Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z8 (1999-2003): Retro roadster za šest milionů

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
Na aukcích se draží nejen historická auta, ale i relativně nová. Příkladem je stříbrný roadster BMW Z8, který toho vlastně ani moc nenajel... Je dost vzácný, vždyť jich vyrobili pouze 5,7 tisíce.

Idea vyrábět retro roadster ve stylu klasického 507 vznikla v roce 1993 a zrodila se v hlavách velkých mužů BMW, Wolfganga Rietzleho a Bernda Pischetsriedera. Zúčastnili se jedné oslavy přímo v továrně, kde byl právě historický kousek vystaven. Produkční Z8 navázala na koncept Z07 z říjnového autosalonu v Tokiu 1997. Černý retro sporťák postavila divize BMW Technik GmbH a v Japonsku před osmnácti lety vyvolal takové nadšení, že se jej v Mnichově rozhodli vyrábět, nejdříve se s ním pochlubili ještě začátkem devadesátého osmého v Detroitu. Na stáncích byli ostatně bombardováni dotazy potenciálních kupců, s produkcí se počítalo od začátku a ochudit svět o tak krásný automobil by byla opravdu škoda...

Fiskerovo veledílo

Henrik Fisker, tehdejší šéf kalifornského stylistického centra, stvořil bezesporu veledílo inspirované legendou, o interiér se postarali Mike Ninic, Bruno Amatino a Scotty Lempert, tříramenný volant navrhl David Carp. Z07 měla ještě čtyřramenný, do série se prodloužilo čelní sklo, zmizel bublinovitý hardtop ve stylu kreací od Zagata ve prospěch konvenčního, i kapotáž ve stylu sportovních prototypů 50. let za řidičem. Kovový hardtop v barvě karoserie (mnohdy zakázkové z programu Individual) s vyhřívaným zadním oknem se ke všem autům dodával standardně, byť měly také klasickou plátěnou střechu. Větší přední spoiler zlepšil aerodynamiku a dvojice ochranných oblouků bezpečnost, i když převrátit vůz se staženou střechou dokáže snad jen naprostý idiot a bezmozek za volantem.

Technika z M5

Z8 poprvé prezentovanou na IAA 1999 poháněl vpředu pod hliníkovou kapotou umístěný nepřeplňovaný vidlicový osmiválec DOHC 4941 cm3 s 32 ventily a výkonem rovných 400 koní (294 kW) v 6600 otáčkách. Ten byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou Getrag, která se starala až o 500 N.m točivého momentu při 3800 min-1,veškerá síla putovala dozadu. Techniku darovala M5 E39. Motor měl pětkrát uložený klikový hřídel a dvě vačky v každé hlavě s řetězovým pohonem. Samonosný hliníkový prostorový rám se vyráběl v továrně v Dingolfingu, ale auta byla kompletována v Mnichově. Podvozek disponoval rozvorem 2505 mm a všechna kola byla zavěšena nezávisle, přední na vzpěrách McPherson, zadní náprava byla víceprvková. Na obou nechyběly vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Čtveřice hydraulických brzdových kotoučů se spoléhala na ABS, do předních 334mm se zakusovaly dvoupístkové třmeny, do zadních 328mm jednopístky.

4400 mm dlouhé, 1800 mm široké a 1320 mm vysoké roadstery se rozjely na elektronicky limitovanou dvěstěpadesátku, z klidu na stovku zrychlily za 4,7 s. Továrna však byla v tomto ohledu dosti pesimistická, testy v motoristických časopisech ukázaly, že tuto disciplínu zvládnou o tři, čtyři desetinky rychleji. Chlubily se několika konstrukčními zajímavostmi. Zadní světla používala neonové trubičky, které vydrží věčnost, polyuretanové nárazníky odolaly nárazu v rychlosti do 4 km/h, drobné ťukance tedy přežily bez úhony. Zbytek karoserie vyrobili opět z hliníku. Palubní deska, taktéž v retro stylu, byla klasicky natočena směrem k řidiči, v interiéru konstruktéři použili řadu multifunkčních ovladačů, například pro okna a zrcátka. Čtveřici přístrojů posunutých do středu palubní desky už měl i koncept, pilota nesmělo rušit ve výhledu na silnici nic... Dvojici vyhřívaných kožených sedaček ovládaly elektromotorky, střecha se ale skládala do zavazadelníku s 203 l hezky ručně.

K autu i model

Výbava zahrnovala kromě zmíněných prvků také airbagy, tempomat, klimatizaci, elektrické podélné nastavování volantu, rádio a telefon, navigaci, osmnáctipalcová litá kola s obutím 245/45, respektive 275/40 a přední xenonové výbojky s ostřikovači a automatickou regulací sklonu. Za 235 tisíc marek, respektive od ledna 2002 122.700 eur majitel dostal navíc model od japonského Kyosha. Samozřejmě vypadal úplně přesně jako jeho skutečné auto, jen byl osmnáctkrát zmenšený.

Dnes za 6 milionů

Filmoví fanoušci si bavorský roadster pamatují hlavně z bondovky Jeden svět nestačí (The World Is Not Enough) s Piercem Brosnanem. Jenže v roce 1999 se ještě nevyráběl, pro natáčení bylo tak použito několik přesných kopií s laminátovými karoseriemi, samozřejmě se svolením BMW. Od originálů byly k nerozeznání. RM Sotheby's nabídne v aukci pochopitelně původní vůz, exemplář z roku 2002, a to konkrétně v arizonském Phoenixu ve dnech 28.-29. ledna 2016. Z8 už s klidem můžeme považovat za youngtimer.

Jenže dražené auto je skoro nové, najelo pouhých 885 km. Ne, to není překlep! Ke stříbrnému roadsteru nechybí samozřejmě veškerá dokumentace, náhradní klíčky a nářadí. RM nestanovili aukční rozmezí. Připomeňme, že nový stál za mořem 128 tisíc dolarů. Odhady hovoří o tom, že by se mohl prodat za dvojnásobek, tedy 256 tisíc dolarů (6,33 milionu korun), což je dnes obvyklá částka. Nový majitel nemusí mít strach o náhradní díly, automobilka se totiž zavázala, že je bude nabízet ještě 50 let po ukončení produkce.

Alpina Roadster

Od března 2000 do července 2003 bylo převážně ručně vyrobeno pouze 5.703 aut, z toho 2.543 jich putovalo za oceán. Od října 2002 do listopadu 2003 se pak kompletovaly Alpiny V8 Roadster, kterých vzniklo 555, 450 se jich dostalo do USA a pouze osmička za kanál La Manche, zbytek se prodal v kontinentální Evropě a v Japonsku. Vždy s volantem vlevo, pravostranná verze neexistovala. Nezávislý výrobce z Buchloe využívá tradičně linek a leckde i obchodní sítě BMW, pochopitelně jej nabízejí jen někteří dealeři.

Jeho verze byla ovšem poháněna osmiválcem 4,6 l s nižším výkonem 280 kW, ale vyšším točivým momentem 519 N.m. Místo manuální převodovky tyto vozy používaly pětistupňový automat Steptronic a Alpina nahradila původní volant vlastním kvůli instalaci páček řazení. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost byla zvýšena na 259 km/h. Ze sporťáku, ve kterém (některé dobové testy na jízdní vlastnosti Z8, která vážila 1660 kg, zrovna chvalozpěvy nepěly) tak vytvořila spíše gétéčko. Většině novinářů se ale roadster líbil, jen osmiválec bylo potřeba vytočit nad čtyři tisíce. Fiskerovi by za něj měli postavit pomník, protože nic hezčího od té doby u BMW nevzniklo.

Aleš Dragoun
Diskuze (12)
3. 1. 2016 23:40
Re: Za mě
Souhlas, zejména v kontrastu s nejnovější produkcí je to úplně jiný level! :-!
3. 1. 2016 22:18
Re: Za mě
Lenže to bol koncept.
3. 1. 2016 21:29
Re: Za mě
vidím v tom podobnost, že je to podobný:)
[odkaz]
[odkaz]
3. 1. 2016 17:48
Re: Za mě
Ať se dívám, jak se divám, tak s Gullwingem nenacházím jedinou společnou linii, natož celý tři strany.
Z8 je jasným odkazem BMW 507.
Můžeš upřesnit, v čem přesně vidíš tu podobnost?
3. 1. 2016 13:34
Re: Za mě
gullwing