Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST BMW ActiveHybrid 5: První jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (13)
Zatímco jinde znamená hybrid v prvé řadě nudnou ekologii, BMW má na záchranu planety poněkud jiný recept.

Šestiválcový benzinový třílitr z BMW 535i s TwinPower Turbo technology o výkonu 225 kW a točivém momentu 400 Nm byl zkombinován s elektromotorem o výkonu 40 kW a momentem 210 Nm. Kombinovaný nejvyšší výkon vozu je 250 kW, točivý moment pak vrcholí hodnotou 450 Nm. Poháněna jsou zadní kola.

Na rozdíl od ActiveHybridu 7 jde v tomto případě o tzv. full hybrid, tedy vůz je schopen provozu nejen na klasický spalovací motor, ale do určité rychlosti a vzdálenosti je možno využívat také čistě elektrického pohonu.

Lithium-iontová baterie s vlastním chladicím systémem se skládá z 96 článků, BMW udává kapacitu 13,5 kWh. Baterie pracující s napětím 317 V je uložena na dně zavazadlového prostoru sedanu a snižuje jeho objem z 520 na 375 litrů. Jejich životnost by neměla být nižší než životnost celého vozu.

Spalovací agregát může být v provozním módu ECO PRO automaticky vypnut i v případě klidné jízdy ustálenou rychlostí, o udržování rychlosti se pak až do rychlosti 160 km/h postará synchronní elektromotor, který je integrován do osmistupňové automatické převodovky. Dobíjení baterií probíhá klasicky při brzdění, jízdě z kopce či při klidné jízdě. Řidič je o všem dění zpravován na barevné obrazovce navigačního systému (úhlopříčka 10,2“).

Výhodou hybridního BMW řady 5 je udávaná kombinovaná spotřeba v rozmezí od 6,4 do 7 l/100 km litrů (v závislosti na velkosti kol a pneumatik). BMW ActiveHybrid 5 může být nalakováno speciálním metalízou Bluewater (tak jako na našich fotografiích), rozsah příplatkové výbavy je stejný jako v případě běžného benzinového sedanu. Od něj se hybridní provedení odlišuje nápisem „ActiveHybrid 5“ na C sloupku, prazích dveří, víku zavazadlového prostoru či hliníkovou plaketou na středovém tunelu. V zavazadlovém prostoru pak objevíte nápis “ActiveHybrid Power Unit” jako vysvětlení sníženého využitelného objemu.

BMW ActiveHybrid 5 - technická data, srovnání s 535i a 535d
ModelActiveHybrid 5535i535d
Motor3,0 benzin turbo+el.3,0 benzin turbo3,0 diesel biturbo
Převodovka8A6M (8A)8A
Zdvihový objem [cm3]297929792993
Válce/ventily6/46/46/4
Největší výkon [kW/min-1]225/5800225/5800230/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]400/1200-5000400/1200-5000630/1500-2500
Výkon el.motor [kW]40--
Toč. moment el.motor [Nm]210--
Celkový výkon [kW]250225230
Celkový toč. mom.[Nm]450400630
Max. rychlost [km/h]250250 (250)250
Zrychlení 0-100 km/h [s]5,95,8 (5,9)5,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,48,1 (7,6)5,4
Poh. hmotnost [kg]19251700 (1775)1800

Jak jezdí

Zatímco v Praze kolegové válčí s arktickými teplotami, v Penha Longa je příjemných třináct stupňů. V tomto krásném teple (pro Portugalce v zimě) golfovým areálem neslyšně brouzdají novináři v hybridním BMW řady 5.

Pod kapotou se skloubí ekologie a síla. Recept BMW na hybrid pro prémiový sedan vyšší střední třídy je totiž jasný: na kompromisy přistupovat nehodláme. Přeplňovaný benzinový třílitr spolupracuje s elektromotorem s naprostou samozřejmostí, bez pohledu na otáčkoměr by snad ani nebylo možné rozeznat, kdy řadový šestiválec pracuje a kdy má pohon vozu na starosti pouze elektromotor.

Ten je schopen vůz pohánět (například po městě) do rychlosti 60 km/h, na dálnici je pak možné jeho pomocí udržovat cestovní rychlost a s vypnutým motorem jet rychlostí až 160 km/h.

Automobilka slibuje elektrický dojezd čtyři kilometry a to v případě, že baterie před příjezdem do intravilánu nabijete na 100 %. My jsme normálním tempem neměli problém ujet kilometry tři. Ptáte se na spotřebu? Ta je extrémně závislá na stylu vaší jízdy, inženýři od BMW vám dávají možnost, nikoliv garanci nízké spotřeby. Klidné potulování se po silničkách a vesnicích bezpečně v obálce rychlostních limitů vyústilo ve spotřebu 7,2 litru Naturalu na 100 km. Pobídnutí celkem 340 koní a 450 Nm ke cvalu znamená nárůst na hodnotu zhruba dvojnásobnou.

V tu chvíli však ActiveHybrid 5 doslova letí po okreskách, hnán silou 340 koní a 450 Nm. Určitě vás zajímá, zda je silnější, avšak o 150 kilogramů těžší hybrid v reálu ukáže klasické 535i záda. To je moc dobrá otázka, obě zadokolky totiž mají s osmistupňovým automatem stejnou hodnotu zrychlení (jak je vidět v tabulce). Mně se dynamické vlastnosti nezdály být výrazněji lepší, což dokládá čas na kilometr s pevným startem: oba vozy jej zvládnou urazit za 25,5 sekundy.

Abyste si alespoň trochu užili zatáčky, je nutné přepnout vůz do módu „Sport+“, i v něm bychom ale přivítali komunikativnější řízení; podvozek je na jedničku. Šestiválec je opravdu perfektním společníkem a ve vyšších otáčkách se cestující mohou zaposlouchat to líbivého, mechanicky znějícího tenoru. Počítač vám dovolí až 7.200 otáček, avšak tak daleko není ideální motor vytáčet, ten správný okamžik pro použití pádélka přijde o nějakých 600 otáček dříve. Na vůz je možné obout sedmnáctipalcová až dvacetipalcová kola (v zajímavém designu), ideál zřejmě leží někde uprostřed.

Příjemným bonusem v případě nákupu hybridu (ceny pro ČR se v tuto chvíli tvoří, budou v průběhu několika týdnů) je nezávislé topení, které máte díky bateriím stále k dispozici. Samozřejmostí je možnost ovládat jej dálkově. V sériové výbavě dále najdeme například čtyřzónovou automatickou klimatizaci či navigaci Professional s funkcí upozornění na zhoršené dopravní podmínky a navržení alternativní objízdné trasy. Navigace navíc svá data sdílí s pokročilou řídící elektronikou hybridního systému a vůz se tak na očekávané provozní podmínky (jde nejen zácpy ale i např. výškový profil trati) umí s předstihem připravit (dobít baterie).

Zavazadlový prostor není právě velký, nabídne objem 375 litrů. Pro dva cestující to není problém, čtyři novináři mířící na letiště však už museli svá příruční zavazadla šikovně poskládat. A na průvlak na lyže samozřejmě můžete rovnou zapomenout. V současné řadě 5 se prý při návrhu vozu s lithium-iontovými bateriemi za zadními sedadly nepočítalo, to nový ActiveHybrid 3 sdílející totožnou techniku by již měl nabídnout o něco větší užitkovost.

Na to, jak si hybrid poradí s nástrahami velkého středoevropského města, si musíme počkat až do redakčního testu. Právě zde totiž hybrid naplno ukáže své výhody.


Aleš Jungmann
Diskuze (13)
Avatar - DawQa
5. 2. 2012 19:22
Re: Diesel
no sice jezdím za 11 po městě s 1.8 atmo, ale se startem problem nemám, to se stačí jen dotknout klíčkua jede se! A znáš přísloví nedělej druhým co se tobě nelíbí, tak přesně proto je tu ten výhodnější hybrid, kdy máš relativně nízkou spotřebu a výkon v záloze a zaroveň se lidem na chodníku o něco lépe dýchá, tak třeba pro takhle smýšlející lidi ten hybrid je ;-)
5. 2. 2012 14:34
Re: Diesel
ja som stary dieselovy a mozem povedat ze ked udru mrazy okolo -15 tak jednoznacne davam OMV premium do -35 ,oni sice tvrdia ze zimna nafta je do -22 ale pozri sa pri -17 do toho poldecaka na stojane a uvidis ako tam plavaju vejare parafinu a premium je krasne cira
4. 2. 2012 22:15
Re: Diesel
to nespochybnujem...preslo mi rukami niekolko aut benzinovych a naftovych. Ziaden z tych benzinakov nemal problem so startovanim pokial bola bateria v normalnom stave, vzdy som nastartoval na prvy pokus ;-) .

PS: s kablam sme startovali pravidelne octavie tdi, ktore ked si nechal 10 dni na mieste bez pohnutia vytlkli bateriu
Avatar - Ada je zase tady
4. 2. 2012 20:39
Re: Diesel
Myslis? Kdepak! :-)

BTW: v mrazu nejlepe startovaly dvoutakty, protoze maji suchou klikovku.
4. 2. 2012 18:54
Re: Diesel
bla bla, jasne, benzinaci tahali startovacie kable. Zase perlis >:D