BMW Z8 (1999-2003): Retro roadster za šest milionů

 

Na aukcích se draží nejen historická auta, ale i relativně nová. Příkladem je stříbrný roadster BMW Z8, který toho vlastně ani moc nenajel... Je dost vzácný, vždyť jich vyrobili pouze 5,7 tisíce.

Idea vyrábět retro roadster ve stylu klasického 507 vznikla v roce 1993 a zrodila se v hlavách velkých mužů BMW, Wolfganga Rietzleho a Bernda Pischetsriedera. Zúčastnili se jedné oslavy přímo v továrně, kde byl právě historický kousek vystaven. Produkční Z8 navázala na koncept Z07 z říjnového autosalonu v Tokiu 1997. Černý retro sporťák postavila divize BMW Technik GmbH a v Japonsku před osmnácti lety vyvolal takové nadšení, že se jej v Mnichově rozhodli vyrábět, nejdříve se s ním pochlubili ještě začátkem devadesátého osmého v Detroitu. Na stáncích byli ostatně bombardováni dotazy potenciálních kupců, s produkcí se počítalo od začátku a ochudit svět o tak krásný automobil by byla opravdu škoda...

Fiskerovo veledílo

Henrik Fisker, tehdejší šéf kalifornského stylistického centra, stvořil bezesporu veledílo inspirované legendou, o interiér se postarali Mike Ninic, Bruno Amatino a Scotty Lempert, tříramenný volant navrhl David Carp. Z07 měla ještě čtyřramenný, do série se prodloužilo čelní sklo, zmizel bublinovitý hardtop ve stylu kreací od Zagata ve prospěch konvenčního, i kapotáž ve stylu sportovních prototypů 50. let za řidičem. Kovový hardtop v barvě karoserie (mnohdy zakázkové z programu Individual) s vyhřívaným zadním oknem se ke všem autům dodával standardně, byť měly také klasickou plátěnou střechu. Větší přední spoiler zlepšil aerodynamiku a dvojice ochranných oblouků bezpečnost, i když převrátit vůz se staženou střechou dokáže snad jen naprostý idiot a bezmozek za volantem.

Technika z M5

Z8 poprvé prezentovanou na IAA 1999 poháněl vpředu pod hliníkovou kapotou umístěný nepřeplňovaný vidlicový osmiválec DOHC 4941 cm3 s 32 ventily a výkonem rovných 400 koní (294 kW) v 6600 otáčkách. Ten byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou Getrag, která se starala až o 500 N.m točivého momentu při 3800 min-1,veškerá síla putovala dozadu. Techniku darovala M5 E39. Motor měl pětkrát uložený klikový hřídel a dvě vačky v každé hlavě s řetězovým pohonem. Samonosný hliníkový prostorový rám se vyráběl v továrně v Dingolfingu, ale auta byla kompletována v Mnichově. Podvozek disponoval rozvorem 2505 mm a všechna kola byla zavěšena nezávisle, přední na vzpěrách McPherson, zadní náprava byla víceprvková. Na obou nechyběly vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Čtveřice hydraulických brzdových kotoučů se spoléhala na ABS, do předních 334mm se zakusovaly dvoupístkové třmeny, do zadních 328mm jednopístky.

4400 mm dlouhé, 1800 mm široké a 1320 mm vysoké roadstery se rozjely na elektronicky limitovanou dvěstěpadesátku, z klidu na stovku zrychlily za 4,7 s. Továrna však byla v tomto ohledu dosti pesimistická, testy v motoristických časopisech ukázaly, že tuto disciplínu zvládnou o tři, čtyři desetinky rychleji. Chlubily se několika konstrukčními zajímavostmi. Zadní světla používala neonové trubičky, které vydrží věčnost, polyuretanové nárazníky odolaly nárazu v rychlosti do 4 km/h, drobné ťukance tedy přežily bez úhony. Zbytek karoserie vyrobili opět z hliníku. Palubní deska, taktéž v retro stylu, byla klasicky natočena směrem k řidiči, v interiéru konstruktéři použili řadu multifunkčních ovladačů, například pro okna a zrcátka. Čtveřici přístrojů posunutých do středu palubní desky už měl i koncept, pilota nesmělo rušit ve výhledu na silnici nic... Dvojici vyhřívaných kožených sedaček ovládaly elektromotorky, střecha se ale skládala do zavazadelníku s 203 l hezky ručně.

K autu i model

Výbava zahrnovala kromě zmíněných prvků také airbagy, tempomat, klimatizaci, elektrické podélné nastavování volantu, rádio a telefon, navigaci, osmnáctipalcová litá kola s obutím 245/45, respektive 275/40 a přední xenonové výbojky s ostřikovači a automatickou regulací sklonu. Za 235 tisíc marek, respektive od ledna 2002 122.700 eur majitel dostal navíc model od japonského Kyosha. Samozřejmě vypadal úplně přesně jako jeho skutečné auto, jen byl osmnáctkrát zmenšený.

Dnes za 6 milionů

Filmoví fanoušci si bavorský roadster pamatují hlavně z bondovky Jeden svět nestačí (The World Is Not Enough) s Piercem Brosnanem. Jenže v roce 1999 se ještě nevyráběl, pro natáčení bylo tak použito několik přesných kopií s laminátovými karoseriemi, samozřejmě se svolením BMW. Od originálů byly k nerozeznání. RM Sotheby's nabídne v aukci pochopitelně původní vůz, exemplář z roku 2002, a to konkrétně v arizonském Phoenixu ve dnech 28.-29. ledna 2016. Z8 už s klidem můžeme považovat za youngtimer.

Jenže dražené auto je skoro nové, najelo pouhých 885 km. Ne, to není překlep! Ke stříbrnému roadsteru nechybí samozřejmě veškerá dokumentace, náhradní klíčky a nářadí. RM nestanovili aukční rozmezí. Připomeňme, že nový stál za mořem 128 tisíc dolarů. Odhady hovoří o tom, že by se mohl prodat za dvojnásobek, tedy 256 tisíc dolarů (6,33 milionu korun), což je dnes obvyklá částka. Nový majitel nemusí mít strach o náhradní díly, automobilka se totiž zavázala, že je bude nabízet ještě 50 let po ukončení produkce.

Alpina Roadster

Od března 2000 do července 2003 bylo převážně ručně vyrobeno pouze 5.703 aut, z toho 2.543 jich putovalo za oceán. Od října 2002 do listopadu 2003 se pak kompletovaly Alpiny V8 Roadster, kterých vzniklo 555, 450 se jich dostalo do USA a pouze osmička za kanál La Manche, zbytek se prodal v kontinentální Evropě a v Japonsku. Vždy s volantem vlevo, pravostranná verze neexistovala. Nezávislý výrobce z Buchloe využívá tradičně linek a leckde i obchodní sítě BMW, pochopitelně jej nabízejí jen někteří dealeři.

Jeho verze byla ovšem poháněna osmiválcem 4,6 l s nižším výkonem 280 kW, ale vyšším točivým momentem 519 N.m. Místo manuální převodovky tyto vozy používaly pětistupňový automat Steptronic a Alpina nahradila původní volant vlastním kvůli instalaci páček řazení. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost byla zvýšena na 259 km/h. Ze sporťáku, ve kterém (některé dobové testy na jízdní vlastnosti Z8, která vážila 1660 kg, zrovna chvalozpěvy nepěly) tak vytvořila spíše gétéčko. Většině novinářů se ale roadster líbil, jen osmiválec bylo potřeba vytočit nad čtyři tisíce. Fiskerovi by za něj měli postavit pomník, protože nic hezčího od té doby u BMW nevzniklo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
Zdroj: RM Sotheby's, WCF, Wiki

Štítky BMW Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



BMW 507 (1955-1959): Kráska z Mnichova slaví šedesátku BMW 507 (1955-1959): Kráska z Mnichova slaví šedesátku

Roadster BMW 507 byl atypickým zástupcem značky a málem…

Spy Photos: Nové fotografie roadsteru BMW Z9 Spy Photos: Nové fotografie roadsteru BMW Z9

Druhý zdroj se také více přiklání k variantě, že jde o…

 



 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…