19.7. 2013 Ladislav Černý

Autobusy s alternativním pohonem Mercedes-Benz: Mnoho možností

 

Německá značka nabízí kromě obvyklých alternativních pohonů také hybridní palivové články. Nejnověji jezdí například ve Švýcarsku.

Již v roce 1998 bylo možné do Citara pořídit z nabízené stavebnice alternativní pohon CNG. Druhá generace z přelomu let 2005/2006 rozšířila alternativní pohony postupně o hybridní verzi a palivové články. Poslední vydání z loňského roku zatím na sériové zavedení nekonvenčních pohonů čeká, protože v prodeji jsou obě generace zároveň, klienti tedy mají celistvý výběr.

Zemní plyn ve dvou délkách

Citaro CNG ve dvou či třínápravovém provedení pohání agregát M 447 hLAG s přeplňováním, mezichladičem plnicího vzduchu, lambda sondou a oxidačním katalyzátorem fungujícím na principu chudé směsi. Šestiválec o objemu 11 980 cm3 obdržel zapalovací svíčky a byl přestaven na pracovní princip Ottových motorů. Před sací potrubí je zapojen směšovač plynů se škrticím ventilem.

Motor pracuje ve dvou výkonových verzích 185 a 240 kW při točivém momentu 1050, resp. 1250 N.m. Slabší provedení šestiválce pohání dvounápravové Citaro, silnější pak kloubové G. U Citara je zemní plyn uložen v pěti až osmi tlakových nádržích. Jsou umístěné na střeše vozidla a každá disponuje objemem 190 l. Celková kapacita CNG v závislosti na počtu nádob dosahuje 950 až 1520 litrů. To pro spotřebu autobusu v celodenním městském nasazení zcela dostačuje.

V autobusech už neuvidíte kovové nádoby na plyn, ale plastové s pevným uhlíkovým vláknem na povrchu. Úspora hmotnosti činí přibližně polovinu. Navíc tím došlo ke zvětšení užitečného zatížení městského autobusu a snížení jeho těžiště. Zároveň jde o bezpečné místo, protože při nehodě nedochází k převrácení městského vozidla na střechu. Plastové nádrže vydrží tlaky větší než 50 MPa.

Několikanásobná bezpečnost

Po případném roztržení tlakových nádrží v mimořádných situacích by plyn unikal vzhůru, jelikož je lehčí než vzduch. Jednotlivé nádrže obdržely pojistnou armaturou, která sestává z ručního uzavíracího zařízení, omezovače průtoku a kombinované tlakové a tavné pojistky. Bezpečnostní jištění plynových nádob i celého vedení až k sacímu traktu motoru je tedy několikanásobné a pro městský transport vhodné nejen co do emisí a snížení provozních nákladů.

Citaro hybrid

Oficiální název hybridního vozidla pro městskou přepravu osob je dost dlouhý. Citaro BlueTec Hybrid však vyjadřuje spojení několika technologií, které zajišťují nízkou spotřebu i emise. Jedná se o sériový hybridní pohon, jenž na krátkých úsecích umožňuje jízdu v čistě bateriovém provozu. Pohon kloubového G funguje prostřednictvím čtyř motorů v nábojích kol střední a zadní nápravy. V této kombinaci je hybridní kloubový autobus naprosto jedinečný.

Dieselový motor nepracuje u sériového hybridního autobusu jako trvalý hnací agregát, ale slouží k pohonu generátoru pro výrobu proudu v případě potřeby. Elektřinu akumulují li-ion akumulátory umístěné na střeše.

Dobíjení nenastává pouze vznětovým motorem a generátorem proudu, ale také rekuperací pohybové energie a přeměnou na elektřinu. Energie získávaná při vjíždění do zastávky nebo při zastavení vozidla vlivem dopravní situace či předpisů se využívá k napájení stojícího vozidla i rozjíždění. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání i akceleraci čistě elektricky a díky tomu prakticky bez emisí, za současného výrazného snížení hlučnosti.

Znak náprav 6x4

Vlastní pohon kol Citara G BlueTec Hybrid mají na starosti čtyři elektromotory v nábojích kol střední a zadní nápravy. Celkový výkon ve výši 320 kW je pro kloubový autobus velkorysou nabídkou.

Výrobu elektřiny podmiňuje malý čtyřválcový agregát OM 924 LA o objemu válců 4,8 litru a největším výkonu 160 kW. Nahradil tak dvanáctilitrový šestiválec a tím došlo u vznětového agregátu k úspoře paliva a hmotnosti 550 kg. Výkon generátoru proudu dosahuje 170 kW, který buď směřuje rovnou ke kolům, či se ukládá v li-ion bateriích o kapacitě 19,4 kW/h. Ta stačí k tomu, aby hybrid byl schopen pouze na elektřinu ujet několik stovek metrů. Hlavní smysl Citara BlueTec Hybrid však spočívá ve využití kinetické energie během zpomalování k následnému zrychlení či zásobování pomocných funkcí, aby čtyřválec mohl být co nejdéle mimo provoz.

Palivové články

Vodík v automobilech není žádným nováčkem a kromě Citara FuelCell Hybrid se již zkušebně provozují některé osobní automobily. Základem hromadného rozšíření je vybudování vodíkových plniček, proto uplatnění tohoto pohonu do města s byť jedinou plničkou může přinést hromadné rozšíření. Hlavní přednost Fuelcell hybrid tvoří nulové emise během celého provozu. Na střeše Citara se nachází sada palivových článků provozovaných s 1845 litry vodíku. To hmotnostně odpovídá 40 kg. Vyráběná elektřina proudí do elektromotoru o výkonu 200 kW při napětí 600 V. Přenos síly na kola zajišťuje šestistupňová automatická převodovka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik

Oslovení ekonomové vnímají návrh státního rozpočtu pro…

Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu

Sázky na letošní hokejový šampionát v Paříži a Kolíně nad…

Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni

Turistů z Asie v Praze stále přibývá, v letošním 1.…

Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

V Česku se rozšířil černý kašel. Loni zabil i dvouměsíční miminko

V Česku se rozšířil černý kašel. Loni zabil i…

V České republice loni přibylo nemocných s černým kašlem. Jejich počet stoupl z 585 v roce 2015 na 628. Nejvíce…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…