Autobusy s alternativním pohonem Scania: Bioetanol i bioplyn

 

Scania se vývojem technologií, která pohání vozidla jiným palivem než naftou, zabývá desítky let. Zaměřuje se zejména na „bio“.

Scania měla určitou výhodu v ekologicky snad nejcitlivější veřejnosti mateřské země – ve Švédsku. Ta totiž pomohla uplatnění vozidel koncipovaných s důrazem na co nejmenší hladinu emisí dříve, než se tento trend začal prosazovat i v jiných státech. Městské autobusy Scania poháněné agregáty spalujícími plynná paliva se například staly samozřejmostí ve Stockholmu, kde dnes mají téměř monopol, a výrobce se jejich vývoji mohl věnovat s velkou intenzitou. Dnes proto nabízí v základní nabídce sériově vyráběných autobusů i autokarů motory spalující zemní plyn, nebo etanol. Další produkované agregáty mohou tankovat jak naftu se standardním evropským přídavkem biosložky, tak také ve velké většině typů až stoprocentní „bionaftu“.

Třetí generace pro alkohol

Etanol je nejrozšířenějším biologickým palivem ve světovém měřítku. Líh z cukrové třtiny, vyráběný v obrovském objemu například v Brazílii (s využitím v dopravě již od první ropné krize v sedmdesátých letech), má velmi dobré parametry ve vztahu k životnímu prostředí. Snižuje emise CO2 o více než 70 % ve srovnání s palivy z fosilních zdrojů.

Značka vyrábí etanolové motory pro těžká užitková vozidla sériově od roku 1990 s vynikajícím ekologickým efektem například pro městské autobusy ve Stockholmu a mnoha dalších městech i v zahraničí. A poslední varianta pětiválce je již třetí generací.

Vznětová konstrukce

Scania jako jediná nabízí velmi účinný motor spalující etanol (E85) fungující na vznětovém principu se zapalováním kompresí. Spalovací proces je účinnější než při klasickém Ottově zážehovém způsobu se zapalovacími svíčkami. Účinnost tohoto motoru o zdvihovém objemu 8900 cm3 je velmi podobná soudobé vznětové koncepci (44-45 %).

Etanolový pětiválec poskytuje stejný výkon a charakteristiku točivého momentu jako diesel. Výkon 199 kW graduje při 1900 min-1, točivý moment 1200 N.m je k dispozici v rozmezí 1100-1400 min-1. Zajímavost etanolového agregátu tvoří obrovský kompresní poměr 28:1. S využitím technologie EGR jeho emise s velkou rezervou vyhovují přísné, dobrovolně akceptované normě EEV s limity mezi Euro 5 a Euro 6.

Plynové s výkony vznětových

Poslední generace motorů Scania, která je postavena pro možnost spalování bioplynu a také stlačeného zemního plynu CNG, poskytuje výkonové parametry podobné vznětovým jednotkám. U motoru OC9 G04 270 je to 199 kW a 1200 N.m (1100-1400 min-1), ale u typu OC9 G05 305 dokonce 224 kW a 1250 N.m při stejných otáčkách.

V obou případech se jedná o přeplňované řadové pětiválce o zdvihovém objemu 9300 cm3 pracující se zážehovým cyklem a vybavené zapalovací elektronicky řízenou soustavou Bosch.

Motory jsou postaveny na míru potřeb a specifik městských autobusů s širokým spektrem možných formátů i konfigurací a také distribučního provozu či svozu komunálního odpadu.

Důsledně aplikovaná modulární konstrukce motorů z vlastního vývoje automobilky poskytuje vysokou úroveň podpory servisními službami a náhradními díly, provozní efektivitu a dlouhou životnost. Spalování bioplynu s využitím lambda sondy a oxidačního katalyzátoru snižuje emise CO2 v tomto případě až o 90 procent.

Unikát

Pro ověření několika nových technologií postavila Scania prototyp městského autobusu, který jezdí ve zkušebním provozu v Helsinkách. Klíčovým prvkem je hybridní hnací ústrojí tvořené agregátem spalujícím bioetanol spojeným s elektrickým motorgenerátorem. Ojedinělá je také konstrukce podvozku a karoserie.

Všechna kola dvounápravového vozidla jsou řízena a poháněna elektricky. Karoserie prakticky nemá převisy, což přináší naprosto mimořádnou ovladatelnost a obratnost.

Trolejbus i bez trolejí

Scania s koncernem Siemens připravila nikoli futuristickou studii, ale systém do detailu připravený k realizaci. Projekt eliminuje největší hendikep trolejové dopravy, závislost na trolejích. Umožňuje pohyb vozidel v nouzovém režimu na omezenou vzdálenost bez kontaktu s trolejemi využitím akumulátorů a pomocného vznětového motoru.

Vozidla jsou vybavena laserovými senzory identifikujícími dosažitelnost trolejí, soustavou samočinně zdvihající/spouštějící sběrače, korigující jejich optimální polohu vůči troleji i přítlak. Siemens, tvůrce elektrické soustavy eHighway (původně trolejbusové), dodal zejména nový elektromotor. Je sladěn s převodovkou pro hybridní ústrojí Scania, podstatně zesílenou pro celkovou hmotnost soupravy až 90 tun. Dodal i akumulátory, řídicí elektroniku a další prvky. Připravil rovněž provozní testy prototypů na čtyřkilometrovém zkušebním okruhu u Berlína.

Švédský úřad pro dopravu Trafikverket doporučil další rozvoj projektu a schválil zkušební provoz na dvanáctikilometrovém úseku poblíž Pajaly na severu země u Kiruny, kde bude působit v kyvadlové přepravě mezi místem těžby železné rudy a nádražím, odkud vlaky přepraví náklad do přístavu v Norsku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 

Štítky Scania Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 





 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

 

iSport.cz

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to nepamatuji, smál se Růžička

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to…

Dlouhých 49 dní čekali hokejisté Chomutova na tříbodovou výhru. Dočkali se ve 30. kole extraligy, když porazili…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…