BMW X5 2010: Výhradně přeplňované motory, osmistupňový automat a svěží vzhled

BMW X5 2010: Výhradně přeplňované motory, osmistupňový automat a svěží vzhled

 
 

BMW letos cizeluje stávající modelovou paletu, modernizaci má za sebou i velké SUV X5. Revizí prošly motory, nová je převodovka, změnil se decentně i vzhled.

Druhá generace X5 s kódem E70 se objevila v září 2006 a prodej začal v únoru následujícího roku. Po třech letech tedy dozrál čas na optické retuše i modernizaci techniky. Mnichovská automobilka tento vůz stále nazývá SAV (Sports Activity Vehicle).

Ve znamení TwinPower Turbo

Všechny pohonné jednotky v nabídce disponují balíčkem EfficientDynamics, který snižuje spotřebu paliva při zachování dynamických vlastností vozu. Novou nejvýkonnější verzí řady X5 je xDrive50i s vidlicovým osmiválcem přeplňovaným turbodmychadly twin-scroll a přímým vstřikováním paliva HPI (High Precision Injection). Ten poskytuje největší výkon 300 kW (407 k) mezi 5500 a 6400 min-1.

Slabší řadový šestiválec varianty xDrive35i, který známe například z řad 1 a 3, má také turbodmychadlo, které u BMW nazývají TwinPower. Systém přeplňování je v tomto motoru tvořen dvoukomorovým turbodmychadlem Twin-scroll, které spojuje výfukové svody od každé z trojic válců až přímo u turbíny. Motor dává 225 kW (306 k) při 5800 min-1, tedy o 25 kW více než jeho předchůdce, disponuje pochopitelně též přímým vstřikováním benzinu a variabilním ovládáním ventilů Valvetronic (proměnné časování sacích i výfukových ventilů, proměnný zdvih sacích ventilů).

Přeplňované vznětové motory zastupuje varianta xDrive40d. Její celohliníkový šestiválec, který měl premiéru v novém BMW 740d, je také vybaven přeplňováním označeným TwinPower. Za stejným označením přeplňování jako u xDrive35i se v tomto šestiválci ukrývá malé a velké turbodmychadlo, které se spínají postupně. Motor má stejný výkon jako zážehová xDrive35i, jeho točivý moment ovšem vrcholí hodnotou 600 Nm mezi 1500 a 2500 min-1. 90 % momentového maxima je připraveno mezi 3500 a 5000 min-1. Není bez zajímavosti, že tento nový vznětový motor točí až 5600 min-1.

Slabším turbodieselem v nabídce je xDrive30d se 180 kW (245 k), který se chlubí z celé řady nejnižší kombinovanou spotřebou 7,4 litru nafty na 100 km. Ta je u všech variant dle slov výrobce zhruba o 10 % nižší.

BMW X5 2010 - Technická data
MotorxDrive35ixDrive50ixDrive30dxDrive40d
Převodovka8A8A8A8A
Zdvihový objem [cm3]2979439529932993
Válce/uspořádání6/R8/V6/R6/R
Nejvyšší výkon [kW/min-1]225/5800300/5500-6400180/4000225/4400
Nejvyšší toč. mom.[Nm/min-1]400/1200-5000600/1750-4500540/1750-3000600/1500-2500
Max. rychlost [km/h]235250222236
Zrychlení 0-100 km/h [s]6,85,57,66,6
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]10,112,57,47,5

Kompletní čtveřice zážehových i vznětových agregátů splňuje emisní normy Euro 5.

Osm stupňů komfortu

Točivý moment je na obě nápravy přenášen pomocí osmistupňové samočinné převodovky dodávané pro všechny modely standardně bez příplatku. Řazení jednotlivých stupňů bylo zkráceno a optimalizováno, což přispělo k většímu komfortu a nižší spotřebě. Pohon všech kol xDrive (toto označení se objevuje i v názvu všech modelů) je pomocí elektronické spojky schopen přenášet točivý moment v poměru 40 : 60, v extrémních případech jde ovšem na zadní kola až 80 %.

Nad trakcí vozu dohlíží kontrola stability vozu DSC spolu s dalšími funkcemi, jako jsou například DTC (Dynamic Traction Control), ABS, ASC, asistent při rozjezdech do kopce, automatická uzávěrka diferenciálu, či brzdové systémy DBC a CBC. Posilovač hřebenového řízení Servotronic mění svou charakteristiku v závislosti na rychlosti.

Ovládání vozu usnadňují i další pomocníci. Head-up displej zobrazuje důležité údaje při jízdě na čelní sklo, adaptivní světlomety vidí do zatáčky, při parkování pomůžou čidla a kamera, Side View disponuje dalšími dvěma kamerami v předním nárazníku, které sledují okolní provoz zleva i zprava. Na dálnicích přijde k duhu aktivní tempomat s funkcí Stop & Go, nebo varování při opuštění jízdního pruhu, elektronika hlídá i překročení rychlostního limitu. Dostatečnou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel má na starost ADC (Adaptive Distance Control).

Podvozek a brzdy

Podvozek se nezměnil. Vpředu najdeme dvojitá příčná ramena, vzadu je pak patentovaná čtyřprvková náprava z lehkých slitin v pomocném rámu. Pro ni je k dispozici i vzduchové odpružení s automatickou korekcí světlé výšky. O maximální komfort se stará Adaptive Drive, který přizpůsobuje nastavení tlumičů a stabilizátorů aktuálnímu povrchu, po kterém vůz jede.

Přední brzdové kotouče nejvýkonnější verze xDrive50i mají průměr 385 mm, všechny čtyři pak třmeny z hliníku. Parkovací brzda u všech variant kombinuje klasickou hydrauliku s elektromechanickým ovládáním pomocí tlačítka, k nezaplacení je funkce Auto Hold, která přijde majiteli vhod zejména při zácpách ve velkých městech.

Nová X5 může jezdit na litých kolech o průměru 18, 19 a 20 palců. Pneumatiky jsou vždy typu runflat, samozřejmostí je indikátor jejich proražení. Na prázdném obutí je možno ujet minimálně 50 kilometrů.

Retuše exteriéru i interiéru

Designové změny v přední části reprezentuje nový nárazník s většími vstupy vzduchu. Tvar předních světlometů se nezměnil, pro denní svícení slouží kroužek ze světelných diod. Za příplatek mohou zákazníci zvolit i xenonové výbojky.

Nejmarkantnějším rozdílem mezi původní a faceliftovanou X5 E70 jsou mlhovky, které se přesunuly blíže ke středu. Zádi dominují nové koncovky výfuků, dřívější elipsy byly nahrazeny kulatými. Světla se změnila nepatrně, dělící chromovaný pás je tenčí a delší. Nová X5 má více prvků karoserie lakovaných v barvě vozu.

V interiéru se objevila nová generace palubního systému iDrive, pomocí něhož lze ovládat také audio, navigaci a mobilní telefon. Pokud si nový majitel vybere lepší navigaci BMW Professional, získá místo 6,5palcové obrazovky větší o 8,8 palcích.

Základní objem zavazadlového prostoru je 620 litrů, sklopením zadních sedadel (jsou dělená v poměru 60 : 40) jej lze zvýšit až na 1750 litrů.

X5 je pětimístná, sedmimístná konfigurace se nabízí za příplatek. I v té zůstane pro náklad ještě 200 l. Také třetí řada sedadel je vybavena tříbodovými pásy a opěrkami hlavy. Pokud není potřeba, obě sedačky lze zasunout do podlahy.

Výbava

V seznamu příplatkové komfortní výbavy nalezneme například čtyřzónovou klimatizaci, odvětrávaná přední sedadla, vyhřívaný volant, panoramatickou střechu, nebo elektrické ovládání víka zavazadelníku. Navigace Professional s harddiskem pro uložení map a hudebních souborů pomůže při bloudění. Standardně se do vozů montuje audio systém s přehrávačem CD, MP3 a AUX-IN vstupem pro připojení externích zdrojů.

Z nabídky extras se možno vybrat lepší systém s podporou USB, nebo dokonce high-endové audio BMW Individual, DVD přehrávač s měničem disků a TV tunerem pro příjem analogového i digitálního signálu.

Video

Modernizovaná X5 bude uvedena na český trh v polovině letošního roku. Ceny ještě nejsou známy.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: BMW X5 2010: Výhradně přeplňované motory,…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících a je nejlepší v NHL

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících…

Před uplynulým ročníkem byli hokejisté Tampy Bay považování za favorita na Stanley Cup. Místo toho klub po dvou…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…