Autobusy s alternativním pohonem Scania: Bioetanol i bioplyn

 

Scania se vývojem technologií, která pohání vozidla jiným palivem než naftou, zabývá desítky let. Zaměřuje se zejména na „bio“.

Scania měla určitou výhodu v ekologicky snad nejcitlivější veřejnosti mateřské země – ve Švédsku. Ta totiž pomohla uplatnění vozidel koncipovaných s důrazem na co nejmenší hladinu emisí dříve, než se tento trend začal prosazovat i v jiných státech. Městské autobusy Scania poháněné agregáty spalujícími plynná paliva se například staly samozřejmostí ve Stockholmu, kde dnes mají téměř monopol, a výrobce se jejich vývoji mohl věnovat s velkou intenzitou. Dnes proto nabízí v základní nabídce sériově vyráběných autobusů i autokarů motory spalující zemní plyn, nebo etanol. Další produkované agregáty mohou tankovat jak naftu se standardním evropským přídavkem biosložky, tak také ve velké většině typů až stoprocentní „bionaftu“.

Třetí generace pro alkohol

Etanol je nejrozšířenějším biologickým palivem ve světovém měřítku. Líh z cukrové třtiny, vyráběný v obrovském objemu například v Brazílii (s využitím v dopravě již od první ropné krize v sedmdesátých letech), má velmi dobré parametry ve vztahu k životnímu prostředí. Snižuje emise CO2 o více než 70 % ve srovnání s palivy z fosilních zdrojů.

Značka vyrábí etanolové motory pro těžká užitková vozidla sériově od roku 1990 s vynikajícím ekologickým efektem například pro městské autobusy ve Stockholmu a mnoha dalších městech i v zahraničí. A poslední varianta pětiválce je již třetí generací.

Vznětová konstrukce

Scania jako jediná nabízí velmi účinný motor spalující etanol (E85) fungující na vznětovém principu se zapalováním kompresí. Spalovací proces je účinnější než při klasickém Ottově zážehovém způsobu se zapalovacími svíčkami. Účinnost tohoto motoru o zdvihovém objemu 8900 cm3 je velmi podobná soudobé vznětové koncepci (44-45 %).

Etanolový pětiválec poskytuje stejný výkon a charakteristiku točivého momentu jako diesel. Výkon 199 kW graduje při 1900 min-1, točivý moment 1200 N.m je k dispozici v rozmezí 1100-1400 min-1. Zajímavost etanolového agregátu tvoří obrovský kompresní poměr 28:1. S využitím technologie EGR jeho emise s velkou rezervou vyhovují přísné, dobrovolně akceptované normě EEV s limity mezi Euro 5 a Euro 6.

Plynové s výkony vznětových

Poslední generace motorů Scania, která je postavena pro možnost spalování bioplynu a také stlačeného zemního plynu CNG, poskytuje výkonové parametry podobné vznětovým jednotkám. U motoru OC9 G04 270 je to 199 kW a 1200 N.m (1100-1400 min-1), ale u typu OC9 G05 305 dokonce 224 kW a 1250 N.m při stejných otáčkách.

V obou případech se jedná o přeplňované řadové pětiválce o zdvihovém objemu 9300 cm3 pracující se zážehovým cyklem a vybavené zapalovací elektronicky řízenou soustavou Bosch.

Motory jsou postaveny na míru potřeb a specifik městských autobusů s širokým spektrem možných formátů i konfigurací a také distribučního provozu či svozu komunálního odpadu.

Důsledně aplikovaná modulární konstrukce motorů z vlastního vývoje automobilky poskytuje vysokou úroveň podpory servisními službami a náhradními díly, provozní efektivitu a dlouhou životnost. Spalování bioplynu s využitím lambda sondy a oxidačního katalyzátoru snižuje emise CO2 v tomto případě až o 90 procent.

Unikát

Pro ověření několika nových technologií postavila Scania prototyp městského autobusu, který jezdí ve zkušebním provozu v Helsinkách. Klíčovým prvkem je hybridní hnací ústrojí tvořené agregátem spalujícím bioetanol spojeným s elektrickým motorgenerátorem. Ojedinělá je také konstrukce podvozku a karoserie.

Všechna kola dvounápravového vozidla jsou řízena a poháněna elektricky. Karoserie prakticky nemá převisy, což přináší naprosto mimořádnou ovladatelnost a obratnost.

Trolejbus i bez trolejí

Scania s koncernem Siemens připravila nikoli futuristickou studii, ale systém do detailu připravený k realizaci. Projekt eliminuje největší hendikep trolejové dopravy, závislost na trolejích. Umožňuje pohyb vozidel v nouzovém režimu na omezenou vzdálenost bez kontaktu s trolejemi využitím akumulátorů a pomocného vznětového motoru.

Vozidla jsou vybavena laserovými senzory identifikujícími dosažitelnost trolejí, soustavou samočinně zdvihající/spouštějící sběrače, korigující jejich optimální polohu vůči troleji i přítlak. Siemens, tvůrce elektrické soustavy eHighway (původně trolejbusové), dodal zejména nový elektromotor. Je sladěn s převodovkou pro hybridní ústrojí Scania, podstatně zesílenou pro celkovou hmotnost soupravy až 90 tun. Dodal i akumulátory, řídicí elektroniku a další prvky. Připravil rovněž provozní testy prototypů na čtyřkilometrovém zkušebním okruhu u Berlína.

Švédský úřad pro dopravu Trafikverket doporučil další rozvoj projektu a schválil zkušební provoz na dvanáctikilometrovém úseku poblíž Pajaly na severu země u Kiruny, kde bude působit v kyvadlové přepravě mezi místem těžby železné rudy a nádražím, odkud vlaky přepraví náklad do přístavu v Norsku.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín Češi našli náhradu za zdražující máslo, houfně začali skupovat margarín

Češi začali v posledních týdnech více kupovat margaríny z…

Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici Česká národní banka zvýší úrokové sazby spíše v listopadu, tuší analytici

Bankovní rada ČNB na středečním zasedání spíše ponechá…

Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující? Kraje nestíhají vybírat nové železniční dopravce. Zaplatí to cestující?

Regionální spoje železniční dotované dopravy provozují…

Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici Herec Jan Tříska spadl z Karlova mostu, ve vážném stavu leží v nemocnici

Osmdesátiletý herec Jan Tříska je po zranění ve vážném…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 





 
Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Dnes 15:18

Palubní záběry z jihozápadu Ruska ukazují, jak nebezpečné může být nerespektování dopravních předpisů. Naštěstí se vše obešlo bez vážných zranění.




Blesk.cz

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní konkurenci v benchmarku naprosto zesměšnil

iPhone X je výkonnější než MacBook. Mobilní…

Novinka ještě není mezi běžnými smrtelníky, a tak do benchmarků probublává jen velmi pomalu. V logu Geekbench se…

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Jan Tříska (80) v kritickém stavu: Co mu vzkazují kolegové?

Záhadný pád či skok herce Jana Třísky (80) z Karlova mostu šokuje i jeho kolegy! Oblíbenému kamarádovi, který…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu může smartfoun!

Uprchlíci vs. chytré technologie. Za migrační vlnu…

Za uprchlíky v Evropě jsou zodpovědní i například Steve Jobs, Bill Gates, Mark Zuckerberg nebo pan Google. Když…

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…