reklama


1.11. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Automobilová prvenství III: Kdo měl první turbomotor a kdy dorazilo rádio?

 

Automobily jsou dnes nabízeny s opravdu širokou výbavou. Přestože se to nezdá, historie některých prvků už je pěkně vousatá.

Výbava moderních automobilů je stále bohatší, přičemž některé prvky kdysi nabízené za vysoký příplatek se dnes už pomalu stávají samozřejmostí. Dovedete si třeba ještě představit každodenní život bez klimatizace, rádia nebo elektrického stahování oken? A víte, jaké produkční automobily měly tyto prvky jako vůbec první? V dalším díle seriálu automobilová prvenství některé tyto výbavové prvky připomeneme.

Automatická převodovka

Pro levná auta to neplatí, u dražších a luxusních modelů ale automatická převodovka je už standardem. Třeba takový Mercedes-Benz GLC na českém trhu už s manuálem ani nepořídíte. Historie samočinných převodovek je přitom velice dlouhá, konstruktéři brzo přišli na to, že automatické řazení může řidičům výrazně ulehčit jízdu. Proto první vozy s poloautomaty a automaty vznikly už v 19. století.

Opravdovým průkopníkem se ale nakonec stala americká značka Oldsmobile, někdejší člen koncernu General Motors, která ji poprvé nabídla ve velkosérii. Převodovka nazvaná Hydra-Matic Drive byla prvně nabídnuta ve vozech modelového roku 1940. Měla čtyři stupně pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad, na rozdíl od dnešních hydrodynamických měničů točivého momentu však používala k přenosu síly od motoru hydraulickou spojku. Dnes může překvapit, že moderní techniku nevyužila luxusní značka GM, Cadillac, použití ve vozech Oldsmobile ale mělo prozaický důvod. Konstruktéři se báli neúspěchu převodovky, který by byl z hlediska image mnohem snesitelnější u Oldsmobilu než u luxusní vlajkové lodi koncernu.

Autorádio

Umíte si představit jízdu bez muziky linoucí se z autorádia? Pokud nesedíme zrovna v nějaké sportovní nádheře se zpívajícím motorem v útrobách, rádio automaticky pouštíme. A že nejsme v tomto názoru osamoceni, dokazuje fakt, že rádio se v autech objevuje už od dvacátých let. První rádia se však proti těm dnešním lišila, primitivní elektrické systémy tehdejších aut by je nezvládaly, a proto byla dodávána jako externí zařízení poháněné bateriemi. V roce 1930 pak společnost Galvin Manufacturing Corporation nabídla rádio Motorola, které bylo možné nainstalovat přímo do auta. Přestože stálo pětinu toho co tehdejší Ford A, stalo se prodejně úspěšné, a tak další autorádia následovala.

První autorádia přijímala signál pomocí tzv. amplitudové modulace (AM), kmitočtová modulace (FM) využívaná pro vysílání na velmi krátkých vlnách přišla až v roce 1952, díky Blaupunktu. O rok později následoval model Mexico od výrobce Becker, který vedle příjmu AM i FM signálu přišel i s automatickým vyhledáváním stanic.

Příjem rozhlasového signálu ale mnohým zákazníkům nestačil, a proto rádia brzo doplnily přehrávače externích zařízeních. Přehrávače gramofonových desek se moc neuchytily, jako praktičtější řešení se ukázaly kazetové přehrávače, které se v autech začaly objevovat v šedesátých letech. CD přehrávač nabídl v polovině osmdesátých let Mercedes-Benz.

Dotyková obrazovka

Dotykové obrazovky jsou dnešním trendem, v současné době je na trhu už jen minimum automobilů, které tento prvek nenabízejí ani za příplatek. Mnohé vozy koncernu PSA dokonce do displeje soustředí veškeré ovládací prvky, což u nich znamená výraznou redukci konvenčních tlačítek. Kdo dnešní trend zahájil, už asi nedohledáme, jisté každopádně je, že tato myšlenka není tak nová, jak by se mohlo zdát. Dotykovou obrazovku totiž nabídlo kupé Buick Riviera, a to už v modelovém roce 1986! Oproti dnešním systémům to samozřejmě bylo prehistorické řešení, jednalo se jen o monochromatický displej – barevné obrazovky s jemným rozlišením tehdy byly teprve hudbou budoucnosti. Už tenkrát se však pomocí tohoto devítipalcového monitoru ovládalo rádio, klimatizace nebo palubní počítač.

Video

Automobilová prvenství: Kdo měl první airbag? Kdy se objevilo ABS? Nebo xenony?

Elektricky ovládaná okna

Elektrické ovládání oken je dnes už takřka standardem, minimálně u těch v předních dveří. Stále více automobilů už ale „švihadla“ nemá ani vzadu. Vůbec prvním modelem s okénky stahovanými pomocí tlačítka byl Packard 180 modelového roku 1941, luxusní model této americké značky. Konstruktéři se při navrhování inspirovali kabriolety, což znamenalo, že okénka packardu byla stahována hydraulikou. Elektrické stahování přišlo až po válce, kdy jej Chrysler nabídl ve svém Imperialu modelového roku 1951.

Head-up displej

Head-up displeje byly ještě nedávno vyhrazené těm nejluxusnějším modelům, dnes už jsou však stále častěji nabízeny také u těch levnějších. U nich se ale používá levnější řešení, místo promítání údajů přímo na čelní sklo zobrazují data na sklíčko na vrchu palubní desky. Jako vůbec první tuto techniku inspirovanou stíhacími letouny využila značka Oldsmobile, která i tímto způsobem ukázala svoje průkopnictví. Vůbec prvním modelem vybaveným head-up displejem byl v roce 1988 kabriolet speciálně postavený na bázi páté generace kupé Cutlass Supreme, a to pro účely služby pace caru na tehdejším ročníku závodu 500 mil Indianaplos. Technika se v podivně tvarovaném oldsmobilu osvědčila, a tak postupně zamířila také do dalších vozů koncernu General Motors, nejdříve právě pro Oldsmobile Cutlass Supreme nebo Pontiac Grand Prix. Mezi tyto vozy patřil i Chevrolet Corvette, který se s příchodem páté generace v roce 1996 dočkal jako první sériový vůz světa barevného head-up displeje.

Turbomotor

Éra downsizingu znamená, že naprostá většina výrobců přechází z atmosférických motorů na menší jednotky dopované turbodmychadlem. Doba se v tomto ohledu změnila, protože původně turba nesloužila jako řešení pomáhající snížit normovanou spotřebu paliva, ale jako řešení zvyšující výkon daného motoru.

Automobilová prvenství II: Kdo měl jako první protiprokluzový systém, diesel s přímým vstřikováním nebo bezpečnostní pásy?

Původně byla turbodmychadla používána v letectví, kde umožňovala motorům letadel pracovat i ve vysoké výšce s řidším vzduchem. Do sériových aut je jako první uvedl koncern General Motors, přičemž i v tomto ohledu hrála průkopnickou roli značka Oldsmobile. Ta v roce 1962 přijela s modelem F-85 ve verzi Jetfire, která byla poháněná 3,52litrovým vidlicovým osmiválcem přeplňovaným turbodmychadlem Garrett, výsledkem čehož byl výkon 160 kW a točivý moment 408 N.m. Ve stejném roce dorazil i Chevrolet Corvair ve speciální verzi Monza Spyder, která používala turbodmychadlem přeplňovaný plochý šestiválec. V obou případech se jednalo o zážehové agregáty, první turbodiesel v osobních autech přišel s modelem Mercedes-Benz 300SD. Od modelového roku 1978 tento předchůdce dnešní třídy S nabízel i třílitrový vznětový pětiválec, který byl v té době speciálně určen pro severoamerický trh. V době uvedení na trh jednotka nabídla 82 kW a 228 N.m.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje Jihokorejský parlament sesadil prezidentku Pak Kun-hje

Jihokorejský parlament dnes v tajném hlasování sesadil…

Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila Inflace v Česku zrychlila nejvíc za tři a půl roku, analytiky překvapila

Inflace v Česku v listopadu nečekaně zrychlila na 1,5…

Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy Sportovci dostali od sázkovek téměř půl miliardy

Mladí sportovci dostávají víc peněz. O nárůstu svědčí…

Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj Glosa Arsena Lazareviče: Rozděl balík a panuj

Brusel chce rozhýbat evropskou ekonomiku prostřednictvím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Automobilová prvenství III: Kdo měl první…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7 Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však…

 






 
Nissan Qashqai 1.6 dCi Xtronic vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI AT6 – Kříženec, nebo SUV?

Nissan Qashqai 1.6 dCi vs. Opel Mokka X 1.6 CDTI – Kříženec, nebo SUV?

Dnes 08:01

Jeden má být originálním městským crossoverem, druhý zase malým SUV, které se těší na každé bahno. Přesto jsme našli hodně společných prvků.




Blesk.cz

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma mauzoleum s kulečníkem!

Zesnulý kaskadér Jaroslav Tomsa (†85): Má doma…

Legendární kaskadér nemá hrob. Jaroslav Tomsa (†85), který se proslavil díky filmu Limonádový Joe, má pro místo…

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce pomůže Chuchli při povodních

Část potoka Vrutice projde úpravou: Rekonstrukce…

Asi 180 metrů dlouhý úsek potoka Vrutice u mostu pod železniční tratí musí být prohlouben. V současné době zde…

 

iSport.cz

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli jsme prohrát

Dočkal litoval: Ta penalta mě štve. Dát ji, nemuseli…

PŘÍMO Z MILÁNA | Porážku 1:2 na půdě Interu Milán označil Bořek Dočkal za zklamání. Především ale nadával sám…

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se mohou Krasnodar a Villarreal

Soupeři pro Spartu: atraktivní United, vrátit se…

Přes víkend mohou fotbalisté Sparty přemýšlet: jaké by to bylo hrát v Evropské lize proti Manchesteru United?…

 

Reflex.cz

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první ukázku z filmu, který dějově předchází Pelíškům

Jak vypadá Hřebejkovo Zahradnictví? Sledujte první…

Nejde vlastně o jeden film, ale o unikátní trilogii. Tvůrčí duo tvořené scénáristou Petrem Jarchovským a…

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné označení přebalovacích místností, prý bylo sexistické

Tohle nás zničí: Obchod musel vyměnit nevinné…

Některá evropská média zaznamenala v minulých dnech další díl absurdní diskuse, která přivede Evropu k…

 
 
reklama