Baterie hybridů vs. elektromobilů: Liší se víc, než byste čekali
Baterií nebo chcete-li trakčních akumulátorů, používaných v osobních autech existuje hned několik. Liší se hmotností, konstrukcí, použitými materiály, cenou a také kapacitou. Je to právě kapacita, jež se v elektroautech a hybridech hodně diskutuje.
Nejmenší náročnost na poskytovanou energii z baterky mají hybridní vozidla. Elektromotor v jejich případě slouží pouze coby přídavný pohon. Ano, některá auta sice umějí jet pouze na elektriku (Toyota HSD), ovšem pořád je tady spalovací motor. Potřebuje palivovou nádrž, která zabírá dost místa. O to méně ho pak zbývá na baterie. Při potřebě vyššího výkonu se sečte energie ze spalovacího motoru a elektromotoru. To samé platí o dojezdu. Na čistě elektrickou energie bývá dojezd u těchto aut docela malý, řádově jednotky, maximálně desítky kilometrů.
Jinak je tomu u ryze elektrických aut. Ty se musí jak z hlediska potřebného výkonu, tak i dojezdu spoléhat výhradně na akumulátor. Jakýsi mezičlánek mezi hybridem a elektromobilem představují sice hybridní vozidla, ovšem s možností nabíjet baterky z dobíjecí stanice, případně domácí sítě. Jde o takzvané plug-in hybridy.
Kapacitu podělte výkonem
Baterie pro jednotlivá auta se však neliší pouze výše uvedenými parametry, nýbrž také koeficientem, který charakterizuje poměr výkonu vůči energii poskytované baterií. Udává se ve wattech na watthodinu. Jedná se vlastně o podíl kapacity akumulátoru a jeho výkonu při vybíjení. Čím vyšší tento poměr je, tím má baterie nižší energetickou hodnotu.
U akumulátoru pro hybridy činí zmíněný poměr běžně 30 až 40 W/Wh. Toto vcelku dobře splňují baterie typu Nikl-Metal Hydrid (NiMH). Akumulátory pro Plug-in hybridy obyčejně disponují hodnotou řádově jednotky, obyčejně mezi 6 až 7 W/Wh. I tady lze použít typ NiMH, ale také energeticky účinnější Lithium-ion (Li-ion). A konečně elektromobily mají energeticky nejúčinnější akumulátory typu Li-ion s poměrem výkonu na poskytovanou energii od přibližně 2 do 3 W/Wh.