BMW Z8 (1999-2003): Retro roadster za šest milionů

 

Na aukcích se draží nejen historická auta, ale i relativně nová. Příkladem je stříbrný roadster BMW Z8, který toho vlastně ani moc nenajel... Je dost vzácný, vždyť jich vyrobili pouze 5,7 tisíce.

Idea vyrábět retro roadster ve stylu klasického 507 vznikla v roce 1993 a zrodila se v hlavách velkých mužů BMW, Wolfganga Rietzleho a Bernda Pischetsriedera. Zúčastnili se jedné oslavy přímo v továrně, kde byl právě historický kousek vystaven. Produkční Z8 navázala na koncept Z07 z říjnového autosalonu v Tokiu 1997. Černý retro sporťák postavila divize BMW Technik GmbH a v Japonsku před osmnácti lety vyvolal takové nadšení, že se jej v Mnichově rozhodli vyrábět, nejdříve se s ním pochlubili ještě začátkem devadesátého osmého v Detroitu. Na stáncích byli ostatně bombardováni dotazy potenciálních kupců, s produkcí se počítalo od začátku a ochudit svět o tak krásný automobil by byla opravdu škoda...

Fiskerovo veledílo

Henrik Fisker, tehdejší šéf kalifornského stylistického centra, stvořil bezesporu veledílo inspirované legendou, o interiér se postarali Mike Ninic, Bruno Amatino a Scotty Lempert, tříramenný volant navrhl David Carp. Z07 měla ještě čtyřramenný, do série se prodloužilo čelní sklo, zmizel bublinovitý hardtop ve stylu kreací od Zagata ve prospěch konvenčního, i kapotáž ve stylu sportovních prototypů 50. let za řidičem. Kovový hardtop v barvě karoserie (mnohdy zakázkové z programu Individual) s vyhřívaným zadním oknem se ke všem autům dodával standardně, byť měly také klasickou plátěnou střechu. Větší přední spoiler zlepšil aerodynamiku a dvojice ochranných oblouků bezpečnost, i když převrátit vůz se staženou střechou dokáže snad jen naprostý idiot a bezmozek za volantem.

Technika z M5

Z8 poprvé prezentovanou na IAA 1999 poháněl vpředu pod hliníkovou kapotou umístěný nepřeplňovaný vidlicový osmiválec DOHC 4941 cm3 s 32 ventily a výkonem rovných 400 koní (294 kW) v 6600 otáčkách. Ten byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou Getrag, která se starala až o 500 N.m točivého momentu při 3800 min-1,veškerá síla putovala dozadu. Techniku darovala M5 E39. Motor měl pětkrát uložený klikový hřídel a dvě vačky v každé hlavě s řetězovým pohonem. Samonosný hliníkový prostorový rám se vyráběl v továrně v Dingolfingu, ale auta byla kompletována v Mnichově. Podvozek disponoval rozvorem 2505 mm a všechna kola byla zavěšena nezávisle, přední na vzpěrách McPherson, zadní náprava byla víceprvková. Na obou nechyběly vinuté pružiny, teleskopické tlumiče a příčné zkrutné stabilizátory. Čtveřice hydraulických brzdových kotoučů se spoléhala na ABS, do předních 334mm se zakusovaly dvoupístkové třmeny, do zadních 328mm jednopístky.

4400 mm dlouhé, 1800 mm široké a 1320 mm vysoké roadstery se rozjely na elektronicky limitovanou dvěstěpadesátku, z klidu na stovku zrychlily za 4,7 s. Továrna však byla v tomto ohledu dosti pesimistická, testy v motoristických časopisech ukázaly, že tuto disciplínu zvládnou o tři, čtyři desetinky rychleji. Chlubily se několika konstrukčními zajímavostmi. Zadní světla používala neonové trubičky, které vydrží věčnost, polyuretanové nárazníky odolaly nárazu v rychlosti do 4 km/h, drobné ťukance tedy přežily bez úhony. Zbytek karoserie vyrobili opět z hliníku. Palubní deska, taktéž v retro stylu, byla klasicky natočena směrem k řidiči, v interiéru konstruktéři použili řadu multifunkčních ovladačů, například pro okna a zrcátka. Čtveřici přístrojů posunutých do středu palubní desky už měl i koncept, pilota nesmělo rušit ve výhledu na silnici nic... Dvojici vyhřívaných kožených sedaček ovládaly elektromotorky, střecha se ale skládala do zavazadelníku s 203 l hezky ručně.

K autu i model

Výbava zahrnovala kromě zmíněných prvků také airbagy, tempomat, klimatizaci, elektrické podélné nastavování volantu, rádio a telefon, navigaci, osmnáctipalcová litá kola s obutím 245/45, respektive 275/40 a přední xenonové výbojky s ostřikovači a automatickou regulací sklonu. Za 235 tisíc marek, respektive od ledna 2002 122.700 eur majitel dostal navíc model od japonského Kyosha. Samozřejmě vypadal úplně přesně jako jeho skutečné auto, jen byl osmnáctkrát zmenšený.

Dnes za 6 milionů

Filmoví fanoušci si bavorský roadster pamatují hlavně z bondovky Jeden svět nestačí (The World Is Not Enough) s Piercem Brosnanem. Jenže v roce 1999 se ještě nevyráběl, pro natáčení bylo tak použito několik přesných kopií s laminátovými karoseriemi, samozřejmě se svolením BMW. Od originálů byly k nerozeznání. RM Sotheby's nabídne v aukci pochopitelně původní vůz, exemplář z roku 2002, a to konkrétně v arizonském Phoenixu ve dnech 28.-29. ledna 2016. Z8 už s klidem můžeme považovat za youngtimer.

Jenže dražené auto je skoro nové, najelo pouhých 885 km. Ne, to není překlep! Ke stříbrnému roadsteru nechybí samozřejmě veškerá dokumentace, náhradní klíčky a nářadí. RM nestanovili aukční rozmezí. Připomeňme, že nový stál za mořem 128 tisíc dolarů. Odhady hovoří o tom, že by se mohl prodat za dvojnásobek, tedy 256 tisíc dolarů (6,33 milionu korun), což je dnes obvyklá částka. Nový majitel nemusí mít strach o náhradní díly, automobilka se totiž zavázala, že je bude nabízet ještě 50 let po ukončení produkce.

Alpina Roadster

Od března 2000 do července 2003 bylo převážně ručně vyrobeno pouze 5.703 aut, z toho 2.543 jich putovalo za oceán. Od října 2002 do listopadu 2003 se pak kompletovaly Alpiny V8 Roadster, kterých vzniklo 555, 450 se jich dostalo do USA a pouze osmička za kanál La Manche, zbytek se prodal v kontinentální Evropě a v Japonsku. Vždy s volantem vlevo, pravostranná verze neexistovala. Nezávislý výrobce z Buchloe využívá tradičně linek a leckde i obchodní sítě BMW, pochopitelně jej nabízejí jen někteří dealeři.

Jeho verze byla ovšem poháněna osmiválcem 4,6 l s nižším výkonem 280 kW, ale vyšším točivým momentem 519 N.m. Místo manuální převodovky tyto vozy používaly pětistupňový automat Steptronic a Alpina nahradila původní volant vlastním kvůli instalaci páček řazení. Elektronicky omezená nejvyšší rychlost byla zvýšena na 259 km/h. Ze sporťáku, ve kterém (některé dobové testy na jízdní vlastnosti Z8, která vážila 1660 kg, zrovna chvalozpěvy nepěly) tak vytvořila spíše gétéčko. Většině novinářů se ale roadster líbil, jen osmiválec bylo potřeba vytočit nad čtyři tisíce. Fiskerovi by za něj měli postavit pomník, protože nic hezčího od té doby u BMW nevzniklo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory Richarda Miřátského: Jaderná krize a akcie Akcie, měny & názory Richarda Miřátského: Jaderná krize a akcie

Atomové harašení mezi Washingtonem a Pchjongjangem…

ODS chce nižší daně nebo zrušení EET. Bez záruky splnění svých slibů do vlády nepůjde ODS chce nižší daně nebo zrušení EET. Bez záruky splnění svých slibů do vlády nepůjde

Předseda občanských demokratů Petr Fiala při představení…

Drahoš kasíruje statisíce, Horáček utrácí své miliony, Zeman zatím účetnictví tají Drahoš kasíruje statisíce, Horáček utrácí své miliony, Zeman zatím účetnictví tají

Manželka prezidenta Miloše Zemana Ivana, která je šéfkou…

 
Zdroj: RM Sotheby's, WCF, Wiki

Štítky BMW Sportovní Roadster

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili…

 



BMW 507 (1955-1959): Kráska z Mnichova slaví šedesátku BMW 507 (1955-1959): Kráska z Mnichova slaví šedesátku

Roadster BMW 507 byl atypickým zástupcem značky a málem…

Spy Photos: Nové fotografie roadsteru BMW Z9 Spy Photos: Nové fotografie roadsteru BMW Z9

Druhý zdroj se také více přiklání k variantě, že jde o…

 



 
Zákazníci Tesly si stěžují: Namísto Modelu 3 jim prodejci chtějí vnutit dražší Model S

Zákazníci Tesly si stěžují: Namísto Modelu 3 jim prodejci chtějí vnutit dražší Model S

Dnes 13:56

Zástupci americké automobilky se brání, že s obdobnými kroky nesouhlasí. Jde prý o chování konkrétního dealera.




Blesk.cz

Řidič tramvaje dostal od mladíků ránu: Upozornil je, že jsou moc hluční

Řidič tramvaje dostal od mladíků ránu: Upozornil je,…

Policisté se zabývají případem, kdy dva mladíci zaútočili na řidiče tramvaje. Ten je ve středu okřikl, že moc…

Cenový masakr pokračuje, Huawei P10 můžete koupit za necelých 12 tisíc

Cenový masakr pokračuje, Huawei P10 můžete koupit za…

Začátkem měsíce nám udělalo radost LG, když zlevnilo svoji povedenou G6 pod 13 tisíc. Dnešní zpráva se týká…

 

iSport.cz

Zlatý hrdina Lašák končí kariéru. Pešán ho ještě zkoušel přemluvit

Zlatý hrdina Lašák končí kariéru. Pešán ho ještě…

Slovenská brankářská modla končí. Ján Lašák, který v roce 2002 vychytal svojí zemi historický titul mistrů…

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové, rasismu i návratu

Upřímná zpověď Sereny: o vztahu k Šarapovové,…

Tenisové bezvládí. Tak v současné době hodnotí řada fanoušků i odborníků ženský tenis, na jehož čele se po…

 

Reflex.cz

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako jednotka meze naší tolerance

Sexuální násilí na dětech: Jedna Feryna jako…

Kdysi jsem v editorialu v nadsázce provedl svůj heterosexuální coming out. Přiznal jsem se k náklonnosti…

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil předstupeň své Obecné školy

Po strništi bos: Jan Svěrák po čtvrtstoletí natočil…

Jak se chodí po strništi naboso? „Šoupej nohama, nezvedej je,“ radí noví venkovští kamarádi malému Edovi, který…