Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BMW Z9 Convertible - král bulvárů

Tomáš Zajíček
Automobilka BMW zřejmě již delší dobu zkoumá možnost vyrábět vůz prestižní automobilové třídy Grand Turismo, kam patří třeba automobily Bentley, Rolls Royce či Aston Martin. Za tím účelem vytvořila studie kupé a kabrioletu s názvem Z9 GT a Z9...

Mělo by jít o automobil, nabízející lepší prostornost než BMW řady 7 a k nezbytným požadavkům na vůz této kategorie patří majestátní, ale zároveň sportovní vzhled. K tomu všemu pochopitelně nadbytek výkonu a exkluzivita daná cenou. Ke spekulacím na téma takovéto nové vlajkové lodi bavorské automobilky, která by třeba zároveň nahradila i přestárlé sportovní kupé BMW 8, se v Mnichově odmítají vyjadřovat, a jediná prohlášení na toto téma se zmiňují pouze o tom, že studie Z9 GT a Z9 Convertible jsou pouhým stylistickým cvičením, které má ukázat, jakým směrem se bude vyvíjet styling vozů s roztočenou vrtulí ve znaku.

Každopádně je interiér Z9 na průnik do společnosti automobilů Grand Turismo možná až příliš neútulný a strohý. Tvoří jej pouze kaplička s kruhovými ukazateli, ovladače klimatizace, obrazovka satelitního navigačního systému a pochopitelně volant. To vše navíc v poněkud drsném sportovním tvarovém pojetí. Samočinná převodovka se ovládá netradičně otočným voličem na středovém tunelu. Již nyní je více než pravděpodobné, že přístrojová deska nové generace sedmičkové řady bude vycházet z té u "zet-devítky".

Pomineme-li vyhýbavé odpovědi oficiálních míst i spartánský interiér, je třeba přiznat, že požadavky na eleganci a sportovní švih kabriolet Z9 bez výhrad splňuje. Výrobce bezpečně identifikují tradiční ledvinky na masce chladiče, ty však oproti zvyklostem však poněkud narostly, což nejspíš souvisí i s celkovou šířkou, která činí bez 30 mm rovné dva metry. Nezvykle tvarované kryty předních světlometů odlišují kabriolet Z9 od ostatních "bavoráků". Právě tento designérský prvek je patrně jedním z těch, které se začnou používat v dohledné době u běžné produkce. O tom bezpochyby svědčí vzhled automobilu BMW řady , ovšem paradoxně právě toto řešení nevzbuzuje u mnohých příznivců bavorské značky přílišné nadšení.

Elegantní profil 4760 mm dlouhé a 1280 mm široké karoserie z uhlíkového kompozitu je bohužel násilně zakončen skutečně obřím spoilerem. Otázkou je, zda si ho vyžaduje aerodynamika, nebo zda mu jde o záměrné upoutání pozornosti a vyvolání diskuse. Zatímco z profilu je možné se s ním ještě smířit, při pohledu zezadu ještě více vyniknou jeho obludné proporce. Díky němu tak zcela zaniknou esteticky jinak velmi zdařilé koncové svítilny, které plně respektují linie studie.

Co nás však na kabrioletu BMW Z9 překvapilo nejvíce, je použitý motor, který zrovna neodpovídá pověsti BMW jako jednoho z nejlepších výrobců pohonných jednotek. Zadní kola totiž pohání nepřeplňovaný zážehový osmiválec s objemem 4,4 l, převzatý ze sedmičkové řady. Jeho největší výkon je totiž "jen" 210 kW a točivý moment "pouhých" 440 Nm. To jsou sice na první pohled vynikající parametry, ne však ve srovnání s možnými konkurenty této prestižní automobilové třídy. Kupříkladu Bentley Arnage, vybavený taktéž motorem 4,4 l se pyšní výkonem 260 kW a točivým momentem 570 Nm. Tyto parametry jsou sice získány s pomocí turbodmychadla, to ale pro zákazníky vozů Grand Turismo není podstatné. Pohonná jednotka konceptu BMW Z9 by tak mohla soupeřit nejvýše s tou, montovanou značkou Lexus do sedanu LS 430 a kupé-kabrioletu SC 430. Pozoruhodné rozměry mají litá kola s povedeným designem. Vzadu jsou 21palcová s pneumatikami 285/40, zatímco přední mají průměr 20 palců a jsou obutá do pneumatik o rozměrech 245/45.

Na otázku sériové výroby takovéhoto vozu nelze kategoricky říci ano, nebo ne. Oficiální místa to popírají a navíc v roce 2003 přijde pod křídla BMW značka Rolls-Royce. Na druhou stranu nedávno BMW vyhlásilo novou strategii, spočívající v obsazení všech automobilových segmentů vlatními modely, nižší střední třídou počínaje. Navíc Rolls-Royce je luxusní výrobce a BMW potřebuje, aby všechny jeho modely měly sportovní šmrnc. A když to vezmeme kolem a kolem - nyní sériově vyráběný roadster BMW Z8 byl původně také jen studie, s jejích produkcí se nepočítalo.

Tomáš Zajíček