Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW řada 8
BMW řada 8
BMW řada 8
BMW řada 8
86 Fotogalerie

Nové BMW řady 8 oficiálně: Osmička se vrací, nabídne osmiválec i turbodiesel

Aleš Dragoun
Automobilka BMW konečně vzkřísila kupé řady 8, které nahrazuje předchozí šestku. Zatím se představuje v krotší M verzi a s turbodieselem.

Poslední generace řady 6 přišla o verzi kupé, protože se vědělo, že BMW vzkřísí osmou sérii. S původní generací E31, která se vyráběla celou dekádu, od května 1989 do stejného měsíce roku 1999, samozřejmě nemá novinka nic společného. Vlastně ano, dvě věci: jde o luxusní a drahé dvoudveřové gétéčko k překonávání dlouhých vzdáleností po dálnicích a zachovala si bezrámová boční okna. A její závodní verze M8 GTE se pustí tento víkend do souboje ve 24 hodinách Le Mans, už má za sebou jak debut ve vytrvalostním MS, tak i zámořském šampionátu IMSA. První osmičky na okruzích nebojovaly, „emko“ zůstalo v jediném prototypu a měly výklopné světlomety, které jsou dnes mimo zákon. A chyběl jim turbodiesel.

Reálný předobraz jsme viděli loni v květnu na Concorso d’Eleganza Villa d’Este v Cernobbiu u jezera Como. Sériová verze je 4843 mm dlouhá, 1902 mm široká a 1341 mm nízká. Podvozek má rozvor 2822 mm.

Video placeholder
Nové BMW řady 8 oficiálně: Osmička se vrací, nabídne osmiválec i turbodiesel • Zdroj: bmw

Designem novinka nijak nevybočuje ze současného trendu bavorské automobilky, tvary nechť posoudí laskavé čtenářstvo samo, osobně mě moderní BMW příliš neoslovují. Jen zatím vozy nepřišly o typické ledvinky, ale mřížka chladiče je vystouplá a obsahuje aktivní lamely. Při startu prodeje budou v nabídce dvě verze. M850i xDrive má pohon všech kol a vpředu pod kapotou zážehový přímovstřikový osmiválec 4,4 l se dvěma turby a výkonem 390 kW (530 k) v rozmezí od 5500 do 6000 min-1. Osmistupňový Steptronic přenáší 750 N.m v 1800-4600 otáčkách. Z klidu na stovku zrychlí během 3,7 s. Třílitrový vznětový šestiválec TwinPower Turbo verze 840d dává 235 kW (320 k) ve 4400 min-1 a 680 N.m při 1750-2250 min-1. Naftová verze akceleruje z nuly na 100 km/h během 4,9 s, převodovku má stejnou.

Maximálka obou verzí je elektronicky omezena na 250 km/h, ve spotřebě s naftovou verzí ta benzinová samozřejmě soutěžit nemůže, na kombinovaných 5,9 l nezná se svými minimálně deseti litry odpověď. Benzinová čtyřkolka má elektronickou uzávěrku diferenciálu. Podvozek je takřka kompletně plochý, využívá vpředu dvojitých lichoběžníků a vzadu pětiprvkových závěsů. Za předními koly se nacházejí svislé a funkční vstupy vzduchu. Zavazadelník lze rozšířit ze standardních 420 l sklopením zadních sedadel v polovičním poměru, dozadu se vejdou pouze dva pasažéři, jak jinak?

Kromě základních nizounkých LED světel se dá připlatit i za laserová, která svítí až 600 m do dálky. Koncové ledky už takřka nevyznávají tvar písmene L, který Mnichov používal více než tři dekády (byť výjimky existovaly). Zaujmou lichoběžníkové koncovky výfuků. Karbonová střecha je volitelná, stejně jako další prvky z uhlíkových vláken, M pakety (benzinová má základní standardně a odlišuje se tak od naftového sourozence agresivnějším vzhledem i dvacetipalcovými koly) i chromovaný balíček. A pak je tu ještě BMW Individual....

Základní výbava obsahuje kromě koženého čalounění třeba adaptivní podvozek a aktivní řízení, které pomáhá řidič v zatáčkách, nebo head-up displej. Automatický parkovací asistent včetně kamer, které vidí auto z ptačí perspektivy, najdeme v příplatcích, stejně jako asistenty jízdy v pruzích, noční vidění, aktivní tempomat a další pomocníky včetně varování před jízdou v protisměru.

Digitální palubní přístroj před řidičem s úhlopříčkou 12,3 palce, je konfigurovatelný, kontrolní displej je menší (10,25 palce). Samozřejmě jsou k dispozici všechny internetové služby i Bluetooth, auto se dá propojit s chytrými telefony a hodinkami se systémy iOS i Android, většina funkcí se ovládá iDrivem, tlačítky na volantu, ale rovněž gesty. Mobil lze dobíjet bezdrátově a využít jej můžete i k odemčení auta prostřednictvím digitálního klíče.

Osmička se začne prodávat až v listopadu, výroba poběží v továrně v Dingolfingu.