Blíží se konec turbodieselů? Volkswagen končí s TDI, zatím v USA
Volkswagen se snažil na americkém trhu prorazit se vznětovými motory, které mezi americkými zákazníky nebyly nikdy tak populární jako v Evropě. Kauza Dieselgate této snaze vystavila stopku, protože americké úřady prodej turbodieselů od Volkswagenu zakázaly. Automobilka nyní potvrdila, že už se nebude snažit jejich prodej obnovit.
„V současné době předpokládáme, že už nebudeme ve Spojených státech nabízet auta se vznětovými motory,“ potvrdil vedoucí značky Volkswagen Herbert Diess dřívější spekulace, že německá automobilka prodeje dieselů v USA definitivně ukončí.
Tento krok je už patrný na nedávno představeném crossoveru Atlas. Ten se sice vyrábí v Americe, a to i s dieselovými motory, taková verze ale bude nabízena jen na ruském trhu, na samotném americkém trhu bude Atlas výhradně k dispozici se zážehovými agregáty.
Konec TDI v USA se přitom netýká jen Volkswagenu, ale také Audi, které je rovněž součástí německého koncernu. Luxusní výrobce už na jaře potvrdil, že aktuální A4 se v USA bude prodávat výhradně s benzinovými motory.
Ukončení prodeje motorů TDI v USA má několik důvodů. Auta se vznětovými motory v Americe nebyla nikdy tak populární jako v Evropě (byť kdysi v případě Volkswagenu tvořily asi čtvrtinu jeho amerických prodejů), kauza Dieselgate navíc jejich pověst dále pošramotila. Ba co víc, americké úřady následně prodeje TDI v USA zakázaly. Zákaz přitom trvá dodnes.
Skandál zároveň dokázal, že splnit přísnější emisní normy v USA není nic snadného už dnes, natožpak s teprve chystanými, ještě přísnějšími pravidly. Právě vývoj čistších dieselů by byl finančně náročný, a tak by se s ohledem na nejisté prodeje v USA nemusel vyplatit. Zvlášť v době, kdy Volkswagen musí šetřit a vybírat si jen ty projekty, na nichž netratí.
Konec vznětových motorů v Americe navíc souvisí s plány Volkswagenu na elektrifikaci své modelové řady. Do roku 2025 chce značka prodávat milion elektromobilů ročně, přičemž právě americký trh by měl být jejich důležitým odbytištěm. Chystané přísnější emisní normy v Evropě a s tím související nutnost stále složitější techniky turbodieselů navíc znamená, že by dieselové modely mohly nahradit elektromobily také na starém kontinentu.