19.7. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy s alternativním pohonem Mercedes-Benz: Mnoho možností

 

Německá značka nabízí kromě obvyklých alternativních pohonů také hybridní palivové články. Nejnověji jezdí například ve Švýcarsku.

Již v roce 1998 bylo možné do Citara pořídit z nabízené stavebnice alternativní pohon CNG. Druhá generace z přelomu let 2005/2006 rozšířila alternativní pohony postupně o hybridní verzi a palivové články. Poslední vydání z loňského roku zatím na sériové zavedení nekonvenčních pohonů čeká, protože v prodeji jsou obě generace zároveň, klienti tedy mají celistvý výběr.

Zemní plyn ve dvou délkách

Citaro CNG ve dvou či třínápravovém provedení pohání agregát M 447 hLAG s přeplňováním, mezichladičem plnicího vzduchu, lambda sondou a oxidačním katalyzátorem fungujícím na principu chudé směsi. Šestiválec o objemu 11 980 cm3 obdržel zapalovací svíčky a byl přestaven na pracovní princip Ottových motorů. Před sací potrubí je zapojen směšovač plynů se škrticím ventilem.

Motor pracuje ve dvou výkonových verzích 185 a 240 kW při točivém momentu 1050, resp. 1250 N.m. Slabší provedení šestiválce pohání dvounápravové Citaro, silnější pak kloubové G. U Citara je zemní plyn uložen v pěti až osmi tlakových nádržích. Jsou umístěné na střeše vozidla a každá disponuje objemem 190 l. Celková kapacita CNG v závislosti na počtu nádob dosahuje 950 až 1520 litrů. To pro spotřebu autobusu v celodenním městském nasazení zcela dostačuje.

V autobusech už neuvidíte kovové nádoby na plyn, ale plastové s pevným uhlíkovým vláknem na povrchu. Úspora hmotnosti činí přibližně polovinu. Navíc tím došlo ke zvětšení užitečného zatížení městského autobusu a snížení jeho těžiště. Zároveň jde o bezpečné místo, protože při nehodě nedochází k převrácení městského vozidla na střechu. Plastové nádrže vydrží tlaky větší než 50 MPa.

Několikanásobná bezpečnost

Po případném roztržení tlakových nádrží v mimořádných situacích by plyn unikal vzhůru, jelikož je lehčí než vzduch. Jednotlivé nádrže obdržely pojistnou armaturou, která sestává z ručního uzavíracího zařízení, omezovače průtoku a kombinované tlakové a tavné pojistky. Bezpečnostní jištění plynových nádob i celého vedení až k sacímu traktu motoru je tedy několikanásobné a pro městský transport vhodné nejen co do emisí a snížení provozních nákladů.

Citaro hybrid

Oficiální název hybridního vozidla pro městskou přepravu osob je dost dlouhý. Citaro BlueTec Hybrid však vyjadřuje spojení několika technologií, které zajišťují nízkou spotřebu i emise. Jedná se o sériový hybridní pohon, jenž na krátkých úsecích umožňuje jízdu v čistě bateriovém provozu. Pohon kloubového G funguje prostřednictvím čtyř motorů v nábojích kol střední a zadní nápravy. V této kombinaci je hybridní kloubový autobus naprosto jedinečný.

Dieselový motor nepracuje u sériového hybridního autobusu jako trvalý hnací agregát, ale slouží k pohonu generátoru pro výrobu proudu v případě potřeby. Elektřinu akumulují li-ion akumulátory umístěné na střeše.

Dobíjení nenastává pouze vznětovým motorem a generátorem proudu, ale také rekuperací pohybové energie a přeměnou na elektřinu. Energie získávaná při vjíždění do zastávky nebo při zastavení vozidla vlivem dopravní situace či předpisů se využívá k napájení stojícího vozidla i rozjíždění. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání i akceleraci čistě elektricky a díky tomu prakticky bez emisí, za současného výrazného snížení hlučnosti.

Znak náprav 6x4

Vlastní pohon kol Citara G BlueTec Hybrid mají na starosti čtyři elektromotory v nábojích kol střední a zadní nápravy. Celkový výkon ve výši 320 kW je pro kloubový autobus velkorysou nabídkou.

Výrobu elektřiny podmiňuje malý čtyřválcový agregát OM 924 LA o objemu válců 4,8 litru a největším výkonu 160 kW. Nahradil tak dvanáctilitrový šestiválec a tím došlo u vznětového agregátu k úspoře paliva a hmotnosti 550 kg. Výkon generátoru proudu dosahuje 170 kW, který buď směřuje rovnou ke kolům, či se ukládá v li-ion bateriích o kapacitě 19,4 kW/h. Ta stačí k tomu, aby hybrid byl schopen pouze na elektřinu ujet několik stovek metrů. Hlavní smysl Citara BlueTec Hybrid však spočívá ve využití kinetické energie během zpomalování k následnému zrychlení či zásobování pomocných funkcí, aby čtyřválec mohl být co nejdéle mimo provoz.

Palivové články

Vodík v automobilech není žádným nováčkem a kromě Citara FuelCell Hybrid se již zkušebně provozují některé osobní automobily. Základem hromadného rozšíření je vybudování vodíkových plniček, proto uplatnění tohoto pohonu do města s byť jedinou plničkou může přinést hromadné rozšíření. Hlavní přednost Fuelcell hybrid tvoří nulové emise během celého provozu. Na střeše Citara se nachází sada palivových článků provozovaných s 1845 litry vodíku. To hmotnostně odpovídá 40 kg. Vyráběná elektřina proudí do elektromotoru o výkonu 200 kW při napětí 600 V. Přenos síly na kola zajišťuje šestistupňová automatická převodovka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard Trh s pojistným roste, pojišťovny vybraly přes 60 miliard

Český pojistný trh v prvním pololetí zrychlil růst.…

České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely České firmy loni vyrobily 350 tisíc jízdních kol, roste zájem o elektrické modely

V Česku se loni vyrobilo 350 tisíc jízdních kol, stejně…

Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr Pražská burza skomírá. Obchody jsou nejnižší za 16 let, přesto překonává evropský průměr

Obchody se letos na pražské burze hýbou nejpomaleji za 16…

Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let Ekonomická nálada je v eurozóně nejlepší za posledních deset let

V eurozóně se v červenci ekonomická nálada mírně zvýšila…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony Škoda již vyrábí octavie také v Africe. Mají silnější klaksony

Byli jsme u slavnostního otevření továrny Škody v…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
Inferno One: Pekelný stroj z České republiky bude sportovní limitkou s famózní technikou

Inferno One: Pekelný stroj z Česka bude sportovní limitkou s famózní technikou

Dnes 14:56

Není zvykem, aby se v našich končinách hovořilo o stavbě prémiových výkonných sporťáků. Přesto se tu jeden takový rýsuje.




Blesk.cz

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky a Vojtka porodí každým dnem!

Přeučil prozradil pohlaví vnoučete: Exmanželka Hůlky…

Manželé Jan Přeučil (80) a Eva Hrušková už několik vnoučat mají, ale už se nemohou dočkat přírůstku od syna…

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

Urbánková koupila chalupu Pawlowské: Teď jim ji sebral Renč

To je ale »pecka«! Halina Pawlowská (62) a Naďa Urbánková (78) vlastnily stejnou chalupu v městečku Pecka v…

 

iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD pouze na webu iSport.cz

Přímé přenosy a sestřihy z HET ligy sledujte v HD…

EXKLUZIVNĚ | Nová sezona HET ligy je tady a s ní i přímé přenosy ze všech zápasů kola, které můžete sledovat v…

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný Karavajev obstál

ZNÁMKOVÁNÍ Sparty: Mareček zmatkoval, jediný…

Fotbalisté Sparty mají za sebou první ostrý duel pod novým trenérem Andreou Stramaccionim. Na zápas 3. předkola…

 

Reflex.cz

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro sociálku, nebo Máma roku?

Rodiče s dětmi na žhavých uhlících. Případ pro…

Asi mi prozradíte v diskusi pod článkem, jestli jsem adeptka na titul Máma roku, nebo případ pro sociálku, nebo…

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Havárie vlaku v Barceloně, na místě jsou desítky zraněných

Přibližně 40 zraněných si dnes vyžádala nehoda příměstského vlaku na nádraží ve španělské Barceloně. Jeden…