BMW 3.0 CSL Hommage: Batmobile v moderním pojetí

 

BMW se opět vrací do minulosti. Na Concorso d’Eleganza Villa d’Este představuje koncept nazvaný 3.0 CSL Hommage.

BMW 3.0 CSL byl jedním z nejúspěšnějších závodních vozů 70. let minulého věku, dnes je kultem a nadčasovou klasikou. „Coupé Sport Leichtbau“ (lehká konstrukce) bylo přestaveno poprvé v květnu 1972. Vzniklo na základě nádherného kupé E9, písmenko L si určitě zasloužilo, protože i v silniční verzi mělo interiér osekaný na naprosté minimum včetně absence tlumících materiálů. Kapota, víko zavazadelníku a dveře byly hliníkové, boční okna plastová, z Perspexu. Nebylo divu, že oproti sériovému 3.0 CS zhublo 200 kg...

Řadový šestiválec pod kapotou měl původně objem 3003 cm3, později narostl na 3153 cm3. Pro závodní vozy se vžila přezdívka Batmobile, protože ospoilerované bavoráky připomínaly pojízdné kreace z filmů a seriálů se slavným netopýřím mužem, původně komiksovým hrdinou. Jenže k homologaci tohoto balíčku došlo až v červnu 1973. Mnichovští potřebné díly dávali k novým autům do kufru, protože kupříkladu v západním Německu neměly schválení pro běžný provoz.

Nizozemec Toine Hezemans pobil s 3.0 CSL evropskou konkurenci v cestovních vozech už v roce 1973, další kontinentální tituly získali Němec Siegfried Müller starší a Belgičan Alain Peltier (1975), Peltierovi krajané Jean Xhenceval a Pierre Dieudonné (1976), Rakušan Dieter Quester (1977), respektive Italové Umberto Grano (1978), Carlo Facetti a Martino Finotto (1979). Pamětníkům slavných vytrvalostních bitev v Brně jsou tato jména velmi dobře známá. Jenže kupé uspěla i v Le Mans. Hezemans s Questerem vyhráli na továrním voze svou třídu v ročníku 1973 a celkově skončili jedenáctí, v sedmdesátém šestém se trojice Harald Grohs/Sam Posey/Hughes de Fierlandt protlačila dokonce do desítky, ti už pilotovali poslední evoluci 3.5 CSL skupiny 5. A konečně Xhenceval s Dieudonném a Spartacem Dinim dojeli v barvách týmu Luigi v roce 1977 osmí! Kupé BMW závodila úspěšně i v USA, kvarteto Hans-Joachim Stuck/Brian Redman/Allan Moffat/Sam Posey dosáhlo nejvýznamnějšího triumfu ve dvanáctihodinovce v Sebringu 1975.

Novinka na závodní legendu tvarově odkazuje a zároveň navazuje na starší koncepty z prestižní přehlídky v Cernobbiu: M1 Hommage (2008) a 328 Hommage (2011). Jedná se však o moderní BMW se vším všudy. Hliník originálu nahrazují uhlíkové kompozity, základní filozofie auta ale zůstala stejná - co nejnižší hmotnost. Dokonce i vytažené blatníky a spoilery na víku zavazadelníku, respektive střeše ctí předchůdce, zároveň jsou však funkční, starají se o aerodynamiku a přítlak.

Přibyla spousta chladicích otvorů, vnější zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami. Výrazná žlutá barva, kterou BMW nazývá Golf Yellow, podtrhuje dramatické a dravé linky. Poměrně mohutné přídi dominují ledvinky, na ně navazují kompletně diodová přední světla. Elegantní žraločí „čumák“ ale moderní CSL nemá, design automobilky se ubírá jiným směrem. Dlouhý rozvor i kapota motoru však zůstaly zachovány, stejně jako loga na C-sloupcích, zaujmou černá linka pod okny, vysoké černé prahy z karbonu i tmavá kola s průměrem 21 palců. Otevírání dveří kombinuje madla s nylonovými oky, která používají současné speciály DTM. Zadní části dominují koncová světla, která jsou opticky propojena diodovým proužkem na křídle. Nesmíme zapomínat na difuzor, taktéž z uhlíkových vláken.

Karbon najdeme i uvnitř v minimalistickém kokpitu, doplňuje jej kromě hliníkových dekorů překvapivě mohutná dřevěná lišta, do které byl vmontován centrální displej. Přístroje (rychloměr, otáčkoměr, indikátor zařazeného převodového stupně atd.) před pilotem jsou digitální, auto nemá klasický uzavřený volant. Dvojice lehounkých skořepinových sedadel je vybavena šestibodovými pásy. Za nimi najdeme jen dvě helmy a kryty akumulátorů, na středové konzole je pak kupříkladu spouštěč hasicího systému. Žádná další data včetně rozměrů automobilka dosud nesdělila.

Co se týče pohonné jednotky, BMW oficiálně tvrdí, že v Itálii prezentované CSL má pod kapotou šestiválec s elektromotorem (eBoost), nejspíš třílitrový TwinPower Turbo. Ale nezapomínejme na to, že kupříkladu M1 Hommage byl jen nepojízdnou maketou v životní velikosti...

Spolupracujeme s TipCars.com
Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta Řada skandálů firmou Uber neotřásla. Taxislužbě klesla ztráta

Provozovateli alternativní taxislužby Uber Technologies…

Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let Tajfun Hato zpustošil jih Číny. Byl nejsilnějším za posledních 53 let

Na dvanáct vzrostl počet obětí, které si na jihu Číny…

Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček Cesty prezidenta Zemana po krajích nejsou součástí volební kampaně, tvrdí Ovčáček

Instituce dohlížející na hospodaření stran a uchazečů…

Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit Zápisník Adély Čabanové: Máme se na co těšit

Za dva měsíce bude po sněmovních volbách. Za pět měsíců…

 
Zdroj: BMW Press

Štítky BMW Design Sportovní Kupé

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát Démon silnic už se chystá vyjet. 1200koňový Nissan GT-R je v ČR unikát

Přestavba sériového vozu Nissan GT-R zahrnuje jako…

Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního? Mazda si nechala patentovat nový motor. Co je na něm zvláštního?

Japonský výrobce automobilů Mazda si nechal patentovat…

 





 
Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Volkswagen T-Roc: Das Crossover si troufá i mimo město

Včera

Volkswagen představuje už dlouho dopředu avizovaný malý crossover T-Roc, kterým vstoupí do stále sílící kategorie.




Blesk.cz

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita, nebo iluze?

Očima Františky: Krainová návrhářkou? Je to realita,…

V tuzemských společenských magazínech je Simona Krainová nejfrekventovanější českou modelkou, přestože…

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla to pomsta Srbům

Mladá Chorvatka se přiznala k založení požáru: Byla…

Chorvatští hasiči pokračují v boji s řadou požárů, které v posledních dnech ničí rozsáhlou oblast podél…

 

iSport.cz

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás to dlouhodobě

Jandač po prohře od Slovenska: Góly chybí, trápí nás…

Vyzkoušel si nové chlapce, trenér hokejové reprezentace Josef Jandač byl s projevem svého týmu ve středečním…

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím zbývá Evropská liga

Slavia - APOEL 0:0. Konec nadějí na LM, domácím…

Fotbalisté Slavie Praha na druhý postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhli. Český šampion v odvetě…

 

Reflex.cz

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským Altajem až k Pěti svatým

Stokilometrový trek divokou přírodou aneb Mongolským…

Mongolsko je známé hlavně pro své nekonečné pouště, ale najdete tu i pravý opak. Hory porostlé bohatou květenou,…

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením jazyka, vypíchnutím očí i zabitím

Ivan Mládek: Za texty mi vyhrožovali vytržením…

Bez písniček Ivana Mládka (75) a jeho Banjo Bandu by bylo dětství mé generace rozhodně chudší. Vždycky mě…