Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tahle auta špatně svítí! I moderní auta mají problémy s viditelnosti

Tomáš Dusil
Diskuze (11)
Americký spolek pojišťoven IIHS testoval čtyři desítky aut, která právě kvůli špatnému osvětlení nezískala nejvyšší možné celkové hodnocení.

Dle informací IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), která v USA každoročně testuje úroveň bezpečnosti nových vozidel a jejíž výsledky mají na americkém kontinentě podobnou váhu jako v Evropě EuroNCAP, se zhruba polovina vážných nehod se smrtelnými následky na amerických silnicích odehraje za tmy. Více než čtvrtina pak na neosvětlených komunikacích.

Z toho je zřejmé, jak velkou roli hraje úroveň osvětlení v otázce aktivní bezpečnosti. Tady nejde jen o typ zdroje (žárovka-výbojka-LED), ale také o konstrukci světlometu, jeho doplňkové technologie (natáčení do zatáčky, samočinné přepínání na dálková světla) a samozřejmě i jeho správné nastavení.

Světla rozhodla

Bylo to právě osvětlení, které u vybraných čtyřiceti modelů automobilů rozhodlo o konečném výsledku. Všechna obdržela velmi dobré hodnocení za nárazové testy a rovněž za úroveň systému samočinného nouzového brzdění či varování před čelní srážkou. V těchto disciplínách získala níže uvedená auta velmi dobré hodnocení.

V čem však propadla, bylo právě osvětlení. To technici hodnotili jako slabé, u některých vozů nanejvýš průměrné.

A která auta si tedy pohoršila vinou horšího osvětlení? Byly to Acura ILX, Audi (A4 Allroad, A5, A6, Q5 a Q7), BMW X1, Buick LaCrosse, Cadillac XT5, Chevrolet (Bolt EV, Equinox a Malibu), Fiat 500X, Ford (F-150 a Fusion), GMC Acadia a Terrain, Honda Civic, Hyunadi Accent a Kona, Infiniti Q70 a QX60, Jeep Compass, Kia Niro PHEV a Rio, Lincoln MKX a MKZ, Mercedes-Benz třídy C, Mini Countryman, Nissan Murano, Pathfinder a Sentra, Toyota C-HR, Tacoma a Yaris iA, Volkswagen Atlas, Jetta, Passat a Tiguan a Volvo XC90.

Mnohá z těchto aut se prodávají také u nás, o jiných jste možná ani nikdy neslyšeli. V každém případě se osvětlení aut na amerických silnicích dost liší od těch v Evropě. V USA se uplatňuje symetrický světelný kužel, v Evropě máme asymetrický, kdy pravá strana světelného kužele je zalomena pod úhlem 30 stupňů. Smyslem je zlepšit osvětlení krajnice a tedy i případné chodce.

Jak se osvětlení hodnotí

A jak vlastně technici IIHS dospěly k tomu, že osvětlení uvedených vozidel je horší než průměr? Výkon světlometů se posuzuje v pěti úrovních. A sice v přímém směru a dále v oblouku s poloměrem 500 stop a 800 stop na obě strany. Určujícím faktorem je, jak daleko od vozidla a s jakou intenzitou světla svítí. Čím delší je dosah jejich kužele a zároveň čím intenzivněji svítí, tím je hodnocení účinnosti osvětlení vyšší.

Dosah světelného kužele se měří ve stovkách stop, přičemž v přímém směru by měl být dosah nejdelší, naopak u menšího z obou oblouků (tedy o poloměru 500 stop) nejkratší. Výkon světlometů měří senzory, přičemž minimální hodnotou intenzity světla je 5 lux. Pro srovnání - za úplňku při současně temné obloze osvětluje měsíc povrch Země intenzitou přibližně 1 lux.

Tomáš Dusil
Diskuze (11)

Doporučujeme

21. 8. 2018 13:27
Vidět
Radši si priplatit za lepší světla než pak vozit na kapotě srnku,chodce.(+20metrů viditelnost je sekunda k dobru při 100ce na reakci).Nejlepší je asi MB E-S ledsvětla co vydávám na dálnicích.
9. 8. 2018 14:04
Homologace
Za prvé bych se zeptal k čemu jsou homologace když přes ně projdou i takové šmejdy.

A pana Dusila bych se zeptal kde přišel na těch 30° u asymetrických světel. Co článek to nesmysly.
9. 8. 2018 13:31
Re: Zbytečný článek
Aký odkaz na štúdiu? To je IIHS - americký ekvivalent EuroNCAP. Všetky dáta sú dostupné na ich stránkach. Testované bolo každé auto s každým typom svetiel predávaným na US trhu. Ak neprešlo, tak si v ňom nevieš objednať žiadne vyhovujúce svetlá. Takže sme sa dozvedeli, že výrobcovia šetria všade a aj príplatkové svetla v prémii často stoja za dve veci. A ako príklad, že sa to dá. Tu je test novej Imprezi [odkaz] kde jeden typ svetiel prešiel len z malým zaváhaním a auto dostalo najvyššiu známku.
Ano EU svetlá sú iné. Ale US trh nie je tak malý, aby sa preň neoplatilo vyvíjať. A ak na to niekto kašle tam, tak neviem prečo by som mal veriť, že v EU to bude dobré.
9. 8. 2018 13:23
Re: A co s tím v EU ?
Ako môže byť sfušovaný reflektor problém legislatívy? Ak by ten test nedal nik, tak OK. Ale väčšina vozidiel ho zvládne.
Autor článok zbabral, ale dáta sú verejne dostupná a väčšina problémov sa delí do dvoch skupín.
1) Halogény nedosvietia.
2) Výkonnejšie svetlá oslňujú.
V ani jednom prípade nemôžeš brať dva najvyššie známky. Ako príklad Subaru Impreza [odkaz] ktoré sa predáva s viacerými typmi reflektorov a v jednom má dobrú známku, čo stačí na najvyššie hodnotenie auta. Pri autách uvedených v članku si nemožeš objednať ani za príplatok, žiadne svetlá, ktoré by test zvládli. Čo je u mňa jasná fušerina na strane výrobcov.
9. 8. 2018 10:09
Zbytečný článek
Článek pro nás naprosto o ničem. Odkaz na studii chybí, není jasné, které světlomety byly testované. Pokud Halogeny, tak špatné výsledky jsou očekávané, pokud MATRIX LED, tak asi může být něco špatně. Velmi odlišný tvar kuželu taky bude mít velký vliv.
Takže ve finále jsme se nic nedozvěděli.