Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autonomní budoucnost aut? Není tak blízko, jak se zdá, tvrdí šéf Uberu

David Bureš
Diskuze (0)
Uber patří mezi velké propagátory autonomních vozidel, jeho generální ředitel však tvrdí, že nejsou tak blízko, jak dnes naznačují mnohé optimistické prognózy.

O autonomních vozidlech píšeme stále častěji, bezpochyby se jedná o budoucnost aut. Jenže zatímco mnohé firmy vyvíjející systémy pro takové vozy velkolepě prohlašují, že autonomní budoucnost je již za rohem, mnozí odborníci naopak naznačují, že to není tak horké, jak se z marketingových prohlášení zdá. Nyní se k takovému názoru přidal i šéf Uberu, jehož firma chce být na poli autonomních vozidel důležitým hráčem.

„Plně autonomní vozy jsou ještě deset až patnáct let daleko,“ tvrdí generální ředitel Uberu Dara Khosrowshahi. To v dnešní době není zrovna typický názor, byť třeba Toyota je v této oblasti hodně opatrná a chce nabídnout autonomní vůz až tehdy, kdy bude opravdu bezpečný. Mnozí výrobci už spíše optimisticky počítají s pokročilými autonomními systémy po roce 2020, tedy za nějaké tři roky. Konkrétně Volkswagen plánuje mít do roku 2021 flotilu plně autonomních sdílených vozidel ve dvou až pěti městech v různých koutech světa.

Íránsko-americký ředitel svůj názor vysvětluje tím, že pro autonomní systémy potřebná čidla, třeba lidar, jsou zatím příliš nákladná. Vyvojáři navíc potřebují získat ještě velké množství dat, aby auta bez řidiče jezdila opravdu spolehlivě. Nyní se tak třeba ve velkém pracuje na detailním zmapování prostředí, s přesností na decimetry i centimetry.

„Cesta od dnešní situace po plně autonomní budoucnost zabere ještě spoustu práce. Mapujeme každé město s přesností na tři centimetry, což zabere spoustu času a hodně dat,“ tvrdí Khosrowshahi, který vedení Uberu převzal v loňském roce po zakladateli firmy Travisu Kalanickovi.

Khosrowshahi tak potvrdil ne tolik prezentované názory, že autonomní systémy dnes už možná fungují na testovacích polygonech, k jejich rozmachu ale ještě nějaký čas nedojde. Musí správně reagovat na množství různorodých situací, což nelze tak snadno naprogramovat, problém je zatím i ve spolehlivosti takových systémů a jejich fungování za různých povětrnostních podmínek. Vždyť stačí, aby napadlo trochu sněhu a dnešní systémy jsou zmatené, hlídání jízdních pruhů najednou nevidí čáry na silnici a adaptivní tempomat kvůli zašpiněným čidlům hlásí chybu. Zatímco dnes lze v takovém případě pomocníky vypnout, u automaticky jezdících vozidel by to byl velký problém.¨

Uber přitom patří mezi velké propagátory aut bez řidičů. Společnost nechala loni vybudovat umělé městečko ALMONO s plochou 170.000 metrů čtverečných, v němž chce zintenzivnit testy těchto aut. Polygon přitom umožňuje simulovat i takové situace, jako je vběhnutí chodce před auto. Firma se navíc dohodla s Volvem na dodávce 24.000 aut do roku 2021, které budou kvůli otestování vyzbrojeny jejími systémy pro autonomní jízdu.

David Bureš
Diskuze (0)