Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný pětiválec se vrací, česká cena 1.569.300,-Kč

Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný pětiválec se vrací, česká cena 1.569.300,-Kč

 
 

Audi TT RS bylo představeno letos v Ženevě v karosářských variantách kupé a roadster. Pro ingolstadtskou automobilku je návratem k přeplňovanému pětiválci.

Ten se poprvé objevil už v roce 1979 v modelu Audi 200 5 T, o rok později následovalo slavné Quattro. Pětiválec s turbem nespaloval ovšem pouze benzin, nýbrž také naftu. Audi 100 TDI z roku 1989 bylo navíc prvním vozem, který měl v názvu legendární zkratku. Nyní se tedy přeplňovaný zážehový pětiválec znovu vrací, ovšem v moderní podobě.

Kompaktní motor

Nový agregát je dílem sportovní divize quattro GmbH, stejně jako ty v modelech RS4 a RS6. Je uložený napříč, má objem 2480 cm3 (průměr 82,5 x 92,8 mm) a přímé vstřikování benzinu FSI. Dává výkon 250 kW (340 k)/5400-6500 min-1, točivý moment vrcholí hodnotou 450 Nm v širokém rozmezí 1600-5300 min-1. Červené pole otáčkoměru začíná na přeplňovaný motor neobvykle vysoko – až v 6800 min-1. Motor je kompaktní a lehký, na délku totiž měří necelého půl metru a váží 183 kg. Jediné turbodmychadlo má plnicí tlak až 1,2 baru, samozřejmostí je mezichladič, který snižuje teplotu stlačeného vzduchu. Zapalování probíhá v pořadí 1-2-4-5-3.

Audi TT - Přeplňované čtyřválce
ModelTT 1,8 TFSITT 2,0 TDI quattroTT 2,0 TFSITT 2,0 TFSI quattro
Převodovka6M6M6M/S tronicS tronic
Zdvihový objem [cm3]1798196819841984
Válce/ventily4/44/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]118/4500-6200125/4200147/5100-6000147/5100-6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]250/1500-4500350/1750-2500280/1800-5000280/1700-5000
Max. rychlost [km/h]226226240238
Zrychlení 0-100 km/h [s]7,27,56,6 (6,4)6,2
Komb. spotřeba [l/100 km]6,75,37,77,7

Pokud řidič stiskne tlačítko Sport na středovém tunelu, v levé části výfukového potrubí se otevře záklopka a z koncovky proudí ten správný zvuk. Torzní vibrace klikového hřídele vyrobeného z šedé litiny hlídá tlumič, který je umístěn na jeho předním konci. Audi je mimochodem prvním výrobcem, který tento materiál použil, jinak se uplatňuje u vznětových motorů.

Pevně na všech čtyřech

TT RS má, jak je u moderních Audi zvykem, permanentní pohon všech kol pomocí mezinápravové spojky Haldex, která se aktivuje hydraulicky, ale ovládá ji elektronika. Sílu motoru přenáší na obě nápravy šestistupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce je prostorový rám ASF (Audi Space Frame), který je vyroben z hliníku a oceli. Vpředu jsou vzpěry McPherson, vzadu najdeme víceprvkové závěsy, i na nich se uplatnil lehký hliník. Oproti běžným verzím je tento model o 10 mm blíže k zemi, adaptivní systém tlumičů má dva módy – Comfort a Sport, ale je nutné za něj připlatit. Konstruktéři zapracovali také na hřebenovém řízení, které je oproti běžným TT a TTS přesnější. Vrtané kotoučové brzdy mají průměr 370 mm vpředu a 310 mm vzadu, třmeny jsou čtyřpístkové, v černé barvě a je na nich logo RS. Sériově dodávaná elektronická stabilizace má sportovní režim a je vypínatelná. Mimochodem, testovací exempláře se proháněly na Severní smyčce Nürburgringu.

Karoserie

Audi TT RS má modifikovanou aerodynamiku včetně předního nárazníku a vstupů vzduchu. Levý přivádí vzduch k převodovce, pravý do přídavného chladiče. Přední části vozu dominuje pro moderní vozy této značky typická maska chladiče typu single frame, kterou je veden vzduch naopak k turbodmychadlu. Posádka uvidí před vůz díky xenonům s LED diodami pro denní svícení. TT s přídomkem RS jezdí na osmnáctipalcových kolech s pneumatikami 245/40, na přání jsou k mání kola o jeden a dva palce větší.

Zadní spoiler je v základu pevný, za příplatek je možné objednat pohyblivý. Disponuje automatickým zvyšováním a snižováním v závislosti na rychlosti. Jakmile vůz překročí 120 km/h, samočinně se vysune, zpátky na své místo se vrátí při rychlosti nižší než 80 km/h.

Na zadním nárazníku najdeme difuzor a po jeho stranách dvě koncovky výfuku tvary elipsy. Audi TT RS je tak rozeznatelné zezadu (většina účastníků silničního provozu jej ani z jiné strany neuvidí) na první pohled. Obyčejné TT má totiž dvě oválné koncovky, TTS pak čtyři menší.

Součinitel odporu vzduchu je u kupé 0,32, u roadsteru (se zavřenou střechou) o dvě setiny vyšší. Obě varianty měří na délku 4198 mm a na šířku 1842 mm, uzavřené ereso je 1342 mm vysoké, otevřené má 1348 mm. Kupé váží 1450 kg, roadster je o 60 kg těžší. Celá karoserie pak má jen 206 kg (251 kg u otevřené verze), ocel byla použita zejména na bezpečnostní skelet, většina ostatních částí je z hliníku.

Roadster má elektrohydraulicky ovládanou střechu a větrný deflektor za sedadly, o který se starají elektromotorky a ovládá se tlačítkem. Audi u roadsteru TT díkybohu stále zůstává u plátěné klasiky. Její hlavní výhodou je nižší hmotnost, ve složeném stavu střecha navíc nepotřebuje tolik místa vzadu. Bonusy jsou pak nižší těžiště a v neposlední řadě harmoničtější design karoserie bez boulí a hrbů. Střechu lze otevřít a složit za 12 s, a to i při jízdě až do rychlosti 50 km/h, v její zadní části je skleněné okno. Ještě k barvám exteriéru, je jich celkem osm. Čtyři z nich jsou pak exkluzivně určeny jen pro TT RS, navíc dostaly názvy podle závodních okruhů. Šedé odstíny se jmenují Daytona a Suzuka, modré Sepang a Mugello.

Výbava

Nejprve k bezpečnosti – přední airbagy mohou vystřelit ve dvou rychlostech v závislosti na síle případného nárazu. K dispozici jsou také boční a hlavové airbagy. Samozřejmostí jsou dnes bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, jakož i aktivní opěrky hlav obou pasažérů.

Řidič a spolujezdec (či spíše spolujezdkyně) si budou hovět ve vyhřívaných sportovních sedadlech, čalouněných kombinací kůže a umělého semiše Alcantara s nezbytnými logy TT RS. V interiéru nalezneme také hliníkové prvky včetně pedálů. Tříramenný sportovní volant se zploštělou spodní částí je multifunkční. Informační systém řidiči nabídne například indikátor plnícího tlaku turbodmychadla, ukazatel teploty oleje, nebo elektronické stopky, kterými lze změřit čas na jedno kolo při dovádění na okruhu. Komfortní prvky zastupuje například automatická klimatizace, či audio s prostorovým zvukem.

Komu by to nestačilo, může si objednat příplatkový systém od značky Bose, na výběr jsou také dva druhy navigace, elektroničtí asistenti pro parkování a rozjezdy do kopce, tempomat, osvětlení interiéru LED diodami a konečně adaptivní světlomety, které vidí do zatáčky.

Rychle a úsporně

Uzavřená verze vystřelí z 0 na 100 km/h za 4,6 s, otevřená je pak o desetinku pomalejší. Automobilka udává u kupé i zrychlení z 0 na 200 km/h, a to za 15,9 s. Maximální rychlost obou karosářských variant leží na hranici 250 km/h, na přání může být zvýšena až na 280 km/h. Kombinovaná spotřeba u kupé dosahuje 9,2 l/100 km, roadster spálí 9,5 l/100 km.

Prodej začne letos v létě, základní cena kupé je v Německu stanovena na 55.800 eur, roadster bude stát 58.650 eur. První cena kupé TT RS bla stanovena na 1.569.300,- Kč.

Audi TT RS Coupé – Srovnání s ostatními výkonnými verzemi
ModelTT 3,2 quattroTTS 2,0 TFSI quattroTT RS 2,5 TFSI quattro
Převodovka6M/S tronic6M6M
Zdvihový objem [cm3]318919842480
Válce/ventily6/44/45/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1]184/6300200/6000250/5400-6500
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]320/2500-3000350/2500-5000450/1600-5300
Max. rychlost [km/h]250250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,9 (5,7)5,4 (5,2)4,6
Komb. spotřeba [l/100 km]10,3 (9,4)8,1 (7,9)9,2

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Audi TT RS (250 kW, 450 Nm): Přeplňovaný…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Video: Audi TT Coupé pokrývá 27.000 čokoládových bonbonů Video: Audi TT Coupé pokrývá 27.000 čokoládových bonbonů

Audi propůjčilo nové TT Coupé belgické cukrárně, kde jej…

Audi TT třetí generace uvidíme v Ženevě Audi TT třetí generace uvidíme v Ženevě

Sice právě probíhá v Detroitu první velký autosalon…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…