Fiat Punto - evropský bestseller

Fiat Punto - evropský bestseller

 
 

Automobilka Fiat proslula za více než 100 let své existence zejména malými automobily. V osmdesátých letech bylo Uno (předchůdce Punta) dovážené prostřednictvím Tuzexu do tehdejšího Československa, jedním z mála západních vozů na našem trhu.

Specializace značky Fiat na malé lidové automobily a pokroková řešení zaváděná do velkosériové výroby přináší italské značce pravidelně prestižní ocenění, z nichž jmenujme alespoň tituly automobil roku. V roce 1984 byl autem roku zvolen Fiat Uno a o 11 let později byl jeho nástupce Punto ověnčen titulem automobil roku 1995. Připomeňme, že Fiat vede historickou statistiku s největším počtem titulů automobil roku. Po představení v létě 1993 bylo během následujících 42 měsíců vyrobeno 2 milióny Punt, což je rekordní údaj v historii Fiatu. Automobil kompletovaný ve třech italských závodech (Mirafiori, Melfi a Termini Imerese) vyjížděl denně z výrobních pásů ve 2600 exemplářích. V polovině devadesátých let 20. století si tento automobil oblíbilo mnoho zákazníků pro moderní a čistý design. Jako jeden z prvních automobilů vůbec dostalo Punto do zadních sloupků karosérie zabudovaná vertikálně orientovaná světla, dnes častý prvek designu přispívající k aktivní bezpečnosti. Punto mělo od počátku dvě základní karosářské varianty, třídveřový a pětidveřový hatchback a paletu čtyřválcových motorů pokrývajících objemy od 1,1 l do 1,7 l a výkony od 40 kW do 96 kW.

Označení Punta má logickou strukturu, protože obsahuje zaokrouhlený výkon motoru v koňských silách a lze tak tedy identifikovat motor, který pohání konkrétní vůz. Tak například Punto 1.1 55 S je automobil se čtyřválcem 1,1 l (40 kW/55 k) v základní výbavě S. Jedná se o motor s jednobodovým vstřikováním paliva a Punto se s ním rozjede až na 150 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 16,5 s. To vše při kombinované spotřebě 6,5 l/100 km. Můžeme setkat také s dalšími zástupci řady motorů Fire. Motor 1,2 l (44 kW/60 k) je konstrukčně obdobný s menším sourozencem až na zvětšený objem 1242 cm3, který zajistil o 16 Nm více maxima točivého momentu (96 Nm při 3000 ot. /min) a Punto 60 tak zrychlí na 100 km/h za 14,5 s. Stejný motor s vícebodovým vstřikováním byl dodáván pod označením 1,2 l 75 a jak plyne z označení měl výkon 54 kW/74 k. Stovku zvládlo toto Punto za 12 s a nejvyšší rychlost již činila slušných 170 km/h. Největší objem benzínového motoru Punta je 1,6 l ze kterého konstruktéři získali výkon 65 kW/88 k při 5750 ot. /min. Cenná byla plochá křivka točivého momentu, když při otáčkách 2000 ot/min nabízel motor 90% maxima momentu. Mezi kupci automobilů z druhé ruky však asi nebude oblíben kvůli vyšší spotřebě (v praxi kolem 9 l/100 km). Vrcholem motorové nabídky byl motor o objemu 1372 cm3 vybavený přeplňováním turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu. Jeho výkon 96 kW/131 k dokázal s malým Puntem GT slušně zacvičit. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládlo Punto s turbem za 7,9 s a nejvíce jelo 200 km/h. Kombinovaná spotřeba je srovnatelná s větší benzínovou jednašestkou.

V modelovém roce 1998 byly nahrazeny varianty 75 a 90 novým motorem 1,2 16 V (63 kW/85 k) s vícebodovým vstřikováním paliva.

Dvě přeplňované vznětové pohonné jednotky získávaly ze shodného objemu 1698 cm3 výkon 46 kW/63 k resp. 51 kW/70 k. Vyhledávány byly zejména kvůli nízké spotřebě. Výrobce uváděl akční radius slabšího turbodieselu téměř 900 km na jedno tankování nádrže, což umožnila spotřeba paliva mimo město 5,1 l/100 km. U kupovaných ojetých dieselů je doporučována preventivní výměna rozvodového řemenu, neboť ten bývá nejčastějším vážným problémem.

Motory byly standardně dodávány ve spojení s pětistupňovou převodovkou. Výjimku tvořila zajímavá varianta s bezestupňovou převodovkou ECVT prodávaná pod označením Selecta s motorem 60 (tato převodovka může být bohužel u prvních ročníků zdrojem závad). Další zajímavostí a unikátem v dané třídě je manuální šestistupňová převodovka ve třídveřovém provedení Punta s nejslabším motorem 55.

Dvě standardní karosářské varianty doplnil v roce 1994 atraktivní malý kabriolet na bázi třídveřového Punta s motorem 1,2 l (8V i 16V varianta) nebo 1,6 l. Design i výrobu měla na starost italská karosárna Bertone. Zesílený rám čelního skla umožnil konstrukci bez ochranného oblouku za předními sedadly a tak čistá silueta otevřeného kabrioletu zůstala zachována. Bertone vyrobil do roku 2000 celkem 54.960 kabrioletů.

Prozkoumáme-li vnější design Punta, lze říci, že i přes svůj věk je automobil stále pohledný. Jednoduché a originální tvary jsou také praktické v provozu. Velký a odolný nárazník ochrání automobil jak vpředu tak vzadu před drobnými oděrkami při náročném městském provozu.

Řidičky zvyklé na automobil s posilovačem řízení asi budou mít problémy s ovládáním malého Punta ve městě při parkování. Čtyřválce 1.1 a 1.2 byly vybaveny posilovačem řízení jen za příplatek. Interiér Punta je prostorný a jistě byl jedním z důvodů pro udělení ocenění auto roku. Vzhled plastů v interiéru již z dnešního pohledu působí levným dojmem, ale uvážíme-li že prvním automobilům je již 10 let, zase tak špatné to uvnitř Punta není. Široce otevírané dveře nabízí pohodlný přístup do interiéru a dokonce ani nastupování na zadní sedadla není tak problematické, jak se jeví na první pohled. Na předních sedadlech najdou pohodlnou polohu pro cestování snad všechny postavy. Vzadu je to s místem horší, ale mějme na paměti malé vnější rozměry Punta, které návrháři Punta dokázali využít znamenitě. O tom svědčí i slušná hodnota základního zavazadlového prostoru 275 l.

Punto první generace bylo vyrobeno ve více než 3,7 milionu kusů a v roce 1997 se stalo nejprodávanějším automobilem Evropy, dlouhou dobu bylo také například nejprodávanějším dováženým automobilem v Německu.

Modelový rok 2000 přinesl zásadní modernizaci, která se dotkla snad všech části konstrukce Punta. Punto vyrostlo do délky o 40 mm (3 dv.) resp. o 75 mm (5 dv.), do výšky 35 mm (3 dv.) resp. 41 mm (5 dv.) a do šířky 35 mm. Nejpatrnější změnou jsou hrany a ostré přechody na karosérii Punta, které je v prodeji v této podobě i v současnosti. Menší obdélníkové přední světlomety a agresivně vyhlížející přední nárazník (3 dv.) vnesl čerstvý vítr do řady malých Fiatů. Nově je více odlišena 3 dveřová varianta, která útočí na mladé zákazníky sportovnějším designem. Pětidveřová varianta přišla o třetí boční okno, když byl na úkor výhledu šikmo vzad zvětšen C-sloupek. Nový interiér více odpovídá požadavkům 21. století.

Punto 2 pohání známý motor 1.2 60, jeho 16V verze 1.2 16V 80, 1.8 16V pro verzi HGT (stejný motor je také v otevřené Barchettě). Důležité bylo zavedení moderního turbodieselu common-rail 1,9 JTD o výkonu 59 kW.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • příznivá spotřeba paliva
  • prostorný interiér
  • variabilní zav. prostor
  • dobrý výhled z vozu
  • ovladatelnost
  • dobré jízdní vlastnosti
  • moderní design
  • dobrá pasivní bezpečnost

Nedostatky

  • nestabilní sedadla
  • plasty působící laciným dojmem
  • nepřesné řazení
  • malý výkon topení
  • silný přenos valivého hluku pneumatik do kabiny

Nejčastější závady

  • netěsnost motoru
  • přehřívání motoru
  • časté propalování těsnění hlavy válců
  • závady elektroniky na zapalování a elektrických čerpadlech
  • opotřebování spojky
  • zkorodované a popraskané výfukové potrubí
  • vibrující ukazatele rychloměru
  • závadový přepínač ukazatele směru jízdy
  • závady na elektroinstalaci palubních přístrojů (kontrolka AIRBAG aj.)
Vůz/r. v.2002200120001999199819971996199519941993
Punto 1.1 55 S 5dv. (1)---138000123000116000103000890007600065000
Punto 1.2 60 SX 5dv. (1)---1530001360001320001170001010008700074000
Punto 1.7 D S 5dv. (1)---16500014700012100010700093000--
Punto 1.2 60 5dv. (2)242000214000184000159000------
Punto 1.9 D 5dv. (2)315000279000240000207000------
pro Fiat Punto 1,2 44 kW r. v. 1995ceny (s DPH)
světlomet:1187,-
přední nárazník:1095,-
přední kapota:2887,-
LP blatník:1174,-
brzdové destičky:895,-
tlumič přední:2465,-
tlumič zadní:1845,-
výfuk - střední + zadní část:6040,-
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy Toyota C-HR se v Česku vejde pod půl milionu a nabízí spoustu výbavy

Toyota uvedla na český trh excentrický crossover C-HR. Za…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995) Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995)

První generace Punta byla stejně jako předchozí Uno…

Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly. Imagination Festival slaví páté výročí

Drum'n'bass a hardcore hvězdy opět spojí síly.…

Festival, který na jednom místě spojil elektronické žánry drum'n'bass, hardcore a jejich příbuzné styly a…

Radnice dala obyvatelům miliony. Ti se teď rozhodují, za co je utratí

Radnice dala obyvatelům miliony. Ti se teď…

Zrušení cyklootočky, vytvoření laviček se záhony nebo opravení sociálního zařízení ve skautské ubytovně. To jsou…

 

iSport.cz

Jak Zlatan pomáhal příchodu Pogby do United? Zlámu ti nohy, hrozil agentovi

Jak Zlatan pomáhal příchodu Pogby do United? Zlámu…

Se Zlatanem Ibrahimovicem nejsou žádné žerty. Fotbalový agent Mino Raiola, který kanonýra Manchesteru United…

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Sparta jedná s Libercem o Trpišovském, Guľu nepustí Žilina

Stane se Jindřich Trpišovský novým koučem pražské Sparty? Podle informací iSport.cz zahájila jednání s vedením…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…