BMW 3 GT: Je tohle snad nejlepší trojka?
Po sedanu, kombi, kupé a kabrioletu je pátým členem „trojkové“ rodiny liftback GT. Už první letmé srovnání s kombi ukazuje, nakolik se novinka odlišuje: rozvor má delší o 11 cm, celkovou délku dokonce o dvacet. Výsledkem jsou větší převisy, zejména zadní je u GT opticky hodně markantní. Na druhou stranu dostala záď o poznání svižnější tvary než má prodejně nepříliš úspěšný typ BMW 5 GT. Ale zpátky k „trojkám“, GT přijde na český trh
v červnu, má být proti kombi zhruba o 37 500 až 47 500 korun dražší a nabídne o dost jiný charakter.
Je totiž o 8 cm vyšší a tomu odpovídá mnohem lepší vzdušnost interiéru, sedáky jsou o 6 cm výše nad zemí, což usnadňuje nastupování a zlepší výhled. Protažený rozvor se nejlépe ukáže na zadních sedadlech GT, kde před koleny najdete o citelných 8 cm více místa, těží z něj i zavazadelník se základním objemem 520 l (kombi o dost vyšší nakládací hrana. Výklopnou záď standardně ovládají elektromotory, s nimi se vysune i větší díl krytu zavazadelníku, zatímco menší zůstane na místě. Řidič jej ale může vyjmout a schovat do prohlubně pod podlážkou „kufru“.
Fajn vymyšleno, ale nazývat tohle „inteligentním managementem zavazadelníku“ je už trochu za hranou obvyklých klišé PR komunikace. Za příplatek zhruba 14 000 Kč získáte samočinné otvírání víka poté, co senzor rozpozná pohyb nohy pod nárazníkem (poprvé tento systém nabídl VW u passatu). Kombi však kontruje standardním samostatným otvíráním skla pátých dveří. Kvalitou materiálů a zpracování je na stejné úrovni jako GT, o menší výšce podlážky už byla řeč. Navíc je díky kratšímu rozvoru obratnější a snáze se s ním parkuje.
Novinka se stává prvním BMW, jež má na zádi elektricky vysunovatelný spoiler, který byste v klidové pozici dlouho hledali, tak dobře je maskovaný. Ve vysokých rychlostech se hodí, protože GT dostane jen výkonnější z palety „trojkových“ motorů, odpadnou základní verze 316i a 316d. Dynamika a maximální rychlost jsou identické s kombi, vzhledem k trochu většímu čelnímu odporu se mírně zvýšila spotřeba paliva.
Zákazníci BMW budou stát před dalším dilematem: Zda sáhnout po dynamičtěji vypadajícím kombi, nebo výrazně prostornějším GT. Pro značku je ale lákavější představa, jak podobnou úvahu řeší klientela Audi či Mercedesu.
MOTORY PRO BMW 3 GT | |||||
Verze | 320i | 328i | 335i | 318d | 320d |
Objem | 1997 cm3 | 1997 cm3 | 2979 cm3 | 1995 cm3 | 1995 cm3 |
Výkon kW/min | 135/5000 | 180/5000 | 225/5800 | 105/4000 | 135/4000 |
Toč. moment N.m/min | 270/1250 | 350/1250 | 400/1200 | 320/1750 | 380/1750 |
0-100 km/h | 7,9 s | 6,1 s | 5,7 s | 9,7 s | 8,0 s |
Největší rychlost | 230 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 210 km/h | 230 km/h |
Spotřeba na 100 km | 6,6 l | 6,7 l | 8,1 l | 4,5 l | 4,9 l |
Cena (odhad AT) | 950 000 Kč | 1 060 000 Kč | 1 217 000 Kč | 927 000 | Kč 987 500 Kč |
Kompletní text doplněný o tabulky, rozměry a schémata si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 4/13, který je právě k dostání na stáncích.