Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autobusy s alternativním pohonem Mercedes-Benz: Mnoho možností

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Německá značka nabízí kromě obvyklých alternativních pohonů také hybridní palivové články. Nejnověji jezdí například ve Švýcarsku.

Již v roce 1998 bylo možné do Citara pořídit z nabízené stavebnice alternativní pohon CNG. Druhá generace z přelomu let 2005/2006 rozšířila alternativní pohony postupně o hybridní verzi a palivové články. Poslední vydání z loňského roku zatím na sériové zavedení nekonvenčních pohonů čeká, protože v prodeji jsou obě generace zároveň, klienti tedy mají celistvý výběr.

Zemní plyn ve dvou délkách

Citaro CNG ve dvou či třínápravovém provedení pohání agregát M 447 hLAG s přeplňováním, mezichladičem plnicího vzduchu, lambda sondou a oxidačním katalyzátorem fungujícím na principu chudé směsi. Šestiválec o objemu 11 980 cm3 obdržel zapalovací svíčky a byl přestaven na pracovní princip Ottových motorů. Před sací potrubí je zapojen směšovač plynů se škrticím ventilem.

Motor pracuje ve dvou výkonových verzích 185 a 240 kW při točivém momentu 1050, resp. 1250 N.m. Slabší provedení šestiválce pohání dvounápravové Citaro, silnější pak kloubové G. U Citara je zemní plyn uložen v pěti až osmi tlakových nádržích. Jsou umístěné na střeše vozidla a každá disponuje objemem 190 l. Celková kapacita CNG v závislosti na počtu nádob dosahuje 950 až 1520 litrů. To pro spotřebu autobusu v celodenním městském nasazení zcela dostačuje.

V autobusech už neuvidíte kovové nádoby na plyn, ale plastové s pevným uhlíkovým vláknem na povrchu. Úspora hmotnosti činí přibližně polovinu. Navíc tím došlo ke zvětšení užitečného zatížení městského autobusu a snížení jeho těžiště. Zároveň jde o bezpečné místo, protože při nehodě nedochází k převrácení městského vozidla na střechu. Plastové nádrže vydrží tlaky větší než 50 MPa.

Několikanásobná bezpečnost

Po případném roztržení tlakových nádrží v mimořádných situacích by plyn unikal vzhůru, jelikož je lehčí než vzduch. Jednotlivé nádrže obdržely pojistnou armaturou, která sestává z ručního uzavíracího zařízení, omezovače průtoku a kombinované tlakové a tavné pojistky. Bezpečnostní jištění plynových nádob i celého vedení až k sacímu traktu motoru je tedy několikanásobné a pro městský transport vhodné nejen co do emisí a snížení provozních nákladů.

Citaro hybrid

Oficiální název hybridního vozidla pro městskou přepravu osob je dost dlouhý. Citaro BlueTec Hybrid však vyjadřuje spojení několika technologií, které zajišťují nízkou spotřebu i emise. Jedná se o sériový hybridní pohon, jenž na krátkých úsecích umožňuje jízdu v čistě bateriovém provozu. Pohon kloubového G funguje prostřednictvím čtyř motorů v nábojích kol střední a zadní nápravy. V této kombinaci je hybridní kloubový autobus naprosto jedinečný.

Dieselový motor nepracuje u sériového hybridního autobusu jako trvalý hnací agregát, ale slouží k pohonu generátoru pro výrobu proudu v případě potřeby. Elektřinu akumulují li-ion akumulátory umístěné na střeše.

Dobíjení nenastává pouze vznětovým motorem a generátorem proudu, ale také rekuperací pohybové energie a přeměnou na elektřinu. Energie získávaná při vjíždění do zastávky nebo při zastavení vozidla vlivem dopravní situace či předpisů se využívá k napájení stojícího vozidla i rozjíždění. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání i akceleraci čistě elektricky a díky tomu prakticky bez emisí, za současného výrazného snížení hlučnosti.

Znak náprav 6x4

Vlastní pohon kol Citara G BlueTec Hybrid mají na starosti čtyři elektromotory v nábojích kol střední a zadní nápravy. Celkový výkon ve výši 320 kW je pro kloubový autobus velkorysou nabídkou.

Výrobu elektřiny podmiňuje malý čtyřválcový agregát OM 924 LA o objemu válců 4,8 litru a největším výkonu 160 kW. Nahradil tak dvanáctilitrový šestiválec a tím došlo u vznětového agregátu k úspoře paliva a hmotnosti 550 kg. Výkon generátoru proudu dosahuje 170 kW, který buď směřuje rovnou ke kolům, či se ukládá v li-ion bateriích o kapacitě 19,4 kW/h. Ta stačí k tomu, aby hybrid byl schopen pouze na elektřinu ujet několik stovek metrů. Hlavní smysl Citara BlueTec Hybrid však spočívá ve využití kinetické energie během zpomalování k následnému zrychlení či zásobování pomocných funkcí, aby čtyřválec mohl být co nejdéle mimo provoz.

Palivové články

Vodík v automobilech není žádným nováčkem a kromě Citara FuelCell Hybrid se již zkušebně provozují některé osobní automobily. Základem hromadného rozšíření je vybudování vodíkových plniček, proto uplatnění tohoto pohonu do města s byť jedinou plničkou může přinést hromadné rozšíření. Hlavní přednost Fuelcell hybrid tvoří nulové emise během celého provozu. Na střeše Citara se nachází sada palivových článků provozovaných s 1845 litry vodíku. To hmotnostně odpovídá 40 kg. Vyráběná elektřina proudí do elektromotoru o výkonu 200 kW při napětí 600 V. Přenos síly na kola zajišťuje šestistupňová automatická převodovka.

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - DawQa
19. 7. 2013 10:12
M-B
Mecedes kraluje všude :yes: :yes: