Auto Bild TÜV Report 2011 (vozy stáří 8-9 let): 4 Toyoty v TOP10, Porsche v čele
Stejně jako u vozů mladších kategorií i u automobilů ve stáří 8 až 9 let došlo k zvýšení kvóty závad. V loňském roce zjistil TÜV u této kategorie 19,2 % podstatných závad a v letošní roce došlo k zvýšení na 21,4 %. Na technickou kontrolu přijelo s drobnými závadami 31,1 % a bez závad bylo 47,5 % z 8 až 9letých automobilů.
Podle TÜV SÜD patří k hlavním důvodům nárůstu kvóty důsledky hospodářské a finanční krize.
Mezi osmi a devítiletými vozy jsou exempláře uvedené do provozu v letech 2000 a 2001. Většinou tedy jde o předchozí generace aut a v některých případech byl model vystřídán dokonce již dvakrát.
Automobilka Porsche může být podle Auto Bild TÜV Report na své výrobky právem hrdá, protože Porsche 911 modelové řady 996 (výroba 1997 až 2005) je i mezi 8-9letými vozy na prvním místě s kvótou závad 8,3 % a průměrem 82 tisíc km. A stejně jako u 6-7letých i zde je na druhém místě Boxster modelové řady 986 (výroba (1996 až 2004).
Nejúspěšnější značkou v této kategorii je ovšem Toyota, jejíž 4 masově prodávané modely skončily v TOP10. První dva, jimiž jsou RAV4 a Yaris jsou na 3. a 4. místě za dvojicí vozů značky Porsche. Další dvě Toyoty, kterými jsou modely Corola a Avensis, jsou na 7. a 8. pozici.
Na pátém a šestém místě jsou v těsném závěsu za sebou dva sportovní vozy. Mercedes-Benz SLK se s 13,4 % dostal jen těsně před Mazdu MX-5, která má 13,8 %.
První desítku uzavírá SUV na 9. místě Honda CR-V a MPV Mazda Premacy na místě desátém.
Vozy z Mladé Boleslavi se v mezi 8-9letými automobily umístily na dohled průměru 21,4 %. Octavia na 35. místě je s hodnotou 20,2 % mírně nadprůměrná a Fabia na 44. místě s 22,3 % je naopak lehce podprůměrná.
Na samotném chvostu této kategorie je na 77. místě Fiat Stilo. Druhý od konce skončil Renault Kangoo. Třetí a čtvrtou příčku od konce obsadila dvojčata Seat Alhambra a VW Sharan.
Nejčastější závady u 8-9letých vozů představují osvětlovací zařízení (24,9 %), přední a zadní nápravy (10,7 %), výfukový systém (6,1 %), vedení brzd a hadice (4,1 %), vůle řízení (3,0 %), účinnost nožní brzdy (2,4 %) a koroze nosných dílů (1,0 %).
Auto Bild TÜV Report 2011, kategorie 8-9 letých aut, průměr kat. 21,4 % | ||||||
Pořadí | Výrobce a model | podíl aut s vážnou závadou | počet ujetých tisíc km | |||
1. | Porsche 911 | 8,3 | 82 | |||
2. | Porsche Boxster | 9,8 | 77 | |||
3. | Toyota RAV4 | 10,2 | 105 | |||
4. | Toyota Yaris | 12,7 | 99 | |||
5. | Mercedes-Benz SLK | 13,4 | 84 | |||
6. | Mazda MX-5 | 13,8 | 86 | |||
7. | Toyota Corolla | 14,4 | 100 | |||
8. | Toyota Avensis | 14,5 | 129 | |||
9. | Honda CR-V | 14,7 | 111 | |||
10. | Mazda Premacy | 14,8 | 116 | |||
11. | Smart Fortwo | 15,1 | 84 | |||
12. | Audi A4 | 15,4 | 122 | |||
13. | Honda Accord | 16,2 | 110 | |||
14. | VW Golf | 16,5 | 121 | |||
15. | Mercedes-Benz třídy S | 17,1 | 149 | |||
16. | Nissan Almera | 17,2 | 111 | |||
17. | Audi A2 | 17,7 | 115 | |||
17. | BMW Z3 | 17,7 | 82 | |||
19. | Opel Agila | 18,0 | 84 | |||
19. | VW New Beetle | 18,0 | 107 | |||
19. | Citroën C5 | 18,0 | 124 | |||
22. | Mazda 323 | 18,7 | 103 | |||
23. | Audi TT | 18,8 | 101 | |||
23. | Ford Focus | 18,8 | 121 | |||
23. | Nissan Primera | 18,8 | 113 | |||
26. | Mazda 626 | 19,2 | 115 | |||
27. | VW Lupo | 19,3 | 101 | |||
28. | Honda Civic | 19,4 | 97 | |||
29. | Ford Mondeo | 19,5 | 123 | |||
29. | Seat Leon | 19,5 | 127 | |||
31. | VW Polo | 19,6 | 96 | |||
32. | Audi A3 | 19,9 | 123 | |||
33. | Renault Mégane | 20,0 | 105 | |||
34. | Mercedes-Benz třídy C | 20,1 | 109 | |||
35. | Škoda Octavia | 20,2 | 150 | |||
36. | Peugeot 406 | 20,3 | 145 | |||
37. | Opel Astra | 20,6 | 114 | |||
38. | Citroën Xsara | 20,7 | 121 | |||
39. | VW Passat | 20,8 | 154 | |||
40. | Nissan Micra | 21,2 | 82 | |||
41. | Mitsubishi Colt | 21,3 | 101 | |||
42. | Seat Arosa | 21,8 | 99 | |||
43. | Volvo S40/V40 | 21,9 | 139 | |||
44. | Audi A6 | 22,3 | 165 | |||
44. | Škoda Fabia | 22,3 | 111 | |||
46. | Seat Ibiza | 22,4 | 108 | |||
47. | Opel Corsa | 23,0 | 90 | |||
48. | Renault Twingo | 23,1 | 94 | |||
48. | Volvo V70/XC70 | 23,1 | 161 | |||
50. | Opel Vectra | 23,4 | 121 | |||
51. | BMW 5 | 23,5 | 157 | |||
52. | Peugeot 206 | 23,6 | 101 | |||
53. | Mercedes-Benz třídy A | 23,7 | 107 | |||
54. | Citroën Saxo | 23,8 | 94 | |||
55. | Ford Fiesta | 23,9 | 83 | |||
56. | Kia Rio | 24,0 | 98 | |||
57. | Citroën Berlingo | 24,2 | 119 | |||
58. | Opel Zafira | 24,5 | 133 | |||
59. | Peugeot 106 | 24,8 | 97 | |||
60. | Fiat Punto | 24,9 | 98 | |||
61. | Renault Espace | 26,0 | 134 | |||
62. | Renault Clio | 26,1 | 97 | |||
63. | BMW 7 | 26,3 | 172 | |||
63. | Peugeot 307 | 26,3 | 112 | |||
65. | BMW 3 | 26,6 | 125 | |||
66. | Mercedes-Benz třídy E | 27,2 | 175 | |||
67. | Renault Scénic | 27,7 | 113 | |||
68. | Mercedes-Benz třídy M | 28,0 | 139 | |||
69. | Ford Ka | 29,3 | 62 | |||
69. | Alfa Romeo 156 | 29,3 | 134 | |||
71. | Ford Galaxy | 30,2 | 143 | |||
71. | Alfa Romeo 147 | 30,2 | 111 | |||
73. | Renault Laguna | 30,5 | 114 | |||
74. | VW Sharan | 31,1 | 150 | |||
75. | Seat Alhambra | 31,7 | 153 | |||
76. | Renault Kangoo | 33,1 | 137 | |||
77. | Fiat Stilo | 35,9 | 106 |
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2011?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.
Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červenci roku 2009 a končícím červnem 2010. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7.253.709 kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil, na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.