BMW Z8

BMW Z8

 
 
25.6. 1999

Díky velmi vřelému přijetí konceptu Z07 na tokijské Motor Show v roce 1997 a v roce následujícím na detroitském autosalónu byli zástupci BMW neustále bombardováni dotazy "hladových" potencionálních kupců, kdy už se konečně tento klenot silnic objeví v sériové produkci. Rozhodnutí padlo letos v lednu a tak se tito nedočkavci mohou konečně těšit na superstroj, který hrdě ponese definitivní jméno BMW Z8.

Neskutečný Z8

Možná se ptáte stejně jako já, proč takhle relativně brzo po veleúspěšném modelu Z3 přichází na trh další vůz stejné kategorie a velmi podobného designu. Při podrobnějším pohledu na fotografie (Z3 a Z8), ale zjistíte, že zdánlivě podobně vypadající vozy, si až tak podobné nejsou, ale hlavně, Z8 nabízí něco co, ani M-ková úprava modelu Z3 nedokáže. Výkonové parametry, kterými se probereme o pár řádků níže, jsou vskutku nevídané.

Z vnějšího designu na první pohled zaujme již tradiční dlouhý nos, tedy motorový prostor, obrovská kola o osmnácti palcích v průměru, vzduchové vstupy na straně a celkové vyvážené proporce, které dávají vozu velmi přitažlivý, dravý vzhled. Skuteční znalci nemohou nenajít vztah s legendárním modelem 50. let, BMW 507, jedním z nejkrásnějších automobilů, který byl kdy vyráběn. Modelů 507 bylo tehdy vyrobeno pouze 252 exkluzivních kusů (!), což z něj udělalo ještě hodnotnější vůz. Přesný počet vyrobených BMW Z8 zatím neznáme, ale jisté je, že pokud ho náhodou nebude vlastnit váš soused, aby vás ještě více naštval, tak se s tímto "exponátem" zřejmě každý den nestkáte.

Návrháři dostali celkem volné ruce, ale jejich cíl byl jasný: navrhnout opravdu emotivně vyhlížející dvousedadlový čistokrevný sporťák, vůz, který by sloužil čistě pro potěšení a hlavně vzrušení.

A výsledek? No řekněte sami: svalovitý a přitom hladký vůz, stylový a přitom unikátní, se všemi předpoklady aby se stal novou legendou.

Nejčastěji asi uvidíme Z8 jako kabrio, ale i pro méně slunečné dny si mohou, šťastlivci, nasadit tzv. "hardtop", tedy pevnou střechu, kterou můžete zahlédnout např. i na již zmiňovaných "zet-trojkách".

Uvnitř vozu najdete dokonalou syntézu luxusu se sportovním vhledem, jednoduše to, co byste od takového automobilu očekávali.

Materiálem, který se v tomto případě ujal nejvíce je již dnes hojně používaný a např. firmou Audi hodně propagovaný, hliník. Je z něj vyrobeno celé "tělo" vozu, tedy základní skelet s prostorovým rámem a strukturálními panely. I "kabát" vozu, tedy karoserie je vyrobena z velké většiny právě z alumínia až na nárazníky, které jsou z polyuretanu. Vše je zoptimalizováno tak, aby celá konstrukce byla co nejpevnější, přitom zachovávala všechny požadavky na bezpečnost a zároveň přenášela minimum vibrací.

Doufám, že jste se opravdu naladili na sportovní tóninu tak, abychom si teď mohli konečně něco málo říct i tom z nejdůležitějších, tedy o pohonné jednotce. Je jasné, že tento automobil je určen pro vrchol svého segmentu. Proto asi nikoho nepřekvapí, že se tento malosériový vůz bude vyrábět v Mnichově, odkud si nese i své pohonné ústrojí. Jde o osmiválec do V, který už jme měli možnost poznat při projížďkách s novým M5 (brzy najdete na AUTO.CZ test).

Tady jsou fakta: objem 5 litrů, maximální výkon 400 koní, tedy 294 kW při 6600 otáčkách za minutu a maximální kroutící moment je rovných 500 Nm. To vše přenáší na zadní nápravu šestistupňová převodovka. O optimální točivý moment v celé oblasti otáček a zároveň o minimum zplodin se stará již známý systém variabilního sání u BMW nazývaný "double-vanos". Systém DSC III se stará o to aby za všech adhezních podmínek byla zadní náprava BMW připravena pro optimální přenos obrovského kroutícího momentu na vozovku.

A teď trochu jízdních výkonů. Zrychlení z nuly na 100 km/h dosahuje Z8 pod neuvěřitelných 5 sekund. Zrychlení ovšem neustává až do doby, kdy stroj v rozletu zastaví omezovač v okamžiku, kdy ručička rychloměru dosáhne rovných 250 km/h což odpovídá zhruba 155 mph (míle za hodinu).

Ani tzv. negativní zrychlení, tedy schopnost zastavit tento "splašený" stroj je u takto "nadupaných" mašinek důležitá. Standardní brzdy, které má většina z nás ve svém voze by se tady asi moc neosvědčily a tak výsledkem ladění je výsledek, který je jistě vynikající, škoda jen, že je udáván v trochu netradičních jednotkách, konkrétně z rychlosti 100 km/h zastaví tenhle ďábel za 2,5 sekundy.

Tomu všemu napomáhá samozřejmě kvalitní obutí, které nese vysokovýkonné pneumatiky vpředu o rozměru 245/45 R 18 W a vzadu 275/40 R 18 W.

Tento " husarský kousek", který se vývojářům BMW opravdu povedl, budeme mít možnost opravdu poznat až v září letošního roku na Frankfurtském Motor Show v Německu. Po oficiálním představení si jistě budeme moci říci více a rádi se k tomuto výjimečnému vozu ještě na stránkách AUTO.CZ vrátíme.



Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP chtěla dokumenty

Na Trutnovsku zasahuje policie, od Správy KRNAP si…

Toman: Lesy České republiky letos pošlou do státního rozpočtu dvě a půl miliardy Toman: Lesy České republiky letos pošlou do státního rozpočtu dvě a půl miliardy

Ministerstvo zemědělství ve středu navrhne vládě, aby…

Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS Koalici v Liberci asi vytvoří Starostové, ANO a ODS

Koalici v Liberci nejspíš vytvoří vítězní Starostové pro…

 

Štítky BMW Představujeme

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

Prvním 16ventilovým Volkswagenem Golf nebyla druhá generace GTI 16V, ale...

Dnes 18:50

První 16ventilový Golf uvedl VW na trh v roce 1985. Už o čtyři roky dříve však existoval Golf se 16 ventily.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Eliška Kaplicky těsně před porodem: Obří břicho vtěsnané do saténu

Eliška Kaplicky těsně před porodem: Obří břicho…

Nastávající maminka Eliška Kaplicky (40) už stříhá metr do porodu svého druhého dítěte. V pokročilém stavu se…

 

iSport.cz

Sionko vzpomíná na Real: Atmosféra nebyla top. Potěšil mě Carlos

Sionko vzpomíná na Real: Atmosféra nebyla top.…

Zatímco na podzim roku 2001 Sparta v Lize mistrů i na domácí scéně válela, jaro 2002 se jí po odchodu a zranění…

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i hodinky za 54 milionů

Ronaldův návrat na United: vzkaz Fergusonovi i…

Hned po losu základních skupin Ligy mistrů bylo jasné, že tenhle zápas bude zřejmě tím nejsledovanějším ze…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní SMS za volantem zpráv nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…