5.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Další chyták pro autonomní vozidla: Musí se naučit předvídat chování chodců

 

Další z požadavků na autonomní vozidla, tentokrát se budou muset vypořádat s chodci. Jak to udělají?

Autonomní vozidla sice dokážou samočinně jezdit po vymezené trati, avšak problém může nastat v okamžiku nenadálé vzniklé situace, s níž si elektronický systém řízení těchto vozidel nemusí umět správně poradit. Aby bylo možné využívat autonomních vozidel naplno, budou se muset „naučit“ předvídat, zejména pak chování chodců.

Právě tento rébus se snaží vyřešit švédská automobilka Volvo, samozřejmě s využitím nejmodernější výpočetní techniky. „Nemůžete zastavit pokaždé, když na kraji vozovky spatříte člověka,“ poznamenává Henrik Green, jeden z vedoucích techniků vývoje Volva. „Jenže zároveň musíte zastavit, pokud se chodec rozhodne vstoupit do vozovky,“ dodává Green.

Za účelem toto rozeznat v případě autonomních vozidel, spojilo Volvo své síly s firmou Luminar, která se specializuje na vývoj pokročilé technologie na bázi LiDARU, tedy detekčního zařízení, pracujícího se světelným paprskem. Úkolem systému je rozpoznat člověka, a to včetně jeho částí těla (například končetin) na vzdálenost až 250 metrů. Právě toto je klíčem k tomu, aby autonomní vozidlo umělo předvídat chování chodců.

VW a autonomní auta: Ve vývoji zatím ztrácí. Mohutně však investuje

Jde ovšem o velmi obtížný úkol, neboť i při současném stavu senzorů není vůbec jednoduché rozeznat, co chodec právě zamýšlí udělat. Vše se navíc odehrává ve velmi krátkém časovém intervalu. Specialisté firmy Volvo a Luminar tvrdí, že systémy by neměly na základě stávající trajektorie pohybu chodce určovat jeho budoucí trajektorii, ale měly by se spíše zaměřit na části jeho těla. Například na hlavu. Pokud se chodec otočí směrem k autu, jde o jasný signál, že chce přejít ulici. A právě toto by měly systémy umět rozpoznat.

„Spíše než sledovat pohyb člověka je tak v tomto případě důležitější umět porozumět signálům, které jeho tělo vysílá,“ říká Leslie Nooteboom, spoluzakladatel a vedoucí technik laboratoře, zabývající se umělou inteligencí ve Velké Británii.

Při vývoji umělé inteligence v rámci autonomních vozidel se tak vývojáři snaží simulovat různé chování jedinců s cílem odhalit, jak na to bude systém reagovat. „Potřebujete mít výchozí model chování člověka velmi detailní a v dalším kroku jej dále zúžit nebo lépe řečeno zpřesnit,“ říká Nooteboom. „Hledáme vlastně typické chování člověka, který přechází silnici, v němž se snažíme nalézt znaky shodné pro všechny, kteří takto jednají,“ dodává k celé záležitosti Nooteboom.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Co bolí Babiše?

Premiéra Babiše jeho kauzy ohrožují, i když ho…

Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum Češi stále více reklamují zboží. Povědomí o právech ale nemají, říká průzkum

Nějaké zboží nebo službu za poslední rok reklamovalo 55…

Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny Více stromů, méně dopravy. Vítězné a Karlovo náměstí čekají změny

Náměstí v Praze jsou zanedbaná, shodují se urbanisté…

 
 






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa Z prťavého Mini obytný vůz? V 60. letech to šlo, říkali mu divoká husa

Myslíte si, že největší stylovka je vzít Volkswagen T1 a…

 





 
BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

TEST: BMW M2 Competition – Konečně takové, jaké má být!

Dnes 13:08

Pohon zadních kol, manuální převodovka, kompaktní tvary a ostrý řadový šestiválec od divize M. To vypadá na ranec dokonalé zábavy.




Blesk.cz

Předčasný „Ježíšek“ v Zoo Praha: Na svět přišlo mládě guerézy pláštíkové

Předčasný „Ježíšek“ v Zoo Praha: Na svět přišlo…

V Zoo Praha mají předčasné Vánoce – jejich „Ježíšek“ totiž přišel na svět už dva týdny před Štědrým dnem. Je jím…

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a Jovankou Vojtkovou! Mají recept profíka!

ŽIVĚ: Pečeme tradiční vánočku s Alicí Bendovou a…

Alice Bendová (45) a Jovanka Vojtková (39), manželka rockera Pepy Vojtka, pečou v přímém přenosu na Blesk.cz…

 

iSport.cz

ČÍSLA 18. kola: Hraje Olayinka na 40% svých možností? Už teď převyšuje ligu

ČÍSLA 18. kola: Hraje Olayinka na 40% svých…

Vítězný návrat ztraceného sparťana, skvělé výkony obránců a další velké slávistické představení v ofenzivě,…

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient či Vrbovo kouzlo

O co hraje Plzeň s AS Řím: až 83 milionů, koeficient…

Dnes se v Plzni očekává mrazivý večer, možná i nepříjemný sníh s deštěm. Na trávníku v Doosan Aréně ale bude…

 

Reflex.cz

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně poráží video za 50 liber, které rozbrečí i drsňáky

Nejlepší vánoční reklamy roku 2018: Drahé kampaně…

Zatímco bitvu slavných značek s přehledem vyhrál obchodní řetězec John Lewis, sociální sítě bourá ještě jedno…

Babiš uchvátil stát, na klimatické katastrofě může neuvěřitelně vydělat, hrozí nám vymření, varuje aktivistka

Babiš uchvátil stát, na klimatické katastrofě může…

Hrozí klimatická katastrofa a už to nemůžeme dál ignorovat. Aktivistka a sociální geografka Michaela Pixová…