Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

V Německu testují auto s dvěma volanty. K čemu taková podivnost slouží?

David Bureš
Diskuze (3)
Připravovaná autonomní vozidla jsou testována různými způsoby. Společnost Continental používá i prototypy se dvěma volanty.

Samořídící automobily se sice stávají stále reálnějšími, jejich vývoj ale zatím ani zdaleka nekončí a je na nich potřeba ještě pečlivě pracovat. Systémy autonomní jízdy se testují různými způsoby, přičemž dodavatel dílů Continental má ve své testovací flotile také unikátní prototypy s dvěma volanty. K čemu slouží a jak fungují?

Continental pomocí takových prototypů zkoumá, jak osoba za volantem reaguje na situaci, kdy se systém pro autonomní jízdu vypne a řidič musí zasáhnout do řízení. Právě citlivý přechod mezi autonomní jízdou a manuálním řízení bude v následujících letech naprosto klíčový, a to v době, kdy auta zvládnou jezdit sama jen někdy a nikoliv za všech situací.

„V rámci tématu plně automatizované jízdy pro nás bude největší výzvou nová úloha řidičů. Z té vyplývají též nové potřeby a požadavky,“ říká k tématu Karsten Michels, vedoucí systémového vývoje v divizi Interiors koncernu Continental.

Zatímco dnes osobu za volantem plně zaměstnává řízení vozidla (nebo by alespoň mělo), v budoucnu bude řidič pouze sledovat dění a reagovat bude jen v případě potřeby. Nutnost odtrhnutí se od knihy nebo psaní pracovního mailu ale člověku nějakou chvíli potrvá, a tak mu auto bude muset zřetelně a intuitivně najevo, co se děje a jak má řidič (nebo jen operátor, chcete-li) zareagovat.

V prototypech Continentalu s dvojitým řízením je obvykle skutečný volant umístěný na pravé straně, zatímco vlevo je pouze maketa. Za skutečným volantem sedí vyškolený řidič, zatímco za maketou je usazen testovací pilot, bez větších zkušeností s takovým systémem.

Ve chvíli, kdy testovací pilot převezme řízení, je vyškolený řidič za skutečným volantem informován pomocí head-up displeje o zamýšlených povelech a převádí je na skutečné pohyby auta. V „autonomní fázi“ jízdy pak řídí vůz sám a vytváří dojem samořídícího vozu. Výsledky prováděných testů přitom budou využity při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Takové testování může překvapit, jenže Continental má pro něho dobrý důvod. Jen takovým způsobem lze uživatelská rozhraní samořiditelných automobilů testovat ve skutečném provozu, v němž je zkoušení samořídících vozidel kvůli aktuálně platné legislativě notně omezené. Toto řešení je navíc bezpečnější, protože v existujících autonomních prototypech by byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Systémy zkrátka ještě nefungují, jak by měly, a mohly by dostat vůz do nějaké nebezpečné situace, se kterou by si testovací jezdec nemusel vědět rady.

Dvouvolantový prototyp ale není jediný netradiční způsob, jakým Continental vyvíjí autonomní vozidla. Při jejich vývoji rovněž používá simulátor jízdy, díky němuž lze lépe testovat reakce řidičů na nebezpečné situace, které by ve skutečném prostředí nebylo možné provést. Navíc jde v takovém případě lépe sbírat data o řidičích bez vlivu vnějšího prostředí. Výzkumníci tak pomocí široké analýzy lépe zjistí, zda se účastník cítí v dané situaci pohodlně, nebo zda je naopak ve stresu.

David Bureš
Diskuze (3)
Avatar - "neregistrovaný"
18. 8. 2017 12:02
... testování už probíhá
[odkaz]
Avatar - vabis
18. 8. 2017 09:06
historie se opakuje
Podobne reseni bylo k videni v Ceskoslovensku jiz pred mnoha lety [odkaz] ;-)