Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Detailní pohled na modernizovaný Nissan Qashqai. K čemu slouží trojúhelníky na podvozku?

David Bureš
Diskuze (10)
Modernizovaný Nissan Qashqai jsme si v Ženevě prohlédli přímo s jeho autory. Díky tomu jsme se dozvěděli množství detailů o tomto populárním crossoveru.

Nissan Qashqai je s námi už 10 let. První generace debutovala v roce 2006, v době, kdy segment kompaktních crossoverů neexistoval. Dnes už však má Qashqai 19 konkurentů, na které musel v rámci letošního faceliftu druhé generace reagovat. I proto dostal moderní systémy umožňující poloautomatickou jízdu, které si zatím stále spojujeme spíše s luxusními vozy než s rodinným crossoverem.

Modernizovaný Qashqai je součástí plánů Nissanu na uvedení plně autonomního vozidla, ke kterému má dojít do roku 2020. Zatím jsme však ve fázi jedna, kdy Qashqai (a třeba model Serena prodávaný v Japonsku) dostal systémy umožňující pilotovanou jízdu. Qashqai se tedy nově umí sám udržet v jízdním pruhu a reagovat na okolní provoz, řidič ale stále musí na něj dohlížet. Rovněž umí sám zaparkovat nebo při couvání varovat před vozidly v mrtvém úhlu.

Inovovaný crossover vstoupí na český trh v červenci, systém Pro Pilot však bude dostupný až v roce 2018. Jaký je důvod? „Musíme dokončit vývoj systému pro evropský trh. Evropa je v tomto ohledu složitá záležitost. Musíme systém přizpůsobit různým státům, různému dopravnímu značení, aby fungoval spolehlivě. V Evropě jsou také specifika jako kruhové objezdy, které třeba v Japonsku prakticky nejsou,“ vysvětlil nám Pierre Gerfaux, šéf zastoupení Nissanu pro střední Evropu.

Mají vůbec zákazníci v Evropě o takový systém zájem? „Pokud se řidičů zeptáte, zda chtějí autonomní vozidlo, s velkou pravděpodobností odpoví, že ne. Když se jich však zeptáte na to, zda si užívají jízdu v kolonách, kde musí neustále řadit a dávat pozor na okolní provoz, řeknou, že ne. To dokazuje, že by se jim pilotovaná jízda v určitém ohledu líbila,“ říká Gerfaux.

Qashqai je pro japonskou automobilku nadmíru důležitým vozem, jedná se o jeho strategický model pro Evropu. Na starém kontinentu jde o nejprodávanější vůz značky, který je zároveň i nejvýdělečnější. Právě z těchto důvodů se v rámci faceliftu dočkal rozsáhlé modelové péče, které jsme si mohli pečlivě prohlédnout při obhlídce auta přímo s jeho tvůrci.

Modernizace zasáhla vlastně všechny oblasti, výjimkou jsou však motory, jejichž nabídka zůstala beze změn. „Motory jsme zatím nemuseli měnit, protože to nebylo potřeba. Do budoucna se však kvůli emisním normám nějakých změn dočkáme,“ řekl nám viceprezident pro plánování produktu Ponz Pandikuthira. Třeba s hybridem ale počítat nemáme, Nissan jde raději cestou plnohodnotné elektrifikace. Ani elektrického Qashqaie se však v blízké době nedočkáme, přestože by technika pro něj existovala. „Qashqai je dostupné auto pro masy, elektrická verze by v dnešní době byla drahá, a tak by nedávala smysl,“ prohlašuje Pandikuthira.

Naopak design se změnil výrazně, už na první pohled je patrné, že máme čest s modernizovaným autem. „Celá příď je kompletně nová včetně světlometů a nárazníku. Chtěli jsme dosáhnout agilnějšího a sportovního výrazu. Navíc jsme se snažili, aby hned na první pohled bylo jasné, že se jedná o nissan,“ ukazuje Koji Nagano, viceprezident evropského designérského oddělení Nissanu. Důležité jsou světlomety, které za příplatek budou adaptivní a budou tedy schopné se přizpůsobit různým jízdním situacím, a výrazné logo značky. Za ním se totiž ukrývá radar, který společně s kamerou u vnitřního zpětného zrcátka využívají bezpečnostní systémy vozu, jako třeba nově dodávané automatické brzdění s detekcí chodců.

Vedle designu, popisovaného jako prémiová sportovnost se myslelo také na aerodynamiku. Součinitel aerodynamického odporu činí 0,31. „Všimněte si různých detailů, aerodynamice pomáhají třeba zářezy v zadních světlech, zatímco malé trojúhelníky v přední části podvozku snižují hluk od podvozku,“ upozorňuje Keno Kato, viceprezident Nissanu pro strategii a produktové plánování. Právě snížení hlučnosti byla jedna ze snah vývojářů, z toho důvodu Qashqai dostal lepší izolační materiály ve dveřích nebo upravený software vznětové šestnáctistovky.

Měnil se také interiér, na kterém je patrná snaha o prémiovější materiály a luxusnější výbavu. „Při uvedení aktuálního Qashqaie jsme podcenili zájem zákazníků o nejvyšší výbavy, proto do nabídky přidáváme pátý stupeň Tekna Plus, který je ze všech variant nejluxusnější,“ říká viceprezident pro plánování produktu Ponz Pandikuthira. Takový Qashqai je pak vybaven koženým Nappa čalouněním třeba ve speciálním švestkovém odstínu nebo elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí.

Luxusnější výbava ale není všechno, modernizovaný Qashqai rovněž dostal přepracované sedačky, které díky většímu vybrání v zadní části zvětšují prostor pro kolena cestujících vzadu. Crossover pak konečně má stahování všech oken na jedno stisknutí, a tak se při jejich stahování konečně nemusí držet tlačítko po celý proces. Nový je i volant převzatý z Micry.

David Bureš
Diskuze (10)
Avatar - wakantanka
9. 3. 2017 15:54
Docital
Sa niekto nieco o tych trojuholnikoch na podvozku sponenutych v titulku? Ci zase titulok nekoresponduje s obsahom? Lebo naozaj trojuholnik v narazniku nema s podvozkom nic spolocne. Toto je taka novinarcina ale az. :no: :no: :no:
Avatar - pelikoš
9. 3. 2017 06:35
Re: Moc pěkné !
velmi povedený FL, jen cizelování
Avatar - pelikoš
9. 3. 2017 06:34
Re: Sklamanie
vzhledem k prodejům jsi asi jediný, kdo si stěžuje a skladba motorů je taky dostačující (2x benzín, 2x diesel)
Avatar - pelikoš
9. 3. 2017 06:32
Re: Rogue 17
QQ(usa)=roque sport
9. 3. 2017 04:30
Re: Rogue 17
Nevím, jestli verzi pro USA mají na starosti pouze ženy (píšeš "pojmenovaly"), ale i tak se Nissan Rogue = Nissan X-Trail. Ne Qashqai ;-)