5.12. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Další chyták pro autonomní vozidla: Musí se naučit předvídat chování chodců

 

Další z požadavků na autonomní vozidla, tentokrát se budou muset vypořádat s chodci. Jak to udělají?

Autonomní vozidla sice dokážou samočinně jezdit po vymezené trati, avšak problém může nastat v okamžiku nenadálé vzniklé situace, s níž si elektronický systém řízení těchto vozidel nemusí umět správně poradit. Aby bylo možné využívat autonomních vozidel naplno, budou se muset „naučit“ předvídat, zejména pak chování chodců.

Právě tento rébus se snaží vyřešit švédská automobilka Volvo, samozřejmě s využitím nejmodernější výpočetní techniky. „Nemůžete zastavit pokaždé, když na kraji vozovky spatříte člověka,“ poznamenává Henrik Green, jeden z vedoucích techniků vývoje Volva. „Jenže zároveň musíte zastavit, pokud se chodec rozhodne vstoupit do vozovky,“ dodává Green.

Za účelem toto rozeznat v případě autonomních vozidel, spojilo Volvo své síly s firmou Luminar, která se specializuje na vývoj pokročilé technologie na bázi LiDARU, tedy detekčního zařízení, pracujícího se světelným paprskem. Úkolem systému je rozpoznat člověka, a to včetně jeho částí těla (například končetin) na vzdálenost až 250 metrů. Právě toto je klíčem k tomu, aby autonomní vozidlo umělo předvídat chování chodců.

VW a autonomní auta: Ve vývoji zatím ztrácí. Mohutně však investuje

Jde ovšem o velmi obtížný úkol, neboť i při současném stavu senzorů není vůbec jednoduché rozeznat, co chodec právě zamýšlí udělat. Vše se navíc odehrává ve velmi krátkém časovém intervalu. Specialisté firmy Volvo a Luminar tvrdí, že systémy by neměly na základě stávající trajektorie pohybu chodce určovat jeho budoucí trajektorii, ale měly by se spíše zaměřit na části jeho těla. Například na hlavu. Pokud se chodec otočí směrem k autu, jde o jasný signál, že chce přejít ulici. A právě toto by měly systémy umět rozpoznat.

„Spíše než sledovat pohyb člověka je tak v tomto případě důležitější umět porozumět signálům, které jeho tělo vysílá,“ říká Leslie Nooteboom, spoluzakladatel a vedoucí technik laboratoře, zabývající se umělou inteligencí ve Velké Británii.

Při vývoji umělé inteligence v rámci autonomních vozidel se tak vývojáři snaží simulovat různé chování jedinců s cílem odhalit, jak na to bude systém reagovat. „Potřebujete mít výchozí model chování člověka velmi detailní a v dalším kroku jej dále zúžit nebo lépe řečeno zpřesnit,“ říká Nooteboom. „Hledáme vlastně typické chování člověka, který přechází silnici, v němž se snažíme nalézt znaky shodné pro všechny, kteří takto jednají,“ dodává k celé záležitosti Nooteboom.

Spolupracujeme s TipCars.com
Google spustí vlastní herní platformu Stadia Google spustí vlastní herní platformu Stadia

Internetový gigant Google se pouští do videoher. Dnes…

Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny Izrael těží z obchodní války a investic Intelu, prudce zvyšuje export čipů do Číny

Vývoz počítačových čipů z Izraele do Číny v loňském roce…

Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety Do evropských voleb v Česku půjdou čtyři desítky uskupení, více než před pěti lety

Pro letošní volby do Evropského parlamentu přihlásilo své…

Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce Nejdéle vládnoucí postsovětský prezident odstupuje z funkce

Dlouholetý kazašský prezident Nursultan Nazarbajev v…

 
 






Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu FSO 1100 Coupe mohlo být polským Lotusem Esprit. Skončilo ve šrotu

První Esprit s karoserií od Giugiara byl představen v…

 





 
První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

První jízda s DS 3 Crossback: Francouzská odpověď na Audi Q2 chce být šik za každou cenu

Včera

Nový městský crossover DS 3 Crossback jsme v okolí francouzského Nice.




Blesk.cz

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor knižní předlohy

Bird Box se dočká pokračování, prozradil to autor…

Až překvapivě obrovský hit Netflixu Bird Box vzal popkulturu útokem. Nejenom, že každý, kdo tento nyní už…

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako tenisáky v ponožkách. Prsní dvorce má ve tvaru srdíčka

Krystina chce další operaci koz, aby nevypadaly jako…

Seznamte se s Krystinou (32). Tato extravagantní brunetka žijící ve Velké Británii je tak nějak závislá na…

 

iSport.cz

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o titulu není jasno

LIGOVÝ INSIDER: Sparta potřebuje takového Kangu, o…

Luxusní devítibodový náskok před Plzní má v čele tabulky po 25. kole FORTUNA:LIGY pražská Slavia. Podle…

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna podpořil dvěma góly Mueller

SESTŘIH: Hradec - Kometa 0:5. Dominanci Brna…

Hokejisté mistrovské Komety vyhráli druhé čtvrtfinále extraligy v Hradci Králové 5:0 a vedou v sérii na čtyři…

 

Reflex.cz

Lannisterové a spol. 10 nenormálních, zdegenerovaných, vražedných rodinek Westerosu ze Hry o trůny

Lannisterové a spol. 10 nenormálních,…

Kdyby měl televizní seriál Hra o trůny místo soundtracku Ramina Djawadiho studiový smích, byla by to podobná…

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o odklad. Jak dlouho se Britové v EU zdrží?

Brexit v původním termínu nebude, Mayová požádá o…

Britská premiérka Theresa Mayová možná už v nejbližších hodinách pošle do Bruselu dopis, kterým formálně požádá…