Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný pětiválec se vrací, česká cena 1.569.300,-Kč

Aleš Dragoun
Diskuze (130)
Audi TT RS bylo představeno letos v Ženevě v karosářských variantách kupé a roadster. Pro ingolstadtskou automobilku je návratem k přeplňovanému pětiválci.

Ten se poprvé objevil už v roce 1979 v modelu Audi 200 5 T, o rok později následovalo slavné Quattro. Pětiválec s turbem nespaloval ovšem pouze benzin, nýbrž také naftu. Audi 100 TDI z roku 1989 bylo navíc prvním vozem, který měl v názvu legendární zkratku. Nyní se tedy přeplňovaný zážehový pětiválec znovu vrací, ovšem v moderní podobě.

Kompaktní motor

Nový agregát je dílem sportovní divize quattro GmbH, stejně jako ty v modelech RS4 a RS6. Je uložený napříč, má objem 2480 cm3 (průměr 82,5 x 92,8 mm) a přímé vstřikování benzinu FSI. Dává výkon 250 kW (340 k)/5400-6500 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm v širokém rozmezí 1600-5300 min-1. Červené pole otáčkoměru začíná na přeplňovaný motor neobvykle vysoko – až v 6800 min-1. Motor je kompaktní a lehký, na délku totiž měří necelého půl metru a váží 183 kg. Jediné turbodmychadlo má plnicí tlak až 1,2 baru, samozřejmostí je mezichladič, který snižuje teplotu stlačeného vzduchu. Zapalování probíhá v pořadí 1-2-4-5-3.

Audi TT - Přeplňované čtyřválce
Model TT 1,8 TFSI TT 2,0 TDI quattro TT 2,0 TFSI TT 2,0 TFSI quattro
Převodovka 6M 6M 6M/S tronic S tronic
Zdvihový objem [cm3] 1798 1968 1984 1984
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 118/4500-6200 125/4200 147/5100-6000 147/5100-6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 250/1500-4500 350/1750-2500 280/1800-5000 280/1700-5000
Max. rychlost [km/h] 226 226 240 238
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,2 7,5 6,6 (6,4) 6,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,7 5,3 7,7 7,7

Pokud řidič stiskne tlačítko Sport na středovém tunelu, v levé části výfukového potrubí se otevře záklopka a z koncovky proudí ten správný zvuk. Torzní vibrace klikového hřídele vyrobeného z šedé litiny hlídá tlumič, který je umístěn na jeho předním konci. Audi je mimochodem prvním výrobcem, který tento materiál použil, jinak se uplatňuje u vznětových motorů.

Pevně na všech čtyřech

TT RS má, jak je u moderních Audi zvykem, permanentní pohon všech kol pomocí mezinápravové spojky Haldex, která se aktivuje hydraulicky, ale ovládá ji elektronika. Sílu motoru přenáší na obě nápravy šestistupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce je prostorový rám ASF (Audi Space Frame), který je vyroben z hliníku a oceli. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu najdeme víceprvkové závěsy, i na nich se uplatnil lehký hliník. Oproti běžným verzím je tento model o 10 mm blíže k zemi, adaptivní systém tlumičů má dva módy – Comfort a Sport, ale je nutné za něj připlatit. Konstruktéři zapracovali také na hřebenovém řízení, které je oproti běžným TT a TTS přesnější. Vrtané kotoučové brzdy mají průměr 370 mm vpředu a 310 mm vzadu, třmeny jsou čtyřpístkové, v černé barvě a je na nich logo RS. Sériově dodávaná elektronická stabilizace má sportovní režim a je vypínatelná. Mimochodem, testovací exempláře se proháněly na Severní smyčce Nürburgringu.

Karoserie

Audi TT RS má modifikovanou aerodynamiku včetně předního nárazníku a vstupů vzduchu. Levý přivádí vzduch k převodovce, pravý do přídavného chladiče. Přední části vozu dominuje pro moderní vozy této značky typická maska chladiče typu single frame, kterou je veden vzduch naopak k turbodmychadlu. Posádka uvidí před vůz díky xenonům s LED diodami pro denní svícení. TT s přídomkem RS jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/40, na přání jsou k mání kola o jeden a dva palce větší.

Zadní spoiler je v základu pevný, za příplatek je možné objednat pohyblivý. Disponuje automatickým zvyšováním a snižováním v závislosti na rychlosti. Jakmile vůz překročí 120 km/h, samočinně se vysune, zpátky na své místo se vrátí při rychlosti nižší než 80 km/h.

Na zadním nárazníku najdeme difuzor a po jeho stranách dvě koncovky výfuku tvary elipsy. Audi TT RS je tak rozeznatelné zezadu (většina účastníků silničního provozu jej ani z jiné strany neuvidí) na první pohled. Obyčejné TT má totiž dvě oválné koncovky, TTS pak čtyři menší.

Součinitel odporu vzduchu je u kupé 0,32, u roadsteru (se zavřenou střechou) o dvě setiny vyšší. Obě varianty měří na délku 4198 mm a na šířku 1842 mm, uzavřené ereso je 1342 mm vysoké, otevřené má 1348 mm. Kupé váží 1450 kg, roadster je o 60 kg těžší. Celá karoserie pak má jen 206 kg (251 kg u otevřené verze), ocel byla použita zejména na bezpečnostní skelet, většina ostatních částí je z hliníku.

Roadster má elektrohydraulicky ovládanou střechu a větrný deflektor za sedadly, o který se starají elektromotorky a ovládá se tlačítkem. Audi u roadsteru TT díkybohu stále zůstává u plátěné klasiky. Její hlavní výhodou je nižší hmotnost, ve složeném stavu střecha navíc nepotřebuje tolik místa vzadu. Bonusy jsou pak nižší těžiště a v neposlední řadě harmoničtější design karoserie bez boulí a hrbů. Střechu lze otevřít a složit za 12 s, a to i při jízdě až do rychlosti 50 km/h, v její zadní části je skleněné okno. Ještě k barvám exteriéru, je jich celkem osm. Čtyři z nich jsou pak exkluzivně určeny jen pro TT RS, navíc dostaly názvy podle závodních okruhů. Šedé odstíny se jmenují Daytona a Suzuka, modré Sepang a Mugello.

Výbava

Nejprve k bezpečnosti – přední airbagy mohou vystřelit ve dvou rychlostech v závislosti na síle případného nárazu. K dispozici jsou také boční a hlavové airbagy. Samozřejmostí jsou dnes bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, jakož i aktivní opěrky hlav obou pasažérů.

Řidič a spolujezdec (či spíše spolujezdkyně) si budou hovět ve vyhřívaných sportovních sedadlech, čalouněných kombinací kůže a umělého semiše Alcantara s nezbytnými logy TT RS. V interiéru nalezneme také hliníkové prvky včetně pedálů. Tříramenný sportovní volant se zploštělou spodní částí je multifunkční. Informační systém řidiči nabídne například indikátor plnícího tlaku turbodmychadla, ukazatel teploty oleje, nebo elektronické stopky, kterými lze změřit čas na jedno kolo při dovádění na okruhu. Komfortní prvky zastupuje například automatická klimatizace, či audio s prostorovým zvukem.

Komu by to nestačilo, může si objednat příplatkový systém od značky Bose, na výběr jsou také dva druhy navigace, elektroničtí asistenti pro parkování a rozjezdy do kopce, tempomat, osvětlení interiéru LED diodami a konečně adaptivní světlomety, které vidí do zatáčky.

Rychle a úsporně

Uzavřená verze vystřelí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, otevřená je pak o desetinku pomalejší. Automobilka udává u kupé i zrychlení z 0 na 200 km/h, a to za 15,9 s. Maximální rychlost obou karosářských variant leží na hranici 250 km/h, na přání může být zvýšena až na 280 km/h. Kombinovaná spotřeba u kupé dosahuje 9,2 l/100 km, roadster spálí 9,5 l/100 km.

Prodej začne letos v létě, základní cena kupé je v Německu stanovena na 55.800 eur, roadster bude stát 58.650 eur. První cena kupé TT RS bla stanovena na 1.569.300,- Kč.

Audi TT RS Coupé – Srovnání s ostatními výkonnými verzemi
Model TT 3,2 quattro TTS 2,0 TFSI quattro TT RS 2,5 TFSI quattro
Převodovka 6M/S tronic 6M 6M
Zdvihový objem [cm3] 3189 1984 2480
Válce/ventily 6/4 4/4 5/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 184/6300 200/6000 250/5400-6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 320/2500-3000 350/2500-5000 450/1600-5300
Max. rychlost [km/h] 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,9 (5,7) 5,4 (5,2) 4,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 10,3 (9,4) 8,1 (7,9) 9,2
Aleš Dragoun
Diskuze (130)
8. 6. 2009 16:37
Re: Za štyri-šestť.
A to že si koupí TT v benzínu znamená že je zneuznalí řidičský génius ?
Pořád si myslim, že TT je z velké části image-kára, i když posun v oblasti ovladatelnosti a zábavnosti je proti 1. generaci značný.
A konkrétně TT-RSek bude jen "malé" procento prodejů, protože když zmiňuješ to řízení, tak v této (cenové a image) kategorii se dají pro nadšence najít velmi solidní alternativy.
8. 6. 2009 16:23
Re: Za štyri-šestť.
To ze si nekdo koupi TT s naftou doklada ze nema o rizeni ani paru :-)
8. 6. 2009 16:12
Celkem dobry
Motoricky urcite velice zajimavy auto, bohuzel to ma Haldex, znak audi a hlavne otresnej venkovni design...i kdyz proti predchozi generaci je to fesak :-)

Skoda ze mam vkus, mohl sem se zamilovat :-)
Avatar - white label
8. 6. 2009 16:06
Re: Za štyri-šestť.
No problem..., TTčko se přece dělá i v TDIčku... :yes: >:D
Avatar - peter222
8. 6. 2009 15:18
Za štyri-šestť.
Z 0-100 za 4,6s to nie je zlé. Len tá kombinovaná spotrba sa mi zdá trochu nízka, reálne bude o niejaké dva , tri litre vyššia inak O.K . :-)