24.6. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Bloodhound SSC: Jak vypadá kokpit pozemní stíhačky? (video)

Rekordní auta už dávno nemají mechanický pohon kol, pohánějí je raketové, případně proudové motory. Nebo rovnou obojí jako v případě chystaného Bloodhoundu SSC.

O automobilech se už vlastně ani nedá mluvit, daleko přesnější pojem je „pozemní vozidlo“. Bloodhound SSC je projektem dvou posledních světových rychlostních rekordmanů. Stojí za ním Britové Richard Noble a Andy Green. Právě Green na Thrustu SSC prolomil jako první a zatím poslední muž na planetě rychlost zvuku. 15. října 1997 dosáhl v nevadské poušti Black Rock rychlosti 1227,73 km/h. Bloodhound míří mnohem výše, jeho cílem je překonání rychlosti 1000 mph, tedy 1609 km/h. Do kokpitu usedne opět stíhací pilot RAF Andy Green. Právě on nám představuje už funkční kokpit, nebo chcete-li „kancelář“, jak mu sám říká.

Práce na projektu Bloodhound SSC byly zahájeny už před šesti lety, před necelými čtyřmi se pak představila nefunkční maketa v měřítku 1:1. Rekordní stroj ale prostě nepostavíte přes noc, ale je vidět, že celá věc rozhodně neusnula. Proudový motor Eurojet EJ200 z Eurofighteru Typhoon, který se nachází takřka za hlavou pilota, poskytuje dle dříve zveřejněných technických údajů tah 90 kN, při rychlosti nad 480 km/h se uvede v činnost raketový motor s maximálními 122 kN. Celá soustava tedy bude mít 212 kN, pro představu se jedná o ekvivalent 99 360 kW, tedy 135 tisíc koní! Raketový agregát se spouští pomocí ještě dalšího, klasického zážehového. Zrychlení z klidu na 1609 km/h za 42 s je pro normálního smrtelníka jen těžko představitelné...

Interiér vypadá jako z kosmické lodi. Tři velké obrazovky, spousta přepínačů na levé i pravé straně a uprostřed volant. Ten je z práškového titanu a byl vytvarován přesně podle Greenových rukou, stejně jako mu byl postaven na míru celý kokpit. Zaujme i kulatý rychloměr vlevo, nejen tím, že nese logo věhlasného Rolexu, ale jeho cejchování končí číslicí 11. V mílích za hodinu a pochopitelně krát 100... Promítá se i na středový displej spolu s dalšími informacemi. Přepínače slouží třeba k zapínání a vypínání obou motorů, tlačítka zase k aktivaci padáků a vzduchových brzd. Aktuální teploty hydraulických komponentů a kapalin ukazuje obrazovka vlevo. I když žijeme v době karbon-keramických kotoučů, pořád ještě neexistují takové, se kterými byste zastavili z rychlosti nad nějakých 450 km/h. Natožpak ze skoro čtyřnásobné! Byť je střela schopna zpomalit o 96 km/h každou vteřinu. Stroj má překvapivě i plynový a klasický brzdový pedál. Páka vpravo slouží například k přerušení přívodu paliva, ty vlevo pak zapínají opět padáky. Mechanicky. Ano, některé funkce jsou zdvojené, bezpečnost je totiž prvořadá!

Bloodhound SSC (Supersonic Car) má být 12,8 m dlouhý a vážit kolem šesti tun. Andy Green se pokusí o překonání vlastního rekordu v jihoafrickém Hakskeen Pan, jak bylo původně plánováno. Zatím ale není jasné kdy. Projekt je pomyslným během na ještě delší trať, než se původně předpokládalo, vždyť Green měl do Jižní Afriky vyrazit už před dvěma lety. Zatím se pozemní stíhačka (nebo raketa?) prohání jen virtuálně na videu. Ale jednou určitě vyjede, máme se tedy na co těšit. I když Andymu za ty roky přibylo šedivých skrání, pořád je evidentně jediným, kdo na to má! Fyzická kondice kvůli přetížení je nutná, nehledě k hluku a žhavé „elektrárně“ za zády...

Psali jsme: Bloodhound SSC: Premiéra budoucího nejrychlejšího automobilu na letecké přehlídce ve Farnborough

Rallye Dakar 2018







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení! Minitest Volkswagen Touareg Masaj 3.0 TDI: Nesnáším loučení!

Dnešním testem dáváme poslední sbohem druhé generaci…

 





 
Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Bratři z NDR nemohli vlastnit sporťák Porsche, postavili si ho sami. Pomohl i Ferdinand Porsche

Dnes 10:56

Dvojčata z NDR měli sen, chtěli vlastnit ikonické Porsche 356. Tehdejší politická situace jim nepřála, ale nevzdali se.




Blesk.cz

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

Sportku sází od roku 1967, loni vyhrál 11 milionů

Sportku sází od roku 1967, loni vyhrál 11 milionů

V uplynulém roce padlo u Sazky průměrně 100 tisíc výher denně! Každý týden díky hrám největší české loterijní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám, kontroloval tvář v mobilu

Ronaldo dal gól, pak krvácel. Jak vypadám,…

Aby napnul síť a mohl se jít radovat, podstoupí takřka cokoli. Góly jsou hnacím motorem Cristiana Ronalda.…

 

Reflex.cz

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil nacisty, že se Den D neodehraje v Normandii

Agent Garbo: Chovatel slepic, který přesvědčil…

Juan Pujol García rozhodně nebyl typickým mužem, kterého si představíte, když se řekne slovo špion. Válkou…

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý osud Johana de Witta

Když Nizozemci snědli vlastního premiéra aneb krutý…

Vilém II. Oranžský zemřel v roce 1650 a zanechal po sobě jen těhotnou manželku a sedm sester. K moci ve…