Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz C
Mercedes-Benz C
Mercedes-Benz C
4 Fotogalerie

Nafta ještě není mrtvá. Mercedes-Benz bude mít dieselové plug-in hybridy

Aleš Dragoun
Do Ženevy přivezl Daimler dva plug-in hybridy na základě tříd C a E, Zatím se jedná o předprodukční kusy, ale oba kombinují vznětové pohonné jednotky s elektromotorem.

Diesely jsou v současnosti na pranýři, velká města jim chtějí zakázat vjezd do center, a to i těm moderním. Auta jsou přece jen snadnější kořistí než lodě s obrovskými dvoudobými naftovými motory, ty přístavy potřebují. Trojcípá hvězda se ale přeplňovaných vznětových jednotek ve svých osobních vozech vzdát nechce, proto se rozhodla jako někteří jiní pro jejich kombinaci s elektromotory.

Plug-in hybridy na bázi tříd C a E dostaly převodovku 9G-Tronic spojenou se čtyřválcovým dieselem OM 654 1,95 l, který má hliníkový blok, ocelové písty a snížené vnitřní tření. Čtvrtá generace vstřikování common-rail pracuje při maximálním tlaku 2050 barů. K této technice se přidává 90kW elektromotor vyvinutý EM-Motive (společný podnik Daimleru a Bosche) se 440 N.m točivého momentu, který umožní až padesátikilometrový dojezd čistě na elektřinu. Maximální rychlost na tento druh pohonu je 140 km/h místo dřívější stotřicítky u hybridů z benzinovými motory, které Mercedes-Benz nabízí nejen ve třídě S už devět let.

Baterie, jejíž složení už není lithium-železo-fosfátové, ale lithium-nikl-mangan-kobaltové a buňky navýšily svou kapacitu z 22 na 37 Ah, je schopna uchovat 13,5 kWh energie a nový domácí wallbox ji dobije zpět na plnou kapacitu při 22 kW za dvě hodiny, tradiční elektrická zásuvka pak za sedm. Samozřejmě s konvenčním tankováním nafty, kterou tyto vozy pořád potřebují, se to nedá stále srovnat, ale pokrok tu je. Fyzická velikost baterie vyvinuté dceřinou společností Daimleru Deutsche Accumotive se přitom nezměnila. Celý systém by měl dávat 700 N.m od 1400 otáček.

Řidič při přesunu z místa na místo samozřejmě může vybrat různé režimy: kromě základního, kdy jsou k dispozici všechny funkce také elektrický E-Mode pro jízdu po městě, E-Save, ten chrání nabitou baterii pro pozdější použití, v neposlední řadě pak Charge dobíjející při jízdě. Nové hybridy dostanou i Eco Assist, který naučí jezdit úsporně, využívá navigační informace i data z jízdních pomocníků, radarů a kamer.

Se startem prodeje se počítá ještě letos v pozdním létě. Produkce se již připravuje a určitě nezůstane u dvou modelů, systém je modulární a dá se nainstalovat do různých řad s pohonem zadních kol. Daimler chystá také zmíněný dobíjecí wallbox ve specifikacích Advanced, ta má připojení na internet, respektive Twin, která obslouží dvě auta naráz. Budou rovněž k dispozici od léta, respektive poslední jmenovaný o něco později.