Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW řady 5: Budiž světlo přesně tam, kam potřebuji, aneb variabilní rozdělení paprsku

Miro Mihalik
Diskuze (4)
Pro vozy BMW řady 5 se od podzimu 2007 dodává technologie variabilního rozdělování světelného paprsku.

Technika variabilního rozdělování světelného paprsku optimalizuje viditelnost především během jízdy v přímém směru, v závislosti na rychlosti. Tento řídicí systém automaticky zlepšuje viditelnost rozšířením světelného paprsku. V typickém osvětlení městských ulic při rychlosti do 50 km/h zajišťuje širší paprsek světla snazší rozpoznávání objektů na opačné straně vozovky. Na druhé straně v „dálničním režimu“ se viditelnost zvětšuje prodloužením dosahu světelného paprsku a zlepšením osvětlení levé strany vozovky. Zapnutí mlhových světlometů při rychlostech do 70 km/h rozšiřuje pole viditelnosti do stran a osvětluje vozovku těsně před vozem. Ve velmi vysokých rychlostech se dosah světlometů samozřejmě prodlužuje.

Součástí světlometů s variabilním rozdělováním světla je systém adaptivních světlometů, který zaručuje osvětlení povrchu vozovky i při průjezdu zatáčkami. Natáčení světlometů závisí na míře natočení volantu, míře otáčení vozu kolem svislé osy a na rychlosti jízdy. V kombinaci s adaptivními světlomety se nabízejí také odbočovací světla. Ta se zapínají při rychlostech od 35 až 65 km/h, když řidič zapne ukazatele změny směru jízdy nebo výrazně otočí volantem. Odbočovací světlomety se zapínají také při průjezdu prudkou zatáčkou rychlostí do 70 km/h, čímž doplňují adaptivní světlomety. Výhodou v tomto případě je optimální osvětlení vozovky před vozem při odbočování nebo při jízdě serpentinami.

BMW řady 5 může být za příplatek vybavené také asistentem pro dálkové světlomety. Jde o samočinné vypínání dálkových světlometů, jakmile senzory zaregistrují protijedoucí vůz, nebo když se před vozem objeví pomalejší vozidlo jedoucí stejným směrem, anebo je-li vozovka, například v obci, dostatečně osvětlena. Přepínání mezi potkávacími a dálkovými světlomety probíhá automaticky. Systém využívá kameru ve vnitřním zpětném zrcátku, sledující jas a silniční provoz.

Noční vidění BMW Night Vision, dodávané za příplatek, nabízí ještě vyšší úroveň bezpečnosti při jízdě v noci. „Srdcem“ tohoto systému je kamera snímající teplo, na jehož základě zobrazuje lidi, zvířata a objekty vysílající teplo a nacházející se i vedle silnice ve vzdálenosti až 300 m. Kontrastní obraz se promítá na centrálním kontrolním displeji, využívaném také navigačním systémem. Řidič tak může být informován o hrozícím nebezpečí, které není schopen rozeznat prostým okem.

Miro Mihalik
Diskuze (4)
Avatar - skejpa
20. 9. 2007 21:05
docela slušná "šajnovačka"
komu nestačí tohle, tak už musí být ůplně slepej >:D