Benzin v naftovém autě: Co když špatně natankujete? Škody mohou být obrovské!
Problém, kdy někdo omylem natankuje do naftového auta benzin, řeší servisy až překvapivě často. K záměně stačí jen pouhá nepozornost, k níž občas přispějí i další okolnosti. Třeba když vlastníte benzinové auto a na chvíli si půjčíte dieselové od kamaráda. Nebo pokud máte třeba náhradní vůz za ten váš, který stojí v servisu. Kolikrát ale prostě jenom stačí mít „den blbec" a je vystaráno...
Nejlepší je vůbec nevyjet
Pokud nalijete do dieselového auta benzin, nejmenší dopad bude, pokud si to uvědomíte ještě u čerpací stanice. To znamená, že s vozem neodjedete. Špatné palivo v autě řešil docela nedávno náš čtenář Vratislav. „Půjčil jsem manželce své auto, Ford Mondeo 2.2 TDCi, a ona mi do něj natankovala benzin. Naštěstí si to uvědomila poté, co naplnila nádrž, takže s autem vůbec nejela. Zavolal jsem odtah, který vůz dopravil do servisu,“ říká Vratislav.
Tady obvykle postupují tak, že nádrž naplněnou nesprávným palivem vyprázdní. Palivové nádrže moderních aut ale nemají žádný výpustní otvor. K vyprázdnění nádrže se využívá stlačeného vzduchu, který se nasadí na návratovou větev palivového vedení odpojenou od čističe nafty. Zabere to asi hodinu práce, cenově to vychází na 500 až 1000 korun.
Když už vyjedete
Pokud po natankování benzinu do nafty už s autem vyjedete, bude další pokračování záležet na tom, kolik nafty v nádrži zbylo a také jak daleko jste s autem jeli. Kupodivu nejlepší je, když máte zbytkové nafty v nádrži co možná nejméně. Čím dříve totiž začne motor spalovat benzin, tím rychleji vám dojde, že něco není v pořádku. Také záleží na zatížení motoru. Proto je lepší, když s autem s benzinem místo nafty pojdete v městském provozu než na dálnici. Při jízdě městem totiž není tak velký požadavek na výkon motoru, je tedy potenciálně menší riziko, že poškodíte drahé součástky vstřikování. Zejména vstřikovací čerpadlo.
V dálničním provozu, kde má řidič na výkon motoru mnohem vyšší nároky, hrozí o poznání větší škody. Čerpadlo se točí rychleji jak je vázané na otáčky motoru. Navíc v případě, že v nádrži ještě nějaká nafta zbyla, se vůz normálně rozjede. Jenže za chvíli nafta dojde a systém začne spalovat suchý benzin, jenž záhy začne páchat nenávratné škody na palivové soustavě. Od čerpadla vzniklé drobné kovové částečky (piliny) zakrátko ucpou vstřikovače a je lidově řečeno vymalováno.
Vadí to i turbu
Benzinu v naftovém motoru má ale ještě jedno úskalí, které se týká výhradně přeplňovaných motorů. Při spalování benzinu je teplota spalin oproti těm vznikajícím při spalování nafty vyšší asi o 120 stupňů Celsia. Vzhledem k vysokým otáčkách turbodmychadla, běžně 150.000 za minutu a někdy i více, hrozí zvýšené namáhání i tady. Třeba lidé, co vyvíjejí turbodmychadla u firmy Honeywell, se před lety nechali slyšet, že jednotlivé součástky tohoto mimořádně namáhaného zařízení jsou voleny tak, že se na jejich životnosti může projevit pouhé zvýšení teploty nad původně projektovanou v řádu desítek stupňů Celsia. V případě spalování benzinu je to však mnohem více.
A co obráceně
Případy, kdy někdo natankuje naftu do benzinového auta se stávají méně často. Hrdlo tankovací naftové pistole je totiž větší, takže ho do otvoru plnicího hrdla palivové nádrže prakticky nezasunete. Když už to někdo přesto dokáže a motor začne namísto benzinu spalovat naftu, vyspělý motormanagement to pozná a rozsvítí příslušnou kontrolku. Větší problém je, že se nafta v zážehovém motoru nespálí. Následně znehodnotí olej a také zalepí svíčky. Tím největším nebezpečím je ale zalepení katalyzátoru, který se tím nenávratně poškodí.