Toyota autonomním vozům nevěří: Pustíme se do nich, až budou bezpečné
Autonomní řízení je vedle elektromobility jedním z hlavních témat budoucnosti automobilového průmyslu. Někteří výrobci dokonce uvádí, že nasazení autopilotů ve vozech bude podstatně rychlejší než masivní rozšíření elektromobilů.
Zatím to tak vypadá, drtivá většina velkých automobilek už ve svých vlajkových lodích alespoň nějaké autonomní funkce nabízí. Toyota se v tomto směru drží stranou, systémům zatím příliš nevěří a nabídnout je chce až v momentě, kdy bude plně přesvědčena o jejich bezpečnosti.
„Nechceme být první, nemůžeme si dovolit riskovat,“ popisuje výkonný viceprezident Didier Leroy důvody, proč je Toyota v oblasti autonomních technologií opatrná. „Když si lidé kupují naše vozy, chtějí, aby byly extrémně bezpečné. Pokud tyto funkce bezpečné nejsou, mohlo by se jejich nasazení strašlivě podepsat na pověsti značky.“
Leroy je skeptický zejména k plně autonomnímu řízení. „Řekněme, že postavíme automobil bez volantu. Když vám sdělíme, že vůz pětinásobně sníží počet úmrtí na silnicích, ale v důsledku selhání systému někdo občas zemře, sednete do něj?“
Zástupce japonské automobilky říká, že většina lidí se považuje za lepší než průměrné řidiče. I Leroy si myslí, že lidský faktor je při řízení automobilu stále potřebný, tudíž chce namísto radikálních řešení raději posádce auta pomáhat. „Nemůžeme uvést technologii ani s minimálním rizikem. Raději představíme něco, co řidiči poslouží jako důmyslný asistent,“ dodává postoj Toyoty.