BMW M3 a M4 dostanou čtyřválcové motory
Není pochyb o tom, že BMW je mezi prémiovými značkami průkopníkem a velkým fanouškem downsizingu, jenž se nevyhýbá ani sportovním modelům divize M, nosný typ M3 (a M4) nevyjímaje. Ani současná šestiválcová motorizace ale nejspíš nebude definitivní a z V8 u minulé verze by v té příští klidně mohla být těch válců polovina, jako svého času u kultovní M3 E30.
Šéf Product Managementu divize BMW M Carsten Pries řekl australskému webu Motoring, že "bylo předvídatelné, že by příští generaci kultovního sportovního modelu mohl pohánět čtyřválcový motor." Zvláštní kombinace oznamovacího a podmiňovacího způsobu, co říkáte?
Ba co víc, Pries dodává, že "zatím nezapočal vývojový proces, nicméně BMW M má připraven balíček vlastností, jaké musí nový model splňovat. Samozřejmě můžete spatřit budoucí M3, poháněnou čtyřválcovým motorem." Pokud by k této změně došlo, jako že Pries naznačuje hodně (ne)nápadně, motivací je snaha BMW o co nejnižší hmotnost vozu.
"Výkonnost lze docílit větším výkonem, ale pokud v budoucnu vstoupí do hry emise a spotřeba, musíme se více zaměřit na hmotnost", vysvětluje Pries a dodává, že pokud bude mít auto menší váhu, cíle v oblasti výkonnosti se budou moci dosáhnout právě použitím čtyřválce.
BMW M3 zatím v každé generaci nabídlo více síly, než v modelu předešlém, současný přeplňovaný šestiválec 3,0 l se dvěma turby je přibližně o 40 % silnější a o 25 % úspornější, než předešlý V8, to by se ale mohlo s novým, lehčím autem propříště změnit. Podle Priese trend downsizingu bude pokračovat i v dalších letech a generacích, ale snad nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že pod čtyři válce (snad) BMW M nikdy nepůjde...