Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Avia má nového majitele, kupec je zatím neznámý

David Bureš
Diskuze (36)
Letňanský podnik Avie už dva roky nevyrábí nová vozidla. Firma však výrobní areál nadále udržuje a dál dodává náhradní díly.

Indická firma Ashok Leyland prodala českého výrobce lehkých nákladních aut Avia za zhruba 11 milionů dolarů (v přepočtu asi 280 milionů korun). Informoval o tom server iHNed.cz s odvoláním na indický deník The Economic Times. Nový vlastník podniku oficiálně nazvaného Avia Ashok Leyland Motors je v tuto chvíli neznámý.

Prokurista Avie Vít Šubert o prodeji firmy zatím nic neví. „O těchto věcech se rozhoduje v Londýně,“ uvedl. Dosavadní vlastník Avie nového majitele neuvedl, jeho představitelé pouze sdělili, že se jedná o strategického investora. O chystaném prodeji Avie se spekulovalo již loni.

V majetku Avie je zejména pozemek a výrobní závod v pražských Letňanech, který ale již dva roky vozidla nevyrábí. Avia nadále dodává zákazníkům náhradní díly a udržuje letňanský závod.

V tuto chvíli není jasné, co nový vlastník vlastně získal. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun a účetní hodnota majetku byla v roce 2013 více než 700 milionů korun. Loni Avia ve výroční zprávě ocenila svůj dlouhodobý majetek (pozemky, budovy a stroje) na 461 milionů korun. Částka, za kterou se Avia údajně prodala, je ale podstatně nižší.

Prodej Avie má souviset s plány Ashok Leyland na restrukturalizaci společnosti. Indický výrobce užitkových vozů, nákladních vozů a autobusu vlastnil Avii od roku 2006. Jedním z důvodů koupě byla technika pro výrobu kabiny, kterou firma použila pro vlastní model Boss. Tehdejším majitelem byla investiční skupina Odien, která Avii koupila o dva roky dříve od korejského Daewoo.

Historie firmy

Společnost Avia byla založena v roce 1919, původně jako výrobce letadel – nejdříve strojů vyráběných v licenci, následně i vlastních. Autobusy a nákladní vozy začala Avia vyrábět po skončení druhé světové války, a to v rámci restrukturalizace československého průmyslu. Avia vyráběla například nákladní vozy Škoda 706 a Praga V3S. V roce 1968 firma začala vyrábět nejslavnější model své historie – řadu A, což byla licenční verze francouzského Saviemu SG-2.

V osmdesátých letech Avia vyráběla na 17.000 vozidel ročně, v devadesátých letech výroba postupně klesala. Noví majitelé se produkci snažili znovu nastartovat, což se ale nepovedlo. Výroba v českém závodě byla ukončena k 31. červenci 2013. Zařízení letňanské továrny se poté přesunulo do Indie. Poslední v Česku vyráběný model Avie – řada D – se dnes vyrábí v Indii jako Ashok Leyland Boss.

David Bureš
Diskuze (36)
Avatar - Barrichello
1. 4. 2015 23:51
Re: doplnění infa
Takže to vlastně nikomu neprodali. No ale dobré, je naděje, že to nezplanýrujou a mohlo by se tam aspon něco vyrábět či montovat.
1. 4. 2015 14:34
doplnění infa
Novým vlastníkem Avie se stala dceřiná firma Ashok Leyland z Emirátů

Zdroj: [odkaz]
Avatar - Barrichello
1. 4. 2015 09:45
Re: Doplnění historie
Poslední letadlo co se tam dělalo byl Iljušin v 50. letech, kopie americké Dakoty
31. 3. 2015 23:58
Re: To jsem zvědav
člověku... já kvůli téhle odpovědi prošmejdil archiv výběrových řízení na nákup do firemního fleetu - tak ne, že mě ukamenuješ.
Je tam strohých pár bodů
Koroze kabiny u předchozích užívaných modelů
Nedostatečný software
Malá nosnost vozidla při nastavení IZO skříní
Malá nosnost vozidla při nastavení hydraulickým čelem
Vysoká emisní zátěž
Nedoporučuji
..a podpis...ne můj
EDIT: vyhrál DAF

Avatar - Ja Prvni 123
31. 3. 2015 22:07
Hádám, že někdo koupil pozemek... a s autama už to nesouvisí
Stejně doba, kdy Avia byla pojmem je hluboká historie letectví... a v dobách, kdy vzniknul pojem "aviatik" = každé pomalu jedoucí a smrdutě kouřící vozidlo, které je překážkou nromálního silničního provozu, už teda důvod k nostalgii nenalézám.