Bugatti Chiron: Nejrychlejší auto světa je jako čekání na Godota (+video)
Je rychlý jako širón, říkávaly nám vždycky babičky. Dnes by už však nemyslely slavného závodníka Louise Chirona, ale Bugatti Chiron. Nástupce Veyronu se světu poprvé ukazuje na ženevském autosalonu.
Bugatti nepředstavuje nový model každý rok, navíc tohle dílo má jasnou ambici se stát nejrychlejším autem planety, což je patrné i na ohromném zájmu o Chiron. Stánek Bugatti je v neustálém obležení návštěvníků autosalonu, dostat se k němu blíže je takřka nemožné. To se ostatně potvrdilo i v našem případě, jak se můžete přesvědčit v přiloženém videu.
Chiron svými tvary jasně naznačuje, že se jedná o nástupce Veyronu. Design je ale pojat mnohem agresivněji a moderněji. To je ostatně potřeba, protože se očekává, že výroba Chironu bude bez razantních změn probíhat celých následujících deset let.
Zatímco tvary předchůdce byly často kritizovány pro jistou bachratost a baculatost, Chiron vsadil na lehký, atletický vzhled. Úzká, vodorovně orientovaná světla auto opticky rozšiřují, celek díky tomu působí velice nízkým a širokým dojmem.
Přestože Chiron působí jako lehčí auto, ve skutečnosti je ještě těžší než "baculatý" Veyron. Jeho váha činí 1995 kg, o 155 kg více než předchůdce. Důvodem je mimo jiné nárůst rozměrů, novinka je se svojí délkou 4.544 mm o 82 mm delší než předchozí model.
Zatímco v případě předních partií Chiron nezapře návaznost na Veyron (hlavně díky masce chladiče v typickém tvaru podkovy), záď byla kompletně přepracována. Pryč jsou retro kulaté svítilny, místo nich nastoupil úzký pás diod vedoucí přes celou záď. Výsledek je záď jak z auta ze vzdálené budoucnosti.
Boku karoserie vévodí linka kolem dveří tvořící písmeno c, kterou auto připomíná svůj název. Jinak čisté tvary narušuje pouze příliš obyčejně působící klika dveří, která je zde jak pěst na oko. Designéři by rozhodně měli přijít s něčím nápaditějším. Interiér je velice minimalistický, rozhodně zaujme rychloměr cejchovaný do hodnoty 500 km/h.
V útrobách Chironu pracuje vylepšený motor z Veyronu. Osmilitrový šestnáciválec do W dává 1.500 koní a 1.600 N.m. Díky němu má Chiron zvládnout jet 420 km/h.
Foto: Vít Hlaváček