Automobilka Audi představila nejvýkonnější sériový model své historie. Podle tradice v provedení sedan i kombi.

Již jsme si zvykli, že Ingolstadtská automobilka označuje své sportovní modely písmenem S. Ve třídě A4 má však ještě výkonnější model označený RS4. Nyní představila stejně vypracovaný model také ve své řadě A6. Největší změny se proti modelu S6, s výkonem 250 kW, dotkly samozřejmě pohonné soustavy. Pro pohon nové RS6 byl zvolen již známý osmiválec do V o objemu 4.2 litru s pěti ventily na válec a celohliníkovou konstrukcí. To, samo o sobě, nezní příliš bombasticky. Pravda je však taková, že motor prodělal zásadní úpravu zahrnující především osazení dvou turbodmychadel, každé pro jednu řadu válců, se dvěmi chladiči stlačeného vzduchu. Dále se změny dotkly sacích i výfukových kanálů v hlavách válců, optimalizována byla chladící soustava pro udržení výhodné teploty v okolí ventilů. Klíčový vliv na parametry motoru má také přeprogramovaná řídící jednotka Bosch Motronic ME 7.1.1, která hlídá mimo jiné, tlak přeplňování, detonace a teplotu výfukových plynů. Díky této jednotce a čištění dvěmi katalyzátory, umístěnými v nově navrženém dvojitém výfukovém potrubí, motor plní i emisní normu EU3. Výfukový systém byl ovšem laděn nejen pro dosažení patřičného výkonu, ale i akusticky, aby se z něj v celém otáčkovém rozsahu linuly tóny hodné sportovního osmiválcového srdce.

Jak tedy dopadla snaha divize quattro GmbH a vývojového centra Audi AG? Motor produkuje výkon 331kW (450 k) mezi 5700 a 6400 ot/min a točivý moment 560 Nm v neuvěřitelném rozpětí 1950 až 5600 ot/min. Tato síla již dokáže s poměrně těžkým vozem pořádně zacvičit. Zrychlení z 0-100 km/h dokáže RS6 za 4.7 sekundy a z 0-200 km/h za 17.6 sekundy. Toto jsou hodnoty, za které by se nemusel stydět žádný supersport. Jen maximální rychlost je z bezpečnostních důvodů elektronicky omezena na smluvních 250 km/h.

Nejen silný motor dělá sportovní vůz schopným rychlé jízdy. K takovému stádu pod kapotou je třeba mít k dispozici také odpovídající převodové ústrojí a podvozek. O přenos enormní síly motoru na vozovku se stará trvalý pohon všech kol, tradičně pojmenován quattro. Tady se o její ideální rozdělení mezi nápravy stará samosvorný diferenciál Torsen a na nápravách jsou elektronicky ovládané uzávěry diferenciálů. Mezi ním a samotným motorem se ale usadil další klenot ingolstadtského vývoje - pětistupňová převodovka Tiptronic. Tato vychází z převodovky použité v Audi A8 s šestilitrovým dvanáctiválcem a tudíž jí nečiní žádné potíže přenášet vysoký točivý moment. Úpravy se zaměřily na posílení jejích sportovních vlastností. Dosaženo bylo zkrácení řadicích časů a převodovka rychleji reaguje na změny jízdního stylu. Především program Sport řadí ve vyšších otáčkách oběma směry a také se přizpůsobuje řidičovu stylu.

Specialitou této převodovky je, že díky čidlům snímajícím příčné zrychlení dokáže rozpoznat, jestli jede vůz rovně, nebo je právě v zatáčce. Pokud se automobil dostane do zatáčky ve značné rychlosti a právě nastal okamžik na přeřazení, převodovka "podrží" stávající převod tak dlouho jak jen to motor dovolí, aby přeřazením na jiný převod nenarušila dynamiku jízdy a nezpůsobila tím potíže při průjezdu zatáčkou. Řadit lze samozřejmě také ručně, a to buď páčkami pod volantem, nebo přesunutím voliče na středové konzole do pravé, kratší, kulisy. Pravou páčkou se řadí nahoru, levou dolů. Pro potřebnou zpětnou vazbu mají obě páčky znatelný odpor.

Jakmile je výkon motoru na vozovce, je třeba udržet automobil na silnici také v zatáčkách. O to se stará, mimo čtyřprvkového zavěšení předního kola a dvojitého trojúhelníkového závěsu vzadu, především naprosto nový systém DRC (Dynamic Ride Control). Tento systém omezuje naklánění vozu v zatáčkách i bez použití elektroniky. Jednoplášťové tlumiče pérování jsou spolu diagonálně propojeny s tlumiči na opačné straně vozu pomocí dvou oddělených potrubí, vybavených centrálním ventilem. Pokud je tlumič na jedné straně vozu stlačen, tento systém dokáže upravit tlak v něm samotném i tlumiči na opačné straně a eliminovat podélné i příčné naklánění vozu. DRC umožňuje vynikající odezvu na pohyby volantem a neutrální chování ve, vysokou rychlostí, projížděných zatáčkách. Upravený stabilizační systém ESP (Electronic Stability Program), který je naladěn na sportovní notu, ještě umocňuje výborné vlastnosti podvozku. Stabilizační systém je nastaven tak, že zasahuje až téměř na hranici možností vozu, aby neomezoval sportovně založené řidiče, a i tehdy je jeho zásah velice krátký.

Také další prvky podvozku napomáhají k bezproblémovému využití síly motoru. Zcela nový brzdový systém, vycházející ze závodních zkušeností divize Quattro GmbH, tvoří plovoucí kotouče z hliníkového kompozitu pro snížení hmotnosti neodpružených hmot. Plovoucí uložení na 14ti čepech zvyšuje stabilitu brždění a spolu se třmeny s osmi (!) pístky na předních kolech poskytuje dostatečnou brzdnou sílu. Vzadu se nacházejí třmeny s pouze jedním pístkem a integrovanou funkcí ruční brzdy. Ještě doplňme, že všechny kotouče jsou duté a mají průměr 365 mm vpředu a 335 mm vzadu.

Dostatek prostoru vytváří obrovským brzdám standardní 18 palcová kola z lehkých slitin s devíti paprsky, jejich šířka je 8,5 palce. Obuty jsou do pneumatik 255/40 R18. V příplatkové výbavě si ale také můžete vybrat pětipaprsková kola rozměru 9J x 19 s obutím 255/35 R19. Výrobce dokonce dodává i speciální sadu kol i pneumatikami na zimu, která obsahuje pětipaprsková kola 7,5 x 18 s pneumatikami 225/45 R18 M+S. Ke všem těmto alternativám je k dispozici monitorovací systém, hlídající tlak vzduchu v pneumatikách, s okamžitou signalizací potíží na přístrojové desce.

Jestliže změny technického rázu jsou velice zásadní, zásahy do vnějšího vzhledu lze považovat za nepatrné. Nejvýraznějším prvkem je přední nárazník se spoilerem, který obsahuje tři rozměrné otvory pro nasávání chladícího vzduchu. Středním se přivádí vzduch k chladiči vody a oleje, postranní zásobují chladícím médiem chladiče stlačeného vzduchu. Čelní stěnu ještě doplňují xenonové světlomety s čirými skly. Zadní partie sedanu zdobí decentní zvýrazněná odtoková hrana zavazadlového prostoru a dvě oválné koncovky výfuku. Verze Avant má malý spoiler nad zadním oknem. Ke sportovnímu duchu byly zvoleny také odstíny laků, které vy svých názvech ukrývají jména slavných okruhů, např. Mugello Blue nebo Goodwood Green.

Exkluzivitu podtrhuje špičkový interiér. Přístrojová deska vychází z tradičního vzhledu interiérů Audi. Tříramenný volant ukrývá airbag, které jsou uvnitř čtyři a doplňuje je nafukovací "závěs" Sideguard, který chrání posádce hlavy a ramena. Do bezpečnostní výbavy jistě patří i systém isofix pro upevnění dětské autosedačky. Na středové konzole je umístěn display DIS, který slouží pro palubní počítač, navigaci, autodiagnostický systém apod. Pohodlné, a v zatáčkách jisté vedení, zajišťují sedadla Recaro, která mají na čalounění z kvalitní kůže zobrazené logo RS6. Interiér se dodává ve dvou základních provedeních - černá nebo šedá. Tyto varianty mají i další možnosti kombinací, ale díky ruční výrobě těchto vozů je možno interiér vyrobit prakticky v jakémkoli dostupném odstínu. Sportovního ducha interiéru dodává také kulisa volící páky z matného hliníku. O hudbu se stará výkonná soustava Bose a ke komfortu obsluhy přispívá také systém APS, což jsou čidla snímající vzdálenost vozu od překážky.

Model RS6 postavila Audi po obrovském úspěchu typu RS4 a stejně jako u něj, byla svěřena konečná montáž divizi Quattro GmbH, aby se zajistila stejně vysoká kvalita montáže. Jak již bylo výše zmíněno ve verzi RS6 se bude nabízet sedan i kombi Avant.

Motor4,2 V8, biturbo
Druhpřeplňovaný zážehový
Zdvihový objem (cm3)4172
Válce/ventily na válec8/5
Max. výkon (kW/k/ot)331/450/5700-6400
Max. točivý moment (Nm/ot)560/1950-5600
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Zrychlení 0-100 km/h (s)4,7
Zrychlení 0-200 km/h (s)17,6 (17,8)
Spotřeba (93/116 EU)
město (l/100 km)21,8
mimo město (l/100 km)10,4
Kombinovaná (l/100 km)14,6
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4858 (4852)
Šířka (mm)1850
Výška (mm)1425 (1452)
Rozvor (mm)2759
Rozchod vpředu (mm)1578
Rozchod vzadu (mm)1578
Pohotovostní hmotnost (kg)1840 (1865)
Objem mnádrže (l)82
Rozměr pneu255/40 R18
Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety








Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou školu osvěží žhavé i ledové novinky

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou…

Nejrychlejší ježek na světě má podle posměváčků své nejlepší dny už za sebou. Sega si to však nemyslí a každý…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…