Audi TT RS: Nejostřejší TT má pětiválec s 400 koňmi
Třetí generace Audi TT se stále sériově vyrábí pouze coby kupé a roadster, sportback a crossover zůstaly ve stadiu prototypů. Základní verze a ostřejší S nyní konečně doplňuje verze RS, a to hned v obou karosářských variantách. Na co se můžeme těšit? Pod přední kapotou zůstal řadový pětiválec 2,48 l, ale pozor, s předchůdcem toho mnoho společného nemá.
Předně, dostal hliníkový blok, takže je o 10 kg lehčí. A samozřejmě také výkonnější, dostal se na hranici čtyř stovek koní, tedy 294 kW, předchozí generace měla 250 kW. K dispozici je rovněž 480 N.m točivého momentu, a to v širokém rozsahu otáček: 1700-5850 min-1. O přenos na všechna kola se starají vícelamelová spojka a sedmistupňová dvouspojková převodovka, manuální šestikvalt z minulé RS postrádá. S ničím jiným než s permanentním quattrem se pochopitelně nepočítalo a absence přímo řazené skříně... no, taková je prostě doba. DSG je rychlá a kdyby to nestačilo, pod volantem má ještě páčky.
Podvozek klesl oproti běžným tétéčkům o centimetr, pokud někomu nestačí, lze si připlatit za ještě sportovnější s adaptivními tlumiči. Standardně se na auta montují devatenáctipalcová kola s předními ocelovými kotouči o průměru 370 mm, dvacítky s karbon-keramickými brzdami najdeme v katalogu příplatků. Kupé zrychlí z klidu na stovku za 3,7 s, otevřený model je o dvě desetinky pomalejší. Tradiční omezovač na 250 km/h lze posunout o další třicítku...
Lehčí je i celé auto, kupé váží 1440 kg, roadster kvůli dodatečným výztuhám 1530 kg. Jeho elektricky ovládaná plátěná střecha zmizí za sedadly během deseti sekund, nebo pochopitelně naopak. Lze s ní hýbat i za jízdy do městské padesátky. TT RS dostalo ostřeji tvarovaný přední nárazník s většími chladicími otvory, hlavní diodová světla, decentní boční nástavce, karbonová zrcátka, zadní nárazník s difuzorem, dvojici oválných koncovek výfuku a pevné zadní křídlo. Vypadá decentně agresivně. Eura navíc lze utratit za samočinné vysouvací a koncové reflektory mohou být OLED.
Eresa mají i specifické odstíny laku karoserie, konkrétně šedý Nardo a rudý Catalunya. Nechybí jim ani sportovní sedačky s výraznějším bočním vedením, Audi i zde uplatňuje svůj virtuální kokpit, tedy digitální nastavitelné palubní přístroje.
Ostré audiny se objeví u prodejců značky až letos na podzim, na kupé nalepil Ingolstadt cenovku 66.400 eur (1,795 milionu korun), roadster stojí 69.200 eur, tedy 1,871 mil. Kč.