TEST BMW 316i
Před časem jsem vám popsal test nejvýkonnější verze trojkové řady 328i s motorem 2,8/142 kW. Dnes se na trojku podíváme z druhé strany výkonového spektra.
Model 316i kupodivu není osazen motorem s objemem 1600 cm3, jak by se dalo z typového označení předpokládat. Ve skutečnosti je objem 1895 cm3, tedy stejný jako ve verzi 318i, ale má elektronicky snížený nejvyšší výkon na 77 kW (318i - 87 kW). Obdobné snížení se týká i maximálního točivého momentu. U 316i má hodnotu 165 Nm/2500 ot/min (318i - 180 Nm/3900 ot/min).
BMW 316i se na cenové poměry bavorské automobilky dostává do poměrně příznivé cenové hladiny (838 000,- Kč), kterou konkuruje lépe vybaveným automobilům střední třídy levnějších značek. Pravdou je, že za cenu přesahující osmset tisíc korun vám u VW, Opelu nebo například Peugeotu nabídnou plně vybavené automobily (Passat, Vectra, 406) s nejsilnějšími motory, které mají v nabídce. Pochopitelně výborná pověst značky a s ní spojená kvalita má u BMW svou cenu.
Pocity po ujetí prvních kilometrů s 316i byly dobré. Jízdní vlastnosti jsou díky rozložení hmotnosti na nápravy 50:50 výborné. Co však oceňuji ještě více, je fakt, že dobré jízdní vlastnosti nejsou vykoupeny příliš tvrdým odpružením.
Odhlučnění čtyřválce je příkladné. Přestože zvenku je motor poměrně hlučný (dokonce i při volnoběhu), uvnitř téměř není slyšet.
Jízda s tímto motorem je velmi kultivovaná, ale vzhledem k téměř dvoulitrovému objemu motoru je jeho chování poměrně skromné. Motor sice dokáže velmi plynule táhnout již od 1500 otáček, ale ani okolo pětitisíc otáček se zázraků nedočkáte. Zrovna od BMW bych takto naladěný motor nečekal. Není to ani nadupaná šestnáctistovka, která sice odspoda netáhne, ale má alespoň špičku , ani dvoulitr s dobrými vlastnostmi v širokém spektru otáček a samozřejmě vysokým maximálním výkonem. Jak se říká, ani ryba, ani rak. 316i se prostě trošku vymyká pověsti BMW o automobilech s vysokým výkonem, které hned tak nepředjedete.
S 316i je přesto možné dosahovat vysokých rychlostních průměrů při nízké spotřebě (7-8 l/100 km), ale skalní příznivci BMW asi šáhnou po výkonnější verzi. Manželce podnikatele, který jezdí v sedmičce , však 316i určitě postačí.
Brzdy vynikají okamžitým maximálním účinkem, který neslábne ani po několika opakováních. Brzdná dráha ze stokilometrové rychlosti se studenými brzdami byla velmi dobrá - 38 metrů, se zahřátými se prakticky nic nezměnilo - 39 m.
Interiér je kvalitně zpracován, řazení jde přesně a lehce, pouze zpátečka se řadí hůře (je nutno překonat velký odpor pojistky). Výborně je vyřešeno odhlučnění. A to jak aerodynamické (při vyšších rychlostech), tak od pneumatik.
Velkým překvapením pro mne bylo zjištění, že v automobilu za osmset tisíc korun není možné sklopit zadní opěradlo pro zvětšení zavazadlového prostoru.
Výbava vozu je pochopitelně velmi dobrá (viz seznam výbavy) a s nejdůležitějších prvků jmenuji alespoň tyto: 6x airbag (2x přední, 2x boční, 2x hlavové), vypínatelný protiprokluzový systém ASC+T a ABS.
BMW 316i jako celek přebírá všechny výborné vlastnosti trojkové řady, ale některé kompromisy jdou podle mě až moc daleko.