Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky zdobí meteority a souhvězdí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
BMW Individual Manufaktur posouvá exkluzivitu v oblasti designu a výběru materiálů prostřednictvím M850i xDrive Coupé Night Sky na zcela novu úroveň.

BMW Individual Manufaktur v Garchingu nedaleko Mnichova již více než 25 let vytváří výjimečné a vysoce kvalitní prvky výbavy, speciální edice modelů a unikátní vozy. Jejich společným jmenovatelem je velmi výrazný vzhled, stejně jako použití nejlepších a nejvýjimečnějších materiálů.

Na zakázku pracující specialista nyní otevírá novou dimenzi exkluzivity přesahující hranice naší planety a přináší do automobilu prvky vesmíru. V BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky, pod jehož kapotou se ukrývá osmiválec 4,4 l se dvěma turby a výkonem 390 kW (530 k), jsou vybrané ovládací prvky zdobeny materiálem původem z meteoritu.

Meteoritický kámen zdobí kompletní obložení středové konzoly, tlačítko start/stop osmiválcového motoru, volič osmistupňové převodovky Steptronic a dotykový ovladač iDrive Touch. Vesmírným materiálem jsou vykládány také prahové lišty, které navíc zdobí osvětlené logo modelu.

Kromě použití mimozemského materiálu na ovládacích prvcích je design mnoha interiérových a exteriérových prvků odvozen od struktur, které se v přirozeném stavu objevují pouze u mimozemských objektů.

Příkladem mohou být Widmanstättenovy obrazce, které jsou často k vidění uvnitř meteoritů. Striktně geometrická struktura s přímými linkami vypadá jako ledové krystaly a je viditelná ve chvíli, kdy jsou určité typy železitých meteoritů leštěny, případně vystaveny vlivům kyselých sloučenin.

Tato struktura je výsledkem extrémně pomalého ochlazování kovové směsi, jehož na Zemi nelze dosáhnout. Díky tomu získává nezaměnitelný charakter mimozemského materiálu. Unikátní vzor byl poprvé pozorován na počátku 19. století několika vědci, mezi něž patří také rakouský vědec Alois von Beckh Widmanstätten, po němž je pojmenován.

Widmanstättenovy obrazce posloužily jako inspirace pro ručně šité čalounění stropu, obložení středové konzoly, prošívání středních částí sedadel a jsou vyfrézovaný také do brzdových kotoučů BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky.

Interiér kupé se dále může pochlubit i jemným koženým čalouněním ve tříbarevném provedení, kombinujícím bílou Opal White s modrou Midnight Blue a stříbrnou. Loketní opěrky středové konzoly jsou dalším výrazným detailem a jejich speciální vzhled se nechal inspirovat třpytivou noční oblohou. Jejich povrch osvětlují LED, které vytvářejí efekt hvězdami poseté oblohy.

Vesmírný styl BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky umocňuje i barva jeho karoserie, kombinující dva barevné odstíny. Základní barvou je nemetalická černá barva. Na ni byla od spodní části vozu k vrchní hraně podběhů kol postupně nanesena vrstva modrého metalického laku San Marino Blue. Nakonec byla karoserie přelakována třemi vrstvami čirého laku s různě velkými pigmentovými částicemi.

Charakteristickou strukturu meteoritu lze nalézt také na krytech zpětných zrcátek, lištách nasávacích otvorů v předním nárazníku, středové voštinové výplni a okolí průduchů v předních blatnících. Tyto exteriérové komponenty byly speciálně vyvinuty pro BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky a individuálně vyrobeny pomocí 3D tisku.

Stejný výrobní postup byl použit také k výrobě brzdových třmenů. V jejich případě posouvá propracovanost techniku 3D tisku na zcela novou úroveň. Hliníkové brzdové třmeny s bionickým designem, namontované na BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky, jsou o 30 % lehčí než komponenty vyrobené běžnými metodami a byly vyvinuty divizí BMW Motorsport.

Při výrobě brzdových třmenů bylo možné snížit jejich hmotnost na minimum, které ještě splňuje technické požadavky, což znamená, že byl spotřebován pouze materiál potřebný k jejich výrobě. Výslednou podobu, jejíž konstrukce napodobuje kosti a vyznačuje se optimální rovnováhou mezi pevností a hmotností, lze vyrobit pouze použitím aditivní výrobní metody a nikoliv konvenčními postupy odlévání.

Navíc bylo možné začlenit kanálky pro brzdovou kapalinu přímo do brzdových třmenů. Aditivní výroba byla ve výrobě tohoto integrálního komponentu klíčová, což přináší další výhody pro montáž a pevnost lehkého brzdového systému.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme