6.3. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Volkswagen Sedric: Autonomita ve vrcholné formě

 

Volkswagen představuje na letošním ženevském autosalonu svůj první plně autonomní koncept, pojmenovaný Sedric. K tomu aby vás vůz dopravil z místa na místo stačí stisknout jediné tlačítko.

Možná opravdu jednou přijde doba, kdy řidič jako takový již nebude potřeba. Auta budou jezdit sama z místa na místo. Tedy zcela autonomně a k tomu tiše, úsporně a s nulovými emisemi. Jak by takové cestování budoucnosti mohlo vypadat, ukazuje studie Volkswagen Sedric, jehož jméno je zkratkou slov SElf DRIving Car (samořídící vozidlo), která vlastně říká vše. Na první pohled spíše než jako auto vypadá jako kabina lanové dráhy. Nebo také přepravník mezi jednotlivými terminály velkých letišť. Je vidět, že tvarové řešení v tomto případě bylo zcela podřadné. Důležité je, co to umí.

Už nyní mají některá auta, jmenovitě třeba Mercedes-Benz třídy E některé autonomní funkce, jejichž použití je ovšem dost závislé na legislativních podmínkách té či oné země. Ovšem studie Sedric nemá být autonomní pouze vybranými funkcemi, ale jde o plnou autonomitu. Tedy auto, které nepotřebuje lidskou obsluhu – řidiče. V kabině Sedricu tudíž nenajdete ani volant, ani pedály, ba ani páku voliče samočinné převodovky. Ovládání vozu si vystačí pouze se třemi tlačítky: Go, Stop a Call Operator.

Technicky vzato, Sedric je postaven na architektuře MEB skupiny VW, která vznikla speciálně pro elektromobily, přičemž k vidění byla minulý rok na autosalonu v Paříži. Zdrojem elektrické energie je akumulátor uložený pod podlahou vozidla s kapacitou 60 kWh, s nímž má být vozidlo schopné na jedno nabití ujet asi 400 km.

K počátečnímu ovládání auta má sloužit dálkový ovladač podobný tomu, jaký máme dnes k odemykání auta. Vystačí si však s jediným tlačítkem, jehož zmáčknutím se otevřou dvoudílné posuvné dveře. Teprve po „nalodění“ na palubu předá posádka autu další instrukce, které stroj potřebuje pro jízdu. „Pak už stačí zadat cíl vaší cesty a Sedric vás tam dopraví,“ říká hrdě Ulrich Eichhorn, vedoucí vývoje u VW. A dodává: „Auto následně samo vyhledá místo k zaparkování, kde se poté odstaví. To až do té doby, než si jej posádka opět přivolá. Sedric vám však navíc dokáže sám vyzvednout v supermarketu nákup.“ To už ovšem zní jak ze Star Treku...

Možná se ptáte, jak se dokáže Sedric sám pohybovat. Potřebuje k tomu bohatou senzoriku na bázi stereokamery, LIDARu a klasického radaru. Na střeše vozidla jsou tak umístěny hned čtyři jednotky LIDARu, se širokoúhlým záběrem na malou vzdálenost. Další skupina senzorů LIDAR je v předním nárazníku, které jsou pro změnu nastaveny na úzký úhel záběru, ovšem do značné dopředné vzdálenosti.

Sedric je zatím pouhým konceptem zřejmě bez nadějí na reálnou malosériovou výrobu v nejbližší době. Koncern VW nicméně s autonomními automobily experimentuje již od roku 2005, kdy autonomní Touareg vyhrát závod autonomních vozidel DARPA, finančně dotovaný americkým ministerstvem obrany. Posléze se objevil autonomní Golf 53 Plus One na trati slavné Pikes Peak a dále několik autonomních vozidel Audi. Je jasné, že autonomita bude do aut pronikat čím dále více. Přesto věříme, že řidič ještě nějaký potřeba bude.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův protiimigrační dekret částečně platí, rozhodl soud Trumpův protiimigrační dekret částečně platí, rozhodl soud

Nejvyšší soud USA svým dnešním rozhodnutím umožnil vládě…

Americký plyn poprvé připluje do Litvy Americký plyn poprvé připluje do Litvy

Litevský státní obchodník s plynem LDT dnes uzavřel svůj…

Železničáři se soudí se strojírnou TSS o penále za drezíny. Jde o desítky milionů Železničáři se soudí se strojírnou TSS o penále za drezíny. Jde o desítky milionů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vstoupila do…

Lesních kalamit bude více, může za to klimatická změna Lesních kalamit bude více, může za to klimatická změna

Velkých kalamit lesů způsobených hmyzem nebo suchem bude…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky? První jízda: Je Volkswagen Arteon skutečně nejlepším modelem značky?

Novým jménem v nabídce modelů značky Volkswagen je…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

Vyzkoušeli jsme Škodu Citigo: Co všechno změnila modernizace?

Dnes 18:43

V rámci letošního faceliftu Citigo měnilo hlavně své tvary. Jezdí pořád dospěle, jak o segment větší automobily.




Blesk.cz

Zemřel exministr školství Eduard Zeman. V 69 letech podlehl rakovině

Zemřel exministr školství Eduard Zeman. V 69 letech…

Zemřel bývalý ministr školství ve vládě současného prezidenta Miloše Zemana a první školský ombudsman Eduard…

Sexbomba Mesarošová zase sbalila podnikatele a za 20 milionů prodává svou vilu

Sexbomba Mesarošová zase sbalila podnikatele a za 20…

Silikonová blondýna Dominika Mesarošová (31) je opět zadaná. S podnikatelem Martinem se objevila na noci…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Šustr zůstává, s Tampou prodloužil o další rok

Přestupy NHL ONLINE: Šustr zůstává, s Tampou…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Je tohle normální?! Kvitová po triumfu dostala trenéry hláškou v češtině

Je tohle normální?! Kvitová po triumfu dostala…

V pravé ruce držela pohár pro vítězku, v levé, kterou jí před půl rokem vážně pořezal zloděj a málem jí tak…

 

Reflex.cz

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z toho sociální bouře? A co na to prezident-prognostik?

Lidí na světě přibývá, práce však ubývá. Budou z…

Je smutným faktem, že politici (lhostejno, zda z pravice, či z levice) se většinou věnují pěně dní a svým…

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl Zelený Raoul, když byl stejně starý jako jeho kreslíř?

Štěpán Mareš slaví pětačtyřicátiny. O čem vyprávěl…

Ten den vidíme pořád tak jasně, jako by se odehrál včera. Dvaadvacetiletý mladík vešel do papíry zaneřáděné…