Audi Sport quattro laserlight: Laserový koncept
Vzpomínáte na frankfurtský autosalon a premiéru vozu Sport quattro concept? Audi se jej nyní rozhodlo vylepšit o laserovou techniku, spojenou se světlomety Matrix LED. Ty známe z nedávno představeného modernizovaného modelu A8.
Při čelním pohledu jsou pod krytem vidět dvě segmenty: ten vnější patří již zmíněnému systému Matrix LED a zabezpečuje funkci potkávacích světel, zatímco vnitřní segment se skládá z laserových diod. Ty jsou výrazně menší než klasické diody pro potkávací světla, mají průměr jen několik mikronů. Audi tvrdí, že dálková laserová světla mají třikrát vyšší světelnost než dálková LED světla, přičemž přesvědčit se o tom budeme moci už velmi brzy: tato technika bude použita na závodním speciálu e-tron quattro už v tomto roce. Laserová světla dříve představilo i BMW ve svém nově vyvíjeném hybridním sportovním modelu i8.
O pohon konceptu se i nadále stará osmiválec 4.0 TFSI (411 kW/560 k, 700 N.m). K němu se přidá ještě elektromotor (110 kW a 400 N.m), systémový výkon tedy dosahuje kulatých 700 koní. Rozměry jsou 4602 x 1964 x 1386 mm, takže je výrazně větší než původní quattro. Platí to zejména pro rozvor – místo někdejších 2204 mm měří 2784 mm. 21palcová kola s centrální maticí obouvají pneumatiky o rozměru 285/30.
Zvenku ani uvnitř se nešetřilo karbonem. Z tohoto lehkého materiálu jsou vyrobeny například obě kapoty, střecha nebo palubní deska. Dveře a blatníky jsou zase z hliníku, skelet karoserie z vysokopevnostní oceli. Výsledkem je hmotnost 1850 kg – nezapomínejme, že Sport quattro concept je hybrid, vozí s sebou 14,1kWh lithium-iontovou baterii.
Tento „showcar“, jak u Audi koncept označují, dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a nejrychleji jede 305 km/h – automobilka tvrdí, že jízdní výkony se vyrovnají závodním verzím Sport quattra. Příznivce „zelených“ parametrů potěší dojezd na elektřinu až 50 km, přepočtená spotřeba 2,5 l/100 km a emise CO2 59 g/km.