Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Auto a zima: Mýt či nemýt aneb čistota (aut) v zimě

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
Čistý automobil je jednak dobrou vizitkou pro řidiče, ale také déle vydrží.

Čistý automobil je jednak dobrou vizitkou pro řidiče, ale také déle vydrží. Umyté auto totiž znamená auto bez prosoleného podvozku a usazenin pomalu degradujících lak a části vozu jako jsou podběhy, prahy a blatníky. Že si tak vědomě tvoříte ochrannou krustu, která povrch auta naopak chrání? Nedělejte to, vrstva špíny opravdu nadělá mnohem více škody (například váže vodu) než užitku.

Chceme-li mít i v zimě auto jako ze škatulky, jaké máme možnosti? V první řadě je potřeba myslet na prevenci. Před zimou byste měli vůz důkladně umýt a navoskovat takzvaným tvrdým voskem. Šetřit se v tuto chvíli nevyplatí, máte-li možnost svěřit auto do rukou odborníků, udělejte to. Používají většinou špičkovou autokosmetiku, vědí jak správně postupovat a poradí vám, co váš plechový miláček potřebuje.

Pokud nemáte čas či prostě nechcete nechat vůz umýt ručně od specializovaných firem (v posledních letech je jich na trhu velké množství, proto vybrat si dle referencí tu ideální by neměl být problém), máte dvě možnosti: ruční mytí svépomocí nebo v myčce. Myčka je odladěný stroj, na rozdíl od vás v mycím boxu, takže méně zkušeným motoristům lze spíše doporučit mytí a ošetření povrchu vozu v myčce.

Samozřejmostí by měl před zimou být nejdražší (nejlepší) program, který auto nejen navoskuje, ale také ošetří a umyje podvozek. Poslední možností je umytí auta nikoliv v myčce, ale pěkně před domem – starý dobrý kbelík, houba, vosk, leštěnka, ruční práce. Výhoda je jasná: máte většinou čas si s autem pohrát a výsledek tomu odpovídá, podvozek však zůstává netknutý.

Když pak přijde zima

Obecnou zásadou je před mytím s autem nějaký čas jezdit (aby se povrch náležitě prohřál) a po umytí pečlivě vysušit zámky, těsnění dveří a opět se doporučuje s autem jezdit, abyste se zbavili opravdu veškeré vody. Řádně několikrát prošlápněte brzdový pedál, odstraníte tak vodu z kotoučů, které nebudou reznout. Doporučuje se volit program s voskem, alespoň jednou za tři, čtyři návštěvy myčky. Ve velkých městech je nutné mýt vůz častěji.

Obecně se doporučuje neumývat vůz při teplotách pod bodem mrazu. Jednak je to teplotní šok pro lak (pokud není auto prohřáté) a může dokonce prasknout i sklo, druhak i myčky stejně většinou zavírají své provozy a když teploty spadnou pod -5oC, vůz v nich zpravidla neumyjete. Existují samozřejmě výjimky, například společnost BSA Automyčky nabízí možnost bezkontaktního mytí práškem vytvářejícím aktivní pěnu s mikrogranulemi, použitelné až do cca. -12oC. Toho je dosaženo například vyhřívanou mycí plochou či využitím vody, která prošla reverzní osmózou a proto nemrzne. Nestane se pak, že by na vozidle zamrzly dveře či zámky.

Myčky nabízejí množství programů, zásadně se však liší v technologii mytí. Máme klasické kartáčové myčky (portálové či ty ve kterých je vůz tažen), novinkou poslední doby je bezkontaktní mytí proudem vody (někdy vydávané za laserovou myčku). Ty se však zatím u nás moc nerozšířily, hodí se navíc spíše na udržování laku v kondici, zašlou špínu prý lépe odstraní kartáče. U kartáčů si vždy ověřte jejich kvalitu a stáří, nesmějí být roztřepené a měly by být pěnové či textilní – jsou sice o něco méně účinné, zato mnohem šetrnější k laku. Společným jmenovatelem je důkladné předmytí, které by nemělo chybět. Vzniklé mikroškrábanečky, kterým se postupem času nevyhneme, většinou není problém rozleštit.

Existují nějaká omezení u nových vozů? Dříve tomu tak bývalo, nyní jsou moderní laky už od začátku dostatečně tvrdé a myčka jim, v přiměřené míře, nevadí. Nemusí to ale platit po opravě některé části laku, proto se nezapomeňte lakýrníka zeptat, jak je to nyní s mytím v myčce.

Pokud se rozhodnete vůz nemýt, očišťujte alespoň světlomety, zadní svítilny a registrační značky.

Po zimě počkejte několik týdnů, než zmizí ze silnic poslední zbytky posypové soli, a auto znovu důkladně umyjte. Zbavíte se tak nadobro posledních částeček soli a vyrazíte vstříc létu s krásným, čistým vozem.

Zapomněli jsme na něco? Doplňte nás prosím v diskusi.

Aleš Jungmann
Diskuze (28)
14. 9. 2020 19:54
Mytí auta
V zimě se auto myje mnohem líp než v létě, pokud teda nemrzne :-) . Do myčky s ním moc nejezdím, přijde mi zbytečné platit peníze za něco, co si dokážu udělat doma sám a ještě líp. Nedám dopustit na vapky Karcher. Já ji mám z https://www.profinaradi.com/…ce-vapky-karcher a auto krásně umyje.
Avatar -
anonym
26. 9. 2015 19:16
Umyjte se auto ručně sami a na sucho
Umyjte se auto ručně sami na sucho do brilatního lesku za pár minut...

Rád bych Vám nabídnul slevový kupón s 10% slevou na první nákup naši autokosmetiky, v případě že by Vám kód nefungoval napište si o něj. Slevový Kód: j2t4XArd79

Jedná se o ekologickou autokosmetiku pro suché ryční mytí aut (1. konkurenční výhoda), která k umytí, naleštění a k ochránění auta nepotřebuje ani kapku vody a ani jiné drahé vybavení a auto můžete umýt a naleštit např. před panelákém, nebo u chaty (není žádný odpad, vše je v mikro utěrce) (2.výhoda). Práce s produkty je velmi rychlá se skvělím výsledkem, který nedosáhnete jinými prostředky ani za polovinu času (3.výhoda). Prostředky jsou velmi univerzální, 3 produkty vám stáčí o komplexní údržbu vozu (4. výhoda). Nechci spamovat diskuze, chci Vám jen nabídnout příznivé řešení s ještě lepší cenou.

Navštivte náš E-shop www.e-cs.cz
19. 1. 2015 11:02
Rucni myti
Ahoj, ja to delam tak ze dam auto na rucni myti, je to podle me nejlepsi zpusob jak se zbavit necistot u auta. jezdim na hajeckou ulici v brne, i si to tam necham navoskovat vzdy
2. 12. 2011 08:14
umývačka vo veľkogarážach
u nás v meste je umývačka v garáži veľkého obchodného centra, dáš si auto umyť a ideš na nákupy
Avatar - Ronault.
1. 12. 2011 21:54
Re: wapka
Dneska už wapky nejsou vůbec drahé, kamarád kupoval taky dokonce Karcher kolem 2000 Kč. A už měla i nějaké to příslušenství...