Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Očekávaná frankfurtská světová premiéra i u nás oblíbené Dacie Duster je tu. Naváže na svého úspěšného předchůdce?

Duster druhé generace se podobá svému předchůdci, což byl účel. Vzhled je modernější, robustnost zůstala zachována, na základních proporcích se nic nezměnilo. To je moc dobře, drsňácký vzhled rumunskému SUV, či crossoveru s francouzskou technikou zůstal, stejně jako relativně skromná délka 4,3 m. Dacia do terénu však byla vždycky víc „utility“ než „sport“, oficiální materiály se nebojí ani označení „off-road“. No, světlost má značnou, konkrétně 21 cm, není jen do města, ale uzávěrky diferenciálů a redukci samozřejmě postrádá...

Optické svaly se nezměnily, Duster se vizuálně rozšířil díky přesunutí hlavních i koncových světel do rohů karoserie, jinak v tomto ohledu měří 1,8 m. Čelní sklo je o 100 mm blíže vpředu, čímž se zvětšil prostor v kabině, spodní hrana zasklení se zase nachází výše. Nechybí typické černé oplastování choulostivých míst.

Nabídka zážehových motorů začíná atmosférickým čtyřválcem 1.6 SCe 115 s 85 kW (také v LPG variantě) a pokračuje přeplňovaným 1.2 TCe 125 (92 kW). Obě verze budou k mání jak coby dvoukolky, tak i se znakem 4x4 a manuálními převodovkami. Turbodiesel dCi 90 (1,46 l/66 kW) má poháněný pouze předek, výkonnější stejně objemný dCi 110 (81 kW) disponuje oběma možnostmi a navíc pro první ještě volbou ústrojí EDC.

Zavazadelník disponuje základním objemem 445 l, pohon všech kol jej omezí na 376 l. Lépe odhlučněná kabina je stejně jako vnější vzhled zcela nová, moderní, funkční a komfortní. Zlepšily se použité materiály, ergonomie (třeba obrazovka Media Nav je umístěna výše) i sedačky, které lépe podporují tělesné schránky, jsou delší, řidičova má širší možnosti nastavení a bederní opěrku. Čtyřramenný volant lze nastavovat dvouose. Odkládací prostory v interiéru pojmou takřka 29 l drobností místo nějakých šesti litrů, jeden z nich najdeme i ve středové konzole. Polohu změnila rovněž páka ruční brzdy. Některé ovladače pokrývá klavírní lak, ale bude jistě záležet na zvoleném stupni.

Vyšší výbavy mohou mít až sedmnáctipalcová kola, diody včetně denních, částečně chromované kryty podvozku a hliníkové střešní nosiče. Dacie dosud postrádaly třeba samočinná světla, čtveřici kamer kolem celého vozu, hlídač mrtvého úhlu, okenní airbagy, automatickou klimatizaci, ale i bezklíčkový vstup s kartou, kterou mají renaulty už takřka od počátku století. Duster tyto prvky konečně nabídne. Čtyřkolky mají asistenta rozjezdu do kopců i jejich sjíždění, systém monitorování jízdy obsahuje dokonce kompas a informaci o aktuálních nájezdových a přechodových úhlech při jízdě v terénu, jinak činí 30 a 33 stupňů.

Ceny levných rumunských horalů (samozřejmě se budou rodit a nabízet různě po světě také s logem Renaultu) se určitě od předchůdce výrazněji neodliší. Toho se za sedm let produkce prodaly více než dva miliony pod oběma značkami, podíl každé je zhruba padesátiprocentní. Nabízel se ve stovce zemí světa, dařilo se mu také v Latinské Americe, Rusku a Indii, všude nese právě logo s kosočtvercem. Stane se dědic stejným hitem?

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Avatar - KubikCv
14. 9. 2017 20:31
Re: hádanka - co je na fotce 47
nebude v tý kartě schovanej i nouzovej klíč?
Avatar - white label
13. 9. 2017 16:33
Re: Sakra hezké auto
Je úplně jedno čím jezdí, každopádně "sakra hezké auto" vypadá (pro většinu lidí) jinak. Že je to za ty prachy dostačující je věc druhá.
13. 9. 2017 16:25
Re: Designéři dostali pár let volno...
ty mi už do toho svišťa nerýp bohu bisťu tristo hrmených 8-s
13. 9. 2017 16:04
Re: cena
Jako za tuhle cenu je to fakt úlet. Taky bych se nestyděl .
Avatar - Blue Sun
13. 9. 2017 13:35
Re: 4 kamery?
Přenos obrazu a zpracování obrazu není totéž, to tě neučili? Duster daný software ani hardware nemá.