Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Brabus v Ženevě 2006

Ondřej Láník
Německá tuningová firma Brabus opět láká na superlativy. Nejnovější dvanáctiválec Mercedes-Benz S600 upravila tak, že nyní dokáže zrychlovat z 0 na 100 m/h za 4 sekundy a elektronický omezovač zasahuje ve 340 km/h.

Brabus S V12 S Biturbo

Když se Brabus pustí do tuningu, jde v prvé řadě o techniku, aerodynamiku a účel a teprve pak je na řadě design. Ono to vlastně ve sférách kam se přepracované automobily Brabusu vydávají, ani jinak nejde.

Brabus S V12 S Biturbo je vybaven motorem, který vznikl z produkčního motoru verze S600. Nová kliková hřídel umožňuje kovaným pístům většího průměru delší zdvih, takže místo 5,5 litru je zdvihový objem tvořen hodnotou 6,3 l. Nově tvarované sací a výfukové kanály i nové vačkové hřídele se podílí na sportovnějších vlastnostech velkoobjemového motoru. Specialisté Brabusu vyměnili turbodmychadla, motor má nyní účinnější mezichladič a výfukové potrubí z nerezavějící oceli.

S nejvyšším výkonem 537 kW při 5100 ot./min je Brabus S V12 S Biturbo mezi nejvýkonnějšími sedany na světě. Motor by byl schopen nabídnout až 1320 Nm při 2100 ot./min, ale ve voze je síla motoru elektronicky omezena na 1100 Nm.

Neobyčejné parametry motoru se odrážejí na ukazatelích standardních disciplín: zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 4 sekundy, z 0 na 200 km/h jen 11,9 sekund a elektronicky omezená nejvyšší rychlost činí 340 km/h.

Na zadní kola je síla přenášena pomocí upravené pětistupňové automatické převodovky, za příplatek je dodáván upravený diferenciál se zvýšenou svorností, usnadňující přenos sil. Mimo extrémního S V12 S Biturbo nabízí firma také lehčí tuning pro modely S600 a S 65AMG.

Náležitá pozornost byla věnována aerodynamice vozu, omezení nadnášení přední nápravy při vysokých rychlostech bylo řešeno také v aerodynamickém tunelu. Automobil je dodáván na speciálně vyvinutých pneumatikách obutých na kolech o průměru 20 nebo 21 palců.

Brabus Rocket

Krátké a všeříkající jméno Rocket znamená přepracovaný dvanáctiválec Mercedes-Benz 6.2 l ve čtyřdveřovém „kupé“ CLS, který pod rukama techniků bottropské firmy posílil na 537 kW. Díky tomu tento automobil zrychlí z 0 na 100 km/h za 4 s, z 0 na 200 km/h za 10,5 s a z 0 na 300 km/h za 29,5 s. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena. Hodnota tohoto limitu však nemá standardní rozměr, omezovač totiž zasahuje teprve jakmile se řídící jednotka dozví, že rychlost dosáhla 350 km/h.

Příznačný název Brabus Rocket patří novému malosériově vyráběnému modelu odvozenému z řady čtyřdveřových kupé CLS. Pod jeho dlouhou přední kapotou se schovává přeplňovaný dvanáctiválec 6,2 l o výkonu 537 kW se základem v Mercedesu SL 600. Brabus se do něj pustil se vší vervou, vyrobil novou klikovou hřídel, zvýšil zdvihový objem, optimalizoval proudění v sání a výfuku, přidal nové turbodmychadla, mezichladiče, výfukový systém z nerezavějící oceli, vačkové hřídele a vše korunoval novou řídící jednotkou, která spolu se čtyřmi kovovými katalyzátory dokáže udržovat emise v mezích současných předpisů i přes značný výkon motoru.

Podle tiskové zprávy jde o nejsilnější v Německu vyráběný model s certifikací TÜV. Nejvyšší výkon činí 537 kW při 5100 ot./min, maximum točivého momentu 1320 Nm je elektronicky přiškrceno na hodnotu 1100 Nm při 2100 ot./min. Obrovskou sílu přenáší upravená automatická převodovka na zadní kola, na něž je rozdělena prostřednictvím upraveného diferenciálu.

Raketa ohromí i dimenzí brzdového systému. Keramické brzdy na přední nápravě mají kotouče o rozměru 375 x 36 mm a dvanáctipístkové (!) hliníkové třmeny, zadní kotouče o rozměrz 355 x 28 mm obsluhuje obložení "jen" se šestipístkovým provedením třmenů.

Brabus Black Star 101

Nejpopulárnější Brabusy vycházejí ze Smartů ForTwo a tak nepřekvapí, že ani po několika letech výroby neustává aktivita v oblasti tuningu tohoto mikroautomobilu.

Verze se 74 kW bude vyrobena v omezené 101 kusové sérii. Právě tolik koní totiž bude schopen dodávat maloobjemový přeplňovaný tříválec nad zadní nápravou. Nejvyšší výkon je k dispozici při 5250 ot./min, točivý moment vrcholí 130 Nm mezi 2500 a 5300 ot./min! Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá jen 11,2 sekundy, elektronický omezovač rychlosti zasahuje při 160 km/h.

Brabus pro třídu R

Široká nabídka tuningového programu Brabus je připravena také pro třídu R. Vrcholná verze 6.1 S (vychází z R 500) dosahuje nejvyššího výkonu 327 kW, ale k dispozici jsou také menší výkony, třeba z modelu R 350 nyní můžeme vytěžit až 224 kW. 35 kilowattů přibylo také v R 320 CDI (nyní 200 kW).

Úpravy motoru jsou pochopitelně volitelně doplňovány aerodynamickým tuningem, design a jízdní vlastnosti ovlivní kola z lehkých slitin o průměru až 22 palců.


Ondřej Láník