TEST BMW ActiveHybrid7: První jízdní dojmy
BMW ActiveHybrid 7 jsme vyzkoušeli v ulicích Brna a na silnicích a silničkách v jeho blízkém okolí. Tato zkušenost nám napověděla, jaká je hybridní Sedmička a co si o ní máme myslet. A můžeme hned v úvodu odhalit, že BMW ActiveHybrid 7 je úplně jiný, než na co jsme zvyklí z tzv. full-hybridů, jakým je například konkurenční Lexus LS 600h.
Podstata rozdílu spočívá v použité technice. O té jsme se podrobně rozepsali již dříve, nyní se proto stručně zmíníme jen o základních faktech. ActiveHybrid 7 vychází z BMW 750i, motor 4,4 V8 twin turbo je ale v hybridu silnější – má 330 kW (+30 kW) a 650 Nm (+50 Nm). Pomáhá mu kompaktní elektromotor (15 kW, 210 Nm), který je vložen mezi spalovací motor a měnič převodovky a slouží současně jako generátor elektrického proudu při brzdění. Celkový výkon soustavy je 342 kW a maximum točivého momentu 700 Nm.
Převodovka samotná je osmistupňová automatická, na rozdíl od šestistupňové v 750i. ActiveHybrid 7 není schopen jízdy čistě na elektrický proud, pomoc elektromotoru se omezuje na okamžiky akcelerace. Jeho napájení zajišťuje malý lithium-iontový akumulátor v zavazadlovém prostoru, který má kapacitu jen 400 Wh. Zároveň je ale lehký (váží 27 kg) a zavazadlový prostor zmenšuje jen symbolicky – z 500 na 460 litrů.
Pozitivní stránkou tohoto řešení je, že hmotnost auta s hybridním ústrojím vzrostla jen o 100 kg, přičemž kombinovaná spotřeba klesla pod 10 l/100 km. Akcelerace z 0 na 100 km/h činí z ActiveHybrid 7 nejrychlejší Sedmičku hned po dvanáctiválcové 760i a zároveň se BMW může pochlubit, že vyrábí nejrychlejší hybrid na světě.
Ve světle těchto skutečností nepřekvapí, že při běžné jízdě přítomnost hybridního pohonu v BMW ActiveHybrid 7 stěží zaznamenáte. Hybridní provedení je rychlejší způsobem, který zhruba odpovídá navýšení výkonu pohonného ústrojí, a nárůst hmotnosti je v zásadě zanedbatelný – rozložení hmotnosti mezi nápravy je stejné jako u 750i a těch 100 kg navíc subjektivně spíš dál zlepšuje stabilitu auta na nerovnostech a v zatáčkách, než že by představovalo nějaký handicap.
Na dálnici se můžete těšit z tiché a úsporné jízdy – v obou případech ale více zásluh přikládáme osmistupňové převodovce. Právě díky ní jsou totiž otáčky motoru i při 130 km/h nižší než 2000 min-1. Zásoba převodových stupňů, kam může převodovka podřadit, a asistence elektromotoru při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu přitom činí z ActiveHybrid 7 auto, které ohromuje schopností pružně akcelerovat nezávisle na aktuální rychlosti.
V praxi funguje spojení elektromotoru a automatické převodovky výborně, protože elektrické newtonmetry hladce překryjí okamžiky, kdy převodovka podřazuje a přenos momentu od spalovacího motoru na zadní kola se na několik desetin sekundy přeruší.
Když se ale vydáte do hustého provozu, kdy rychlost pohybu po městě klesne hluboko pod dovolenou padesátku, začínají se projevovat negativa hybridního BMW. První lehké výhrady lze směřovat na systém stop/start. Osmiválec se jednak startuje okamžitě po uvolnění brzdového pedálu a jednak ke svému nastartování potřebuje určitý čas. Při rozjezdu proto ztratíte několik okamžiků, než je auto skutečně připraveno vyrazit vpřed. To je samozřejmě dáno mild-hybridní koncepcí, kdy BMW není schopno jízdy na elektřinu. Řešením je zvyknout si a přizpůsobit se, nebo deaktivovat stop/start posunutím voliče převodovky na režim sport.
Dalším problematickým bodem je rekuperace kinetické energie v nízkých rychlostech. BMW se vyvarovalo problému, které provázely první hybridy od Lexusu. Chod brzdového pedálu je plynulý a brzdy lze snadno dávkovat, jakoby k žádné rekuperaci nedocházelo. Řídicí elektronika se ale snaží rekuperovat až příliš horlivě – i tehdy, pokud ve skutečnosti vůbec zpomalit nechcete. Konkrétně v rychlostech pod 40 km/h to znamená, že po sundání nohy z plynového pedálu začne auto okamžitě zpomalovat, když se elektromotor využívá této fáze k dobití baterií. Věříme ale, že se BMW při dalším vývoji zaměří právě na odstranění této drobné nepříjemnosti.
Ve městě se navíc na pomoc elektromotoru můžete spolehnout jen ve velmi malém počtu situací – zpravidla při opravdu razantní akceleraci. Spotřeba paliva se může v městském provozu za určitých okolností pohybovat mezi 10 a 12 litry, jak se to na pár kilometrech povedlo nám. Dost dobře ale může dosáhnout i 18 litrů jako u 750i.
BMW udává, že v kombinaci hybridní ústrojí ve spolupráci s osmistupňovou převodovkou šetří zhruba 17 % paliva, a této hodnotě po prvním krátkém seznámení začínáme věřit. Zároveň by měl být ActiveHybrid 7 mírně úspornější než o třetinu slabší 740i s šestiválcovým třílitrem.
Na vůbec první hybrid od BMW je ActiveHybrid 7 velmi vydařený produkt. Hybridní pohon nijak zásadně nepromlouvá do designu, jen mírně omezuje možnosti individualizace a praktické využití.
V žádném případě jej ale nelze považovat za alternativu k dieselovým limuzínám. BMW 730d a 740d jsou výrazněji levnější i úspornější než ActiveHybrid 7. Hybridní Sedmička patří přesně tam, kde se nachází v ceníku BMW – výkonem, cenou a výbavou se řadí mezi osmiválcové 750i a dvanáctiválcové 760i. Příjemným benefitem je úspornější provoz (tzn. větší dojezd) než u obou jmenovaných, který je vykoupen několika prohřešky proti kultivovanosti při jízdě ve městě. Na ty ale bude možné si zvyknout.
Pro zákazníka je navíc pozitivní skutečnost, že má na výběr hned tři velmi odlišné hybridní limuzíny: Lexus LS 600h, který je mimořádně úsporný ve městě, ale v rychlostech nad 120 km/h příliš řidičsky nefunguje a jedinou hodnotou, kterou vyznává je komfort.
Dále tu máme testované BMW ActiveHybrid 7, které se zaměřuje hlavně na výkon, všestrannost a má lehce sportovní nádech. Společnou konstrukci s BMW má i nedávno testovaný Mercedes-Benz S 400 Hybrid, který elektromotor spojuje s třílitrovým šestiválcem a v mnoha ohledech představuje střední cestu mezi oběma výše jmenovanými.
Automobil k prvním jízdám poskytl brněnský dealer BMW, společnost Renocar.
BMW ActiveHybrid 7 vs. BMW 750i | ||||
Model | ActiveHybrid 7 | 750i | ActiveHybrid 7L | 750iL |
Motor | 4,4 turbo+el.m. | 4,4 turbo | 4,4 turbo+el.m. | 4,4 turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 4395 | 4395 | 4395 | 4395 |
Válce/ventily | 8/4 | 8/4 | 8/4 | 8/4 |
Nejvyšší výkon [kW/min-1] | 342/- | 300/5500 | 342/- | 300/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] | 700/2000-4500 | 600/1750-4500 | 700/2000-4500 | 600/1750-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 4,9 | 5,2 | 4,9 | 5,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,4 | 11,4 | 9,4 | 11,4 |
Pohot. hmotnost [kg] | 2045 | 1945 | 2070 | 1980 |