Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Punto - evropský bestseller

Ondřej Láník
Automobilka Fiat proslula za více než 100 let své existence zejména malými automobily. V osmdesátých letech bylo Uno (předchůdce Punta) dovážené prostřednictvím Tuzexu do tehdejšího Československa, jedním z mála západních vozů na našem trhu.

Specializace značky Fiat na malé lidové automobily a pokroková řešení zaváděná do velkosériové výroby přináší italské značce pravidelně prestižní ocenění, z nichž jmenujme alespoň tituly automobil roku. V roce 1984 byl autem roku zvolen Fiat Uno a o 11 let později byl jeho nástupce Punto ověnčen titulem automobil roku 1995. Připomeňme, že Fiat vede historickou statistiku s největším počtem titulů automobil roku. Po představení v létě 1993 bylo během následujících 42 měsíců vyrobeno 2 milióny Punt, což je rekordní údaj v historii Fiatu. Automobil kompletovaný ve třech italských závodech (Mirafiori, Melfi a Termini Imerese) vyjížděl denně z výrobních pásů ve 2600 exemplářích. V polovině devadesátých let 20. století si tento automobil oblíbilo mnoho zákazníků pro moderní a čistý design. Jako jeden z prvních automobilů vůbec dostalo Punto do zadních sloupků karosérie zabudovaná vertikálně orientovaná světla, dnes častý prvek designu přispívající k aktivní bezpečnosti. Punto mělo od počátku dvě základní karosářské varianty, třídveřový a pětidveřový hatchback a paletu čtyřválcových motorů pokrývajících objemy od 1,1 l do 1,7 l a výkony od 40 kW do 96 kW.

Označení Punta má logickou strukturu, protože obsahuje zaokrouhlený výkon motoru v koňských silách a lze tak tedy identifikovat motor, který pohání konkrétní vůz. Tak například Punto 1.1 55 S je automobil se čtyřválcem 1,1 l (40 kW/55 k) v základní výbavě S. Jedná se o motor s jednobodovým vstřikováním paliva a Punto se s ním rozjede až na 150 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 16,5 s. To vše při kombinované spotřebě 6,5 l/100 km. Můžeme setkat také s dalšími zástupci řady motorů Fire. Motor 1,2 l (44 kW/60 k) je konstrukčně obdobný s menším sourozencem až na zvětšený objem 1242 cm3, který zajistil o 16 Nm více maxima točivého momentu (96 Nm při 3000 ot. /min) a Punto 60 tak zrychlí na 100 km/h za 14,5 s. Stejný motor s vícebodovým vstřikováním byl dodáván pod označením 1,2 l 75 a jak plyne z označení měl výkon 54 kW/74 k. Stovku zvládlo toto Punto za 12 s a nejvyšší rychlost již činila slušných 170 km/h. Největší objem benzínového motoru Punta je 1,6 l ze kterého konstruktéři získali výkon 65 kW/88 k při 5750 ot. /min. Cenná byla plochá křivka točivého momentu, když při otáčkách 2000 ot/min nabízel motor 90% maxima momentu. Mezi kupci automobilů z druhé ruky však asi nebude oblíben kvůli vyšší spotřebě (v praxi kolem 9 l/100 km). Vrcholem motorové nabídky byl motor o objemu 1372 cm3 vybavený přeplňováním turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu. Jeho výkon 96 kW/131 k dokázal s malým Puntem GT slušně zacvičit. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládlo Punto s turbem za 7,9 s a nejvíce jelo 200 km/h. Kombinovaná spotřeba je srovnatelná s větší benzínovou jednašestkou.

V modelovém roce 1998 byly nahrazeny varianty 75 a 90 novým motorem 1,2 16 V (63 kW/85 k) s vícebodovým vstřikováním paliva.

Dvě přeplňované vznětové pohonné jednotky získávaly ze shodného objemu 1698 cm3 výkon 46 kW/63 k resp. 51 kW/70 k. Vyhledávány byly zejména kvůli nízké spotřebě. Výrobce uváděl akční radius slabšího turbodieselu téměř 900 km na jedno tankování nádrže, což umožnila spotřeba paliva mimo město 5,1 l/100 km. U kupovaných ojetých dieselů je doporučována preventivní výměna rozvodového řemenu, neboť ten bývá nejčastějším vážným problémem.

Motory byly standardně dodávány ve spojení s pětistupňovou převodovkou. Výjimku tvořila zajímavá varianta s bezestupňovou převodovkou ECVT prodávaná pod označením Selecta s motorem 60 (tato převodovka může být bohužel u prvních ročníků zdrojem závad). Další zajímavostí a unikátem v dané třídě je manuální šestistupňová převodovka ve třídveřovém provedení Punta s nejslabším motorem 55.

Dvě standardní karosářské varianty doplnil v roce 1994 atraktivní malý kabriolet na bázi třídveřového Punta s motorem 1,2 l (8V i 16V varianta) nebo 1,6 l. Design i výrobu měla na starost italská karosárna Bertone. Zesílený rám čelního skla umožnil konstrukci bez ochranného oblouku za předními sedadly a tak čistá silueta otevřeného kabrioletu zůstala zachována. Bertone vyrobil do roku 2000 celkem 54.960 kabrioletů.

Prozkoumáme-li vnější design Punta, lze říci, že i přes svůj věk je automobil stále pohledný. Jednoduché a originální tvary jsou také praktické v provozu. Velký a odolný nárazník ochrání automobil jak vpředu tak vzadu před drobnými oděrkami při náročném městském provozu.

Řidičky zvyklé na automobil s posilovačem řízení asi budou mít problémy s ovládáním malého Punta ve městě při parkování. Čtyřválce 1.1 a 1.2 byly vybaveny posilovačem řízení jen za příplatek. Interiér Punta je prostorný a jistě byl jedním z důvodů pro udělení ocenění auto roku. Vzhled plastů v interiéru již z dnešního pohledu působí levným dojmem, ale uvážíme-li že prvním automobilům je již 10 let, zase tak špatné to uvnitř Punta není. Široce otevírané dveře nabízí pohodlný přístup do interiéru a dokonce ani nastupování na zadní sedadla není tak problematické, jak se jeví na první pohled. Na předních sedadlech najdou pohodlnou polohu pro cestování snad všechny postavy. Vzadu je to s místem horší, ale mějme na paměti malé vnější rozměry Punta, které návrháři Punta dokázali využít znamenitě. O tom svědčí i slušná hodnota základního zavazadlového prostoru 275 l.

Punto první generace bylo vyrobeno ve více než 3,7 milionu kusů a v roce 1997 se stalo nejprodávanějším automobilem Evropy, dlouhou dobu bylo také například nejprodávanějším dováženým automobilem v Německu.

Modelový rok 2000 přinesl zásadní modernizaci, která se dotkla snad všech části konstrukce Punta. Punto vyrostlo do délky o 40 mm (3 dv.) resp. o 75 mm (5 dv.), do výšky 35 mm (3 dv.) resp. 41 mm (5 dv.) a do šířky 35 mm. Nejpatrnější změnou jsou hrany a ostré přechody na karosérii Punta, které je v prodeji v této podobě i v současnosti. Menší obdélníkové přední světlomety a agresivně vyhlížející přední nárazník (3 dv.) vnesl čerstvý vítr do řady malých Fiatů. Nově je více odlišena 3 dveřová varianta, která útočí na mladé zákazníky sportovnějším designem. Pětidveřová varianta přišla o třetí boční okno, když byl na úkor výhledu šikmo vzad zvětšen C-sloupek. Nový interiér více odpovídá požadavkům 21. století.

Punto 2 pohání známý motor 1.2 60, jeho 16V verze 1.2 16V 80, 1.8 16V pro verzi HGT (stejný motor je také v otevřené Barchettě). Důležité bylo zavedení moderního turbodieselu common-rail 1,9 JTD o výkonu 59 kW.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • příznivá spotřeba paliva
  • prostorný interiér
  • variabilní zav. prostor
  • dobrý výhled z vozu
  • ovladatelnost
  • dobré jízdní vlastnosti
  • moderní design
  • dobrá pasivní bezpečnost

Nedostatky

  • nestabilní sedadla
  • plasty působící laciným dojmem
  • nepřesné řazení
  • malý výkon topení
  • silný přenos valivého hluku pneumatik do kabiny

Nejčastější závady

  • netěsnost motoru
  • přehřívání motoru
  • časté propalování těsnění hlavy válců
  • závady elektroniky na zapalování a elektrických čerpadlech
  • opotřebování spojky
  • zkorodované a popraskané výfukové potrubí
  • vibrující ukazatele rychloměru
  • závadový přepínač ukazatele směru jízdy
  • závady na elektroinstalaci palubních přístrojů (kontrolka AIRBAG aj.)
Vůz/r. v. 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993
Punto 1.1 55 S 5dv. (1) - - - 138000 123000 116000 103000 89000 76000 65000
Punto 1.2 60 SX 5dv. (1) - - - 153000 136000 132000 117000 101000 87000 74000
Punto 1.7 D S 5dv. (1) - - - 165000 147000 121000 107000 93000 - -
Punto 1.2 60 5dv. (2) 242000 214000 184000 159000 - - - - - -
Punto 1.9 D 5dv. (2) 315000 279000 240000 207000 - - - - - -
pro Fiat Punto 1,2 44 kW r. v. 1995 ceny (s DPH)
světlomet: 1187,-
přední nárazník: 1095,-
přední kapota: 2887,-
LP blatník: 1174,-
brzdové destičky: 895,-
tlumič přední: 2465,-
tlumič zadní: 1845,-
výfuk - střední + zadní část: 6040,-
Ondřej Láník