Diskuse: Automat do města? (přehled cen na českém trhu)
Popojíždění po městě, to jsou neustále rozjezdy, řazení a zastavování. Není proto divu, že automobilky nabízejí automatické převodovky i do těch nejmenších aut na trhu, u nichž se předpokládá, že většinu života stráví právě ve městě.
Na českém trhu jsme jich napočítali 23, pro přehlednost srovnání jsme ale tuto skupinu zúžili a výběr omezili na pětidveřová auta s délkou karoserie alespoň 3,5 metru. Auta jsme navíc podle druhu převodovky rozdělili do dvou skupin.
„Klasikou“ je automatická převodovka s hydrodynamickým měničem. Zatímco dražší auta dnes obvykle nabízí šest a více převodových stupňů, u malých aut jsou pevným standardem čtyři stupně. Důvodů bychom našli několik, tím hlavím je ale jistě cena – konstrukčně relativně jednoduchá převodovka stojí o přijatelných 20 až 30 tisíc korun víc než manuální.
Nejlevnějším autem s automatickou převodovkou je Hyundai i20 – ceně 254.990,- Kč se ostatní konkurenti nedokáží ani přiblížit.
Obvyklá cena se ale pohybuje okolo 340 tisíc korun, a to především proto, že automobilky nabízí automaty zpravidla až s úplně nejvyšší nebo s jednou z dražších úrovní výbavy.
Malé vozy s automatickou převodovkou - ceny na českém trhu | |||||||
Značka | model | motor | výkon/toč.mom. | převodovka | spotřeba | cena | příplatek |
Hyundai | i20 | 1,4 CVVT | 73/137 | 4A | 6,2 | 254.990,- | 20.000,- |
Suzuki | Splash | 1,2 VVT | 69/118 | 4A | 5,7 | 284.900,- | 20.000,- |
Peugeot | 207 | 1,6 VTi | 88/160 | 4A | 6,1 | 319.900,- | 42.000,- |
Opel | Corsa | 1,4 XER | 74/130 | 4A | 6,3 | 331.900,- | 25.000,- |
Suzuki | Swift | 1,2 VVT | 69/118 | 4A | 5,6 | 339.900,- | 25.000,- |
Mazda | 2 | 1,5 MZR | 75/133 | 4A | 6,3 | 349.900,- | 25.000,- |
Ford | Fiesta | 1,4 Duratec | 71/125 | 4A | 6,5 | 354.990,- | 30.000,- |
Citroën | C3 | 1,6 VTi | 88/160 | 4A | 5,9 | 359.900,- | 30.000,- |
* s manuální převodovkou je motor 1,4 VTi (70 kW), resp. ** 1,3 MZR (62 kW) |
Vedle klasických automatů ale existují i tzv. robotizované převodovky. V zásadě se jedná o manuální převodovku vybavenou samočinným ovládáním spojky a řazení. Výsledkem je ústrojí s pěti nebo šesti převody, které je opět relativně jednoduché a navíc nedochází k takovým ztrátám, jako v měniči u automatu.
To je samozřejmě hlavní důvod jejich obliby mezi výrobci. Auto s robotizovanou převodovkou totiž dosahuje velmi podobné kombinované spotřeby, jako kdyby mělo manuál. A to je dnes v mnoha zemích podstatnější než fakt, že řidiči často kritizují horší uživatelský komfort než u automatu. Příplatek je podobný jako u automatické převodovky (s výjimkou Fiatu).
Zajímavostí je, že Citroën C3 a Opel Corsa v závislosti na motorizaci nabízí buď robotizovanou, nebo automatickou převodovku. Automaty jsou přitom určeny pro silnější motory.
Stále relativní novinkou jsou dvouspojkové převodovky. V tomto segmentu je nabízí jen značky koncernu VW, konkrétně se jedná o sedmistupňové DSG. Za něj je ovšem potřeba připlácet zhruba dvakrát tolik co za automat.
Díky široké paletě výbav základní ceníkové ceny modelů s DSG nevybočují. Proto například Fabia 1,2 TSI stojí s DSG méně než většina malých aut s automatem, v tomto případě se ale jedná o nejnižší verzi Classic, zatímco auta z první tabulky nabídnou standardně vyšší úroveň výbavy.
Malé vozy s robotizovanou nebo dvouspojkovou převodovkou - ceny na českém trhu | |||||||
Značka | model | motor | výkon/toč.mom. | převodovka | spotřeba | cena | příplatek |
Citroën | C3 | 1,4 VTi | 70/136 | 5MA | 5,8 | 292.900,- | 25.000,- |
Nissan | Micra | 1,2i | 59/110 | CVT | 5,4 | 306.900,- | 40.000,- |
Opel | Corsa | 1,2 XER | 63/115 | 5MA | 5,1 | 311.900,- | 25.000,- |
Mitsubishi | Colt | 1,3 MIVEC | 70/125 | 6MA | 5,4 | 319.900,- | 20.000,- |
Škoda | Fabia | 1,2 TSI | 77/175 | 7DS | 5,3 | 322.900,- | 38.000,- |
Toyota | Yaris | 1,33 VVT-i | 74/132 | 6MA | 5,2 | 329.900,- | - |
VW | Polo | 1,4 16v | 63/132 | 7DS | 5,9 | 332.300,- | 53.600,- |
Fiat | Punto Evo | 1,4 8v | 57/115 | 5MA | 5,4 | 339.900,- | 55.000,- |
SEAT | Ibiza | 1,2 TSI | 77/175 | 7DS | 5,3 | 340.900,- | 40.000,- |
VW | Polo | 1,2 TSI | 77/175 | 7DS | 5,3 | 372.500,- | 53.700,- |