6.10. 2016 Petr Dalecký Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Brzdové segmenty: Náhrada mědi

 

Koncern Federal-Mogul již s předstihem reaguje na nové americké ekologické standardy týkající se brzdových destiček.

Co dříve mohlo být velmi žádané a lákavé, se později ukázalo jako zdraví škodlivé. Tyto výjimky se vyskytují v mnoha životních oblastech a týká se to rovněž automobilových součástí. V minulých desetiletích se to stalo s azbestem v brzdových destičkách či kadmiovaným povrchem šroubů. V současnosti se čím dál více mluví o postupném omezování mědi v brzdových destičkách, protože tento kov má negativní vliv na vodní prostředí. První striktní omezení mědi přišlo v rámci nových amerických ekologických standardů.

Měď je jednou z šesti základních materiálových skupin používaných pro výrobu brzdových destiček. Tvoří pět až dvacet procent celkové hmotnosti bezazbestových třecích materiálů v ekologických destičkách. Měď účinně snižuje jejich opotřebení, hlučnost a vibrace při provozu. Je to zdánlivě dokonalý materiál, naneštěstí je však velmi nebezpečný pro životní prostředí. Proto byly zavedeny zákonné normy, které jeho využití v automobilovém průmyslu omezují.

Některé společnosti, například Federal-Mogul, se rozhodly reagovat na nejnovější ekologické požadavky už s několikaletým předstihem. V případě společnosti Federal-Mogul jsou výsledkem brzdové destičky Ferodo Eco-friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi. Během posledních několika let experti značky Ferodo vyzkoušeli přes 1500 možných náhražek mědi a pětadvacet z nich bylo nakonec pro výrobu nových brzdových destiček Ferodo Eco-friction schváleno. Odborníci vědí, že sestavení vyhovujícího složení třecích materiálů vyžaduje velkou trpělivost a mnoho zkušeností. „Každá látka má jinou charakteristiku, a dokonce i malá změna jedné z nich může významně snížit brzdný výkon. Prémiové brzdové destičky ovšem musí mít vysoký koeficient tření bez ohledu na rychlost vozidla, teplotu brzdového systému nebo počet brzdění,“ říká Silvano Veglia, produktový ředitel brzdových komponentů společnosti Federal-Mogul Motorparts.

Průměrný třecí koeficient mědi se pohybuje od -0,1240 za nízkých teplot až po -0,2152 při vysoké teplotě. Je-li brzdová soustava chladná, je její třecí koeficient významně vyšší (0,209), což urychluje opotřebení brzdových destiček. Naopak při vysokých teplotách měď působí opačných směrem a opotřebení destiček snižuje (-0,1873). Jiný je vliv mědi na brzdové kotouče. V jejich případě je třecí koeficient nízký (-0,1354 až -0,3047) bez ohledu na teplotu. Nižší opotřebení kotoučů díky použití mědi je nejméně znatelné, i když se při brzdění uvolňuje velké množství tepla.

Brzdové destičky Ferodo Eco-friction s nízkým nebo nulovým obsahem mědi byly původně dostupné jen pro zákazníky z oblasti prvovýroby, ale od jara letošního roku jsou dostupné i v aftermarketu. Majitelé vozidel i servisy tak mají přístup k technologii a vysoce kvalitním výrobkům.

„Nejvíce si řidiči všímají rozdílů v brzdné účinnosti. Dva zdánlivě velmi podobné výrobky jsou od sebe často z technologického hlediska na hony vzdáleny, a brzdná dráha nejhoršího výrobku může být v extrémním případě až dvakrát tak dlouhá. Není třeba vysvětlovat, jaké následky by to mohlo na silnici mít,“ řekl Silvano Veglia. „Jsme proto rádi, že zelený vývoj Ferodo Eco-friction jde ruku v ruce se zlepšováním brzdného výkonu,“ dodal.

Čím měď škodí?

Podle zprávy ministerstva životního prostředí státu Washington pochází jednadvacet procent z veškeré mědi, která se každým rokem uvolňuje do zálivu Puget Sound, právě z brzdových destiček. Přebytek mědi v potravě nebo v pitné vodě má negativní dopad i na lidské zdraví a může vyvolávat řadu zdravotních obtíží včetně anémie, astmatu, akné nebo rozvoje deprese. To je jen několik z důvodů, proč mají mít výrobci brzdových systémů za povinnost dramaticky snižovat její obsah nebo úplně vyloučit měď z jejich výrobků.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet obětí požárů v Kalifornii překročil čtyři desítky Počet obětí požárů v Kalifornii překročil čtyři desítky

Počet obětí požárů v Kalifornii stoupl na 44. V okolí…

Diamant Pink Legacy míří do dražby. Vyjít by mohl až na 1,2 miliardy korun Diamant Pink Legacy míří do dražby. Vyjít by mohl až na 1,2 miliardy korun

Za 30 až 50 milionů dolarů (692 milionů až 1,2 miliardy…

Opata rozjíždí modernizaci armády, vyjde na miliardy Opata rozjíždí modernizaci armády, vyjde na miliardy

Miliardové investice do lidí i techniky si vyžádá plán…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Moderní školství Zápisník Marka Schwarzmanna: Moderní školství

Situaci českého vysokého školství minulý týden smutně…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Neprošli jste na STK kvůli vysokým emisím? Pak zkuste dekarbonizaci motoru!

Neprošli jste na STK kvůli vysokým emisím? Pak zkuste dekarbonizaci motoru!

Dnes 08:00

V souvislosti se zpřísněním podmínek na STK mnohá, zejména starší auta, technikou neprojdou. Víme, jak vysoké emise snížit!




Blesk.cz

Smrt Zemanova lékaře. „Hradní spratek“ Ovčáček zuří po útoku Hermana: „Ubozí nenávistníci!“

Smrt Zemanova lékaře. „Hradní spratek“ Ovčáček zuří…

Tragédie z Číny vyplula na povrch až po několika dnech. Lékař Petr Halata (†66), který měl dbát o zdraví…

Porotce StarDance Kuneš: Kloubkové ani po dvou letech neukázal dceru

Porotce StarDance Kuneš: Kloubkové ani po dvou…

To jsou ale rodinné vztahy, nabízí se říct. Přestože moderátorka a bývalá tanečnice Kristina Kloubková (41) žije…

 

iSport.cz

Změna v kauze dotací: FAČR a Pelta jsou nově stíhání i za korupci

Změna v kauze dotací: FAČR a Pelta jsou nově stíhání…

Policie rozšířila stíhání Fotbalové asociace ČR a jejího bývalého předsedy Miroslava Pelty v kauze sportovních…

Staň se profi hráčem FIFA 19! Na největším turnaji se hraje o 50 tisíc

Staň se profi hráčem FIFA 19! Na největším turnaji…

Vydělávej peníze za to, že si hraješ! Webový portál iSport.cz spouští svůj historicky první esportový turnaj…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš mladší: Můj otec chtěl, abych zmizel. Kvůli Čapímu hnízdu mě drželi na Krymu

Andrej Babiš mladší: Můj otec chtěl, abych zmizel.…

Syn premiéra Andrej Babiš mladší tvrdí, že ho spolupracovníci jeho otce drželi kvůli kauze Čapí hnízdo na Krymu.…

Výrobu unikátní české whisky zakládal v době prohibice, teď nestíhá stáčet. Do whisky můžete i investovat

Výrobu unikátní české whisky zakládal v době…

Všichni si pamatujeme metanolovou aféru, která vypukla v roce 2012. Výrobci svým pančovaným alkoholem zabili…