7.12. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Bertone Genesis: Jak dostat dvanáctiválec do MPV?

 

V 80. letech se italští karosářští mistři předháněli ve svých kreacích automobilů budoucnosti. Jednou z nich bylo avantgardní MPV Bertone Genesis, v jehož útrobách pracovala technika z jednoho slavného italského supersportu.

Slavná italská karosárna byla založena v Turíně Giovanni Bertonem v roce 1912. Přežila krizi 30. let, obě světové války i následnou dobu bipolárního rozdělení světa, která byla pro Itálii mimořádně bouřlivým obdobím. Až v roce 2014, tedy po dlouhých 102 letech, nakonec byla nucena vyhlásit bankrot. Podobný osud potkal i jiné slavné italské karosárny. Ty po léta žily vlastně ze zakázek automobilek, pro něž vyráběly méně obvyklé modely. A protože taková auta dnes již nikdo nechce, přestaly je automobilky nabízet. Nebo je sice nabízejí, ale raději si je vyrábějí sami.

Příklad? Volkswagen Scirocco. První dvě generace, stejně jako pozdější Corrado, dělala karosárna Karmann, současný model je produkovaný v Portugalsku v AutoEuropa odkud kdysi vyjížděly VW Sharan, Ford Galaxy a Seat Alhambra. A Karmann? Ten už není nějaký čas mezi námi…

Premiéra v Turíně

Tradičním dostaveníčkem produktů a konceptů italských karosáren byl turínský autosalon. V roce 1988, v pořadí již 62. výstavu, se stal hvězdou stánku firmy Bertone právě popisovaný Genesis.

Avantgardní MPV z pera karosárny Bertone i po dlouhých 29 letech uchvacuje svými oblými tvary i některými technickými řešeními. Mezi ně jednoznačně patří řešení nástupu do prostorné a i z dnešního pohledu avantgardně řešené kabiny. Přední boční dveře se klasicky neotevíraly do strany, nýbrž vyklápěly vzhůru, podobně jako u slavného „racka“ Mercedes-Benzu 300 SL. V tomto případě je však tvůrci protáhli až úplně dopředu k masce chladiče, takže po vyklopení vlastně odkryly i palubní desku s nezvykle dlouhým sloupkem řízení. Druhý pár bočních dveří byl naopak vcelku konvenční, a sice řešený posuvně.

Tovární sbírka konceptů, prototypů a studií Bertone není na prodej. Zatím.

Kabina byla vybavena variabilními sedadly s elektrickým ovládáním. Vzadu se po stranách nacházela dvojice samostatných křesílek, které doplňovalo jedno prostřední, posunuté více dopředu. Pravé přední sedadlo se dalo otočit o 180 stupňů, tudíž se cestující octl zády ke směru jízdy. Kabina tedy byla pětimístná a nechyběl v ní například televizní přijímač. Výroba vozu pro výstavní účely údajně zabrala technikům firmy Bertone přes 30.000 hodin práce.

Pod povrchem „Lambo“

Design vozu, stejně jako řešení kabiny, bylo dílem techniků a designérů firmy Bertone. Naproti tomu mechanika auta pocházela od automobilky Lamborghini. Základem pro stavbu se stalo 2+2místné luxusní kupé Espada. Genesis s ním sdílel například rozvor náprav 2650 mm. K pohonu vozu sloužil dvanáctiválec Lamborghini známý z Espady i ze supersportu Countach 5000 QV. V Genesisu byl umístěn vpředu, mezi předními sedadly v mohutném středovém tunelu. Možná i z toho důvodu auto vynikalo značnou šířkou 2000 mm. A také hmotností 1800 kg.

Italští karosářští mistři: Bertone (2. část) – prototypy, kabriolety, skútry…

Středový tunel v kabině je pro vozy třídy MPV dost netypický, avšak v tomto případě to jinak vyřešit nešlo. V Countachu motor spolupracoval s manuální pětistupňovou převodovkou. Vzhledem k poslání Genesisu se Bertone rozhodl nahradit ji samočinnou třístupňovou TorqueFlite pocházející od americké automobilky Chrysler. Bylo to spojení prozíravé, neboť Američané, konkrétně Chrysler, značku Lamborghini v té době vlastnili. Jednotlivé převody jsou docela těžké, takže i s ohledem na hmotnost nebyla dynamika tohoto vozu nijak zářná, samozřejmě vzhledem k použitému motoru.

Bertone Genesis zůstalo navždy jen konceptem. K tomu, aby se alespoň malosériově vyrábělo, by se muselo dost výrazně předělat. Že by mohlo Lamborghini tehdy vyrábět takové auto, o tom snad nikdo neuvažoval ani v tom nejhorším snu. Dnes, kdy je na pořadu dne SUV Lamborghini Urus by se však tak stát klidně mohlo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Petra Dufka: Proč Česko nezařadí vyšší rychlost Komentář Petra Dufka: Proč Česko nezařadí vyšší rychlost

Česká ekonomika ve druhém čtvrtletí prudce zpomalila.…

Vládní strategie nefunguje, do EU míří stále větší díl českého exportu Vládní strategie nefunguje, do EU míří stále větší díl českého exportu

Do zemí Evropské unie míří čím dál větší podíl českého…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
BMW 8 Gran Coupé už pilně testuje na Nürburgringu. Je obrovské!

BMW 8 Gran Coupé už pilně testuje na Nürburgringu. Je obrovské!

Dnes 10:56

Audi A7, Mercedes-Benz CLS nebo Porsche Panamera se již brzy dočkají nového konkurenta z Mnichova. BMW 6 Gran Coupé bude nahrazeno 8 Gran Coupé.




Blesk.cz

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Sazka připravila soutěž o výlet do Londýna s Chinaski!

Snili jste někdy o tom, jaké je to být součástí týmu slavné kapely? Chcete vidět, co všechno obnáší koncert, jak…

 

iSport.cz

Úžasná maratonkyně Vrabcová-Nývltová o krizi: Nad vodou mě držel manžel

Úžasná maratonkyně Vrabcová-Nývltová o krizi: Nad…

Před necelými třemi roky ležela Eva Vrabcová-Nývltová v nemocnici, kde se vzpamatovávala z energetické krize…

Slavia cítila v Kyjevě křivdu. Tvrdík ostře zaútočil na sudí a UEFA

Slavia cítila v Kyjevě křivdu. Tvrdík ostře zaútočil…

Prohrávali, potřebovali gól, dali ho a už začali slavit. Jenže nadšení fotbalistů Slavie v 38. minutě uťali…

 

Reflex.cz

Zdeněk Sternberg: Příběh šlechtice a zásadového muže v době dvou totalitních režimů

Zdeněk Sternberg: Příběh šlechtice a zásadového muže…

S bolestnou intenzitou doléhaly dějiny dvacátého století za dveře domů, bytů – i hradů, chtělo by se říct…

Před Rusy bychom ubránili možná okres. KSČM a Okamura jsou jako hyeny, říká Němec

Před Rusy bychom ubránili možná okres. KSČM a…

Odplata za smrt českých vojáků v Afghánistánu je na místě, je potřeba, aby z nás nepřítel měl respekt, tvrdí…