Volkswagen Sedric: Autonomita ve vrcholné formě
Možná opravdu jednou přijde doba, kdy řidič jako takový již nebude potřeba. Auta budou jezdit sama z místa na místo. Tedy zcela autonomně a k tomu tiše, úsporně a s nulovými emisemi. Jak by takové cestování budoucnosti mohlo vypadat, ukazuje studie Volkswagen Sedric, jehož jméno je zkratkou slov SElf DRIving Car (samořídící vozidlo), která vlastně říká vše. Na první pohled spíše než jako auto vypadá jako kabina lanové dráhy. Nebo také přepravník mezi jednotlivými terminály velkých letišť. Je vidět, že tvarové řešení v tomto případě bylo zcela podřadné. Důležité je, co to umí.
Už nyní mají některá auta, jmenovitě třeba Mercedes-Benz třídy E některé autonomní funkce, jejichž použití je ovšem dost závislé na legislativních podmínkách té či oné země. Ovšem studie Sedric nemá být autonomní pouze vybranými funkcemi, ale jde o plnou autonomitu. Tedy auto, které nepotřebuje lidskou obsluhu – řidiče. V kabině Sedricu tudíž nenajdete ani volant, ani pedály, ba ani páku voliče samočinné převodovky. Ovládání vozu si vystačí pouze se třemi tlačítky: Go, Stop a Call Operator.
Technicky vzato, Sedric je postaven na architektuře MEB skupiny VW, která vznikla speciálně pro elektromobily, přičemž k vidění byla minulý rok na autosalonu v Paříži. Zdrojem elektrické energie je akumulátor uložený pod podlahou vozidla s kapacitou 60 kWh, s nímž má být vozidlo schopné na jedno nabití ujet asi 400 km.
K počátečnímu ovládání auta má sloužit dálkový ovladač podobný tomu, jaký máme dnes k odemykání auta. Vystačí si však s jediným tlačítkem, jehož zmáčknutím se otevřou dvoudílné posuvné dveře. Teprve po „nalodění“ na palubu předá posádka autu další instrukce, které stroj potřebuje pro jízdu. „Pak už stačí zadat cíl vaší cesty a Sedric vás tam dopraví,“ říká hrdě Ulrich Eichhorn, vedoucí vývoje u VW. A dodává: „Auto následně samo vyhledá místo k zaparkování, kde se poté odstaví. To až do té doby, než si jej posádka opět přivolá. Sedric vám však navíc dokáže sám vyzvednout v supermarketu nákup.“ To už ovšem zní jak ze Star Treku...
Možná se ptáte, jak se dokáže Sedric sám pohybovat. Potřebuje k tomu bohatou senzoriku na bázi stereokamery, LIDARu a klasického radaru. Na střeše vozidla jsou tak umístěny hned čtyři jednotky LIDARu, se širokoúhlým záběrem na malou vzdálenost. Další skupina senzorů LIDAR je v předním nárazníku, které jsou pro změnu nastaveny na úzký úhel záběru, ovšem do značné dopředné vzdálenosti.
Sedric je zatím pouhým konceptem zřejmě bez nadějí na reálnou malosériovou výrobu v nejbližší době. Koncern VW nicméně s autonomními automobily experimentuje již od roku 2005, kdy autonomní Touareg vyhrát závod autonomních vozidel DARPA, finančně dotovaný americkým ministerstvem obrany. Posléze se objevil autonomní Golf 53 Plus One na trati slavné Pikes Peak a dále několik autonomních vozidel Audi. Je jasné, že autonomita bude do aut pronikat čím dále více. Přesto věříme, že řidič ještě nějaký potřeba bude.