19.10. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Baterie hybridů vs. elektromobilů: Liší se víc, než byste čekali

 

Hned tři druhy osobních automobilů, využívajících elektrickou energii brázdí současné silnice. Kromě hybridů máme plug-in hybridy a pak také ryze elektrická auta (elektromobily). Liší se celou řadou technických řešení, mimo jiné i baterkami.

Baterií nebo chcete-li trakčních akumulátorů, používaných v osobních autech existuje hned několik. Liší se hmotností, konstrukcí, použitými materiály, cenou a také kapacitou. Je to právě kapacita, jež se v elektroautech a hybridech hodně diskutuje.

Nejmenší náročnost na poskytovanou energii z baterky mají hybridní vozidla. Elektromotor v jejich případě slouží pouze coby přídavný pohon. Ano, některá auta sice umějí jet pouze na elektriku (Toyota HSD), ovšem pořád je tady spalovací motor. Potřebuje palivovou nádrž, která zabírá dost místa. O to méně ho pak zbývá na baterie. Při potřebě vyššího výkonu se sečte energie ze spalovacího motoru a elektromotoru. To samé platí o dojezdu. Na čistě elektrickou energie bývá dojezd u těchto aut docela malý, řádově jednotky, maximálně desítky kilometrů.

Jinak je tomu u ryze elektrických aut. Ty se musí jak z hlediska potřebného výkonu, tak i dojezdu spoléhat výhradně na akumulátor. Jakýsi mezičlánek mezi hybridem a elektromobilem představují sice hybridní vozidla, ovšem s možností nabíjet baterky z dobíjecí stanice, případně domácí sítě. Jde o takzvané plug-in hybridy.

Kapacitu podělte výkonem

Baterie pro jednotlivá auta se však neliší pouze výše uvedenými parametry, nýbrž také koeficientem, který charakterizuje poměr výkonu vůči energii poskytované baterií. Udává se ve wattech na watthodinu. Jedná se vlastně o podíl kapacity akumulátoru a jeho výkonu při vybíjení. Čím vyšší tento poměr je, tím má baterie nižší energetickou hodnotu.

U akumulátoru pro hybridy činí zmíněný poměr běžně 30 až 40 W/Wh. Toto vcelku dobře splňují baterie typu Nikl-Metal Hydrid (NiMH). Akumulátory pro Plug-in hybridy obyčejně disponují hodnotou řádově jednotky, obyčejně mezi 6 až 7 W/Wh. I tady lze použít typ NiMH, ale také energeticky účinnější Lithium-ion (Li-ion). A konečně elektromobily mají energeticky nejúčinnější akumulátory typu Li-ion s poměrem výkonu na poskytovanou energii od přibližně 2 do 3 W/Wh.

Spolupracujeme s TipCars.com
Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude Deutsche Bank se brexitu nebojí, z Londýna se stěhovat nebude

Největší německá bankovní skupina Deutsche Bank zůstane…

Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady Kritika Putina zabil ruský agent, tvrdí ukrajinské úřady

Ukrajinské úřady identifikovaly vraha bývalého ruského…

Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou Kontroverzní ropovod dostal od Trumpových lidí zelenou

Administrativa prezidenta Spojených států Donalda Trumpa…

Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz Nový ministr Havlíček jedním tahem trojnásobně zrychlí čerpání evropských peněz

Kandidát na ministra průmyslu Jiří Havlíček si může…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s turistkou, za chvíli byl mrtvý

Mrazivé foto: Hrdinný policista se vyfotil s…

Zapózoval s americkou turistkou a za 45 minut byl mrtvý. Statečný policista zemřel, když se snažil zastavit…

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp. Obvinili ho z terorismu

Opilý řidič najel do obchodní tepny Antverp.…

Devětatřicetiletý Tunisan, který ve čtvrtek najel ve vysoké rychlosti autem do nákupní zóny v Antverpách, byl…

 

iSport.cz

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov zázračně probudil

Růžička zase ožil, po klidu ani památky. Chomutov…

ONLINE 17:30 | „Uklidnil jsem se. Na střídačce, v kabině i při tréninku už všechno tolik neprožívám,“ přemítal…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je špión. Pak se stal americkým diplomatem

Jak FBI podezřívala čtrnáctiletého kluka, že je…

Američan Robert F. Dorr byl vlastenec, příslušník letectva, diplomat a byl úspěšný publicista. Přesto byl ve 14…