6.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Sedric: Autonomita ve vrcholné formě

 

Volkswagen představuje na letošním ženevském autosalonu svůj první plně autonomní koncept, pojmenovaný Sedric. K tomu aby vás vůz dopravil z místa na místo stačí stisknout jediné tlačítko.

Možná opravdu jednou přijde doba, kdy řidič jako takový již nebude potřeba. Auta budou jezdit sama z místa na místo. Tedy zcela autonomně a k tomu tiše, úsporně a s nulovými emisemi. Jak by takové cestování budoucnosti mohlo vypadat, ukazuje studie Volkswagen Sedric, jehož jméno je zkratkou slov SElf DRIving Car (samořídící vozidlo), která vlastně říká vše. Na první pohled spíše než jako auto vypadá jako kabina lanové dráhy. Nebo také přepravník mezi jednotlivými terminály velkých letišť. Je vidět, že tvarové řešení v tomto případě bylo zcela podřadné. Důležité je, co to umí.

Už nyní mají některá auta, jmenovitě třeba Mercedes-Benz třídy E některé autonomní funkce, jejichž použití je ovšem dost závislé na legislativních podmínkách té či oné země. Ovšem studie Sedric nemá být autonomní pouze vybranými funkcemi, ale jde o plnou autonomitu. Tedy auto, které nepotřebuje lidskou obsluhu – řidiče. V kabině Sedricu tudíž nenajdete ani volant, ani pedály, ba ani páku voliče samočinné převodovky. Ovládání vozu si vystačí pouze se třemi tlačítky: Go, Stop a Call Operator.

Technicky vzato, Sedric je postaven na architektuře MEB skupiny VW, která vznikla speciálně pro elektromobily, přičemž k vidění byla minulý rok na autosalonu v Paříži. Zdrojem elektrické energie je akumulátor uložený pod podlahou vozidla s kapacitou 60 kWh, s nímž má být vozidlo schopné na jedno nabití ujet asi 400 km.

K počátečnímu ovládání auta má sloužit dálkový ovladač podobný tomu, jaký máme dnes k odemykání auta. Vystačí si však s jediným tlačítkem, jehož zmáčknutím se otevřou dvoudílné posuvné dveře. Teprve po „nalodění“ na palubu předá posádka autu další instrukce, které stroj potřebuje pro jízdu. „Pak už stačí zadat cíl vaší cesty a Sedric vás tam dopraví,“ říká hrdě Ulrich Eichhorn, vedoucí vývoje u VW. A dodává: „Auto následně samo vyhledá místo k zaparkování, kde se poté odstaví. To až do té doby, než si jej posádka opět přivolá. Sedric vám však navíc dokáže sám vyzvednout v supermarketu nákup.“ To už ovšem zní jak ze Star Treku...

Možná se ptáte, jak se dokáže Sedric sám pohybovat. Potřebuje k tomu bohatou senzoriku na bázi stereokamery, LIDARu a klasického radaru. Na střeše vozidla jsou tak umístěny hned čtyři jednotky LIDARu, se širokoúhlým záběrem na malou vzdálenost. Další skupina senzorů LIDAR je v předním nárazníku, které jsou pro změnu nastaveny na úzký úhel záběru, ovšem do značné dopředné vzdálenosti.

Sedric je zatím pouhým konceptem zřejmě bez nadějí na reálnou malosériovou výrobu v nejbližší době. Koncern VW nicméně s autonomními automobily experimentuje již od roku 2005, kdy autonomní Touareg vyhrát závod autonomních vozidel DARPA, finančně dotovaný americkým ministerstvem obrany. Posléze se objevil autonomní Golf 53 Plus One na trati slavné Pikes Peak a dále několik autonomních vozidel Audi. Je jasné, že autonomita bude do aut pronikat čím dále více. Přesto věříme, že řidič ještě nějaký potřeba bude.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí ANO zmírnilo morální kodex. Stíhání už nevadí

Kdyby šéfa ANO Andreje Babiše nebo někoho z poslanců či…

Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa Babišovy dluhopisy už vyšetřuje Finanční správa

Specializovaný finanční úřad si vyžádal od společnosti…

Létání s drony přechází do nové dimenze - virtuální brýle ovládané hlavou Létání s drony přechází do nové dimenze - virtuální brýle ovládané hlavou

Frontální útok na emoce zákazníků podnikl světový lídr…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti? Opravdu SUV chrání při nárazu lépe než kombi? A platí to i pro děti?

Počtvrté srovnáváme příbuzná SUV a kombi na českém trhu.…

 






 
Toto je pět nejlevnějších aut českého trhu!

Toto je pět nejlevnějších aut českého trhu!

Včera

K lemu s hranicí dvou set tisíc korun se před třemi roky vměstnalo dvacet modelů, dál do minulosti ještě víc. Na jaře 2017 už tu tahá králíky jen pět mágů.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Zabijácká tornáda zasáhla Texas a další státy USA: Zemřelo nejméně 7 lidí

Zabijácká tornáda zasáhla Texas a další státy USA:…

Nejméně sedm lidí přišlo o život a 55 utrpělo zranění kvůli sérii tornád a rozsáhlým záplavám, které postihly…

 

iSport.cz

Góly jsou pro tebe, Rajty! Ale vzpomínkové triko Fillo obléct nemohl

Góly jsou pro tebe, Rajty! Ale vzpomínkové triko…

Teplický záložník Martin Fillo věnoval dva góly do sítě Slovácka (2:2) zesnulému exspoluhráči Františku…

Česko - Rusko 3:4 po SN. Češi třikrát vedli, v sedmé sérii rozhodl Gusev

Česko - Rusko 3:4 po SN. Češi třikrát vedli, v sedmé…

Hokejová reprezentace prohrála v závěrečném zápase Českých her s Ruskem 3:4 po samostatných nájezdech, na jejím…

 

Reflex.cz

Večeře korespondentů v Bílém domě se stala oslavou svobody tisku, Trump se z akce omluvil

Večeře korespondentů v Bílém domě se stala oslavou…

Každoroční slavnostní večeře pořádaná asociací korespondentů v Bílém domě se letos musela obejít bez tradiční…

Řecký soud bude jednat o dvou Češích obviněných ze špionáže

Řecký soud bude jednat o dvou Češích obviněných ze špionáže

Řecký soud začne ve středu jednat o případu dvou Čechů obviněných ze špionáže, Martin Pezlar a Ivan Buchta do…