31.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

 

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu rodin. Druhá generace, o níž bude řeč, ač se zcela novou technikou, ideově na svého předchůdce navázala.

Třída kompaktních velkoprostorových automobilů vznikla teprve ve druhé polovině 90. let. Průkopníkem v tom byl Renault se svým prvním Scénicem. A to i přesto, že japonská automobilka Mitsubishi takový vůz vyráběla už dávno před tím. Na její Space Runner si však dnes vzpomenou jen skalní příznivci „tří diamantů“ nebo fanatici do automobilové historie.

Zafira byla druhým takovým autem od evropského výrobce. Němci s ní spolu s Angličany (Vauxhall) tak asi o půl roku předběhli Francouze z koncernu PSA a jejich Citroën Xsara Picasso. Všem těmto minivanům nelze upřít obrovský prodejní úspěch.

Zatímco první Zafira participovala na technice Astry G z roku 1995, druhé vydání ve svých útrobách ukrývá mechanický základ z novější Astry H, o níž jsme psali v rubrice bazar nedávno. Výroba Zafiry B probíhala až do roku 2014. A to i přesto, že od roku 2011 je v nabídce třetí vydání modelu s přídomkem Tourer. Od roku 2011 používá druhá generace ve svém názvu na většině trhů přídomek Family, na rakouském trhu pak obligátní Classic.

Video

Všude hledej Flex

Už první generace Zafiry byla v jistém směru unikátní. Šlo o uspořádání kabiny Flex7, která pojala až sedm cestujících (samozřejmě včetně řidiče). Tohle v kompaktní třídě tehdy nikdo nenabízel. Místo aby majitele nutila ke složité montáži či demontáži třetí řady sedadel, pojali konstruktéři Opelu toto vskutku nápaditě. V praxi tak třetí řadu neustále vozíte, jen to nemusí být vidět.

V druhé generaci toto zůstalo, pouze došlo k dalšímu vylepšení mechanismu ovládání, takže je to ještě o něco snazší. Jestliže sedadla nepotřebujete, jsou šikovně zaklopena do podlahy zavazadelníku. Pokud musíte přepravit víc než pět pasažérů, stačí lavici druhé řady posunout zcela vpřed a zároveň sklopit dopředu opěradla. Tak získáte prostor k tomu, aby bylo možné třetí řadu vytáhnout z podlahy. Vše je opravdu velice snadné. I křehká žena to bez problému zvládne. To ale není vše. U opěradel druhé řady sedadel lze měnit jejich sklon, a to ve dvou aretacích. A překvapení třetí. Horní kotevní úchyty bezpečnostních pásů jsou i ve druhé řadě výškově stavitelné, což není u Opelu žádná novinka. Nabízel to už luxusní Senator B z let 1986 až 1993. Jde jen o to, že dnes to mnoho aut nemá ani v první řadě.

Slovo „Flex“ je u Opelu již nějaký čas v kurzu. Druhou málo vídanou věcí, která ale souvisí nikoliv s přepravní kapacitou, nýbrž s jízdou, je podvozek Flex Plus, někdy nazývaný IDS Plus. Namísto klasických tlumičů jsou použity adaptivní, a to hned ty dražší na bázi magnetoreologického jevu. V druhovýrobě je ale běžně nekoupíte a Opel si za jeden účtuje asi 10.000 korun. Asi by to ani nevadilo, kdyby stropem jejich životnosti nebyl dle zkušeností techniků z firmy Auto Technik Zralý, která se v pražských Stodůlkách na Opely již léta specializuje, proběh zhruba 100 000 km. „To běžné tlumiče vydrží v Zafiře dvojnásobek“, dodává Zdeněk Veselý, zkušený technik od Zralého. Pokud adaptivní „šasi“ funguje, je jízda s vozem skvělá. „Adaptivní tlumiče v posledním tažení prozradí bouchání na nerovnostech,“ přidává zkušenosti Veselý.

Podvozek Zafiry je ale jinak veskrze odolný. „Jako první většinou odejdou tyčky stabilizátoru, čep řízení, případně spojovací tyče řízení. Naopak čepy ramen či jejich silentbloky vydrží hodně,“ informuje Veselý. Jak čep ramene, tak i oba silentbloky navíc dodává i Opel jako samostatné díly. Jen pro zajímavost, tyčky stabilizátoru jsou na Zafiře dvojího provedení.

O stupínek výše

Zafira B sice technicky vychází z Astry H, avšak vzhledem k větší hmotnosti vozidla, vyšší stavbě karoserie a také faktu, že bude asi častěji jezdit více zatížena, rozhodl se Opel nenabízet nejmenší zážehovou 1.4 16V Ecotec. Benzinová paleta tak začíná až čtyřválcem 1.6 16V Twinport s výkonem 77 kW. Twinport u Opelu znamená použití vířivých klapek v sacím traktu. I tady občas chrastí, avšak zpravidla se netrhají, což je pro majitele jistě dobrá zpráva. „To spíše odejde snímač jejich polohy na bázi potenciometru. Mění se takový mezikus,“ říká Veselý. Se sáním na Twinportu se pojí ještě jedna závada. Projevuje se klepáním, jako kdybyste právě zadřeli motor. „K tomu však tady nedochází. Na vině jsou dva hliníkové kusy, které se o sebe vzájemně třou a tím klepou. Jejich výměna vyjde na nemalé peníze, asi 27.500 korun. U nás to téměř vždy řešíme opravou, za niž si účtujeme asi 10.000 korun,“ vysvětluje Veselý. A my dodáváme, že dříve či později se toto stane na všech 1.6 16V Twinport.

Nejlepším zážehovým motorem je v Zafiře 1.8 16V (Z18XER). Do jejího rozvodu Opel zahrnul také dvojici přesuvníků proměnného časování VVT. To tady na rozdíl od jiných nezlobí. Také výměna rozvodů je stanovena až po ujetí 150.000 km nebo 10 letech, přičemž je nezbytně nutné měnit s nimi také vodní pumpu. Zkušenosti ukazují, že tento proběh prostě nevydrží.

Australská výpomoc

Z hlediska objemu tvoří protiváhu malé 1.6 Twinport málo známý motor o objemu 2,2 litru označený Z22YH z produkce firmy Holden. K vidění je sice málo, avšak narazit na něj můžete. V jisté době Opel nabízel hned dva zážehové motory o objemu 2,2 litru. Vlastní s rozvodovým řemenem odvozeným ad agregátů řady Ecotec a vypůjčeným s řetězem. A právě ten druhý jmenovaný se dostal i do Zafiry. Ve starších autech „proslul“ problematickými rozvody. Na vině byl krátký napínák spolu s provedením mazací trysky řetězu.

V Zafiře B vás již toto děsit nemusí. Navíc je tady použita verze s přímým vstřikováním benzínu. Jen mírně modifikovaný agregát používá také Alfa Romeo 159. V souvislosti s přímým vstřikováním se údajně občas vyskytuje nesprávný tlak paliva. Jde však o ojedinělý problém už i vzhledem k raritnímu výskytu tohoto motoru.

I Zafira umí být OPC

Z pohledu jízdy jsou nejlepší přeplňované zážehové čtyřválce. Menší 1.6 Turbo vycházející z agregátu 1.6 Twinport je zajímavým pohonem, neboť v Zafiře existovala výhradně ve verzi Eco Flex. Spalovat může jak obligátní benzin, tak i palivo CNG neboli zemní plyn. Do showroomů se dostala poprvé v roce 2009.

Lákavé jsou v Zafiře i přeplňované dvoulitry. V jejich případě mohl zákazník vybírat hned ze tří výkonových verzí: 125, 147 a konečně 177 kW. Posledně uvedená verze je vyhrazena ostrému vydání OPC. V kabině najdete skvělé sportovní sedačky a zvenku je karoserie obdařena patřičným bodykitem. Takových aut je ale jako šafránu.

Přeplňované dvoulitry nabízejí vynikající pružnost, ale vinou absence přímého vstřiku také poněkud větší apetit, a to i v režimu částečného zatížení. Navíc si k benzínu rádi přihnou i olej. A to klidně až litr na 1000 km. „Vysokou spotřebu oleje přeplňovaných dvoulitrů řešíme překroužkováním, což ve většině případů pomůže,“ dodává Veselý.

Jak šel čas

2005: Představení druhé generace na bázi Astry H. Zážehové motory 1.6/77 kW, 1.8 /103 kW, 2.0 Turbo/125 a 147 kW a 2.2 Direct se 110 kW. Vznětové 1.9 CDTi 8V 74 a 88 kW, respektive 16V se 110 kW. Verze na zemní plyn CNG 1.6 Eco Flex se 71, později se 69 kW.

2006: Příjezd rychlé sportovní verze OPC s motorem 2.0 Ecotec Turbo o výkonu 177 kW.

2007: Nová verze motor 1.6 16V s výkonem 85 kW. Příjezd nových dieselů 1.7 CDTi s výkonem 81 respektive 92 kW. Motor 1.9 CDTi o výkonu 74 kW končí.

2008: Motor 2.2 Direct na některých trzích končí.

2009: Nový motor 1.6 Eco Flex CNG Turbo o výkonu 110 kW a 1.8 LPG se 100 kW. Motor 1.7 CDTi dostává piezo common-rail od Densa.

2010: Ukončení produkce motoru 2.0 Ecotec Turbo a tedy také verze OPC.

2011: Představení nové generace Zafira Tourer. Starší vydání žije dále s přídomkem Family nebo Classic s omezenou nabídkou motorů.

2014: Ukončení produkce vozu.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Druhá generace Zafiry, byla uvedena na trh v roce 2005 a poměrně úspěšně navázala na velmi dobré prodejní výsledky svého předchůdce. Sedmimístné MPV, ačkoli má v daném segmentu velmi silnou konkurenci, si snadno vydobylo svou pozici na trhu. Oblíbené jsou především naftové motorizace, s benzínovými atmosférickými motory se mezi ojetými vozy setkáte málo a není o ně příliš velký zájem. Pokud však přece jen zatoužíte po benzínovém provedení, nejlepší volbou je výkonnější, šestnáctiventilová osmnáctistovka, disponující 103 kW. Ke škodě je však u vozů s benzínovou motorizací fakt, že u manuálních převodovek není možnost zvolit šestistupňové provedení. Velmi dobrou volbou je motorizace 1,7 CDTi, ideálně v nejsilnějším 92 kW provedení, které má daleko lepší pověst. Variabilní interiér na první pohled zaujme možností sklopení třetí řady sedadel, která se dají navíc zasunout do podlahy, a získat tak při cestách v pěti lidech zavazadlový prostor o objemu 645 litrů. Ceny druhé generace Zafiry z roku 2005 začínají lehce nad hranicí 100 tisíc korun, čímž se Zafira řadí v poměru ceny a výkonu k vozům, které byste rozhodně měli zařadit do výběru, pokud hledáte prostorné rodinné MPV.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem Tomio Okamura: Na tahu je hnutí ANO. Nebudeme ve vládě s obviněným premiérem

Pro Svobodu a přímou demokracii Tomia Okamury znamenají…

ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek ČSSD se ztratila lidem, hlasy nám vzalo ANO i Piráti, říká Lubomír Zaorálek

Volební lídr sociální demokracie Lubomír Zaorálek, jehož…

Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv Skála po nejhorším výsledku KSČM: Musíme oslovit rozčarování, frustraci a hněv

Volební výsledek KSČM je nejhorší od roku 1992. Pokud…

 

Štítky Opel Video Bazar MPV

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj? V USA je na prodej vzácné Lamborghini Centenario. Máte na něj?

Extrémně vzácný vůz Lamborghini Centenario je na prodej v…

 



Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

Ojetý Opel Zafira 1.9 CDTi: Rodinný dostavník Ojetý Opel Zafira 1.9 CDTi: Rodinný dostavník

Již první řada Opelu Zafira zaznamenala velký úspěch a…

 



 
Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Prozkoumali jsme továrnu na značkové repasované díly

Výměnné náhradní díly Škoda a VW: Víme o nich vše!

Včera

Program výměnných náhradních dílů představuje naprosto ojedinělou servisní koncepci. Vedle nového dílu Volkswagen nabízí také odborně repasovaný.




Blesk.cz

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte si zimu v teple!

Vánoce a Silvestra můžete strávit na pláži: Užijte…

Vánoce na blátě a Silvestr před televizní obrazovkou. Také vás taková představa moc neláká? Stále stoupající…

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah notifikací jen majiteli

Chytré využití Face ID: iPhone X ukáže obsah…

Kontroverzní technologie Face ID pro identifikaci obličeje dovoluje další drobnost, která zpříjemní používání…

 

iSport.cz

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil Šural po hattricku

Výkony nebyly ideální, chtěl jsem to urvat, zářil…

Byl šťastný. V první řadě z toho, že Sparta prolomila sérii bez vítězství na hřišti Jablonce a také hlavně kvůli…

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku trefil Šural hattrickem

CELÝ SESTŘIH: Jablonec - Sparta 0:3. Výhru venku…

Fotbalisté pražské Sparty vyhráli v 11. kole v Jablonci 3:0 a dočkali se první ligové výhry venku po čtyřech…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude vládnout slovenský estébák a japonský fašista

Karel Steigerwald: 40 % lidí nezajímá, že nám bude…

Komentátor Reflexu Karel Steigerwald má k výsledkům voleb dva pohledy – jeden podle svých slov drtivý a druhý…

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a vlevo, ale stát jako firma

Psychiatr Cyril Höschl: Lidi nezajímá vpravo a…

Jako zásadní změnu vnímání politiky vidí výsledky letošních voleb (a nejen těch v Česku) psychiatr Cyril Höschl.…