Fiat Punto - evropský bestseller

Fiat Punto - evropský bestseller

 
 

Automobilka Fiat proslula za více než 100 let své existence zejména malými automobily. V osmdesátých letech bylo Uno (předchůdce Punta) dovážené prostřednictvím Tuzexu do tehdejšího Československa, jedním z mála západních vozů na našem trhu.

Specializace značky Fiat na malé lidové automobily a pokroková řešení zaváděná do velkosériové výroby přináší italské značce pravidelně prestižní ocenění, z nichž jmenujme alespoň tituly automobil roku. V roce 1984 byl autem roku zvolen Fiat Uno a o 11 let později byl jeho nástupce Punto ověnčen titulem automobil roku 1995. Připomeňme, že Fiat vede historickou statistiku s největším počtem titulů automobil roku. Po představení v létě 1993 bylo během následujících 42 měsíců vyrobeno 2 milióny Punt, což je rekordní údaj v historii Fiatu. Automobil kompletovaný ve třech italských závodech (Mirafiori, Melfi a Termini Imerese) vyjížděl denně z výrobních pásů ve 2600 exemplářích. V polovině devadesátých let 20. století si tento automobil oblíbilo mnoho zákazníků pro moderní a čistý design. Jako jeden z prvních automobilů vůbec dostalo Punto do zadních sloupků karosérie zabudovaná vertikálně orientovaná světla, dnes častý prvek designu přispívající k aktivní bezpečnosti. Punto mělo od počátku dvě základní karosářské varianty, třídveřový a pětidveřový hatchback a paletu čtyřválcových motorů pokrývajících objemy od 1,1 l do 1,7 l a výkony od 40 kW do 96 kW.

Označení Punta má logickou strukturu, protože obsahuje zaokrouhlený výkon motoru v koňských silách a lze tak tedy identifikovat motor, který pohání konkrétní vůz. Tak například Punto 1.1 55 S je automobil se čtyřválcem 1,1 l (40 kW/55 k) v základní výbavě S. Jedná se o motor s jednobodovým vstřikováním paliva a Punto se s ním rozjede až na 150 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 16,5 s. To vše při kombinované spotřebě 6,5 l/100 km. Můžeme setkat také s dalšími zástupci řady motorů Fire. Motor 1,2 l (44 kW/60 k) je konstrukčně obdobný s menším sourozencem až na zvětšený objem 1242 cm3, který zajistil o 16 Nm více maxima točivého momentu (96 Nm při 3000 ot. /min) a Punto 60 tak zrychlí na 100 km/h za 14,5 s. Stejný motor s vícebodovým vstřikováním byl dodáván pod označením 1,2 l 75 a jak plyne z označení měl výkon 54 kW/74 k. Stovku zvládlo toto Punto za 12 s a nejvyšší rychlost již činila slušných 170 km/h. Největší objem benzínového motoru Punta je 1,6 l ze kterého konstruktéři získali výkon 65 kW/88 k při 5750 ot. /min. Cenná byla plochá křivka točivého momentu, když při otáčkách 2000 ot/min nabízel motor 90% maxima momentu. Mezi kupci automobilů z druhé ruky však asi nebude oblíben kvůli vyšší spotřebě (v praxi kolem 9 l/100 km). Vrcholem motorové nabídky byl motor o objemu 1372 cm3 vybavený přeplňováním turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu. Jeho výkon 96 kW/131 k dokázal s malým Puntem GT slušně zacvičit. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládlo Punto s turbem za 7,9 s a nejvíce jelo 200 km/h. Kombinovaná spotřeba je srovnatelná s větší benzínovou jednašestkou.

V modelovém roce 1998 byly nahrazeny varianty 75 a 90 novým motorem 1,2 16 V (63 kW/85 k) s vícebodovým vstřikováním paliva.

Dvě přeplňované vznětové pohonné jednotky získávaly ze shodného objemu 1698 cm3 výkon 46 kW/63 k resp. 51 kW/70 k. Vyhledávány byly zejména kvůli nízké spotřebě. Výrobce uváděl akční radius slabšího turbodieselu téměř 900 km na jedno tankování nádrže, což umožnila spotřeba paliva mimo město 5,1 l/100 km. U kupovaných ojetých dieselů je doporučována preventivní výměna rozvodového řemenu, neboť ten bývá nejčastějším vážným problémem.

Motory byly standardně dodávány ve spojení s pětistupňovou převodovkou. Výjimku tvořila zajímavá varianta s bezestupňovou převodovkou ECVT prodávaná pod označením Selecta s motorem 60 (tato převodovka může být bohužel u prvních ročníků zdrojem závad). Další zajímavostí a unikátem v dané třídě je manuální šestistupňová převodovka ve třídveřovém provedení Punta s nejslabším motorem 55.

Dvě standardní karosářské varianty doplnil v roce 1994 atraktivní malý kabriolet na bázi třídveřového Punta s motorem 1,2 l (8V i 16V varianta) nebo 1,6 l. Design i výrobu měla na starost italská karosárna Bertone. Zesílený rám čelního skla umožnil konstrukci bez ochranného oblouku za předními sedadly a tak čistá silueta otevřeného kabrioletu zůstala zachována. Bertone vyrobil do roku 2000 celkem 54.960 kabrioletů.

Prozkoumáme-li vnější design Punta, lze říci, že i přes svůj věk je automobil stále pohledný. Jednoduché a originální tvary jsou také praktické v provozu. Velký a odolný nárazník ochrání automobil jak vpředu tak vzadu před drobnými oděrkami při náročném městském provozu.

Řidičky zvyklé na automobil s posilovačem řízení asi budou mít problémy s ovládáním malého Punta ve městě při parkování. Čtyřválce 1.1 a 1.2 byly vybaveny posilovačem řízení jen za příplatek. Interiér Punta je prostorný a jistě byl jedním z důvodů pro udělení ocenění auto roku. Vzhled plastů v interiéru již z dnešního pohledu působí levným dojmem, ale uvážíme-li že prvním automobilům je již 10 let, zase tak špatné to uvnitř Punta není. Široce otevírané dveře nabízí pohodlný přístup do interiéru a dokonce ani nastupování na zadní sedadla není tak problematické, jak se jeví na první pohled. Na předních sedadlech najdou pohodlnou polohu pro cestování snad všechny postavy. Vzadu je to s místem horší, ale mějme na paměti malé vnější rozměry Punta, které návrháři Punta dokázali využít znamenitě. O tom svědčí i slušná hodnota základního zavazadlového prostoru 275 l.

Punto první generace bylo vyrobeno ve více než 3,7 milionu kusů a v roce 1997 se stalo nejprodávanějším automobilem Evropy, dlouhou dobu bylo také například nejprodávanějším dováženým automobilem v Německu.

Modelový rok 2000 přinesl zásadní modernizaci, která se dotkla snad všech části konstrukce Punta. Punto vyrostlo do délky o 40 mm (3 dv.) resp. o 75 mm (5 dv.), do výšky 35 mm (3 dv.) resp. 41 mm (5 dv.) a do šířky 35 mm. Nejpatrnější změnou jsou hrany a ostré přechody na karosérii Punta, které je v prodeji v této podobě i v současnosti. Menší obdélníkové přední světlomety a agresivně vyhlížející přední nárazník (3 dv.) vnesl čerstvý vítr do řady malých Fiatů. Nově je více odlišena 3 dveřová varianta, která útočí na mladé zákazníky sportovnějším designem. Pětidveřová varianta přišla o třetí boční okno, když byl na úkor výhledu šikmo vzad zvětšen C-sloupek. Nový interiér více odpovídá požadavkům 21. století.

Punto 2 pohání známý motor 1.2 60, jeho 16V verze 1.2 16V 80, 1.8 16V pro verzi HGT (stejný motor je také v otevřené Barchettě). Důležité bylo zavedení moderního turbodieselu common-rail 1,9 JTD o výkonu 59 kW.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • příznivá spotřeba paliva
  • prostorný interiér
  • variabilní zav. prostor
  • dobrý výhled z vozu
  • ovladatelnost
  • dobré jízdní vlastnosti
  • moderní design
  • dobrá pasivní bezpečnost

Nedostatky

  • nestabilní sedadla
  • plasty působící laciným dojmem
  • nepřesné řazení
  • malý výkon topení
  • silný přenos valivého hluku pneumatik do kabiny

Nejčastější závady

  • netěsnost motoru
  • přehřívání motoru
  • časté propalování těsnění hlavy válců
  • závady elektroniky na zapalování a elektrických čerpadlech
  • opotřebování spojky
  • zkorodované a popraskané výfukové potrubí
  • vibrující ukazatele rychloměru
  • závadový přepínač ukazatele směru jízdy
  • závady na elektroinstalaci palubních přístrojů (kontrolka AIRBAG aj.)
Vůz/r. v.2002200120001999199819971996199519941993
Punto 1.1 55 S 5dv. (1)---138000123000116000103000890007600065000
Punto 1.2 60 SX 5dv. (1)---1530001360001320001170001010008700074000
Punto 1.7 D S 5dv. (1)---16500014700012100010700093000--
Punto 1.2 60 5dv. (2)242000214000184000159000------
Punto 1.9 D 5dv. (2)315000279000240000207000------
pro Fiat Punto 1,2 44 kW r. v. 1995ceny (s DPH)
světlomet:1187,-
přední nárazník:1095,-
přední kapota:2887,-
LP blatník:1174,-
brzdové destičky:895,-
tlumič přední:2465,-
tlumič zadní:1845,-
výfuk - střední + zadní část:6040,-
Spolupracujeme s TipCars.com
Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude Italský prezident odmítl euroskeptika na financích, vláda nebude

Designovaný italský premiér Giuseppe Conte se vzdal…

Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš Za Fischera se postavila ODS, ještě mohutnější podporu v boji o Senát má ale Drahoš

Šance neúspěšného prezidentského kandidáta Pavla Fischera…

Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi Klíma odmítnul přijmout státní vyznamenání kvůli Zemanovi

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše…

Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko Mařík: Pozor lidstvo, abys s inteligentními roboty nezašlo příliš daleko

Celý život věnoval technologiím, především robotům s…

 

Štítky Fiat

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche? Hyundai jde tvrdě proti Škodě. Dokáže Octavia Fresh porazit i30 Go Blanche?

Model i30 vychází v akční verzi Go Blanche na necelých…

Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla Řidička Corolly rozbila rodinný poklad Ford Model A, z místa nehody utekla

Dlouholetá renovace veteránu skončila tím nejhorším…

 



Fiat Argo bez střechy? Návrh nechává vzpomenout na kabriolet Punto Fiat Argo bez střechy? Návrh nechává vzpomenout na kabriolet Punto

Před necelým měsícem představil Fiat v Jižní Americe malý…

Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995) Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995)

První generace Punta byla stejně jako předchozí Uno…

 



 
Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Michelin PLR: Stonožka na základě Citroënu DS testovala pneumatiky

Dnes 19:10

Francouzský Michelin v sedmdesátých letech postavil vozidlo na testování svých pneumatik. Jeho základem byl legendární Citroën DS.




Blesk.cz

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Nová funkce YouTube vám připomene, abyste si dali pauzu

Google na své letošní vývojářské konferenci kladl velký důraz na digitální závislost a zdraví uživatelů.     

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc blesků a kolaps na letišti

„Matka všech bouřek“ udeřila v Británii: 15 tisíc…

Británie zažila v noci na neděli velmi silnou bouři, během níž podle meteorologů uhodilo přes 15 tisíc blesků.…

 

iSport.cz

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na šampionátu v Rusku

Zraněný Salah: Jsem přesvědčený, že budu na…

Černé scénáře se nepotvrdily. Fotbalový útočník Mohamed Salah se navzdory děsivě vyhlížejícímu zranění z finále…

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho, Ramos žádá vysvětlení

Proč utíká Ronaldo z Realu? Prý žárlí na Messiho,…

Nezaskočil tím jen fanoušky, ale i své nejbližší. Prohlášení Cristiana Ronalda po třetím triumfu v Lize mistrů…

 

Reflex.cz

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání. Ten je ale od prezidenta nechce

Josefa Klímu navrhli poslanci na státní vyznamenání.…

Novinář a spisovatel Josef Klíma by od prezidenta Miloše Zemana nepřijal státní vyznamenání, na které ho navrhli…

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez Heydrichovy smrti by Československo zaniklo

Dva muži, granát a atentát, který psal dějiny. Bez…

Dva muži, samopal stengun, bomba a auto s třetím nejmocnějším nacistou říše – tak vypadalo ráno 27. května 1942…