Avia má nového majitele, kupec je zatím neznámý
Indická firma Ashok Leyland prodala českého výrobce lehkých nákladních aut Avia za zhruba 11 milionů dolarů (v přepočtu asi 280 milionů korun). Informoval o tom server iHNed.cz s odvoláním na indický deník The Economic Times. Nový vlastník podniku oficiálně nazvaného Avia Ashok Leyland Motors je v tuto chvíli neznámý.
Prokurista Avie Vít Šubert o prodeji firmy zatím nic neví. „O těchto věcech se rozhoduje v Londýně,“ uvedl. Dosavadní vlastník Avie nového majitele neuvedl, jeho představitelé pouze sdělili, že se jedná o strategického investora. O chystaném prodeji Avie se spekulovalo již loni.
V majetku Avie je zejména pozemek a výrobní závod v pražských Letňanech, který ale již dva roky vozidla nevyrábí. Avia nadále dodává zákazníkům náhradní díly a udržuje letňanský závod.
V tuto chvíli není jasné, co nový vlastník vlastně získal. Podle obchodního rejstříku má firma základní jmění přes dvě miliardy korun a účetní hodnota majetku byla v roce 2013 více než 700 milionů korun. Loni Avia ve výroční zprávě ocenila svůj dlouhodobý majetek (pozemky, budovy a stroje) na 461 milionů korun. Částka, za kterou se Avia údajně prodala, je ale podstatně nižší.
Prodej Avie má souviset s plány Ashok Leyland na restrukturalizaci společnosti. Indický výrobce užitkových vozů, nákladních vozů a autobusu vlastnil Avii od roku 2006. Jedním z důvodů koupě byla technika pro výrobu kabiny, kterou firma použila pro vlastní model Boss. Tehdejším majitelem byla investiční skupina Odien, která Avii koupila o dva roky dříve od korejského Daewoo.
Historie firmy
Společnost Avia byla založena v roce 1919, původně jako výrobce letadel – nejdříve strojů vyráběných v licenci, následně i vlastních. Autobusy a nákladní vozy začala Avia vyrábět po skončení druhé světové války, a to v rámci restrukturalizace československého průmyslu. Avia vyráběla například nákladní vozy Škoda 706 a Praga V3S. V roce 1968 firma začala vyrábět nejslavnější model své historie – řadu A, což byla licenční verze francouzského Saviemu SG-2.
V osmdesátých letech Avia vyráběla na 17.000 vozidel ročně, v devadesátých letech výroba postupně klesala. Noví majitelé se produkci snažili znovu nastartovat, což se ale nepovedlo. Výroba v českém závodě byla ukončena k 31. červenci 2013. Zařízení letňanské továrny se poté přesunulo do Indie. Poslední v Česku vyráběný model Avie – řada D – se dnes vyrábí v Indii jako Ashok Leyland Boss.