7.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bertone Genesis: Jak dostat dvanáctiválec do MPV?

 

V 80. letech se italští karosářští mistři předháněli ve svých kreacích automobilů budoucnosti. Jednou z nich bylo avantgardní MPV Bertone Genesis, v jehož útrobách pracovala technika z jednoho slavného italského supersportu.

Slavná italská karosárna byla založena v Turíně Giovanni Bertonem v roce 1912. Přežila krizi 30. let, obě světové války i následnou dobu bipolárního rozdělení světa, která byla pro Itálii mimořádně bouřlivým obdobím. Až v roce 2014, tedy po dlouhých 102 letech, nakonec byla nucena vyhlásit bankrot. Podobný osud potkal i jiné slavné italské karosárny. Ty po léta žily vlastně ze zakázek automobilek, pro něž vyráběly méně obvyklé modely. A protože taková auta dnes již nikdo nechce, přestaly je automobilky nabízet. Nebo je sice nabízejí, ale raději si je vyrábějí sami.

Příklad? Volkswagen Scirocco. První dvě generace, stejně jako pozdější Corrado, dělala karosárna Karmann, současný model je produkovaný v Portugalsku v AutoEuropa odkud kdysi vyjížděly VW Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra. A Karmann? Ten už není nějaký čas mezi námi…

Premiéra v Turíně

Tradičním dostaveníčkem produktů a konceptů italských karosáren byl turínský autosalon. V roce 1988, v pořadí již 62. výstavu, se stal hvězdou stánku firmy Bertone právě popisovaný Genesis.

Avantgardní MPV z pera karosárny Bertone i po dlouhých 29 letech uchvacuje svými oblými tvary i některými technickými řešeními. Mezi ně jednoznačně patří řešení nástupu do prostorné a i z dnešního pohledu avantgardně řešené kabiny. Přední boční dveře se klasicky neotevíraly do strany, nýbrž vyklápěly vzhůru, podobně jako u slavného „racka“ Mercedes-Benzu 300 SL. V tomto případě je však tvůrci protáhli až úplně dopředu k masce chladiče, takže po vyklopení vlastně odkryly i palubní desku s nezvykle dlouhým sloupkem řízení. Druhý pár bočních dveří byl naopak vcelku konvenční, a sice řešený posuvně.

Tovární sbírka konceptů, prototypů a studií Bertone není na prodej. Zatím.

Kabina byla vybavena variabilními sedadly s elektrickým ovládáním. Vzadu se po stranách nacházela dvojice samostatných křesílek, které doplňovalo jedno prostřední, posunuté více dopředu. Pravé přední sedadlo se dalo otočit o 180 stupňů, tudíž se cestující octl zády ke směru jízdy. Kabina tedy byla pětimístná a nechyběl v ní například televizní přijímač. Výroba vozu pro výstavní účely údajně zabrala technikům firmy Bertone přes 30.000 hodin práce.

Pod povrchem „Lambo“

Design vozu, stejně jako řešení kabiny, bylo dílem techniků a designérů firmy Bertone. Naproti tomu mechanika auta pocházela od automobilky Lamborghini. Základem pro stavbu se stalo 2+2místné luxusní kupé Espada. Genesis s ním sdílel například rozvor náprav 2650 mm. K pohonu vozu sloužil dvanáctiválec Lamborghini známý z Espady i ze supersportu Countach 5000 QV. V Genesisu byl umístěn vpředu, mezi předními sedadly v mohutném středovém tunelu. Možná i z toho důvodu auto vynikalo značnou šířkou 2000 mm. A také hmotností 1800 kg.

Italští karosářští mistři: Bertone (2. část) – prototypy, kabriolety, skútry…

Středový tunel v kabině je pro vozy třídy MPV dost netypický, avšak v tomto případě to jinak vyřešit nešlo. V Countachu motor spolupracoval s manuální pětistupňovou převodovkou. Vzhledem k poslání Genesisu se Bertone rozhodl nahradit ji samočinnou třístupňovou TorqueFlite pocházející od americké automobilky Chrysler. Bylo to spojení prozíravé, neboť Američané, konkrétně Chrysler, značku Lamborghini v té době vlastnili. Jednotlivé převody jsou docela těžké, takže i s ohledem na hmotnost nebyla dynamika tohoto vozu nijak zářná, samozřejmě vzhledem k použitému motoru.

Bertone Genesis zůstalo navždy jen konceptem. K tomu, aby se alespoň malosériově vyrábělo, by se muselo dost výrazně předělat. Že by mohlo Lamborghini tehdy vyrábět takové auto, o tom snad nikdo neuvažoval ani v tom nejhorším snu. Dnes, kdy je na pořadu dne SUV Lamborghini Urus by se však tak stát klidně mohlo.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Skupina Volkswagen loni zdvojnásobila zisk Skupina Volkswagen loni zdvojnásobila zisk

Německý automobilový koncern Volkswagen, jehož součástí…

Konkurence Uberu? Nissan se chystá na trh sdílených jízd Konkurence Uberu? Nissan se chystá na trh sdílených jízd

Japonská automobilka Nissan Motor Co představila…

Náš člověk v Pchjongčchangu: Schovaní diváci Náš člověk v Pchjongčchangu: Schovaní diváci

Byla to ostuda. Na hokejové čtvrtfinále Česko–USA přišlo…

Vládní novela má prolomit bankovní tajemství. Nepodporují ji ale ani někteří lidé z ANO Vládní novela má prolomit bankovní tajemství. Nepodporují ji ale ani někteří lidé z ANO

Banky, poskytovatelé platebních služeb, právní kanceláře,…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve Oficiálně: Škoda Superb dostala nový vrcholný motor. Má méně výkonu než dříve

Informaci automobilka sdělila v rámci souhrnu novinek pro…

Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci Nový Peugeot 508 oficiálně! 4,8 metru velkoleposti umí vidět i v noci

Po včerejším odhalení prvních snímků Peugeotu 508 dnes…

 





 
Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Citroën C4 Cactus. Opravdu je tak pohodlný?

Dnes 14:51

Citroën u modernizovaného C4 Cactus láká na odvážný vzhled a vynikající komfort. Jak to funguje v praxi, jsme zjišťovali v okolí francouzského Marseille.




Blesk.cz

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Jiří (†32) zemřel v Thajsku. Zřítil se ze srázu u vodopádu

Dvaatřicetiletý český turista Jiří Bárta zemřel na thajském ostrově Samui, uvádí agentura DPA. Zřítil se ze…

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví + 1 recept na ovocnou mňamku

Kaki, ovoce bohů: 6 způsobů, jak nám vylepší zdraví…

Kaki je pro mnohé stále velkou neznámou. Přitom v naší kuchyni dokáže jen potěšit. A co víc! Je také vlemi…

 

iSport.cz

Česko - Rusko OSR 0:3. Sen o finále je pryč, soupeř rozhodl za 27 vteřin

Česko - Rusko OSR 0:3. Sen o finále je pryč, soupeř…

Čeští hokejisté se v olympijském semifinále v Pchjongčchangu statečně bili s výběrem Ruska, ale na postup mezi…

Los Evropské ligy: Plzeň se vyhnula gigantům, jde na Sporting Lisabon

Los Evropské ligy: Plzeň se vyhnula gigantům, jde na…

Fotbalisté Plzně se v osmifinále Evropské ligy utkají se Sportingem Lisabon. Rozhodl o tom los v Nyonu, který…

 

Reflex.cz

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní nacionalista“ a symbol normalizace v Československu

Deset mužů z Hradu: Gustáv Husák, „buržoazní…

Gustáv Husák je zapsán v historickém povědomí jako ikona normalizace, jako – dle charakteristiky spisovatele…

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se na bizarní autobusové zastávky

Kreativita sovětského člověka v praxi: Podívejte se…

Existuje jen málo nudnějších věcí, než je čekání na autobus. Pokud bychom měli ale na zpožděný spoj čekat na…