19.7. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Autobusy s alternativním pohonem Mercedes-Benz: Mnoho možností

 

Německá značka nabízí kromě obvyklých alternativních pohonů také hybridní palivové články. Nejnověji jezdí například ve Švýcarsku.

Již v roce 1998 bylo možné do Citara pořídit z nabízené stavebnice alternativní pohon CNG. Druhá generace z přelomu let 2005/2006 rozšířila alternativní pohony postupně o hybridní verzi a palivové články. Poslední vydání z loňského roku zatím na sériové zavedení nekonvenčních pohonů čeká, protože v prodeji jsou obě generace zároveň, klienti tedy mají celistvý výběr.

Zemní plyn ve dvou délkách

Citaro CNG ve dvou či třínápravovém provedení pohání agregát M 447 hLAG s přeplňováním, mezichladičem plnicího vzduchu, lambda sondou a oxidačním katalyzátorem fungujícím na principu chudé směsi. Šestiválec o objemu 11 980 cm3 obdržel zapalovací svíčky a byl přestaven na pracovní princip Ottových motorů. Před sací potrubí je zapojen směšovač plynů se škrticím ventilem.

Motor pracuje ve dvou výkonových verzích 185 a 240 kW při točivém momentu 1050, resp. 1250 N.m. Slabší provedení šestiválce pohání dvounápravové Citaro, silnější pak kloubové G. U Citara je zemní plyn uložen v pěti až osmi tlakových nádržích. Jsou umístěné na střeše vozidla a každá disponuje objemem 190 l. Celková kapacita CNG v závislosti na počtu nádob dosahuje 950 až 1520 litrů. To pro spotřebu autobusu v celodenním městském nasazení zcela dostačuje.

V autobusech už neuvidíte kovové nádoby na plyn, ale plastové s pevným uhlíkovým vláknem na povrchu. Úspora hmotnosti činí přibližně polovinu. Navíc tím došlo ke zvětšení užitečného zatížení městského autobusu a snížení jeho těžiště. Zároveň jde o bezpečné místo, protože při nehodě nedochází k převrácení městského vozidla na střechu. Plastové nádrže vydrží tlaky větší než 50 MPa.

Několikanásobná bezpečnost

Po případném roztržení tlakových nádrží v mimořádných situacích by plyn unikal vzhůru, jelikož je lehčí než vzduch. Jednotlivé nádrže obdržely pojistnou armaturou, která sestává z ručního uzavíracího zařízení, omezovače průtoku a kombinované tlakové a tavné pojistky. Bezpečnostní jištění plynových nádob i celého vedení až k sacímu traktu motoru je tedy několikanásobné a pro městský transport vhodné nejen co do emisí a snížení provozních nákladů.

Citaro hybrid

Oficiální název hybridního vozidla pro městskou přepravu osob je dost dlouhý. Citaro BlueTec Hybrid však vyjadřuje spojení několika technologií, které zajišťují nízkou spotřebu i emise. Jedná se o sériový hybridní pohon, jenž na krátkých úsecích umožňuje jízdu v čistě bateriovém provozu. Pohon kloubového G funguje prostřednictvím čtyř motorů v nábojích kol střední a zadní nápravy. V této kombinaci je hybridní kloubový autobus naprosto jedinečný.

Dieselový motor nepracuje u sériového hybridního autobusu jako trvalý hnací agregát, ale slouží k pohonu generátoru pro výrobu proudu v případě potřeby. Elektřinu akumulují li-ion akumulátory umístěné na střeše.

Dobíjení nenastává pouze vznětovým motorem a generátorem proudu, ale také rekuperací pohybové energie a přeměnou na elektřinu. Energie získávaná při vjíždění do zastávky nebo při zastavení vozidla vlivem dopravní situace či předpisů se využívá k napájení stojícího vozidla i rozjíždění. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání i akceleraci čistě elektricky a díky tomu prakticky bez emisí, za současného výrazného snížení hlučnosti.

Znak náprav 6x4

Vlastní pohon kol Citara G BlueTec Hybrid mají na starosti čtyři elektromotory v nábojích kol střední a zadní nápravy. Celkový výkon ve výši 320 kW je pro kloubový autobus velkorysou nabídkou.

Výrobu elektřiny podmiňuje malý čtyřválcový agregát OM 924 LA o objemu válců 4,8 litru a největším výkonu 160 kW. Nahradil tak dvanáctilitrový šestiválec a tím došlo u vznětového agregátu k úspoře paliva a hmotnosti 550 kg. Výkon generátoru proudu dosahuje 170 kW, který buď směřuje rovnou ke kolům, či se ukládá v li-ion bateriích o kapacitě 19,4 kW/h. Ta stačí k tomu, aby hybrid byl schopen pouze na elektřinu ujet několik stovek metrů. Hlavní smysl Citara BlueTec Hybrid však spočívá ve využití kinetické energie během zpomalování k následnému zrychlení či zásobování pomocných funkcí, aby čtyřválec mohl být co nejdéle mimo provoz.

Palivové články

Vodík v automobilech není žádným nováčkem a kromě Citara FuelCell Hybrid se již zkušebně provozují některé osobní automobily. Základem hromadného rozšíření je vybudování vodíkových plniček, proto uplatnění tohoto pohonu do města s byť jedinou plničkou může přinést hromadné rozšíření. Hlavní přednost Fuelcell hybrid tvoří nulové emise během celého provozu. Na střeše Citara se nachází sada palivových článků provozovaných s 1845 litry vodíku. To hmotnostně odpovídá 40 kg. Vyráběná elektřina proudí do elektromotoru o výkonu 200 kW při napětí 600 V. Přenos síly na kola zajišťuje šestistupňová automatická převodovka.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více Bohatí Češi věří fondům kvalifikovaných investorů, vkládají do nich stále více

Bohatí Češi přicházejí na chuť investování do fondů…

Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně Praha a Vídeň představí svá inovativní řešení v rámci Dnů Vídně

Inovativní plánování chytrých měst, zakládání městských…

Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident Stropnickému v odchodu z ministerstva bránit nebudu, řekl prezident

Odstupovat by měli spíš až pravomocně odsouzení členové…

Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele Amazon bude dodávat zboží až do auta, i bez přítomnosti majitele

Americká společnost Amazon, která koncem loňského roku…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Včera

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…