Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 15 lety překonalo vozidlo Thrust SSC rychlost zvuku

David Bureš
Diskuze (7)
V současnosti je ve vývoji vozidlo Bloodhound SSC, které má překonat rychlost 1.000 mil v hodině.

Rakušan Felix Baumgartner během volného pádu z výšky 39 kilometrů překonal tento víkend rychlost zvuku. Prvním vozidlem, které rychlost zvuku zdolalo, byl v roce 1997 Thrust SSC.

O pohon Thrustu SSC (zkratka znamená SuperSonic car, tedy nadzvukové auto) se staral pár leteckých proudových motorů Rolls-Royce Spey ze stíhacích letounů F-4 Phantom II britského letectva. Ty při plném výkonu spotřebovávaly přes 18 litrů leteckého petroleje za sekundu. Do kokpitu vozu se tehdy na poušti Black Rock v americké Nevadě posadil britský armádní pilot Andy Green.

Thrust SSC překonal rychlost zvuku již 13. října 1997. Rekord ale tehdy nemohl být zapsán, protože vůz neodstartoval do druhé jízdy po maximálně hodinové pauze, jak to vyžadují pravidla. Během první jízdy stroji selhal padák, který jej měl zpomalit.

O dva dny později, 15. října 1997, už rekord uznán byl. Oficiální rekord, který se vypočítává jako průměr obou jízd (tam a zpět), měl hodnotu 1.227,985 km/h na letmé míli, což odpovídá 1,02 násobku rychlosti zvuku. Rekord je dodnes platný.

Do té doby byl mimochodem nejrychlejším vozem na světě Thrust2, který v říjnu 1983 dosáhl rychlosti 1.019,468 km/h.

Připomeňme, že Thrust SSC překonal rychlost zvuku padesát let a jeden den poté, co tuto bariéru překonalo letadlo, kterým 14. října 1947 byl experimentální letoun Bell X-1.

Již v sedmdesátých letech údajně dokázala překonat rychlost zvuku tříkolka Budweiser Rocket poháněná raketovým motorem. Podle akcelerometru na palubě tříkolky zvládla okamžik jet rychlostí odpovídající 1,01 násobku rychlosti zvuku. Údaje ale mohly být ovlivněny vibracemi vozu, a tak v oficiálních tabulkách rekordů Budweiser Rocket nefiguruje.

Andy Green se snaží překonat rychlostní rekord znovu, vůz Bloodhound SSC spolu se svým týmem navrhl tak, aby dokázal jet rychlostí 1.050 mil v hodině (1.690 km/h). O pohon se postará tryskový motor ze stíhačky Eurofighter, raketový motor a 2,4litrový vidlicový osmiválec Cosworth, který bude řídit oxidační čerpadlo v raketovém motoru.

David Bureš
Diskuze (7)
16. 10. 2012 10:24
Re: Krutokára,
A co proudova Toyota MR2?
[odkaz]
[odkaz]
sice to nema pistovy motor, ale vis jak >:D
15. 10. 2012 13:42
Re: Tsssc,
:yes: Tohle když jsem viděl, tak jsem si představil, jaké to muselo být v cca. 60tých letech, kdy díky souboji východ/západ byly podobné pionýrské kousky skoro na denním pořádku. Dnes jsem to oslavil znovupřečtením slavného Armstrongova "výletu" téměř nad LA v X-15.
Avatar - Starfighter
15. 10. 2012 13:12
Re: Tsssc,
Tady je onboard ze včerejška [odkaz] .
Je to mazec :yes:
Avatar - Stejsn
15. 10. 2012 12:20
Krutokára,
akorát už to pro mě neni auto. Nemá to pístový motor, nebo aspoň náhon na kola.
Avatar - Dinar
15. 10. 2012 12:18
Re: Tsssc,
Taky jsem se díval, Baumgartnera sleduju celé ty roky, dokonce jsem se s ním jednou potkal na svozu při lítačsko-para akci v Turecku, je to naprosto v pohodě borec, a to co umí... :yes: ;-)