183 kg. Audi používá pro výrobu bloku lehko a pevnou grafitovou litinu – 2,5 TFSI je jediným zážehovým motorem s blokem z tohoto materiálu, který se jinak zatím uplatňuje jen u turbodieselů.

Zatímco TT RS bylo zpočátku dostupné jen s manuální převodovkou, RS 3 Sportback dostane při uvedení na trh standardně sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku S tronic. Převodovka funguje v normálním nebo sportovním automatickém režimu a v manuálním s možností volby převodů pádly pod volantem.

Pod obchodním názvem quattro se v případě RS 3 Sportback ukrývá pohon všech kol Haldex. Mezinápravová vícelamelová spojka je řízena elektronicky. Rozdělení momentu mezi nápravy se reguluje pomocí elektricky poháněného olejového čerpadla, takže spojka dokáže při změně trakčních podmínek měnit rozdělení momentu okamžitě podle aktuálních potřeb.

Audi RS 3 Sportback - srovnání s Audi TT RS
ModelRS 3 SporbackTT RS CoupéTT RS Roadster
Motor2,5 TFSI2,5 TFSI2,5 TFSI
Převodovka7DSG6M (7DSG)6M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3]248024802480
Válce/ventily5/45/45/4
Největší výkon [kW/min-1]250/-250/5400-6500250/5400-6500
Největší toč. mom. [Nm/min-1]450/1600-4300450/1600-4300450/1600-4300
Max. rychlost [km/h]250250 (250)250 (250)
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,64,6 (4,3)4,7 (4,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]9,19,0 (8,5)9,1 (8,6)
Pohotovostní hmotnost [kg]15751525 (1550)1585 (1610)

Podvozek RS 3 se dočkal výrazných konstrukčních zásahů. Pření náprava MacPherson i zadní čtyřramenné zavěšení mají pomocné rámy z vysokopevnostní oceli, samotné zavěšení pak má klíčové části zhotovené z hliníku. Rozchod kol se rozšířil na 1564 mm vpředu (+30 mm) a 1528 mm vzadu (+21 mm). Podvozek je také vybaven novými tlumiči a pružinami, světlá výška se snížila o 25 mm.

19palcová kola obouvají vpředu pneumatiky 235/35 (stejný rozměr jako Focus RS) a vzadu 225/35, za nimi se ukrývá posílená brzdová soustava: přední kotouče mají průměr 370 mm, zadní 310 mm. Překalibrované ESP má sportovní režim a lze také zcela deaktivovat.

Technické úpravy se projevily také změnami na karoserii. Nový přední nárazník nese obří nasávací otvory. Rozšířené blatníky jsou vyrobeny z karbonu, k tomu se přidávají tradiční kryty zpětných zrcátek v provedení matný hliník, nástavce prahů a zadní difuzor. Uvnitř si mohou zákazníci vybrat mezi hliníkovým dekorem nebo Piano lakem. Přístrojový štít je navržen přímo pro RS 3 Sportback a má nové funkce jako je ukazatel tlaku turba nebo stopky.

Základní cena v Německu je 49.900 Euro (asi 1,2 milionu korun). Výroba bude probíhat v maďarském Györu, společně TT Coupé, TT Roadster (včetně verzí TT RS) a A3 Cabriolet.

Jake.auto.cz: Audi A3 – všechny články a testy

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Audi A3 e-tron: První produkční elektro-Audi Audi A3 e-tron: První produkční elektro-Audi

Audi sice plánuje velký vstup do světa elektromobilů se…

Audi RS 3 Sportback (250 kW, 450 Nm) za 1.384.700,-Kč Audi RS 3 Sportback (250 kW, 450 Nm) za 1.384.700,-Kč

Český zájemce o extrémní Sportback bude uspokojen na…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících a je nejlepší v NHL

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících…

Před uplynulým ročníkem byli hokejisté Tampy Bay považování za favorita na Stanley Cup. Místo toho klub po dvou…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…