7.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bertone Genesis: Jak dostat dvanáctiválec do MPV?

 

V 80. letech se italští karosářští mistři předháněli ve svých kreacích automobilů budoucnosti. Jednou z nich bylo avantgardní MPV Bertone Genesis, v jehož útrobách pracovala technika z jednoho slavného italského supersportu.

Slavná italská karosárna byla založena v Turíně Giovanni Bertonem v roce 1912. Přežila krizi 30. let, obě světové války i následnou dobu bipolárního rozdělení světa, která byla pro Itálii mimořádně bouřlivým obdobím. Až v roce 2014, tedy po dlouhých 102 letech, nakonec byla nucena vyhlásit bankrot. Podobný osud potkal i jiné slavné italské karosárny. Ty po léta žily vlastně ze zakázek automobilek, pro něž vyráběly méně obvyklé modely. A protože taková auta dnes již nikdo nechce, přestaly je automobilky nabízet. Nebo je sice nabízejí, ale raději si je vyrábějí sami.

Příklad? Volkswagen Scirocco. První dvě generace, stejně jako pozdější Corrado, dělala karosárna Karmann, současný model je produkovaný v Portugalsku v AutoEuropa odkud kdysi vyjížděly VW Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra. A Karmann? Ten už není nějaký čas mezi námi…

Premiéra v Turíně

Tradičním dostaveníčkem produktů a konceptů italských karosáren byl turínský autosalon. V roce 1988, v pořadí již 62. výstavu, se stal hvězdou stánku firmy Bertone právě popisovaný Genesis.

Avantgardní MPV z pera karosárny Bertone i po dlouhých 29 letech uchvacuje svými oblými tvary i některými technickými řešeními. Mezi ně jednoznačně patří řešení nástupu do prostorné a i z dnešního pohledu avantgardně řešené kabiny. Přední boční dveře se klasicky neotevíraly do strany, nýbrž vyklápěly vzhůru, podobně jako u slavného „racka“ Mercedes-Benzu 300 SL. V tomto případě je však tvůrci protáhli až úplně dopředu k masce chladiče, takže po vyklopení vlastně odkryly i palubní desku s nezvykle dlouhým sloupkem řízení. Druhý pár bočních dveří byl naopak vcelku konvenční, a sice řešený posuvně.

Tovární sbírka konceptů, prototypů a studií Bertone není na prodej. Zatím.

Kabina byla vybavena variabilními sedadly s elektrickým ovládáním. Vzadu se po stranách nacházela dvojice samostatných křesílek, které doplňovalo jedno prostřední, posunuté více dopředu. Pravé přední sedadlo se dalo otočit o 180 stupňů, tudíž se cestující octl zády ke směru jízdy. Kabina tedy byla pětimístná a nechyběl v ní například televizní přijímač. Výroba vozu pro výstavní účely údajně zabrala technikům firmy Bertone přes 30.000 hodin práce.

Pod povrchem „Lambo“

Design vozu, stejně jako řešení kabiny, bylo dílem techniků a designérů firmy Bertone. Naproti tomu mechanika auta pocházela od automobilky Lamborghini. Základem pro stavbu se stalo 2+2místné luxusní kupé Espada. Genesis s ním sdílel například rozvor náprav 2650 mm. K pohonu vozu sloužil dvanáctiválec Lamborghini známý z Espady i ze supersportu Countach 5000 QV. V Genesisu byl umístěn vpředu, mezi předními sedadly v mohutném středovém tunelu. Možná i z toho důvodu auto vynikalo značnou šířkou 2000 mm. A také hmotností 1800 kg.

Italští karosářští mistři: Bertone (2. část) – prototypy, kabriolety, skútry…

Středový tunel v kabině je pro vozy třídy MPV dost netypický, avšak v tomto případě to jinak vyřešit nešlo. V Countachu motor spolupracoval s manuální pětistupňovou převodovkou. Vzhledem k poslání Genesisu se Bertone rozhodl nahradit ji samočinnou třístupňovou TorqueFlite pocházející od americké automobilky Chrysler. Bylo to spojení prozíravé, neboť Američané, konkrétně Chrysler, značku Lamborghini v té době vlastnili. Jednotlivé převody jsou docela těžké, takže i s ohledem na hmotnost nebyla dynamika tohoto vozu nijak zářná, samozřejmě vzhledem k použitému motoru.

Bertone Genesis zůstalo navždy jen konceptem. K tomu, aby se alespoň malosériově vyrábělo, by se muselo dost výrazně předělat. Že by mohlo Lamborghini tehdy vyrábět takové auto, o tom snad nikdo neuvažoval ani v tom nejhorším snu. Dnes, kdy je na pořadu dne SUV Lamborghini Urus by se však tak stát klidně mohlo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

Největší zábavní firmou je Netflix Největší zábavní firmou je Netflix

Tržní hodnota Netflixu dnes stoupla na rekordních 153…

Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip Dohodu o toleranci budoucí vlády ještě nemáme hotovou, říká Vojtěch Filip

KSČM s Andrejem Babišem jedná o toleranci menšinové vlády…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze Saddámovy jachty bude hotel!

Luxusní loď obávaného diktátora nikdo nechce: Ze…

Postel s hedvábnými závěsy, koupelna vykládaná zlatem, 17 pokojů pro hosty a vlastní holičství. Luxusní…

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem. Kvůli silné nevraživosti

Trump zrušil plánované setkání s Kim Čong-unem.…

Americký prezident Donald Trump kvůli nepřátelským postojům KLDR zrušil summit s vůdcem Severní Koreje Kim…

 

iSport.cz

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal velké kluby

Na lovu nadějných stoperů. Nejen Radakovič zaujal…

Ligové STATS | S blížícím se přestupovým oknem se o nich mluví víc a víc. Sigma Olomouc patrně neudrží…

 

Reflex.cz

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než byl sesazen a zastřelen bolševiky

Palác na kolejích: Takhle cestoval ruský car, než…

Konec 19. století byl ve znamení obrovského rozmachu železniční dopravy a pozadu nechtěl zůstat ani ruský car…

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby, které vás možná inspirují

Sado-maso v Dobřichovicích: Skvělé erotické kresby,…

Michal Cihlář je všeobecně známý jako ten, který dal tvář pražské zoo (a udělal to skvěle). Jeho oborem ovšem…