Biopaliva motorům škodí, tvrdí v USA

Biopaliva motorům škodí, tvrdí v USA

 

Může tankování benzinu s příměsí bioetanolu poškodit motor? Němci tvrdí že ne, Američané že ano.

Novou studii prokazující škodlivost biopaliva s vyšším podílem etanolu zveřejnili společně američtí výrobci automobilů a petrolejářské společnosti. Impulsem pro ně bylo dubnové rozhodnutí federální Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), ve kterém povolila registraci a prodej paliva s označením E15 na americkém trhu. Při dlouhodobém testu osmi automobilů se směsí 85 % benzinu a 15 % etanolu v nádržích došlo podle autorů studie k blíže nespecifikovanému poškození agregátu u dvou z nich.

„Objektivní vědecké testy prokázaly, že zvyšování podílu etanolu nad současných deset procent způsobuje vážné poškození motorů,“ píše v prohlášení Charles Drevna, prezident asociace amerických výrobců benzinu a petrochemie.

Podíl biosložky v palivu stoupá v USA od roku 2000. Tehdy činil jedno procento a v roce 2006 už to byla procenta tři. Od roku 2011 Američané tankují s benzinem deset procent etanolu.

EPA schválila použití paliva E15 již dříve. V říjnu 2010 pro vozidla vyrobená od roku 2007, v lednu 2011 pak souhlas rozšířila i na modelové roky 2001 až 2006. Letošním dubnovým povolením registrace vypustila nové palivo do volného prodeje.

„Schválené použití E15 zasáhne asi pět milionů majitelů vozů v celých Spojených státech,“ varuje dále Drevna.

EPA výsledky studie zpochybňuje a argumentuje vlastním průzkumem, který žádnou hrozbu poškození motoru nepotvrdil.

E10 v Německu

Benzin s vyšším podílem biosložky mohou od února 2011 tankovat i naši západní sousedé. Jak název E10 napovídá, palivo obsahuje bioetanolu deset procent. Němci o něj ale nestojí, i oni se obávají poškození agregátů svých vozů. Nepomáhá ani ujišťování automotoklubu ADAC, že dosud nezaznamenal jediný případ, kdy by byl motor zničen vinou tohoto paliva.

Biopaliva u nás

V České republice jde přimíchávání etanolu do benzinu ruku v ruce s rozhodnutími z Bruselu. V roce 2007 se vrcholní představitelé EU dohodli, že do roku 2020 by se měl podíl biopaliv v dopravě zvýšit ze dvou na deset procent. Česká vláda schválila o rok později program na podporu smělého evropského plánu. Od roku 2010 je podíl biosložky v palivu zákonem stanoven na 4,1 % u benzinu a 6 % u nafty. O jeho dalším zvyšování se u nás zatím neuvažuje. Efektivně využít paliva s vyšším než pětiprocentním podílem etanolu mohou totiž jen moderní motory, jejichž zastoupení není v našem průměrně třináctiletém vozovém parku velké.

Kdo o biopaliva stojí?

Původním argumentem pro zavádění paliv z obnovitelných zdrojů byla ochrana životního prostředí a snížení závislosti na dovozu ropy. Vědecké studie v USA i Evropě už ale prokázaly, že tato cesta ke kýženému cíli nevede. Právě naopak. Zvýšená produkce plodin, ze kterých se biopaliva vyrábějí, vede k větší ekologické zátěži, než spalování klasických ropných produktů. Podle zprávy Světové banky jsou biopaliva také příčinou růstu cen obilí a potravinové krize v chudých zemích. Ani většina zelených aktivistů už proto používání biopaliv nepodporuje. Na zachování a zvyšování jejich podílu mají v současnosti zájem pouze politici, výrobci a zemědělci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko nepodporuje teror - proto lidem zablokovalo přístup na Wikipedii Turecko nepodporuje teror - proto lidem zablokovalo přístup na Wikipedii

Turecko zablokovalo přístup k Wikipedii - volně přístupné…

Brusel dohodl postup, jak jednat s Brity o brexitu Brusel dohodl postup, jak jednat s Brity o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie do Londýna vzkázalo, že v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Biopaliva motorům škodí, tvrdí v USA






Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Video: Tohle byly reklamy! Úžasný kaskadérský výkon Fiatu 124!

Dnes 19:10

A za volantem nikdy jiný než Rémy Julienne, jeden z nejslavnějších kaskadérů všech dob.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Čistka v Turecku: O práci nečekaně přišlo 3900 lidí z úřadů i škol

Čistka v Turecku: O práci nečekaně přišlo 3900 lidí…

Turecké úřady propustily více než 3900 zaměstnanců státní správy, armády a četnictva. Ve svém oficiálním…

 

iSport.cz

Špatná zpráva! Obránce Jordána nepustí na MS problémy s kolenem

Špatná zpráva! Obránce Jordána nepustí na MS…

Hokejový obránce Michal Jordán vypadl z boje o nominaci na mistrovství světa. Zkušený bek má po dnešním tréninku…

Česko - Švédsko 8:4. Kanonáda po obratu zajistila turnajový triumf

Česko - Švédsko 8:4. Kanonáda po obratu zajistila…

Čeští hokejisté zvládli i druhé utkání na Českých hokejových hrách a po vítězství 8:4 nad Švédskem si zajistili…

 

Reflex.cz

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

EU dohodla společný plán pro jednání o brexitu

Sedmadvacet zemí Evropské unie dnes do Londýna vzkázalo, že v jednáních o vystoupení Británie z EU budou…

Chodit do posilovny dřít je out. Nový hit je v posilovně spát

Chodit do posilovny dřít je out. Nový hit je v…

Místo úmorného cvičení, kterému se každý týden oddávají tisíce lidí ve všech koutech světa, se na londýnském…