BMW 3.0 CSL Hommage: Batmobile v moderním pojetí

 

BMW se opět vrací do minulosti. Na Concorso d’Eleganza Villa d’Este představuje koncept nazvaný 3.0 CSL Hommage.

BMW 3.0 CSL byl jedním z nejúspěšnějších závodních vozů 70. let minulého věku, dnes je kultem a nadčasovou klasikou. „Coupé Sport Leichtbau“ (lehká konstrukce) bylo přestaveno poprvé v květnu 1972. Vzniklo na základě nádherného kupé E9, písmenko L si určitě zasloužilo, protože i v silniční verzi mělo interiér osekaný na naprosté minimum včetně absence tlumících materiálů. Kapota, víko zavazadelníku a dveře byly hliníkové, boční okna plastová, z Perspexu. Nebylo divu, že oproti sériovému 3.0 CS zhublo 200 kg...

Řadový šestiválec pod kapotou měl původně objem 3003 cm3, později narostl na 3153 cm3. Pro závodní vozy se vžila přezdívka Batmobile, protože ospoilerované bavoráky připomínaly pojízdné kreace z filmů a seriálů se slavným netopýřím mužem, původně komiksovým hrdinou. Jenže k homologaci tohoto balíčku došlo až v červnu 1973. Mnichovští potřebné díly dávali k novým autům do kufru, protože kupříkladu v západním Německu neměly schválení pro běžný provoz.

Nizozemec Toine Hezemans pobil s 3.0 CSL evropskou konkurenci v cestovních vozech už v roce 1973, další kontinentální tituly získali Němec Siegfried Müller starší a Belgičan Alain Peltier (1975), Peltierovi krajané Jean Xhenceval a Pierre Dieudonné (1976), Rakušan Dieter Quester (1977), respektive Italové Umberto Grano (1978), Carlo Facetti a Martino Finotto (1979). Pamětníkům slavných vytrvalostních bitev v Brně jsou tato jména velmi dobře známá. Jenže kupé uspěla i v Le Mans. Hezemans s Questerem vyhráli na továrním voze svou třídu v ročníku 1973 a celkově skončili jedenáctí, v sedmdesátém šestém se trojice Harald Grohs/Sam Posey/Hughes de Fierlandt protlačila dokonce do desítky, ti už pilotovali poslední evoluci 3.5 CSL skupiny 5. A konečně Xhenceval s Dieudonném a Spartacem Dinim dojeli v barvách týmu Luigi v roce 1977 osmí! Kupé BMW závodila úspěšně i v USA, kvarteto Hans-Joachim Stuck/Brian Redman/Allan Moffat/Sam Posey dosáhlo nejvýznamnějšího triumfu ve dvanáctihodinovce v Sebringu 1975.

Novinka na závodní legendu tvarově odkazuje a zároveň navazuje na starší koncepty z prestižní přehlídky v Cernobbiu: M1 Hommage (2008) a 328 Hommage (2011). Jedná se však o moderní BMW se vším všudy. Hliník originálu nahrazují uhlíkové kompozity, základní filozofie auta ale zůstala stejná - co nejnižší hmotnost. Dokonce i vytažené blatníky a spoilery na víku zavazadelníku, respektive střeše ctí předchůdce, zároveň jsou však funkční, starají se o aerodynamiku a přítlak.

Přibyla spousta chladicích otvorů, vnější zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami. Výrazná žlutá barva, kterou BMW nazývá Golf Yellow, podtrhuje dramatické a dravé linky. Poměrně mohutné přídi dominují ledvinky, na ně navazují kompletně diodová přední světla. Elegantní žraločí „čumák“ ale moderní CSL nemá, design automobilky se ubírá jiným směrem. Dlouhý rozvor i kapota motoru však zůstaly zachovány, stejně jako loga na C-sloupcích, zaujmou černá linka pod okny, vysoké černé prahy z karbonu i tmavá kola s průměrem 21 palců. Otevírání dveří kombinuje madla s nylonovými oky, která používají současné speciály DTM. Zadní části dominují koncová světla, která jsou opticky propojena diodovým proužkem na křídle. Nesmíme zapomínat na difuzor, taktéž z uhlíkových vláken.

Karbon najdeme i uvnitř v minimalistickém kokpitu, doplňuje jej kromě hliníkových dekorů překvapivě mohutná dřevěná lišta, do které byl vmontován centrální displej. Přístroje (rychloměr, otáčkoměr, indikátor zařazeného převodového stupně atd.) před pilotem jsou digitální, auto nemá klasický uzavřený volant. Dvojice lehounkých skořepinových sedadel je vybavena šestibodovými pásy. Za nimi najdeme jen dvě helmy a kryty akumulátorů, na středové konzole je pak kupříkladu spouštěč hasicího systému. Žádná další data včetně rozměrů automobilka dosud nesdělila.

Co se týče pohonné jednotky, BMW oficiálně tvrdí, že v Itálii prezentované CSL má pod kapotou šestiválec s elektromotorem (eBoost), nejspíš třílitrový TwinPower Turbo. Ale nezapomínejme na to, že kupříkladu M1 Hommage byl jen nepojízdnou maketou v životní velikosti...

Spolupracujeme s TipCars.com
Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla Sdílená ekonomika může v Česku vydělat až 60 miliard, zatím ji dusí nejasná pravidla

Služba Airbnb ovládla už skoro čtvrtinu trhu s ubytováním…

Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu Zeman odlétá do Soči za Putinem. Řešit budou obchodní spolupráci i boj proti terorismu

Prezident Miloš Zeman v pondělí odlétá na návštěvu Ruska…

V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr V Rusku chybí peníze na důchody, tvrdí bývalý ministr

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na…

 
Zdroj: BMW Press

Štítky BMW Design Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle 10 spolehlivých motorů „držáků“, jejichž koupí nešlápnete vedle

Znáte to. Ty nejspolehlivější motory máme beztak všichni…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 





 
Opuštěné chátrající formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Opuštěné formule: Unikátní nález legend za miliony, nebo past na sběratele?

Dnes 10:06

Lotus 98T, Benetton B195 a Arrows A6 stojí v chátrajícím stavu kdesi ve Francii. Sběratelé si už mnou ruce na zajímavý nález, tak jednoduché to ale není...




Blesk.cz

Japonci ovládli Staroměstské náměstí: Slavnostně zahájili pražský Japan week

Japonci ovládli Staroměstské náměstí: Slavnostně…

Zažijte Asii i v Praze. Do Prahy dorazil putovní festival Japan week, který se do naší metropole vrátil po 15…

Otec zachránil svého uneseného syna: Po 9 měsících ho našel v obchodním domě!

Otec zachránil svého uneseného syna: Po 9 měsících…

Čirou náhodou narazil otec z Číny na svého uneseného syna, který zmizel devět měsíců předtím. Čchen Čung-chung…

 

iSport.cz

Baroš po prohře Baníku: Jsme prostě v pr***i. Zatím moje nejhorší sezona

Baroš po prohře Baníku: Jsme prostě v pr***i. Zatím…

Jedna velká noční můra, tak zatím vypadá sezona pro fotbalisty Baníku Ostrava. Což o to, výkony až tak špatné…

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala, Brno už není poslední

SESTŘIHY: Plzeňská série trvá, Slavia nadělovala,…

Neuvěřitelná série fotbalistů Plzně nekončí. Lídr Het ligy si udržel stoprocentní bilanci i po 14. kole Het…

 

Reflex.cz

Cristo de la Concordia: Druhý největší Spasitel stojí v Bolívii

Cristo de la Concordia: Druhý největší Spasitel…

Druhou největší sochu Ježíše Krista najdeme v Jižní Americe, v bolívijské Cochabambě.

Jak se Češi proslavili v Kazachstánu? Svlékli se

Jak se Češi proslavili v Kazachstánu? Svlékli se "na…

O tom, kde leží Česká republika, má nyní svět zase o něco lepší povědomí. Světová média totiž zaujala zpráva, že…