Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný pětiválec se vrací, česká cena 1.569.300,-Kč

Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný pětiválec se vrací, česká cena 1.569.300,-Kč

 
 

Audi TT RS bylo představeno letos v Ženevě v karosářských variantách kupé a roadster. Pro ingolstadtskou automobilku je návratem k přeplňovanému pětiválci.

Ten se poprvé objevil už v roce 1979 v modelu Audi 200 5 T, o rok později následovalo slavné Quattro. Pětiválec s turbem nespaloval ovšem pouze benzin, nýbrž také naftu. Audi 100 TDI z roku 1989 bylo navíc prvním vozem, který měl v názvu legendární zkratku. Nyní se tedy přeplňovaný zážehový pětiválec znovu vrací, ovšem v moderní podobě.

Kompaktní motor

Nový agregát je dílem sportovní divize quattro GmbH, stejně jako ty v modelech RS4 a RS6. Je uložený napříč, má objem 2480 cm3 (průměr 82,5 x 92,8 mm) a přímé vstřikování benzinu FSI. Dává výkon 250 kW (340 k)/5400-6500 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm v širokém rozmezí 1600-5300 min-1. Červené pole otáčkoměru začíná na přeplňovaný motor neobvykle vysoko – až v 6800 min-1. Motor je kompaktní a lehký, na délku totiž měří necelého půl metru a váží 183 kg. Jediné turbodmychadlo má plnicí tlak až 1,2 baru, samozřejmostí je mezichladič, který snižuje teplotu stlačeného vzduchu. Zapalování probíhá v pořadí 1-2-4-5-3.

Audi TT - Přeplňované čtyřválce
ModelTT 1,8 TFSITT 2,0 TDI quattroTT 2,0 TFSITT 2,0 TFSI quattro
Převodovka6M6M6M/S tronicS tronic
Zdvihový objem [cm3]1798196819841984
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]118/4500-6200125/4200147/5100-6000147/5100-6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-4500350/1750-2500280/1800-5000280/1700-5000
Max. rychlost [km/h]226226240238
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,27,56,6 (6,4)6,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,75,37,77,7

Pokud řidič stiskne tlačítko Sport na středovém tunelu, v levé části výfukového potrubí se otevře záklopka a z koncovky proudí ten správný zvuk. Torzní vibrace klikového hřídele vyrobeného z šedé litiny hlídá tlumič, který je umístěn na jeho předním konci. Audi je mimochodem prvním výrobcem, který tento materiál použil, jinak se uplatňuje u vznětových motorů.

Pevně na všech čtyřech

TT RS má, jak je u moderních Audi zvykem, permanentní pohon všech kol pomocí mezinápravové spojky Haldex, která se aktivuje hydraulicky, ale ovládá ji elektronika. Sílu motoru přenáší na obě nápravy šestistupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce je prostorový rám ASF (Audi Space Frame), který je vyroben z hliníku a oceli. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu najdeme víceprvkové závěsy, i na nich se uplatnil lehký hliník. Oproti běžným verzím je tento model o 10 mm blíže k zemi, adaptivní systém tlumičů má dva módy – Comfort a Sport, ale je nutné za něj připlatit. Konstruktéři zapracovali také na hřebenovém řízení, které je oproti běžným TT a TTS přesnější. Vrtané kotoučové brzdy mají průměr 370 mm vpředu a 310 mm vzadu, třmeny jsou čtyřpístkové, v černé barvě a je na nich logo RS. Sériově dodávaná elektronická stabilizace má sportovní režim a je vypínatelná. Mimochodem, testovací exempláře se proháněly na Severní smyčce Nürburgringu.

Karoserie

Audi TT RS má modifikovanou aerodynamiku včetně předního nárazníku a vstupů vzduchu. Levý přivádí vzduch k převodovce, pravý do přídavného chladiče. Přední části vozu dominuje pro moderní vozy této značky typická maska chladiče typu single frame, kterou je veden vzduch naopak k turbodmychadlu. Posádka uvidí před vůz díky xenonům s LED diodami pro denní svícení. TT s přídomkem RS jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/40, na přání jsou k mání kola o jeden a dva palce větší.

Zadní spoiler je v základu pevný, za příplatek je možné objednat pohyblivý. Disponuje automatickým zvyšováním a snižováním v závislosti na rychlosti. Jakmile vůz překročí 120 km/h, samočinně se vysune, zpátky na své místo se vrátí při rychlosti nižší než 80 km/h.

Na zadním nárazníku najdeme difuzor a po jeho stranách dvě koncovky výfuku tvary elipsy. Audi TT RS je tak rozeznatelné zezadu (většina účastníků silničního provozu jej ani z jiné strany neuvidí) na první pohled. Obyčejné TT má totiž dvě oválné koncovky, TTS pak čtyři menší.

Součinitel odporu vzduchu je u kupé 0,32, u roadsteru (se zavřenou střechou) o dvě setiny vyšší. Obě varianty měří na délku 4198 mm a na šířku 1842 mm, uzavřené ereso je 1342 mm vysoké, otevřené má 1348 mm. Kupé váží 1450 kg, roadster je o 60 kg těžší. Celá karoserie pak má jen 206 kg (251 kg u otevřené verze), ocel byla použita zejména na bezpečnostní skelet, většina ostatních částí je z hliníku.

Roadster má elektrohydraulicky ovládanou střechu a větrný deflektor za sedadly, o který se starají elektromotorky a ovládá se tlačítkem. Audi u roadsteru TT díkybohu stále zůstává u plátěné klasiky. Její hlavní výhodou je nižší hmotnost, ve složeném stavu střecha navíc nepotřebuje tolik místa vzadu. Bonusy jsou pak nižší těžiště a v neposlední řadě harmoničtější design karoserie bez boulí a hrbů. Střechu lze otevřít a složit za 12 s, a to i při jízdě až do rychlosti 50 km/h, v její zadní části je skleněné okno. Ještě k barvám exteriéru, je jich celkem osm. Čtyři z nich jsou pak exkluzivně určeny jen pro TT RS, navíc dostaly názvy podle závodních okruhů. Šedé odstíny se jmenují Daytona a Suzuka, modré Sepang a Mugello.

Výbava

Nejprve k bezpečnosti – přední airbagy mohou vystřelit ve dvou rychlostech v závislosti na síle případného nárazu. K dispozici jsou také boční a hlavové airbagy. Samozřejmostí jsou dnes bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, jakož i aktivní opěrky hlav obou pasažérů.

Řidič a spolujezdec (či spíše spolujezdkyně) si budou hovět ve vyhřívaných sportovních sedadlech, čalouněných kombinací kůže a umělého semiše Alcantara s nezbytnými logy TT RS. V interiéru nalezneme také hliníkové prvky včetně pedálů. Tříramenný sportovní volant se zploštělou spodní částí je multifunkční. Informační systém řidiči nabídne například indikátor plnícího tlaku turbodmychadla, ukazatel teploty oleje, nebo elektronické stopky, kterými lze změřit čas na jedno kolo při dovádění na okruhu. Komfortní prvky zastupuje například automatická klimatizace, či audio s prostorovým zvukem.

Komu by to nestačilo, může si objednat příplatkový systém od značky Bose, na výběr jsou také dva druhy navigace, elektroničtí asistenti pro parkování a rozjezdy do kopce, tempomat, osvětlení interiéru LED diodami a konečně adaptivní světlomety, které vidí do zatáčky.

Rychle a úsporně

Uzavřená verze vystřelí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, otevřená je pak o desetinku pomalejší. Automobilka udává u kupé i zrychlení z 0 na 200 km/h, a to za 15,9 s. Maximální rychlost obou karosářských variant leží na hranici 250 km/h, na přání může být zvýšena až na 280 km/h. Kombinovaná spotřeba u kupé dosahuje 9,2 l/100 km, roadster spálí 9,5 l/100 km.

Prodej začne letos v létě, základní cena kupé je v Německu stanovena na 55.800 eur, roadster bude stát 58.650 eur. První cena kupé TT RS bla stanovena na 1.569.300,- Kč.

Audi TT RS Coupé – Srovnání s ostatními výkonnými verzemi
ModelTT 3,2 quattroTTS 2,0 TFSI quattroTT RS 2,5 TFSI quattro
Převodovka6M/S tronic6M6M
Zdvihový objem [cm3]318919842480
Válce/ventily6/44/45/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]184/6300200/6000250/5400-6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]320/2500-3000350/2500-5000450/1600-5300
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,9 (5,7)5,4 (5,2)4,6
Komb. spotřeba [l/100 km]10,3 (9,4)8,1 (7,9)9,2

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Video: Audi TT Coupé pokrývá 27.000 čokoládových bonbonů Video: Audi TT Coupé pokrývá 27.000 čokoládových bonbonů

Audi propůjčilo nové TT Coupé belgické cukrárně, kde jej…

Audi TT třetí generace uvidíme v Ženevě Audi TT třetí generace uvidíme v Ženevě

Sice právě probíhá v Detroitu první velký autosalon…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…